1)

UNTIL WHEN ARE TREES STILL CONSIDERED SAPLINGS? (Yerushalmi Shevi'is Perek 1 Halachah 6 Daf 3a)

משנה הנטיעות והדלועין מצטרפין לתוך בית סאה

(a)

Saplings and gourds combine within a Beis Seah.

רבן שמעון בן גמליאל אומר עשרה דילועין לתוך בית סאה חורשין כל בית סאה עד ר''ה

(b)

(Rabban Shimon ben Gamliel): If there are 10 gourds in a Beis Seah, one may plow the entire Beis Seah until Rosh Hashana.

עד אימתי נקרא נטיעות

(c)

Question: Until when are trees still considered saplings?

רבי ליעזר בן עזריה אומר עד שיחולו

(d)

Answer #1 (R. Eliezer ben Azariah): Until the fruits are Chulin. (The Gemara will explain this.)

רבי יהושע אמר בת שבע שנים

(e)

Answer #2 (R. Yehoshua): Until its seventh year.

רבי עקיבה אמר כאילן נטיעה כשמה

(f)

Answer #3 (R. Akiva): As long as people still call it a sapling.

אילן שנגמס והוציא חליפין מטפח ולמטן כנטיעה מטפח ולמעלן כאילן דברי ר''ש:

(g)

(R. Shimon): If a tree was cut and produced fresh shoots, if the stump is less than a tefach tall, they are considered saplings; if the stump is a tefach or more tall, they are considered trees.

[דף ז עמוד א (עוז והדר)] גמרא הנטיעות והדלועין. והן שיהו נטיעות רבות על דילועין

(h)

(Gemara): The Mishnah taught that saplings and gourds combine. This is as long as there are more saplings than gourds.

רבי חנניא בריה דרבי הילל בעי לא מסתברא בדלעת יונית

(i)

Question (R. Chananya son of R. Hillel): Isn't it logical that the Mishnah is referring to Greek gourds (which are particularly large and resemble a tree, rather than ordinary gourds)?

התיב ר' מנא והתני ג' קישועין ושלושה דילועין וארבע נטיעות מצטרפין וחורשין כל בית סאה בשבילן

(j)

Rebuttal (R. Mana): But the Tosefta teaches that three cucumbers, three gourds and three saplings combine and one may plow the entire Beis Seah for them. (If we can combine cucumber which isn't a type of gourd, certainly we can combine all types of gourd?)

לא אתיא דלא על סיפא רשב''ג אומר עשרה סילועין לבית סאה חורשין כל בית סאה עד ר''ה עליה ר' חנניא בריה דרבי הילל בעי לא מסתברא בדלעת יוונית

(k)

Answer: R Chananya was speaking about the next clause of the Mishnah - Rabban Shimon ben Gamliel said that if there are 10 gourds in a Beis Seah, one may plow the entire Beis Seah until Rosh Hashana - about that R. Chananya son of R. Hillel said, "Isn't it logical that the Mishnah is referring to Greek gourds''?

עד אימתי נקראו נטיעות כו' מהו שיחולו עד שיפדו או עד שיעשו חולין מאליהן

(l)

Question: The Mishnah asked - Until when are trees still considered saplings? (R. Eliezer ben Azariah answered - Until the fruits are Chulin.) When is this? Until they are redeemed (and can be eaten - i.e. the fourth year) or until they are automatically Chulin (i.e. the fifth year)?

ר' אבא בר יעקב בשם רבי יוחנן כיני מתני' עד שיעשו חולין מאליהן

(m)

Answer (R. Aba bar Yaakov citing R. Yochanan): Until they are automatically Chulin.

ואתיא כרבי יהושע כדתני ר' יהושע אומר אף שאמרו בנות חמש בנות שש בנות שבע אלא בגפנים בנות חמש בתאנים בנות שש בזתים בנות שבע

1.

This follows the opinion of R. Yehoshua who taught in a Baraisa that even though the Chachamim mentioned several ages concerning saplings - 5, 6 or 7 years (there is no contradiction, as) grapevines follow the 5th year (when they are automatically Chulin); figs follow the 6th year (as their fruits take longer to develop, so in the 5th year, they are still considered saplings); olives follow the 7th year (as they develop even later).

[דף ז עמוד ב (עוז והדר)] ואנן חמיין הדא מרביתא דתאינתה אתיא בפוריא

(n)

Question: We see that a young fig tree produces many fruits (in its 5th year), so how could it still be called a sapling (until the following year)?

אמר רבי יודן כד טריפן לעוביה

(o)

Answer (R. Yudan): It only produces a lot of fruit when the trunk is cut into two.

ר''ש ור''א בן יעקב שניהם אמרו דברו אחד דאמר רבי שמואל בר נחמן רבי יונתן בשם ר''א בן יעקב הגומם את כרמו פחות מטפח חייב ערלה מפני מראית עין דברי חכמים עד שיגום מעם הארץ:

(p)

(The Mishnah taught that R. Shimon said - If a tree was cut and produced fresh shoots, if the stump is less than a tefach tall, they are considered saplings; if the stump is a tefach or more tall, they are considered trees.) R. Shimon and R. Eliezer ben Yaakov both said the same thing - as R. Shmuel bar Nachman/ R. Yochanan said citing R. Eliezer ben Yaakov - One who cuts his vineyard - if the stump is less than a tefach, it is obligated in Orlah because of Maris HaAyin (as it looks like a sapling). The Chachamim reason that only when it was cut down to the ground is it obligated in Orlah.

HADRAN ALACH PEREK SDEH ILAN