LIABILITY FOR DIFFERENT KINDS OF SHEVU'OS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 9a)
[דברים ה יז] שוא [שמות כ יג] ושקר שניהם נאמרו בדיבור אחד מה שאי איפשר לפה לומר ולא לאוזן לשמוע.
[The Isurim of Edus] Shav and Sheker were both said in one Dibur (utterance) - a [human] mouth cannot speak [so], and a [human] ear cannot hear [so. Since they were taught in one Dibur for testimony, this equates them for Shevu'os. - SHENOS ELIYAHU Terumos 3:6]
[שם ח] זכור [דברים ה יב] ושמור שניהם בדבור אחד נאמרו מה שאי אפשר לפה לומר ולא לאוזן לשמוע.
"Zachor" (remember Shabbos) and Shmor were both said in one Dibur - a mouth cannot speak [so], and a [human] ear cannot hear [so].
[שמות לא יד] מחלליה מות יומת [במדבר כח ט] ושני כבשים בני שנה תמימים נאמרו בדיבור אחד מה שאי אפשר לפה לומר ולא לאוזן לשמוע.
"Mechaleleha Mos Yumas" and "[uv'Yom ha'Shabbos] Shnei Kevasim Bnei Shanah Temimim" (which contradicts it, for we must slaughter them on Shabbos) were both said in one Dibur - a mouth cannot speak like this, and an ear cannot hear [this].
[ויקרא יח טז] ערות אשת אחיך לא תגלה. [דברים כה ה] יבמה יבא עליה שניהן נאמרו בדיבור אחד.
"Ervas Eshes Achicha Lo Segaleh" and "Yevamah Yavo Aleha" were both said in one Dibur.
[במדבר לו ז] ולא תסוב נחלת בני ישראל ממטה למטה אחר. [דף ט עמוד ב] [במדבר לו ח] וכל בת יורשת נחלה שניהן נאמרו בדיבור אחד.
"V'Lo Sisov Nachalah Bnei Yisrael mi'Mateh l'Mateh" and "v'Chol Bas Yoresehes Nachalah [mi'Matos...]" were both said in one Dibur. (Mi'Matos connotes that she inherited from two Shevatim, i.e. her father and mother were from different Shevatim. If a daughter who inherits must marry someone from her Shevet, how can this be? Does the Torah discuss Resha'im?! Rather, "v'Lo Sisov..." applied only to that generation, and the Torah advises (but does not command) her to marry within her Shevet. The Gemara expounded so from "Zeh ha'Davar", but only because they were said in one Dibur - SIFRI D'VEI RAV Ki Setzei 233.)
Note: The case could arise b'Heter, e.g. a female married, and afterwards she inherited. Do not say that any female who might inherit must marry within her Shevet. Any female (except for a convert) might inherit, if all her brothers die without children! However, this is unlikely. Presumably, they were said in one Dibur to teach like SIFRI D'VEI RAV explains. (PF)
[דברים כב יב] גדילים תעשה לך. [שם יא] לא תלבש שעטנז שניהן בדיבור אחד נאמרו.
"Gedilim Ta'aseh Lecha" and "Lo Silbash Sha'atnez" were both said in one Dibur (the Mitzvah of Techeles Tzitzis overrides the Isur of Sha'atnez).
וכן הוא אומר [תהילים סב יב] אחת דיבר אלהים בדיבור שתים זו שמענו. וכתיב [ירמי' כג כט] הלא כה דברי כאש נאם ה' וכפטיש יפוצץ סלע.
And so it says "Achas Diber Elokim Shetayim Zu Shamanu", and it says "ha'Lo Cho Devari ka'Esh Ne'um Hash-m uch'Fatish Yefotzatz Sala."
אי זהו שוא ואי זהו שקר שבועת שוא בשנשבע לשנות את הידוע לאדם. שבועת שקר בשנשבע ומחליף.
What is [Shevu'as] Shav, and what is Sheker? Shav is when he swore to contradict what people know to be true. Sheker is when he swore to switch (mislead people about something that is not known).
רבי יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן ידוע לשנים זהו שבועת שקר לג' זהו שבועת שוא.
(R. Yakov bar Acha citing R. Yochanan): Anything that is known to two people (and he swears oppositely), this is Shevu'as Sheker. [If it is known] to three, this is Shevu'as Shav.
רבי הילא בשם ר"א אפילו ידוע לשנים ואחד בסוף העולם מכירו שבועת שוא היא
(R. La citing R. Lazar): Even if it is known to two [here], and one [other] at the end of the world, this is Shevu'as Shav.
