1)

THE RAN EXPLAINS THE MISHNAH

ר"ן ד"ה מתני'. רבי אליעזר אומר פותחין לו לאדם בכבוד אביו ואמו

(a)

Mishnah: We can be Pose'ach (suggest that a vow was mistaken, which is grounds to permit it) with the honor of his father and mother.

שאומרים לו אילו היית יודע שמבזין אביך ואמך על שאתה קל בנדרים וכדאמרינן (סנהדרין נב) דקרו לרשיעא בר צדיקא רשיעא בר רשיעא כלום היית נודר,

1.

Version #1: We say to him, 'had you known that they disgrace your father and mother because you are light (wanton) with vows, like we say (Sanhedrin 52) that we call a Rasha ben Tzadik 'Rasha ben Rasha', would you have vowed?'

לשון אחר שיאמרו שאתה למדת מהם שאף הם מזלזלין בנדרים.

2.

Version #2: [We tell him] that people will say that you learned from them; also they are light with vows.

ר"ן ד"ה וחכמים אוסרים

(b)

Mishnah: And Chachamim forbid.

בגמרא מפרש טעמייהו.

1.

Explanation: The Gemara explains their reason.

ר"ן ד"ה אמר ר' צדוק עד שפותחין בכבוד אביו ואמו פותחין לו בכבוד המקום

(c)

Mishnah: R. Tzadok says, rather than being Pose'ach with the honor of his father and mother, be Pose'ach for him with Hash-m's honor!

כלומר רבי אליעזר כי היכי דשרי לפתוח בכבוד אביו ואמו שרי נמי לפתוח בכבוד המקום

1.

Explanation: R. Eliezer, just like he permits being Pose'ach with the honor of his father and mother, he permits also being Pose'ach with Hash-m's honor;

שאומרין לו אילו היית יודע כשנדרת שהיית מיקל בכבוד המקום דהא אמרינן בספרי שהוא כנודר במלך עצמו כלום היית נודר.

2.

We tell him, 'had you known that when you vowed, you belittled the honor of Hash-m, for we say in Sifri that he is like one who vows in the king himself, would you have vowed?'

2)

RAN DH Amru Lo Im Ken Ein Nedarim [TRANSLATION: They told him, if so, there are no vows.]

ר"ן ד"ה אמרו לו אם כן אין נדרים

(SUMMARY: The Ran explains why being Pose'ach with Hash-m's honor is different.)

כלומר אפי' ר' אליעזר מודה לרבנן דבכבוד המקום אין פותחין דאם איתא דפותחין אין נדרים

(a)

Explanation: I.e. even R. Eliezer agrees to Rabanan that we are not Pose'ach with Hash-m's honor, for if we are Pose'ach, there are no Nedarim.

ובגמרא מפרש מאי דבר שבינו לבין אביו ואמו כגון שאסרם בהנאתו

1.

The Gemara explains what is a matter between him and his father or mother, e.g. he forbade them to benefit from him.

ומיהו נהי דמסקינן הכא דאין פותחין בכבוד המקום דוקא בכבוד המקום הוא דאין פותחין משום דאם איתא דפותחין אין נדרים נתרים יפה

(b)

Distinction: However, granted, we conclude here that we are not Pose'ach with Hash-m's honor. Only with Hash-m's honor we are not Pose'ach, for if we were Pose'ach, Nedarim are not permitted well;

כדאיתא בגמ' שאין שום אדם שיעיז פניו לומר שאפי' היה יודע שהוא מיקל בכבוד המקום היה נודר

1.

This is like the Gemara says, for no one would be brazen to say that even if he knew that he belittles Hash-m's honor, he would have vowed;

ואפי' לא היה נמנע לכך מתחלה ישקר לומר כן

i.

Even if initially he would not have refrained due to this, he will lie to say so [that he would have refrained];

אבל בכבוד מצוה אחת פותחין וכדתנן לקמן (/נדרים/ דף סה:) פותחין לו מן הכתוב בתורה

(c)

However, we are Pose'ach with honor of one Mitzvah, like the Mishnah below (65b) that we are Pose'ach for him with what is written in the Torah;

אילו היית יודע שאתה עובר על לא תשנא את אחיך בלבבך כלום היית נודר

1.

