TOSFOS DH HA'ISHAH: MAI ROTZEH B'SHA'AS SHECHITAH
תוס' ד"ה האשה: מאי רוצה בשעת שחיטה
(SUMMARY: Tosfos explains the issue.)
ודווקא ביררה בשעת שחיטה, אבל לא ביררה, אינה אוכלת לא משל זה ולא משל זה.
Clarification: And this speaks specifically where she clarified (what she wanted) at the time of Shechitah; otherwise she may eat neither from the one nor from the other.
אבל ברישא, אפילו סתמא אוכלת משל בעלה.
Clarification (cont.): Whereas in the Reisha, even S'tam she is permitted to eat from her husband's Korban.
TOSFOS DH KA'N BI'REDUFAH KA'N B'SHE'EINAH REDUFAH
תוס' ד"ה כאן ברדופה כאן בשאינה רדופה
(SUMMARY: Tosfos reconciles the Dinim of Redufah in the Mishnah and the Beraisa in detail.)
אור"ת, דכל נשים רדופות הן להגיד בבית אביהן כשנמצאו שלימות בבית חמיהן.
Clarification: Rabeinu Tam explains that all women are generally 'chased' (feels an urge) to go and tell their father's family when they are fully accepted at their in-laws..
והשתא מוקי מתני' בשאינה רדופה - כגון שברגל הראשון שאחר חופה לא הלכה לבית אביה.
Explanation #1: And we now establish our Mishnah where she is not 'chased', where on the first Yom-Tov after the wedding, she did not go home to her father's house.
ומיירי מתני' ברגל שני לחופתה, והוא ראשון להליכה, שברגל שלפניו לא הלכה.
Explanation #1 (cont.): And the Mishnah speaks during the second Yom-Tov after her wedding, which is the first Yom-Tov after the one that one generally goes, but she did not.
הלכך כיון שאינה רדופה, ספק הוא, דשמא גם בזה לא תלך, וצריכה לברר.
Conclusion: Consequently, since she is not 'chased', it is a Safek, that perhaps she will not go home on this Yom-Tov either, in which case she needs to clarify (from whose Korban she intends to eat).
אי נמי, מתניתין מיירי ברגל ראשון לחופתה ואינה רדופה - לפי שמיירי שכבר קודם הרגל הגידה שבחה בבית אביה.
Explanation #2: Alternatively, our Mishnah speaks about the first Yom-Tov (after her wedding), and she is not chased, because it speaks where she already describe her praises to her father's family before Yom-Tov.
ולכך הוי ספק אף ברגל ראשון; ורישא דקתני 'תאכל משל בעלה', ברגל שני להליכתה, שכבר היתה בבית אביה ברגל שלפניו.
Explanation #2 (cont.): Which explains why there is a Safek even on the first Yom-Tov; whereas the Reisha, which rules that she eats from her husband's Korban speaks during the second Yom-Tov after having gone there, since she had been in her father's house on the preceding Yom-Tov.
וברייתא ברדופה ברגל הראשון לחופתה ולהליכתה, דודאי דעתה בשל אביה, דהיא רדופה להגיד שבחה שנמצאת שלימה.
Explanation #2 (cont.): The Beraisa on the other hand, speaks where she was 'chased' on the first Yom-Tov after her wedding and of her going (i.e. when she was supposed to go), where for sure her intention is to eat from her father's Korban Pesach, since she is 'chased' to go and tell her father her praise, that she has been accepted in her in-law's home.
ו'מכאן ואילך' דקתני - היינו ברגל שני, ועדיין לא הגידה שבחה, דאז הוא ספק.
Explanation #2 (cont.): When the Tana says 'and from then onwards', he means - the second Yom-Tov, when it is a Safek.
'והלכה' דקתני במתניתין - לאו דוקא, דאי דוקא, כבר גילתה דעתה שרוצה בשל אביה.