מה נפק מן ביניהון
Question: What is the difference [between R. Yochanan and R. Lazar? Eventually the third will come, and it will be Shav according to both of them!]
שינה בו בפני שנים והשליכו לים והתרו בו משום שבועת שוא. על דעתיה דרבי יוחנן אינו לוקה. על דעתיה דר' לעזר לוקה.
Answer: If he deviated in front of two [about an object] and threw it to the sea, and they warned him for Shevu'as Shav - according to R. Yochanan he is not lashed (the third will never see what he swore about), and according to R. Lazar he is lashed;
התרו בו משום שבועת שקר. על דעתיה דרבי יוחנן לוקה. על דעתיה דר' לעזר אינו לוקה.
If they warned him for Shevu'as Sheker - according to R. Yochanan he is lashed, and according to R. Lazar he is not lashed;
ר' בא בשם רב יהודה אפילו ביעה ומרגליתא.
(R. Ba citing R. Yehudah): Even if he swore that an egg is a pearl (this is Shevu'as Shav).
והן אפילו.
Question: Why did he saw "even"? (What is the Chidush?)
אלא כגון ביעה ומרגליתא.
Correction: Rather, [he said that] an example [of Shav is that he swore about] an egg and a pearl.
תני כשם שנדרי הבאי מותרין כך שבועות הבאי מותרות.
(Beraisa #1): Just like Nidrei Havai are permitted, also Shevu'os Havai are permitted.
והתני שבועות הבאי אסורות.
Contradiction (Beraisa #2): Shevu'os Havai are forbidden.
ר' ירמיה בשם ר' פדת כאן במעמידין וכאן בשאינן מעמידין.
Resolution #1 (R. Yirmeyah citing R. Pedas): Here (Beraisa #2) is when he is Ma'amid (he insists that he truly saw; what he forbade becomes forbidden). Here (Beraisa #1 permits) when he is not Ma'amid (he says that he exaggerated).
אמר ר' בא אפילו תימא כאן וכאן במעמידין (כאן וכאן בשאין מעמידין - קרבן העדה מוחקו) כאן במיחל שבועה על נכסיו (שבועת נכסי עלי נכסיו אסורין. הא ללקות אינו) [צ"ל נכסיו מומרין הא ללקות - רשב"א] לוקה.
Resolution #2 (R. Ba): You can even say that both discuss when he is Ma'amid. Here he makes a Shevu'ah to forbid his property. His property is permitted, but he is lashed [for Shevu'as Shav. We explained this like RASHBA Nedarim 24b DH Gemara, second Perush.]
כשם שנדרי זירוזין מותרין. כך שבועות זירוזין מותרות.
Just like Nidrei Zeruzin (he does not intend to forbid anything. To persuade, he pretends to vow) are permitted, so Shevu'os Zeruzin are permitted.
עוד הוא במיחל שבועה על נכסיו. שבועה נכסי עלי נכסיו אסורין הא ללקות אינו לוקה.
Also this is when he makes a Shevu'ah to forbid his property. His property is permitted, but he is lashed [for Shevu'as Shav. We explained this like KORBAN HA'EDAH.]
חזקיה אמר ההן דמישתבע על תרין דינון תרין לוקה משום שבועת שוא.
(Chizkiyah): One who swears about two that they are two, he is lashed for Shevu'as Shav.
ר' חגיי בשם ר"ש בן לקיש ההין דחמא מיטרא נחית ומר (בלי קורי בריקשון) [צ"ל קירי פילי בדוכסון - שו"ת הר"י מיגאש ח] לוקה משום שבועת שוא.
(R. Chagai citing Reish Lakish): One who saw rain fall and said "Master (this denotes a Shevu'ah, the rain is) great benefit for the cleaved ground!", he is lashed for Shevu'as Shav. (We explained this like the RI MI'GASH.)
ר' חוניא ר' יעקב בר אבון בשם ר' שמואל בר נחמן עשרים וארבע בולייות היו ביהודה וכולן חרבו משום שבועת שוא שהיא של אמת. דכתיב [שם ב ל] לשוא הכיתי את בניכם.
(R. Chunya citing R. Yakov b'Ribi Bun citing R. Shmuel bar Nachman): There were 24 cities in the south, and all of them were destroyed due to Shevu'os Shav that were true - "la'Shav Hikisi Es Beneichem..."