[We say] 'had you known that you transgress "Lo Sisna Es Achicha bi'Lvavecha", would you have vowed?'

משום דמצוה אחת כי הני דמני תנא לא חמירא להו לאינשי כולי האי ואי אפילו אדעתא דהכי היה נודר לא ישקר לומר אילו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר

i.

This is because one Mitzvah like these that the Tana lists are not so severe to people. If he would have vowed even if he was aware of this, he will not lie to say so "had I known, I would not have vowed."

והיינו נמי דתנן פותחין בשבתות.

(d)

Support: This is like the Mishnah teaches (66a) that we are Pose'ach with Shabbosos.

3)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה ירושלמי

(a)

Yerushalmi:

הכל מודים בכבוד רבו שאינו מעמיד דתנינן ומורא רבך כמורא שמים הלכך אין פותחין בו.

1.

Citation (Yerushalmi): All agree about his Rebbi's honor, that he is not Ma'amid (he will not say that he would have vowed even if he considered the disgrace to his Rebbi, even if this is not true), for a Mishnah (Avos 4:12) teaches that awe of your Rebbi [should be] like awe of Shamayim. Therefore, we are not Pose'ach with it.

4)

RAN DH Mai Ein Nedarim... [TRANSLATION: What does it mean '(if so,) there are no vows'? Abaye said, if so, vows are not permitted properly.]

ר"ן ד"ה גמ' מאי אין נדרים...

(SUMMARY: The Ran explains why they argue only about honor of his father or mother.)

שאפילו אם מתחילה לא היה נמנע מפני כבוד המקום לא יעיז פניו בכך לפני חכם וישקר ויאמר אילו הייתי יודע לא הייתי נודר

(a)

Explanation: Even if initially he would not have refrained due to Hash-m's honor, he will not be brazen about this in front of the Chacham, and he will lie and say "had I known, I would not have vowed";

נמצא שאין נדרים מותרין יפה ומשום הכי מודה רבי אליעזר לרבנן שאין פותחין לו בכבוד המקום

1.

It turns out that vows are not permitted well. Therefore, R. Eliezer agrees to Rabanan that we are not Pose'ach with Hash-m's honor;

ומיהו בכבוד אביו ואמו פליג דרבנן אסרי דסבירא להו לא שנא בכבוד המקום ולא שנא בכבוד אביו ואמו אין אדם מעיז הלכך אין פותחין

2.

However, regarding honor of his father or mother, he argues. Rabanan forbid, for they hold that there is no difference between honor of Hash-m and honor of his father or mother. Therefore, we are not Pose'ach;

ורבי אליעזר סבר בכבוד המקום הוא דאין אדם מעיז אבל בכבוד אביו ואמו מעיז הלכך פותחין.

3.

R. Eliezer holds that regarding honor of Hash-m, a person is not brazen. Regarding honor of his father or mother, one would be brazen [and admit that he would have vowed in any case]. Therefore, we are Pose'ach [with this].

64b----------------------------------------64b

5)

RAN DH v'Rava Amar Im Ken Ein Nedarim Nish'alim l'Chacham [TRANSLATION: And Rava said, if so, people will not ask a Chacham to permit vows.]

ר"ן ד"ה ורבא אמר אם כן אין נדרים נשאלים לחכם

(SUMMARY: The Ran explains how Rava explains the argument of R. Eliezer and Chachamim.)

אם כן דפותחין לו בכבוד המקום לא יהו נדרים נשאלים לחכם שכל אחד ואחד פותח פתח זה לעצמו שהרי פתח זה ראוי לכל הנדרים

(a)

Explanation: If so, that we are Pose'ach with Hash-m's honor, people will not ask a Chacham [to permit vows]. Everyone will make this Pesach for himself, for this Pesach is proper for all Nedarim!

וקשיא לן אי מהאי טעמא מודה רבי אליעזר בכבוד המקום אמאי פליג בכבוד אביו ואמו דהא איכא למיחש נמי להאי טעמא

(b)

Question: If this is why R. Eliezer agrees about Hash-m's honor, why does he argue about honor of his father or mother? Also there, there is concern for this reason (everyone will make this Pesach for himself)!