Explanation #1: And when the Mishnah says 'Halchah', it is La'v Davka, because if it is Davka, she will have already revealed her intention, to eat of her father's Korban.
א"נ, אפילו הלכה, כל זמן שלא ביררה, ספק הוא.
Explanation #2: Alternatively, it means even if she went, as long as shed has not clarified (her intention) it is a Safek.
אבל 'הלכה לעשות' לא גרס, ואי גרס, צ"ל ד'לעשות' לאו דווקא.
Text: In any event, we do not have the text, 'Halchah La'asos', and if we do, 'La'asos is La'v Davka.
והשתא אתי שפיר הא דגרס 'דכתיב "אז הייתי בעיניו כמוצאת שלום ... " '.
Conclusion #1: Now the Gemara's text 'as it is written "Az Hayisi be'Einav Mutza'as Shalom".
וגרס נמי 'וא"ר יוחנן'.
Conclusion #2: And we also have the text 'And Rebbi Yochanan said ... '
דמייתי ראיה דסתם כלה רדופה להגיד שבחה.
Reason: Since it is bringing a proof that S'tam a Kalah is 'chased' to go and tell her praises.
TOSFOS DH K'ZAVI'OS HA'MIZBE'ACH
תוס' ד"ה כזויות מזבח
(SUMMARY: Tosfos explains the connection.)
מה להלן דם, אף כאן דם נדות.
Clarification: Just as there it refers to blood, so too here, there is the blood of Nidus.
TOSFOS DH BI'YEMEI UZIYAHU
תוס' ד"ה בימי עוזיהו
(SUMMARY: Tosfos clarifies the issue and settles the problem there.)
נתנבאו ד' נביאים.
Clarification: Four prophets prophesied.
אע"ג דבמיכה לא כתיב ביה "עוזיהו" אלא "בימי יותם אחז יחזקיהו" ...
Implied Question: Even though in connection with Michah the Pasuk does not mention "Uziyhu", only "In the days of Yosam, Achaz and Yechizkiyahu" ...
מ"מ, כיון דכתיב קרא סתם, י"ל שבתחלת מלכות יותם נתנבא, ואז היה עדיין עוזיהו חי אלא שנתנגע, ומלך יותם בנו תחתיו בימיו.
Answer: Nevertheless, since the Pasuk writes S'tam, one can explain that he prophesied at the beginning of Yosam's reign, and at that time, Uziyahu was still alive, only he had Tzara'as, and his son Yosam was reigning in his place still during his lifetime.
TOSFOS DH AMAR LO HA'KADOSH-BARUCH-HU LI'HOSHE'A
תוס' ד"ה אמר לו הקב"ה להושע
(SUMMARY: Tosfos explains the reason for Hash-m's request from Hoshea.)
ממה שאמר לו לקחת אשת זנונים דריש, שמסתמא כך אמר לו, וכך השיבו.
Clarification: The Gemara Darshens from the fact that Hash-m ordered him to take a prostitute, because most probably, this is what He said, and this is what he answered.
87b----------------------------------------87b
TOSFOS DH YIZRE'EL
תוס' ד"ה יזרעאל
(SUMMARY: Tosfos explains aht the word stands for.)
על שם העתיד - שיזרעו בגולה.
Clarification: On account of the future - that they were destined to be scattered in Galus.
TOSFOS DH V'HAGLAH ESCHEM L'BAVEL
תוס' ד"ה והגלה אותם לבבל
(SUMMARY: Tosfos reconciles this statement with the Gemara in Gitin.)
והא דאמר בגיטין (דף יז.) 'רחמנא בטולך או בטולא דבר עשו', אלמא בני עשו מעלו טפי ...
Implied Question: And that what the Gemara says in Gitin (on Daf 17.) 'Either hide us in your shade or in the shade of the sons of Eisav!'
היינו לבתר דאתו חברי לבבל.
Answer: That speaks after the Chavri came to Bavel.