1) TOSFOS DH Ba'alei Keshafim
תוספות ד"ה בעלי כשפים
(SUMMARY: Tosfos explains that this is so they will know the Halachah.)
פירש רב האי גאון כדי לידע את הדין כדאמרינן העושה מעשה חייב האוחז העינים פטור
(a) Explanation (Rav Hai Gaon): This is in order to know the Halachah, like it says "one who does an action [through witchcraft] is liable. One who does an illusion is exempt."
והיינו דקאמר רבי אליעזר בסוף ארבע מיתות (סנהדרין דף סח.) שאני שונה שלש מאות הלכות בנטיעת קישואין וכדאמרי' נמי אבל אתה למד להבין ולהורות
(b) Support: R. Eliezer said in Sanhedrin (68a) "I know 300 Halachos about planting gourds", and we say "[you may not learn in order to do,] but you may learn in order to understand and give rulings."
2) TOSFOS DH v'Yod'im b'Shiv'im Lashon
תוספות ד"ה ויודעים בשבעים לשון
(SUMMARY: Tosfos discusses how many of the Sanhedrin need to know all the languages.)
בסוף (אחד - שיטה מקובצת מוחקו) דיני ממונות (שם דף יז:) משמע דסגי בשנים (אחד) לדבר ואחד לשמוע ואמר רביעי' אין למעלה הימנה
(a) Implied question: In Sanhedrin (17b) it connotes that [for every language] it suffices to have two who can speak it, and [another] one who can hear (understand), and it says that if there is a fourth, nothing is better than this!
וכולהו סנהדרין לאו כולהו ממש ואין מושיבין בסנהדרין לאו אכולהו קאי
(b) Answer #1: "The entire" Sanhedrin is not literally all. "We do not put on the Sanhedrin" does not refer to all of them. (Rather, it means that we must put on the Sanhedrin also others who know all the languages.)
אי נמי התם (לדיני ממונות והכא לדיני נפשות ולא) [צ"ל לשאר דיני נפשות והכא לדיני נפשות דלא - הרש"ש] סגי בעשרים ושלשה
(c) Answer #2: That is for other capital cases. Here we discuss capital cases for which 23 do not suffice;
דלכמה דברים צריך סנהדרי גדולה כמו לזקן ממרא ולדון את השבט ועיר הנדחת דבעי שבעים ואחד
1. Several matters require a Great Sanhedrin, e.g. Zaken Mamrei (one who rules unlike the Sanhedrin), and to judge a Shevet, and Ir ha'Nidachas require [a Sanhedrin of] 71.
3) TOSFOS DH Ilein Yomin d'Lo Lihis'anah u'Miktzasehon d'Lo Lemisped
תוספות ד"ה אלין יומיא דלא להתענאה ומקצתהון דלא למספד
(SUMMARY: Tosfos explains that we forbid fasting more than we forbid eulogies.)
משמע שכולן אסורים בתענית אבל בהספד אין אסורים אלא מקצתן
(a) Inference: All of them are forbidden to fast, but only some are forbidden to eulogize.
והא דגרס בסוף סדר תעניות כיצד (תענית ד' יח.) כל שאחריו בהספד אסור בתענית מותר
(b) Implied question: The text in Ta'anis (18a) says "every day after [a day in Megilas Ta'anis], eulogy is forbidden and fasting is permitted (fasting is more lenient)!
ליתא דאי מיתסר בהספד כל שכן בתענית כדמשמע הכא אלא ה''ג כל שאחריו בתענית אסור בהספד מותר
(c) Answer: That text is wrong. If eulogy is forbidden, all the more so fasting is, like it connotes here! Rather, the text says "every day after, fasting is forbidden and eulogy is permitted."
ומתני' דהתם נמי הכי מוכחת דמחמיר בדלא למספד מבדלא להתענא'
(d) Proof: The Mishnah there (Ta'anis 15b) proves like this. It is more stringent about [days on which one may] not eulogize than [days on which one may] not fast;
וכי נקיט התם כל שאחריו ה''נ הוה מצי למנקט כל שלפניו
1. When it mentioned "every day after", likewise it could have said "every day before";
דאי אמרת לפניו בין בתענית בין בהספד אסור אם כן למה לי שיהא מוטל בין שני י''ט
2. Proof: If you would that before it, both fasting and eulogy are forbidden, if so, why do I care if it is between two Yomim Tovim (in Megilas Ta'anis? It says there (18a) that it mentioned Rosh Chodesh Nisan so that Adar 29 will be between two Yomim Tovim (and like a Yom Tov itself, to forbid even eulogy). If even eulogy is forbidden the day before, it should have said "to forbid even eulogy the day before"! Rather, eulogy is permitted the day before, just like after, and between two Yomim Tovim is different.)
