ROWS OF DIFFERENT SPECIES (Yerushalmi Kilayim Perek 2 Halachah 4 Daf 9a)
משנה הרוצה לעשות שדהו משר משר מכל מין בית שמאי אומרי' שלשה תלמין של פתיח ובית הלל אומרי' מלוא העול השרוני. וקרובים דברי אלו להיות כדברי אלו
(Mishnah): If one wishes to arrange his field in rows of different species - Beis Shammai say that he should make breaks between them of three furrows of newly-broken ground (i.e. 2 Amos). Beis Hillel say that they should be the width of Sharoni yokes. And these two opinions are close (in measurement).
גמרא רבי זעירא רבי לעזר בשם רבי חייה רובה עושה שתי אמות על שתי אמות ומיצר והולך אפילו כל שהוא.
(Gemara) (R. Zeira/ R. Elazar citing R. Chiya the Great): The Mishnah means that he should leave an area of two by two Amos at the top of each furrow, even if that distance narrows further down the furrow until it is minimal.
אמר רבי יונה הדא דתימר בעשויה משרין משרין אבל בעשויה משר אחד לא בדא.
(R. Yona): This distance of the Mishnah is enough only when the entire field is planted in rows, but if he made one row (close to the edge of the field), it's not enough and the distance of a Beis Rova (space to plant a quarter Kav of seeds) must be kept.
ואתיא כיי דאמר רבי ינאי יכיל אנא זרע חקלי חמשין מינין עשרי' וחמשה מיכא ועשרין וחמש' מיכא.
This is like the statement of R. Yannai - I can sow a (Beis Seah, 50 by 50 Amos) field with 50 different species, 25 this way and 25 that way.
אף בשתי שדות כן.
This would also apply to two fields (that if there were rows in one's field next to the row of one's adjacent field, one could then plant another species at a distance of only two Amos rather than a Beis Rova).
[דף טז עמוד ב (עוז והדר)] מעתה אפילו בינו לבין חבירו מותר. אף בחורבה כן.
If so, even between his field and his neighbor's field, it would be permitted. And the same applies to a destroyed field (when one has strips in his field as well as a strip from a neighbor's now destroyed field).
או ייבה כיי דאמר ריש לקיש בשם חזקיה ראש תור הבא מחורבה מותר.
Alternatively, it would be permitted because of the teaching of Raish Lakish, citing Chizkiyah, that a Rosh Tur that comes out of a destroyed field is permitted.
רבי אומר מתחיל בית רובע ומיצר והולך עד שלשה תלמין של פתיח.
(Rebbi): (Disagreeing with R. Chiya the Great earlier) He begins the space at a size of a Beis Rova (just over 10 Amos) and he may narrow it down until it is the width of three furrows of newly-broken ground (2 Amos).
ולית ליה לרבי תבואה בתבואה בית רובע.
Question: Doesn't Rebbi agree that grains into grains, the width must be a Beis Rova (as we see later in Mishnah 7 (Menachos 42-1(a))?
תמן במרובע וכאן במישר.
Answer: The Mishnah is discussing squares, but here they are strips that need less separation.
ולית לרבנין מישר.
Question: Do the Rabbanan not agree with Rebbi that strips need less separation?
א''ר יודן סוף מישר לרבי תחילת משר לרבנין.
Answer (R. Yudan): The narrow end of the space between the strips according to Rebbi is the same as the wide beginning of the space according to Rabbanan.
[דף יז עמוד א (עוז והדר)] ר' לעזר שאל היתה שדה קטנה מהו.
Question (R. Elazar): If there was a small field (that was too small for the full length space), what's the law?
נישמעינה מן הדא ר' לעזר בר שמעון אבא יוסי [דף ט עמוד ב] בן יוחנן איש ינוח אמר בגדולה חמשים אמות ובקטנה על פי רובה.
Answer (R. Elazar bar Shimon/ Abba Yosi ben Yochanan of Yanoach): In a large field (more than 100 Amos in length), the space must be 50 Amos long; in a small field, it must be the majority of its length.
מה אם אלו שנתנו שיעור לגדולה לא נתנו שיעור לקטנה. חכמים שלא נתנו שיעור לגדולה לא כל שכן שלא יתנו שיעור לקטנה:
If these Sages, who gave a required length of the space for a large field did not give it for a small field; the Chachamim who did not give for a large field certainly would not give for a small field.