ואפשר דס"ל לרבי אליעזר דאיכא נדרים דקילי כולי האי שאין לאביו ולאמו זלזול בהן והני ליכא למפתח בהו בכבוד אביו ואמו

(c)

Answer: Perhaps R. Eliezer holds that there are Nedarim that are so light that there is no disgrace to his father or mother through them. For them, one cannot be Pose'ach with the honor of his father or mother;

הלכך כיון דכל נדרים לא סגי להו בהאי פתחא בנדרים דסגי להו נמי פותחין כדמסקינן בשמעתין

1.

Therefore, since this Pesach does not suffice for all Nedarim, for those Nedarim for which it suffices, we are Pose'ach also [with this], like we conclude in our Sugya;

ורבנן סבירא להו דאם איתא דפותחין לכולהו נדרי סגי ואם כן אין נדרים נשאלין לחכם הלכך בכולהו אין פותחין.

2.

Rabanan hold that if it is true that we are Pose'ach with this, it suffices for all Nedarim. If so, people will not ask [to permit] vows from a Chacham. Therefore, we are not Pose'ach [any Nedarim with this].

6)

RAN DH Od [TRANSLATION: Further.]

ר"ן ד"ה עוד

(SUMMARY: The Ran gives a different explanation of how Rava argues with Abaye.)

אפשר לי לומר דה"ק אמר אביי א"כ אין נדרים מותרין יפה ומש"ה מודה ר' אליעזר לרבנן בכבוד המקום

(a)

Explanation: I can say that Abaye means that if so, vows are not permitted well. Therefore, R. Eliezer agrees to Rabanan about Hash-m's honor (we are not Pose'ach with it);

ופליג בכבוד אביו ואמו בההוא טעמא גופיה וכדכתיבנא לעיל דרבי אליעזר לא חייש לטעמא דאין נדרים מותרין יפה ורבנן חיישי

1.

He argues about honor of his father or mother for this reason itself, like I wrote above. R. Eliezer is not concerned for the reason that vows are not permitted well, and Rabanan are concerned.

ורבא פליג עליה ואמר אין בכבוד המקום קושטא קאמרת דאיכא למיחש לאין נדרים נתרין יפה ומשום הכי כולי עלמא מודו דאין פותחין בו

2.

Rava argues with him (Abaye), and says that indeed, regarding Hash-m's honor, you are correct. There is concern lest vows are not permitted well. Therefore, all agree that we are not Pose'ach with it;

אבל בכבוד אביו ואמו אפילו רבנן לא חיישי ביה לאין נדרים נתרין יפה דהא תנן דלכבוד מצוה אחת פותחין וכדכתיבנא במתני' וכבוד אביו ואמו נמי לא שנא

i.

However, regarding honor of his father or mother, even Rabanan are not concerned that vows are not permitted well, for the Tana says that for the honor of one Mitzvah we are Pose'ach, like I wrote in our Mishnah. Honor of his father or mother is no different;

אלא טעמייהו דרבנן דאסרי בכבוד אביו ואמו משום דאם איתא דפותחין כיון דבהאי פתחא סגי לכולהו נדרי אין נדרים נשאלין לחכם

3.

Rather, the reason Rabanan forbid with honor of his father or mother is because if we are Pose'ach, since this Pesach suffice for all Nedarim, people will not ask a Chacham;

ור' אליעזר לא חייש להאי טעמא כלל.

i.

R. Eliezer is not concerned for this reason at all.

7)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה תנן ומודים חכמים לר"א וכו' כיון דאיחצף ליה הא איחצף

(a)

Gemara: Our Mishnah teaches that Chachamim agree to R. Eliezer... Since he was brazen, he was brazen.

כיון שמתחלה העיז פניו לאסרן בהנאתו איחצף וכשפותחין לו בכבודן לא משקר ומש"ה פותחין דליכא למיחש.

1.

Explanation: Since initially he was brazen to forbid them to benefit from him, he was brazen, and when we are Pose'ach for him with their honor, he will not lie. Therefore, we are Pose'ach, for there is no concern [for an improper Heter].