4) TOSFOS DH me'Reish Yarcha v'Ad Timniya Itukam Tamida d'Lo Lemisped
תוספות ד"ה מריש ירחא דניסן ועד תמניא איתוקם תמידא דלא למספד
(SUMMARY: Tosfos challenges this text, and brings other texts.)
כך הגירסא בכל הספרים ובקונט' פי' הטעם דלא הויא שמחה בשל עצרת כבשל תמיד משום דבעצרת לא היתה שום ראיה לדברי בייתוסין אבל בתמיד היתה קצת ראיה לדבריהם ותרוייהו מפרש לקמן ולהכי אסור אפי' למספד
(a) Explanation: This is the text in all Seforim. Rashi explained that the Simchah for Shavu'os is less than for the Tamid, because for Shavu'os there was no proof for the Baisusim, but for the Tamid there was somewhat of a proof for their words. Both of them are explained below. Therefore, one may not even eulogize on it;
ובסוף סדר תעניות כיצד (ד' יז:) כתובה הגירסא להיפך איתוקם תמידא די לא להתענאה איתותב חגא דשבועיא די לא למספד
(b) Version #2: In Ta'anis (17b) the text is written oppositely. Itukam Tamida we do not fast. Itusav Shavu'os we do not eulogize.
וגירסא זו נכונה מדפריך התם למה ליה למימר עד סוף מועדא נימא עד מועד ומועד גופיה יו''ט הוא ומשני לא נצרכא אלא לאסור יום שלאחריו
(c) Support: That text is correct, since it asks there why it must say [that the Chag for Shavu'os is from Nisan 8] "until the end of the Mo'ed (Pesach)"? It should say "until the Mo'ed, and the Mo'ed itself is a Yom Tov!", and answers that it is needed only to forbid the day after (the last day of Pesach);
כמאן כרבי יוסי דאמר בין לפניו בין לאחריו אסור
1. Citation (18a): Like whom is this? It is like R. Yosi, who says that both before it and after it are forbidden.
ואי כגירסא דשמעתין דגרסי חגא דשבועיא דלא להתענאה א''כ אפי' לרבי יוסי לא אתיא דבהא כ''ע מודו דלאחריו מותר
2. According to the text in our Sugya, which forbids fasting on Chaga d'Shavu'i, if so it is not even like R. Yosi, for all agree that afterwards is permitted;
דתנן התם כל הכתוב במגילת תענית דלא להתענאה בין לפניו בין לאחריו מותר רבי יוסי אומר לפניו אסור לאחריו מותר
i. The Mishnah teaches there (Ta'anis 15a) "every [day] written in Megilas Ta'anis not to fast, both before it and after it are permitted. R. Yosi says, before it is permitted and after it is forbidden."
אבל אי גרס חגא דשבועיא דלא למספד אתי שפיר כרבי יוסי כדתנן התם כל הכתוב במגילת תענית דלא למספד לפניו אסור לאחריו מותר ר' יוסי אומר בין לפניו בין לאחריו אסור
3. However, if the text says that one may not eulogize on Chaga d'Shavuya, it is fine like R. Yosi, like the Mishnah teaches there "every [day] written in Megilas Ta'anis not to eulogize, before it is forbidden and after it is permitted. R. Yosi says, both before it and after it are forbidden.
ומיהו קצת קשה לגירסא זו דפריך התם למה לי למימר מריש ירחא דניסן לימא מתרי בניסן וראש חודש גופיה דאורייתא אמר רבא לא נצרכא לאסור יום שלפניו
(d) Question: However, it is difficult according to this text, for it asks there "why must it say [that the Chag for the Tamid is] from Rosh Chodesh Nisan? Let it say from Nisan 2, and Rosh Chodesh itself is mid'Oraisa!" Rava said, it is needed only to forbid the day before [Rosh Chodesh];
והשתא הוה ליה למפרך עלה כמאן כרבי יוסי כדפריך בתר הכי
1. Now, it should have asked about this "like whom is this? It is like R. Yosi", like it asks afterwards!
ושמא נטר עד לבסוף ואכולה מילתא פריך
(e) Answer #1: Perhaps it waited until the end, and challenged the entire teaching.
