WHO IS BELIEVED FOR CHECKING (Yerushalmi Halachah 1 Daf 2b)
הכל נאמנין על ביעור חמץ אפי' נשים אפי' עבדים
(Beraisa): Everyone is believed to say that a place was checked, even women and slaves.
ר' ירמיה בשם ר' זעירה לית כאן אפי' נשים. נשים עצמן הן נאמנות מפני שהן עצילות והן בודקות כל שהוא כל שהוא
(Rebbi Yirmeyah): Women are not included as they are not able to check themselves since they are sluggish and do not check thoroughly. (Note: This statement follows the girsa of Tosefos in Bavli Eiruvin 59a, as brought by Rav Chaim Kanievski).
כותים כל זמן שעושין מצתן עם ישראל נאמנין הן על ביעור חמץ. אם אינן עושין מצתן עם ישראל אינן נאמנין על ביעור חמץ
Kusim (Nochrim whom Sancheriv settled in place of the exiled 10 Shevatim - lions were eating them, so they converted, but they did not keep many of the Mitzvos) - if they make matzos with the Jews, they are even believed about destroying the Chametz. If not, they are not believed.
א''ר יוסה הדא דתימר בבתים אבל בחצירות חשודין הן. דאינון דרשין (שמות יב) לא ימצא בבתיכם לא בחצרות
(Rebbi Yosa): They are only believed about a house but not about a courtyard (the prohibition of owning Chametz in one's home is explicit in the pasuk, which is not the case for owning Chametz in one's courtyard) - they expounded the pasuk "...it shall not be found in your houses'' - but in your courtyards it may be found.
תני רשב''ג אומר כל מצוה שהכותים נוהגין בה הם מדקדקין בה יתיר מישראל
(Beraisa - Raban Shimon ben Gamliel): Any mitzvah that the Kusim keep, they are even more particular about it than the Jews.
אמר ר''ש הדא דתימר בראשונה שהיו משוקעין בכופרניהן אבל עכשיו שאין להן לא מצוה ולא שירי מצוה חשודין הן ומקולקלין הן
(Rebbi Shimon): This was only true when they lived in isolation in their villages but now that they live together with other nations, they have no mitzvos at all and are completely untrustworthy.
TEACHING THE LAWS OF THE FESTIVALS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 2b)
שואלין בהלכות פסח הלכות עצרת בעצרת הלכות חג בחג. בבית וועד [דף ג עמוד ב (עוז והדר)] שואלין קודם לשלשים יום. רשב''ג אומר שתי שבתות
(Beraisa - Rabanan): One teaches the laws of Pesach on Pesach, the laws of Shavu'os on Shavu'os and the laws of Succos on Succos. But in the Beis Hamedrash, they ask about the laws 30 days before the festival. Raban Shimon ben Gamliel says 2 weeks before.
אתייא דר' יוחנן כרבנין ודחברייא כרשב''ג
Rebbi Yochanan follows the Rabanan and his colleagues follow Raban Shimon ben Gamliel-
א''ר יוחנן טעמון דרבנן שכן משה עומד בפסח ראשון ואומר להן הלכות הפסח השני.
Rebbi Yochanan explained that the Rabanan's reasoning was that Moshe taught about Pesach Sheni on Pesach Rishon (which was 30 days before)
ודחברייא כר' שמעון בן גמליאל שכן משה עומד בראש חודש ואומר להם הלכות הפסח
Chevraya (Sages) explained that RSBG's reasoning was that Moshe taught the laws of Pesach on Rosh Chodesh Nisan (which was 2 weeks before).