1)

TOSFOS DH HA LO KASHYA HA B'YACHID V'HA B'TZIBUR

תוס' ד"ה הא לא קשיא הא ביחיד והא בציבור

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's explanation, then goes on to clarify the difference between Yachid and Tzibur in this matter.)

פי' בקונטרס' דסבירא לן 'טומאה הותרה בציבור'.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that we hold 'Tum'ah Hutrah be'Tzibur'.

וקשה, דה"ל למימר 'אלא קסבר רבי יהושע "טומאה הותרה בציבור", כדמסיק לעיל, דקסבר 'ציץ מרצה על אכילות'?

(b)

Question #1: In that case, the Gemara ought to have said 'But Rebbi Yehoshua holds 'Tum'ah Hutrah be'Tzibur', like the Gemara concluded above - that he holds 'Tzitz Meratzeh al Achilos'.

ועוד, היכי קאמר בסמוך 'נימא דלא כרבי יוסי דאמר "אין הציץ מרצה על אכילות" מהאי טעמא גופיה ד'טומאה הותרה בציבור', דאוקימנא כרבי יהושע, אתי נמי כר' יוסי? ...

(c)

Question #2: Moreover, how can the Gemara suggest shortly 'Let us say that this is not like Rebbi Yossi, who holds 'Ein ha'Tzitz Meratzeh al Achilos!', when for the very same reason - that 'Tum'ah Hutrah be'Tzibur', that we established it like Rebbi Yehoshua, it can also go according to Rebbi Yossi?

כדקאמר נמי לבסוף.

(d)

Proof: Like we say at the end.

ונראה לר"י, דלעולם סבירא ליה 'טומאה דחויה', אלא דסבירא ליה 'דהציץ מרצה על אכילות'.

(e)

Explanation #2: The Ri therefore explains that really he holds 'Tum'ah Dechuyah ... ', only he holds Tzitz Meratzeh al Achilos'

וביחיד לכתחלה לא יזרוק מדרבנן, ו'פסולה' דקתני היינו לכתחלה ...

1.

Explanation #2 (cont.): That a Yachid cannot sprinkle Lechatchilah is merely mi'de'Rabbanan, and that is what it means when it says 'Pesulah'.

הלכך בציבור באין לכתחלה.

2.

Explanation #2 (concl.): Consequently be'Tzibur, they can be brought even Lechatchilah.

ואם תאמר, ומאי איכא בין ציבור ליחיד - הואיל ומדאורייתא ביחיד נמי זורק לכתחלה?

(f)

Question: What is now the difference between Tzibur and Yachid - seeing as mi'd'Oraysa even by a Yachid one may sprinkle Lechatchilah?

יש לומר, טומאת הגוף איכא בינייהו, דבציבור דחיא, ביחיד לא דחיא.

(g)

Answer: The difference manifests itself with regard to Tum'as ha'Guf, which be'Tzibur it overrides, but not by a Yachid.

2)

TOSFOS DH MI'CHELAL D'REBBI YOSSI K'REBBI YEHOSHUA S'VIRA LEIH

תוס' ד"ה מכלל דרבי יוסי כרבי יהושע ס"ל

(SUMMARY: Tosfos queries this statement.)

תימה לרשב"א, מנא ליה הא? דילמא כר' אליעזר סבירא ליה, ו'אין הציץ מרצה על אכילות' נפקא מינה לשתי הלחם.

(a)

Question: The Rashba asks from where we know this? Perhaps he holds like Rebbi Eliezer, and the ramifications of 'Ein ha'Tzitz Meratzeh al Achilos' are with regard to the Sh'tei ha'Lechem.

3)

TOSFOS DH V'HA IKAR K'RA'I BI'ZEVACHIM KESIVI

תוס' ד"ה והא עיקר קראי בזבחים כתיבי

(SUMMARY: Tosfos queries this Kashya according to Resh Lakish in Menachos.)

תימה לר"י, לריש לקיש דאמר במנחות פרק קמא (דף ט.) 'שירים שחסרו בין קמיצה להקטרה, אין מקטיר קומץ עליהן' - אדרבה קראי במנחות כתיבי ...

(a)

Question: The Ri asks that, according to Resh Lakish, who says in the first Perek of Menachos (Daf 9.) that if the Shirayim diminished between the Kemitzah and the Haktarah, one is not permitted to burn the Kometz -to the contrary, the Pesukim are written with reference to the Menachos ...

דבזבחים כיון שנשתייר כזית בשר, זורק את הדם.

1.

Question (cont.): Because as far as Zevachim are concerned, as long as a k'Zayis Basar remains, one is permitted to sprinkle the blood ...

ומשמע התם, דטעמיה מקרא דכתיב "המנחה"?

2.

Question (concl.): And it is implied there that he learns this from the word "ha'Minchah"?

מיהו לרבי יוחנן דפליג עליה התם, אתי שפיר.

(b)

Conclusion: According to Rebbi Yochanan however, there is no problem.