ואית ספרים דגרסי בתרוייהו דלא למספד
(f) Answer #2 (Version #3): Some texts say about both of them (Tamid and Shavu'os) "not to eulogize." (Therefore, even according to Rabanan it taught Rosh Chodesh to forbid the day before.)
5) TOSFOS DH Amad v'Tiknah
תוספות ד"ה עמד ותקנה
(SUMMARY: Tosfos explains that they did not say that Moshe enacted on his own.)
והקב''ה הסכים על ידו
(a) Explanation: And Hash-m agreed with him.
6) TOSFOS DH Achad Asar Yom
תוספות ד"ה אחד עשר יום
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations why he brought this verse.)
פירש בקונטרס שאם היה מוליך את ישראל דרך הר שעיר היו הולכים באחד עשר יום [צ"ל לקדש - ישר וטוב, בארות המים, ע"פ רש"י כאן] שהיא סמוכה לארץ ואם היה אוהבן למה איחרן
(a) Explanation #1 (Rashi): If [Moshe] would have brought Yisrael by way of Har Se'ir, they would have gone in 11 days to Kadesh, which is close to the land (Eretz Yisrael). If he loved them, why did he delay them?
ובפי' חומש פי' שכל אותו הדרך הלכו בשלשה ימים
(b) Explanation #2: In his Perush on Chumash, he said that they traveled the entire path in three days.
וזה לשונו אחד עשר יום מחורב אמר להם משה לישראל ראו מה גרמתם אין לך דרך קצרה מחורב לקדש ברנע כדרך הר שעיר ואף הוא מהלך אחד עשר יום ואתם הלכתם אותה בג' ימים
1. Citation (Rashi on the verse "Achad Asar Yom me'Chorev"): Moshe told Yisrael "see what you caused! There is no shorter path from Sinai to Kadesh Barne'a than like via Har Se'ir, and it is a journey of 11 days, and you traversed it in three days!"
שהרי בעשרים באייר נסעו מחורב שנאמר ויהי בשנה השנית בחדש השני בעשרים בחודש נעלה הענן וגו' בעשרים ותשעה בסיון שלחו המרגלים מקדש ברנע
2. Source: On the 20th of Iyar they traveled from Sinai, for it says "in the second year, in the second month, on the 20th of the month the cloud ascended..." On the 29th of Sivan they sent Meraglim from Kadesh Barne'a;
צא מהן שלשים יום שעשו בקברות התאוה (אכלו) [צ"ל שאכלו - ישר וטוב] בשר חדש ימים ושבעה ימים שעשו בחצרות להסגירה של מרים
i. Deduct 30 days that they were at Kivros ha'Ta'avah, that they ate meat for a month of days, and they were seven days in Chatzeros while Miryam was quarantined (with Tzara'as);
נמצא שבשלשה ימים הלכו כל אותו הדרך וכל כך היתה שכינה מתלבטת בשבילכם למהר ביאתכם לארץ ובשביל שקלקלתם היסב אתכם סביבות הר שעיר ארבעים שנה עד כאן לשונו
ii. Conclusion: It turns out that they traveled that entire path in three days. The Shechinah was exerting so much for you, to hasten your entry to Eretz Yisrael, and because you messed up, He made you surround Har Se'ir 40 years. Until here is Rashi's words.
והשתא נראה דלהכי מייתי האי קרא דאחד עשר יום דאם היה אוהב ישראל למה איחרן ארבעים שנה ולא הצליחו ללכת כמו שעשו באותן שלשה ימים:
(c) Remark: It seems that (according to Explanation #2) he brought this verse "Achad Asar Yom", for if he loved Yisrael, why did he delay them 40 years, and they did not succeed to go like they went in those three days?
65b----------------------------------------65b
7) TOSFOS DH Kasuv Echad Omer Tisperu Chamishim Yom
תוספות ד"ה כתוב אחד אומר תספרו חמשים יום
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not count 50 days.)
