12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 6-10 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף י. א

שנים שהלכו בשני שבילין אחד טמא ואחד טהור, ועשו טהרות מה דין הטהרות [1]?

בבאו להשאל
שניהם בבת אחת
בשאל אחד
על עצמו ועל חברו
בנשאלו
בזה אחר זה
לר' יהודה טמאות [2] טהורות טהורות [3]
ל' יוסי טמאות טמאות טהורות

עכבר שהיה בפיו חמץ וספק נכנס לבית ספק לא,
וכן לענין טומאה ספק נכנס למקום הטומאה ספק לא, מה הדין? [תוד"ה ספק על].

לענין חמץ לענין טומאה
לר' אליעזר אין צריך בדיקה טהור
לרבנן לרש"י: אין צריך בדיקה
לתוס': צריך בדיקה [4]
טמא

על ובדק ולא אשכח מה הדין לענין חמץ ולענין טומאה?

נכנס לבית ובפיו חמץ ובדק ולא מצא לענין טומאה כשבדק ולא מצא [5]
לר' מאיר לרש"י: אין צריך כלום [6]
לתוס': צריך לבטל
טמא
לחכמים אין צריך כלום טהור

הניח בקופה מעות מעשר שני, ומצא אחרת ממה שהניח מה הדין?

הניח מנה ומצא מאתים הניח מאתים ומצא מנה
לרבי חולין ומעשר מעורבין זה בזה [7] המנה שנמצא של מעשר
לחכמים הכל חולין - דמה שהיה ניטל ואלו אחרים הם

פסחים דף י: א

הניח בזוית זו ומצא בזוית אחרת מה הדין לגבי חמץ ולגבי טומאה?

לגבי חמץ לגבי טומאה [8]
לרשב"ג אין צריך בדיקה הבית טהור
לחכמים צריך בדיקה הבית טמא

מה הם זמני הבדיקה אליבא דחכמים [9]? [תוד"ה ואם]

א ב ג ד
לרש"י ליל י"ד י"ד בבוקר י"ד בשעה ששית י"ד משעה ז' עד שתחשך
לתוס' ליל י"ד בי"ד עד שעה ששית י"ד משעה ז' עד סוף פסח אחר הפסח

-------------------------------------------------

[1] ביארו התוס' (בד"ה הלך), שהנידון הוא רק גבי הטהרות, אבל לגבי ההולכים ודאי שצריכים טבילה והזאה, משום שיש לנו לחוש שלא יגעו שניהם בתרומה, דאז התרומה טמאה בודאי.

[2] הואיל ובהוראה אחת יש לחכם להורות מה דינם, ולא יכול לומר להם טהורים אתם - שהרי האחד ודאי טמא, ולכן על כרחך טמאים הם. אכן כתבו התוס' (בד"ה בבת), דדוקא מדרבנן הם טמאים, אבל מדאורייתא טהורים.

[3] דכיון שספק טומאה ברה"ר דינו שטהור, וכל אחד מהם נטמא רק בספק, א"כ יש להורות שטהור הוא והטהרות שעשה טהורות.

[4] אכן נשארו תוס' בקושיא מה דומה הכא לבקעה, הרי כאן יש להעמיד את הבית על חזקת בדוק.

[5] כגון מקום שהיו בו ג' גלים, וידוע שתחת אחד מהגלים יש טומאה, ונבדק הראשון ולא נמצאה טומאה - הדין שהוא טהור והשנים האחרים טמאים מספק, נבדק השני - שניהם טהורים והשלישי טמא. נבדק השלישי ולא נמצאה הטומאה, ר"מ סובר שכולם טמאים, דודאי לא בדק טוב, - ד"כל דבר שבחזקת טומאה לעולם הוא בטומאתו עד שיודע לך הטומאה היכן היא". וחכמים אומרים כיון שבדק עד לסלע או לקרקע בתולה לא צריך לבדוק יותר, ואומרים שבא עורב ונטלה.

[6] ס"ל לרש"י שאפי' ר"מ מודה בבדיקת חמץ דרבנן, שאמרינן שבא עכבר ונטלה.

[7] ויחלל אותם על מנה אחר, כן פירש"י. ותוס' (בד"ה חולין) פירשו, שלוקח מנה מהם ומתנה וכו'.

[8] כגון שהניח קרדומו במקום אחד בבית ובא לבית ולא מצא את הקרדום, או שמצא אותו בזוית אחרת ממה שהניחו, רשב"ג סובר שהבית טהור דאמרינן שהוא הוציאו מהבית או הזיזו ממקום למקום - ושכח. וחכמים אומרם שהבית טמא, משום שאני אומר אדם טמא נכנס לשם ונטלו או הזיזו.

[9] הנה נחלקו ר' יהודה וחכמים במשנתנו בזמני בדיקת חמץ, ר' יהודה ס"ל לפי ההו"א שצריך לבדוק ג' פעמים בג' פרקים בליל י"ד ובי"ד שחרית ובשעת הביעור - שעה ששית, ולמסקנא הכוונה שצריך לבדוק באחד משלשה הפרקים האלו, אבל אח"כ שמגיע זמן האיסור לא יבדוק, דחושש ר' יהודה שאם נאמר לו לבדוק אם ימצא חמץ ישכח ויאכלנו. ואילו חכמים ס"ל שגם אחר זמן איסור החמץ ג"כ צריך הוא לבדוק, ולא חששו שמא יבוא לאכול ממנו.

עוד חומר לימוד על הדף