ר"ן ד"ה הכא אמאי פותחין

(b)

Gemara: Here, why are we Pose'ach?

והא איכא למיחש דכיון דידע דפותחין לו בכבוד אביו ואמו אף הוא יפתח לעצמו ולא ילך אצל חכם.

1.

Explanation: Behold, there is concern! Since he knows that we are Pose'ach with honor of his father or mother, also he will be Pose'ach for himself, and not go to a Chacham!

ר"ן ד"ה כיון דכל נדרי לא סגיא להו בלא חכם

(c)

Gemara: Since all Nedarim, they cannot [be permitted] without a Chacham...

שהרי בשאר נדרים אין פותחין בהם בכבוד אביו ואמו ומתוך שאינו יודע למצוא בהן פתח צריך הוא שילך אצל חכם

1.

Explanation: For other Nedarim we are not Pose'ach them with honor of his father or mother, and since he does not know to find a Pesach, he needs to go to a Chacham...

ר"ן ד"ה ה"נ פותחין

(d)

Gemara: Also here we are Pose'ach.

שמתוך שהורגל לילך אצל חכם אף בנדרים הללו ילך אצלו.

1.

Explanation: Since he is used to going to a Chacham, also these Nedarim, he will go to a Chacham.

8)

RAN DH Masnisin v'Od Amar R. Eliezer Posechin b'Nolad [TRANSLATION: And further, R. Eliezer said that we are Pose'ach with Nolad.] (pertains to Amud A)

ר"ן ד"ה מתני'. ועוד אמר ר' אליעזר פותחין בנולד (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: The Ran justifies the expression 'and further.')

אף על גב דאפסקוה רבנן למלתיה דר"א ליכא למידק מאי ועוד

(a)

Implied question: Rabanan interrupt in the middle of R. Eliezer's words. Why does it say 'and further'?

אף על גב דדייק הש"ס הכי בפרק עושין פסין (עירובין דף כג)

1.

The Gemara was meticulous about this in Eruvin (23a. Since there was an interruption, it should not say 'and further'!)

דשאני הכא דהוי להתירא וכחא דהתירא אלים טובא ומשום הכי אף על גב דאפסקוה רבנן למילתיה קתני ועוד.

(b)

Answer: Here is different, for he permits; the power of leniency is stronger. Therefore, even though Rabanan interrupted his words, it taught 'and further.'

9)

THE RAN EXPLAINS THE MISHNAH

ר"ן ד"ה וחכמים אוסרים

(a)

Mishnah: And Chachamim forbid.

משום דפתח דשכיח הוא דמשוי ליה לנדר נדר טעות אבל נולד לא.

1.

Explanation: Because a Pesach that is common, that makes a vow mistaken (he erred to overlook this), but Nolad, no (there was no reason to be concerned for this).

ר"ן ד"ה ונעשה סופר

(b)

Mishnah: And he became a scribe.

וצריך לו תמיד

1.

Explanation: And he needs him constantly. (People hired scribes also for monetary documents (Kesuvos 19b). - PF)

ר"ן ד"ה או שהיה משיא את בנו

(c)

Mishnah: Or, he was marrying off his son.

ורגילין לאכול בסעודת הנשואין.

1.

Explanation: And they normally eat at the wedding meal.

ר"ן ד"ה רבי אליעזר מתיר וחכמים אוסרין

(d)

Mishnah: R. Eliezer permits, and Chachamim forbid.

משום דנקט בבי טובא הדר ותנא דבכולהו ר' אליעזר מתיר וחכמים אוסרין.

1.

Explanation: Because there are many clauses, it repeated and taught in all of them 'R. Eliezer permits, and Chachamim forbid.'

ר"ן ד"ה גמ'. מאי טעמא דרבי אליעזר

(e)

Gemara: What is R. Eliezer's reason?

דאילו רבנן מסתבר טעמייהו כדכתיבנא במתני'.

1.

Explanation: Whereas Rabanan, their reason seems correct, like I wrote in our Mishnah (DH v'Chachamim).