ואם תאמר והלא לא ספרינן אלא מ''ט יום
(a) Question: We count only 49 days!
ויש לומר שלא צוה הכתוב לספור חמשים דהכי קאמר קרא עד ממחרת השבת השביעית שהוא יום חמשים (תספרו - ישר וטוב מוחקו)
(b) Answer #1: The Torah did not command to count 50 days. The verse says as follows. [Count] until [but not including] the day after the seventh week, which is day 50.
אי נמי חמשים יום תספרו אוהקרבתם דבתריה קאי והכי קאמר עד ממחרת השבת השביעית תספרו ולא עד בכלל נ' יום והקרבתם מנחה חדשה
(c) Answer #2: "Chamishim Yom Tisperu" refers to "v'Hikravtem" afterwards. The verse says as follows. Until the day after the seventh week, count, but not the 50th day itself, and offer a new Minchah [in day 50].
8) TOSFOS DH Mah Chodesh Samuch l'Vi'aso Nikar
תוספות ד"ה מה חדש סמוך לביאתו ניכר
(SUMMARY: Tosfos gives four explanations of this.)
פירש בקונטרס לביאת חשבונו ניכר מאימת מתחיל למנותו דהיינו מיום כ''ט משעת מולד לבנה אף עצרת סמוך למנין החמשים ניכר להם יום קבוע דהיינו בט''ז בחודש ממחרת יו''ט ראשון
(a) Explanation #1 (Rashi): [Close to] the coming of its calculation, it is evident when he begins to count it, i.e. on day 29, from the time of the Molad of the moon. Also Shavu'os, close to the count of 50 a fixed day is recognized (when they start), i.e. the 16th of the month, the day after the first Yom Tov;
שאם ממתינים עד לאחר השבת אין שם היכר יום קבוע דפעמים שמתחילין למנות בט''ז פעמים בי''ז פעמים בשמנה עשר פעמים בי''ט
1. If they wait until after Shabbos, there is no Heker of a fixed day. Sometimes they start counting on the 16th, sometimes on the 17th, sometimes on the 18th, sometimes on the 19th...
ור''ת מפרש מה חודש סמוך לביאתו של חודש ניכר מתי יהיה ראש חודש דמיד דמיכסי סיהרא ואינה נראית כולי עלמא ידעי שהיום יהיה מולד ולמחר יקדשו ב''ד את החדש
(b) Explanation #2 (R. Tam): Just like a month, close to the coming of the month it is evident when will be Rosh Chodesh, for the moon is covered and it is not seen, and everyone knows that today will be the Molad and tomorrow Beis Din will be Mekadesh the month...
אף עצרת צריך שיהא ניכר וידוע לעולם זמן קדושתה סמוך לביאתה
1. Also Shavu'os, we need that it is evident and known to the world the time of its Kedushah shortly before it comes.
דהיינו אם מתחילין למנות בששה עשר בניסן שיתנו עיניהם כמה הלבנה גדולה בחמשה לחודש וכשיראה בסיון באותו שיעור ידעו שלמחר יתקדש עצרת
2. I.e. if they begin to count it on Nisan 16, they look at how big the moon is on the fifth of the month, and when they see that size in Sivan, they know that tomorrow will be Kadosh, i.e. Shavu'os.
ולקמן פריך דלמא ביו''ט אחרון קאי ויתנו עיניהם בי''ב בסיון
(c) Explanation #2 (cont.): Below it asks perhaps [they start counting from the last Yom Tov] and they look at [how big the moon is on] the 12th of Sivan.