78b----------------------------------------78b

4)

TOSFOS DH HA AMRAT MODEH REBBI YEHOSHUA B'TZIBUR

תוס' ד"ה הא אמרת מודה רבי יהושע בציבור

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara could not answer here like it does elsewhere.)

תימה לרשב"א, מאי קושיא, דילמא ה"ק 'רואה אני דברי רבי אליעזר בציבור, שאף ר' יהושע לא אמר אלא ביחיד ... '?

(a)

Question: The Rashba wonders what the Kashya is. Perhaps what Rebbi Yossi means is that he agrees with Rebbi Eliezer by Tzibur, since even Rebbi Yehoshua only said his Din by a Yachid ... '?

דכי האי גוונא אמרי' פ"ק דחולין (דף יב.) ובכמה דוכתי.

1.

Question (cont.): Just as the Gemara says in the first Perek of Chulin (Df 12.) and in many other places.

ואומר ר"י דהכא לא שייך למימר הכי, דלא קתני בברייתא לא בציבור ולא ביחיד.

(b)

Answer: The Ri answers that one cannot say that here, since the Beraisa mentions neither Tzibur or Yachid.

5)

TOSFOS DH KI MODEH B'NITMA

תוס' ד"ה כי מודה בנטמא

(SUMMARY: Tosfos explains why.)

משום דציץ מרצה.

(a)

Clarification: Because of 'Tzitz Meratzeh'.

6)

TOSFOS DH U'L'AKEIV LO V'HA TANYA B'MICHSAS NEFASHOS

תוס' ד"ה ולעכב לא והתניא במכסת נפשות

(SUMMARY: Tosfos justifies learning Zerikah from Shechitah here, even we do not do so by Machshavah.)

תימה לר"י, והא קרא בשחיטה כתיב, ומהתם נפקא דמחשבת אוכלין פסלה בשחיטה; אבל בזריקה אמרן לעיל ד'אין מחשבת אוכלין בזריקה'.

(a)

Question: The Ri asks that the Pasuk is speaking about Shechitah, from which we learn that a Machsheves Ochlin renders Pasul by Shechitah, whether by Zerikah we learned earlier that 'There is no Machsheves Ochlin by Zerikah' ...

והיכי פריך משחיטה א'זריקה?

1.

Question (cont.): So how can one now ask from Shechitah on to Zerikah?

ואומר ר"י, דווקא מחשבת אוכלין ליתא בזריקה אלא בשחיטה, אבל כשאין לו אוכלין לגמרי, אף בשעת זריקה סברא היא דפסול ...

(b)

Answer: And he answers that it is specifically a Machsheves Ochlin that applies only to Shechitah, but not to Zerikah, but where there are no Ochlin at all - even at the time of Zerikah it is logical to render it Pasul ...

שהיא עיקר עבודה, כיון דבשעת שחיטה הקפיד הכתוב אפילו א'מחשבה.

1.

Answer (cont.): Since as it is the main Avodah - seeing as the Torah is particular by Shechitah even on the Machshavah.

7)

TOSFOS DH SHA'NI HASAM D'I MIMSH'CHI HANI ETC.

תוס' ד"ה שאני התם דאי מימשכי הני כו'

(SUMMARY: Tosfos explains how it is possible to retract even after the Shechitah.)

תימה לרשב"א, והא בשעת זריקה אינם יכולים לימשך, ונמצא דהשתא לא חזי לאכילה?

(a)

Question: The Rashba asks from the fact that at the time of Zerikah one is no longer able to retract, in which case it is not fit to eat?

וי"ל, דדילמא ר' נתן סבר כר"ש, דתנן לקמן בפרק האשה (דף פט.) 'נמנין ומושכין ידיהם עד שיזרק הדם'.

(b)

Answer #1: Perhaps Rebbi Nasan concurs with Rebbi Shimon, who learns in a Mishnah later in Perek ha'Ishah (Daf 89.) that one can in fact, be designated and retract until the blood has been sprinkled.

אי נמי, נטמאו מקצתן או שמתו, חזי להני.

(c)

Answer #2: Alternatively, if some of the owners became Tamei or died, it is still fit for the others.

8)

TOSFOS DH U'L'REBBI NASAN ISH L'FI OCHLO LAMAH LI D'BA'INAN GAVRA D'CHAZI L'ACHILAH

תוס' ד"ה ולרבי נתן איש לפי אכלו למה לי דבעינן גברא דחזי לאכילה

(SUMMARY: Tosfos reconciles this Gemara with the Gemara earlier, and clarifies Rebbi Nasan's opinion.)

וא"ת, לרבנן נמי לישני הכי לעיל, כי פריך 'ולעכב לא?'

(a)

Question: Why, when the Gemara earlier asked on the Rabbanan 'u'le'Akeiv Lo?' did it not give the same answer?

לימא - כי אתא קרא לעכב, היינו דבעינן גברא חזי לאכילה, אבל בשר, לא?

1.