ר"ן ד"ה כי מתו כל האנשים המבקשים את נפשך

(f)

Gemara: For all the people who seek to kill you, they died.

אף על גב דיתרו השביע למשה כדכתיב ויואל משה לשבת את האיש ויתן לו את צפורה

1.

Implied question: Yisro made Moshe swear [not to leave him, before he gave to him his daughter], like it says "va'Yo'el Moshe Lasheves Es ha'Ish va'Yiten Es Tziporah" (Shemos 2:21. What is the relevance of others dying?)

אפילו הכי משה רבינו לא היה נשבע אלא מתוך שהיה ירא מדתן ואבירם ולפיכך פתח לו הקדוש ברוך הוא כי מתו כל האנשים המבקשים את נפשך.

2.

Answer: Moshe would not have sworn, if not that he feared Dasan and Aviram. Therefore, Hash-m was Pose'ach for him 'all the people who seek to kill you, they died.' (Did Moshe not fear also Pharaoh, who tried to kill him? Perhaps it was clear that Hash-m will save him from Pharaoh, who would want to kill him due to Moshe's mission, but there was no such guarantee regarding Dasan and Aviram. - PF)

ר"ן ד"ה ורבנן מאי טעמייהו

(g)

Gemara: Rabanan, what is their reason?

1.

Note: Seemingly, they could say that death in a long period of time (this was 40 years after Moshe learns from Egypt, or 68 according to the Ramban) is not called Nolad! (PF)

מאי עבדי בהאי קרא.

2.

Explanation: What do they do with [the proof from] this verse?

ר"ן ד"ה קסברי הנהו מי מתו

(h)

Gemara: They hold, those [people], did they die?!

בתמיה.

1.

Explanation: This is said in astonishment.

ר"ן ד"ה כל מקום שנא' נצים ונצבים אינן אלא דתן ואבירם

(i)

Gemara: Every place where it says Nitzim and Nitzavim, it is only Dasan and Aviram.

נצים שני אנשים עברים נצים (שמות ב) נצבים כדכתיב (שם /שמות/ ה) ויפגעו את משה ואת אהרן נצבים לקראתם ולא ידעינן מאן נינהו

1.

Explanation: Nitzim - "Shnei Anashim Ivrim Nitzim" (Shemos 2:13); Nitzavim - "va'Yifge'u Es Moshe v'Es Aharon Nitzavim Likrasam" (ibid., 5:20), and we do not know who they were;

אלמא אותן אנשים שהיו נצים שהלשינו למשה דתן ואבירם היו והם עצמם היו בעדת קרח ושמע מינה דלא מתו.

2.

Inference: Those men who were quarreling, and informed on Moshe, they were Dasan and Aviram, and they themselves were in Korach's congregation (later). We learn from this that they did not die!

ר"ן ד"ה אלא אמר ריש לקיש שירדו מנכסיהם

(j)

Gemara: Rather, Reish Lakish said that they lost their wealth.

והכי מפרשי ליה רבנן להאי קרא דכי מתו.

1.

Explanation: And so Rabanan explain the verse "for they died." (Below, the Ran brings from the Yerushalmi that becoming poor is not Nolad.)

ר"ן ד"ה ארבעה חשובים כמת

(k)

Gemara: Four are considered like a Mes.

כבר פרשתי בפ"ק /נדרים/ (דף ז: ד"ה שנא') מנלן דירדו מנכסיהם טפי מחד מהנך ארבעה.

1.

Explanation: I already explained above (7b DH she'Ne'emar) how we know that they lost their wealth more than the [other of the] four [that are considered dead].

ר"ן ד"ה ירושלמי

(l)

Yerushalmi:

ועוני לאו נולד הוא

1.

Citation (Yerushalmi) Question: Is poverty not Nolad?

אמר רבי זעירא העניות מצויה

2.

Citation (Yerushalmi) Answer (R. Ze'ira): (Indeed, it is not.) Poverty is common.

ותהות לאו נולד הוא

3.

Citation (Yerushalmi) Question: Is regret not Nolad?

אמר רבי אילא התהות מצויה.

4.

Citation (Yerushalmi) Answer: (R. Ila): (Indeed, it is not.) Regret is common.