וה''ר משולם גריס מנה ימים וקדש יובל משום דמנה ימים וקדש חודש נפקא לן בריש מסכת מגילה (דף ה.) מדכתיב עד חדש ימים ימים אתה מונה לחדשים ואי אתה מונה שעות לחדשים
(d) Explanation #3: R. Meshulam's text says "count days and be Mekadesh Yovel", because we learn from "count days and be Mekadesh the month" we derive in Megilah (5a), since it is written "Ad Chodesh Yamim" - you count days towards months, and you do not count hours towards months;
וזו היא מדרש חכמים ולא שייך למימר אמרה תורה אלא בדבר שהצדוקים מודים בו כי ההוא דתני (בפ' בתרא דר''ה דף כט.) [צ"ל בתר הבי - צאן קדשים] הכי אמרה תורה הבא עומר בפסח ושתי הלחם בעצרת דבהדיא כתיב
1. This is a Drashah of Chachamim. It is relevant to say "the Torah said" only about something that the Tzedukim agree about, like what was taught afterwards "the Torah said bring the Omer on Pesach and Shtei ha'Lechem on Shavu'os", which is written explicitly;
וכן ספירת יובל כתובה בהדיא סמוך לביאת התחלת חשבונו ניכר שלעולם מתחילין למנות למחרת שנת החמשים
2. Similarly, counting Yovel is written explicitly, close to when its calculation starts it is recognized that we always begin after the 50th year;
אף עצרת סמוך לביאת התחלת חשבונו יהא ניכר שזה הוא למחרת יו''ט הראשון ולא ישתנה לעולם
3. Also Shavu'os, close to when its calculation starts it is recognized that this is the day after the first Yom Tov, and it never changes.
ור''ת אומר דמצינו בשילהי פ''ק דר''ה (דף טז.) אמרה תורה נסכו מים לפני בחג אע''פ שאין הצדוקים מודים שרגמוהו באתרוגיהן
(e) Objection #1A (R. Tam): We find in Rosh Hashanah (16a) "the Torah said pour water in front of Me during the Chag (Sukos)", even though the Tzedukim do not agree, for they stoned [a Tzeduki who spilled out the water] with their Esrogim!
ומיהו יש לחלק משום דהתם קאמר מפני מה אמרה תורה
(f) Answer: We can distinguish. There, because it said "why did the Torah say [to bring the Omer on Pesach and Shtei ha'Lechem on Shavu'os?", it said so also about Nisuch ha'Mayim on Sukos].
אבל יש להביא ראיה מהא דאמרינן עולת חודש בחדשו אמרה תודה חדש (חודש) והבא לי קרבן מתרומה חדשה ואין צדוקין מודין בדרשה זו
(g) Objection #1B: We can bring a proof [that it says "why did the Torah say?" even about matters that the Tzedukim do not agree to] from what we say "Olas Chodesh b'Chadsho" - the Torah said Chadesh and bring to Me a Korban from the new (half-Shekalim), and the Tzeduki do not agree to this Drashah.
ועוד קשה דה''ל למימר מנה שנים וקדש יובל דימים לא מצינו דהכי כתיב קרא וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים
(h) Objection #2: It should have said "count years and be Mekadesh years", for we do not find days [counted towards Yovel], for it says "u'Sfarta Lecha Sheva Shabsos Shanim Sheva Shanim Sheva Pa'amim"!
ועוד יש לפרש מה חודש סמוך לביאתו ניכר כל שעה ע''י חשבון [צ"ל השוה - צאן קדשים] מתי יבוא שלעולם כשיעבור שלשים יום מר''ח מקדשין את החדש
(i) Explanation #4: Just like a month, close to its coming it is always recognized through an identical calculation when it will come, for always when 30 days pass from Rosh Chodesh they are Mekadesh the month...
אף עצרת סמוך לביאה ניכרת על ידי חשבון השוה יש להכיר מתי יבא עצרת שלעולם לאחר חמשים יהא עצרת ולדברי הצדוקין אינה ניכרת יפה דפעמים יש יותר
1. Also Shavu'os, close to its coming it is recognized through an identical calculation when Shavu'os will come, for always after 50 days it will be Shavu'os, and according to the Tzedukim it is not recognized well, for sometimes there are more.
9) TOSFOS DH Mah Lehalan Regel v'Chulei
תוספות ד"ה מה להלן רגל כו'
(SUMMARY: Tosfos explains how this is unlike the Tzedukim.)
ולדבריהם זימנין דהוי אחר הרגל כגון דחל פסח באחד בשבת
(a) Explanation: According to their words, sometimes it is after the Regel, e.g. if Pesach was on Sunday.
10) TOSFOS DH Regel u'Techilas ha'Regel
תוספות ד"ה רגל ותחלת הרגל
(SUMMARY: Tosfos justifies that this applies to Shavu'os.)