Question (cont.): Why did it not answer that when the Pasuk comes to teach us that it is Me'akev (crucial), it means that it is the owner who is Me'akev, but not the Basar?

ולאו פירכא היא, דרבנן בעו בשר חזי לאכילה ...

(b)

Answer: This is not a good question, since the Rabbanan require Basar that is fit to eat ...

כדתניא לעיל 'אחרונים שאין להם כזית, אינם אוכלין, וחייבין לעשות פסח שני.

1.

Proof: As we learned earlier in a Beraisa 'The last ones, who do not have a k'Zayis, are not permitted to eat, and are therefore Chayav to bring a Pesach Sheini.

והא נמי לא תיקשי - אמאי לא משני לר' נתן "איש לפי אכלו" - 'למצוה', כדבעי למימר לעיל?

(c)

Refuted Question: Neither can one ask - why the Gemara does not ask according to Rebbi Nasan that "Ish L'fi Ochlo" is written for a Mitzvah (Lechatchilah), as it tried to say earlier?

משום דלא אשכחן תנא דלא מקיש אוכלין למנויין אלא זקני דרום לחודייהו, בפרק שני דזבחים (דף כג.).

(d)

Answer: Since we do not find a Tana who does not compare those who eat it to those who are designated to eat it other than the Ziknei Darom in the second Perek of Zevachim.

ולמאי דמוקי מתני' כר' נתן, צ"ל ד'יוצאין בפסח אחד' דקאמר - היינו דוקא דיעבד.

(e)

Clarification: Having established our Mishnah like Rebbi Nasan, we have to say that when the Tana says 'Yotz'in be'Pesach Echad' means Davka Bedi'eved.

9)

TOSFOS DH LEIMA REBBI NASAN HI ETC.

תוס' ד"ה לימא ר' נתן היא כו'

(SUMMARY: Tosfos refutes this suggestion as it stands, and interprets Rebbi Nasan differently than it appears.)

תימה לר"י, והיכי מיתוקמא כר' נתן, והא ר' נתן ורבנן לא פליגי אלא בבשר, אבל בגברא, לכ"ע בעינן גברא דחזי לאכילה?

(a)

Question #1: How can the Gemara establish the Mishnah like Rebbi Nasan, asks the Ri, since the Machlokes between Rebbi Nasan and the Rabbanan is confined to Basar, but as far as Gavra (the owner) is concerned, they both agree that that he needs to be fit to eat the Korban?

ועוד, א"כ, אפילו שחטו שלא לאוכליו נמי, ואמאי נקט 'שחטו לאוכליו'

(b)

Question #2: Moreover, even if they did argue by Gavra, then it should apply even if it is Shechted she'Lo le'Ochlav, so why does the Tana say 'Shochto le'Ochlav'?

ועוד, היכי תיסק אדעתיה למימר השתא ד'יש מחשבת אוכלין בזריקה', הא פשוט בכולי גמרא ד'אין מחשבת אוכלין בזריקה', כדמוכח בזבחים (דף ד.) ובתמיד נשחט לעיל (דס"ח.), ושם הבאתי?

(c)

Question #3: Furthermore, how can the Gemara even suggest that 'There is Machsheves Ochlin by Zerikah', when throughout Shas, the Gemara takes for granted that there is not, as is evident in Zevachim (Daf 4.) and in 'Tamid Nishchat' (above, Daf 68. [Tosfos discusses it there])?

ונראה לר"י דה"פ - 'נזרק דמו שלא לאוכליו' - לא שנזרק שלא לשם אוכליו, אלא שבשעת זריקה היו הבעלים חולים.

(d)

Answer: The Ri therefore explains that when the Tana says 'Nizrak Damo she'Lo le'Ochlav' it means (not she'Lo le'Shem Ochlav, but) that at the time of Zerikah the owner is ill.

והשתא קאמר 'כמאן, כר' נתן' - דמשמע ליה כיון דר' נתן מיקל כולי האי ולא בעי שיהא בשר ראוי לאכילה, ה"נ לא חייש אם אין בעלים ראויין בשעת זריקה.

1.

Answer (cont.): And it is in this light that the Gemara asks 'Like whom, like Rebbi Nasan - because the Gemara thinks that, since Rebbi Nasan is so lenient as not to require the Basar to be fit to eat, he is also not worried if the owner is not fit to eat it at the time of the Zerikah.

אבל רבנן דמחמרי ובעו שיהא בשר ראוי לאכילה, ה"ה דבעו שיהו הבעלים ראויים לאכילה בשעת זריקה.

2.

Answer (concl.): Whereas the Rabbanan, who are strict and require the Basar to be fit, will also require the owner to be fit at the time of the Zerikah.

וה"נ סבר ר' אלעזר בסמוך, דלא בעי ר' נתן גברא חזי אלא בשחיטה דווקא.

(e)

Support: And this is also the opinion of Rebbi Elazar (ben P'das), who says shortly that Rebbi Nasan requires the owner to be fit to eat the Pesach at the time of the Shechitah exclusively.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF