נזיר דף לה. א
כיצד נדרש הפסוק "כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ חֲמוֹר אוֹ שׁוֹר אוֹ שֶׂה וְכָל בְּהֵמָה לִשְׁמֹר"? [תוד"ה וכי].
כיצד נדרש? | איך הדרשא בתיבות הפסוק? | |
לרבנן | בכלל ופרט וכלל - אי אתה דן אלא כעין הפרט |
"כִּי יִתֵּן" - כלל "חֲמוֹר אוֹ שׁוֹר אוֹ שֶׂה" - פרט "וְכָל בְּהֵמָה לִשְׁמֹר" - כלל |
לר' אלעזר | בפרט וכלל ופרט - אי אתה דן אלא כעין הפרט |
"כִּי יִתֵּן [1] וגו' חֲמוֹר אוֹ שׁוֹר אוֹ שֶׂה" - פרט "וְכָל" - כלל "בְּהֵמָה לִשְׁמֹר" - פרט |
נזיר דף לה: א
כיצד הם דרכי הלימוד של "כלל ופרט וכלל", ושל "פרט וכלל ופרט"?
אם היה כתוב רק ... | מה דינו | |
כלל ופרט וכלל | כלל ופרט - אין בכלל רק מה שבפרט [2] |
דנים כעין הפרט - אפי' דומה לו בצד אחד |
פרט וכלל ופרט | פרט וכלל - הכלל מוסיף על הפרט [3] |
דנים כעין הפרט - ובעינן דומה בשני צדדים |
-------------------------------------------------
[1] ס"ל שתיבות "כִּי יִתֵּן" אינם באים לומר כלל, אלא הם נמשכים אל מה שכתוב "חֲמוֹר אוֹ שׁוֹר אוֹ שֶׂה", ואין כאן אלא פרט.
[2] ואין לרבות מהכלל הראשון עוד דברים, דהפרט פירש מה נתרבה בכלל הראשון ולא יותר.
[3] ומרבים כל הדומה לכלל אף שאינו דומה לפרט.
-------------------------------------------------