אע''ג דעצרת יום אחד
(a) Implied question: Shavu'os is one day! ("The start of the Regel" does not apply to it.)
כיון דיש לחגיגתו תשלומין כל שבעה שייך בה תחלת רגל
(b) Answer: Since there is Tashlumin for all seven days, "the start of the Regel" applies to it.
11) TOSFOS DH u'Sfartem Lachem she'Tehei Sefirah l'Chol Echad v'Echad
תוספות ד"ה וספרתם לכם שתהא ספירה לכל אחד ואחד
(SUMMARY: Tosfos discusses whether we bless on other counts.)
גבי יובל כתיב (ויקרא כה) וספרת לך דאבית דין קאמר להו רחמנא ושמא בית דין סופרין ומברכין כמו שאנו מברכין על ספירת העומר
(a) Remark: Regarding Yovel it says "u'Sfarta Lecha" - the Torah tells Beis Din [to count]. Perhaps Beis Din counts and blesses, just like we bless on Sefiras ha'Omer.
וגבי זבה דכתיב (שם טו) וספרה לא שייך בה ברכה כיון שסותרת דאי חזיא אפילו בשביעי סתרה
(b) Distinction: Regarding a Zavah, that it says v'Safrah, it is not possible to bless, since she cancels [her count]. If she sees even on the seventh day, she cancels. (Therefore she cannot bless even on the seventh day.)
12) TOSFOS DH R. Yehudah ben Beseira Omer Eino Tzarich
תוספות ד"ה רבי יהודה בן בתירא אומר אינו צריך
(SUMMARY: Tosfos resolves a contradiction in how R. Yehudah ben Beseira expounds.)
בברייתא דלעיל דורש ר''י בן בתירא בענין אחר
(a) Implied question: In the Beraisa above, R. Yehudah ben Beseira expounds differently!
ובספר שכתב רבינו גרשום מאור עיני הגולה מחק מהא בתרא בן בתירא וגריס ר''י סתם
(b) Answer #1: In the Sefer that R. Gershom Me'or ha'Golah wrote, he deleted from this latter [Beraisa] "ben Beseira", and his text says R. Yehudah Stam.
ושמא שנים היו דאחד היה בזמן הבית כדמוכח בריש פסחים (דף ג:) ועוד היה אחד
(c) Answer #2: Perhaps there were two [Tana'im named R. Yehudah ben Beseira]. One was at the time of the Beis ha'Mikdash, like is proven in Pesachim (3b), and there was another one;
דאמרינן בירושלמי דר''א ור' יהושע ביטלו מכשפות מאביו של ר''י בן בתירא שלא היה יכול להוליד
1. Source: We say in the Yerushalmi that R. Eliezer and R. Yehoshua were Mevatel witchcraft from [harming] the father of R. Yehudah ben Beseira. He was unable to father children [due to witchcraft, until they annulled it].
ואין לחוש במאי דתני ליה בתר תנאי בתראי
(d) Implied question: Why was he taught [in the first Beraisa] after latter Tana'im?
1. Note: Teshuvas Chasam Sofer (1:124) says (and the Ya'avetz suggests) that R. Yehudah ben Beseira was among Bnei Beseira who were Nesi'im before Hillel. This was long before R. Yehoshua and R. Eliezer, who became the Gedolei ha'Dor only after R. Yochanan ben Zakai died after the Churban (Gitin 56a), more than 100 years later. However, Tosfos cites only Pesachim 3b, which proves only that he was a Chacham before the Churban. The same applies to R. Yehoshua and R. Eliezer!
דה''נ תני מילתיה דר' יוסי בתר רבי יוסי בר''י שהיה ר''י חבירו של ר' יוסי פ' אחד דיני ממונות (סנהדרין לד.):
(e) Answer: [This is not difficult,] for likewise R. Yosi's words are taught after R. Yosi b'Ribi Yehudah's (the son of R. Yosi's colleague), for R. Yehudah was R. Yosi's colleague [like we find] in Sanhedrin (34a).
1. Note: It is reasonable to say that R. Yosi and R. Yosi b'Ribi Yehudah lived at the same time. How we can extrapolate to say that R. Yehudah ben Beseira's words could be taught after those of R. Yehoshua and R. Eliezer, who were about 100 years after him, like I showed in the previous note?