1)

IS ONE LASHED FOR ISAROS? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)

ר' יעקב בר אחא אמר איתפלגון ר' יוחנן ור' אלעזר דר' יוחנן אמר [צ"ל אין - פני משה] לוקין על האיסרות ר' אלעזר אומר (אין - פני משה מוחקו) לוקין.

(a)

(R. Yakov bar Acha): R. Yochanan and R. Elazar [argued about Isar; this is explained below]. R. Yochanan says, one is not lashed for Isaros. R. Elazar says, one is lashed [for them].

א"ר יעקב בר אחא כך משיב ר' יוחנן את ר' אלעזר על דעתך דאת אמר (אין - פני משה מוחקו)לוקין על האיסרות. והא תנינן המודר הנייה מחבירו ונכנס לבקרו לא יכנס.

(b)

Question (R. Yakov bar Acha): So R. Yochanan challenged R. Elazar. You hold that one is lashed for Isaros. A Mishnah says that if one was Mudar Hana'ah from his friend, and he entered to visit him, [he stands, but he may not sit. According to you,] he should not [even] enter! (I can say that this is when he forbade through Isar, and it is not as stringent as a proper Neder. We explained this like PNEI MOSHE.)

א"ר ירמיה שנייה היא תמן מפני דרכי שלום.

(c)

Answer (R. Yirmeyah): There is different. [Chachamim permitted him to enter] due to Darchei Shalom.

ר' יוסי בעי אם מפני דרכי שלום אפילו (בשבועות יהא מותר. ותנינן נדרים אסור ושבועות מותר) [צ"ל בישיבה יהא מותר. ותנינן נכנס מותר בישיבה אסור - ספר משביח]

(d)

Question (R. Yosi): If [it is permitted] due to Darchei Shalom, even sitting should be permitted, but a Mishnah teaches that he may enter, but sitting is forbidden! (We explained this like HA'MASHBI'ACH.)