ONE WHO VOWED FROM A HOUSE (Yerushalmi Perek 7 Halachah 4 Daf 25a)
מתני' הנודר מן הבית מותר בעלייה דברי רבי מאיר
(Mishnah): If one vowed from a house, the Aliyah (second story) is permitted. R. Meir says so;
וחכמים אומרים עלייה בכלל הבית
Chachamim say, the Aliyah is included in the house;
הנודר מן העלייה מותר בבית:
If one vowed from the Aliyah, the house is permitted.
גמ' נראין דברי ר' מאיר בעירוני:
(Gemara): R. Meir's words seem correct for a city-dweller (they do not call an Aliyah 'Bayis', but some villagers do - PNEI MOSHE).
ONE WHO VOWED FROM A BED (Yerushalmi Perek 7 Halachah 5 Daf 25a)
מתני' הנודר מן המיטה מותר בדרגש דברי רבי מאיר
(Mishnah): If one vowed from a bed, a Dargash (this is explained bew) is permitted. R. Meir says so;
וחכמים אומרים הדרגש בכלל המיטה
Chachamim say, Dargash is included in 'bed'.
הנודר מן הדרגש מותר במיטה:
If one vowed from a Dargash, a bed is permitted.
גמ' תני דרגש נזקפת ואינה (נזקפת) [צ"ל נכפית - קרבן העדה]
(Gemara - Beraisa): [A mourner's] Dargash is erect; it is not inverted (only beds are inverted).
רבי שמעון בן אלעזר אומר שומט (קלונטרין) [צ"ל קלמנטרין - קרבן העדה] שלה ודייו.
R. Shimon ben Elazar says, he removes the straps [on which the leather is tied], and this suffices (he need not invert it).
רבי יוסה בשם רבי יהושע בן לוי הלכה כרבי שמעון בן אלעזר.
(R. Yosah citing R. Yehoshua ben Levi): The Halachah follows R. Shimon ben Elazar.
רבי יעקב בר אחא בשם רבי איסי מיטה שנקליטיה עולין ויורדין בו שומטו ודיו.
(R. Yakov bar Acha citing R. Isi): A beds whose poles (that support a pole on which a canopy can be spread) go up and down (they can be removed), he removes them, and this suffices (he need not invert it).
אי זו היא מיטה ואי זהו דרגש.
Question: What is a bed, and what is a Dargash?
א"ר ירמיה כל שמסרגין על גופה זו היא המיטה. ושאין מסרגין על גופה זו היא דרגש.
Answer (R. Yirmiyah): Anything in which [the ropes] are interwoven on [the frame] itself is a bed. If they are not interwoven on [the frame] itself (rather, they pass through loops attached to the side boards) is a Dargash.
והא תנינן מיטה ועריסה משישופם בעור הדג.
Question (Mishnah): A [wooden] bed or crib [receives Tum'ah] from when it is rubbed with skin of a fish (to smooth it).
ומסורג על גופה לאי זה דבר הוא שפה.
If they are interwoven on top of [the frame] itself, why does he smooth it?! (The ropes cover it!)
אמר רבי לעזר תיפתר באילין ערסייתא קיסרייתא דאית להון ניקבין:
Answer: It discusses beds of Kisaraisa, which have holes [in the frame in which the ropes enter, so the frame is not covered].
ONE WHO VOWED FROM A CITY (Yerushalmi Perek 7 Halachah 6 Daf 25a)
מתני' הנודר מן העיר מותר ליכנס לתחומה ואסור ליכנס לעיבורה
(Mishnah): If one vowed from a city, he may enter its Techum (the surrounding Mil (about a kilometer) in which one may walk on Shabbos). He is forbidden its Ibur (the surrounding 71 Amos);
אבל הנודר מן הבית אסור ליכנס מן האגף ולפנים:
However, if one vowed from a house, he is forbidden only from the Agaf (threshold) or further in.
גמ' ומנין שעיבורה של עיר כעיר.
(Gemara) Question: What is the source that the Ibur of a city is like the city?
כתיב [יהושע ה יג] ויהי בהיות יהושע ביריחו. וכי ביריחו היה. כתיב [שם ו א] ויריחו סוגרת ומסוגרת ואת אמר אכין.
Answer - Question: It says "va'Yhi bi'Hyos Yehoshua bi'Yericho" - was he in Yericho?! It says "vi'Yricho Sogeres u'Musgeres", and you say so?!
א"ר יודן בר שלום בעיבורה היה
Answer #1 (R. Yudan bar Shalom): He was in its Ibur.
ר' אבון בשם ר' אחא [דף כה עמוד ב] הוה יריחו.
Answer #2 (R. Avun citing R. Acha): He was in Yericho. (This was after they conquered it; the verses are out of order - PNEI MOSHE.)
ר' מנא בעי לית הדא פליגא על רבי יוחנן דרבי יוחנן אמר הילכו בנדרים אחר לשון בני אדם.
Question (R. Mana): Does [the question] not argue with R. Yochanan? R. Yochanan said that that vows follow Leshon Bnei Adam! (Why do we need a source that the Ibur is like the city?)
לית אורחיה דבר נשא מיחמי חבריה בפומא בעי מימר בטיבריה חמתיה:
Answer: It is not [so] normal for one to see someone in Fuma (the Ibur of Tiverya - TZAFNAS PANE'ACH), and he will say 'I saw you in Tiverya.' (Therefore, we asked for a source. We explained this based on BEIS AV EH 8:1, cited in Yerushalayim ha'Benuyah.)