TOSFOS DH Ne'emrah Likros v'Lo Lichtov
תוספות ד"ה נאמרה לקרות ולא לכתוב
(SUMMARY: Tosfos discusses in what sense it was not given to be written.)
משמע דסבר דמותר לקרותה ע"פ
Inference: He holds that one may read it by heart.
וקשה דהיכי פליג על סתם משנה דלקמן דפ"ב (דף יז.) דתני קראה על פה לא יצא
Objection: How can he (Shmuel) argue with the Stam Mishnah below (17a), which says that if one read it by heart, he was not Yotzei?
ורב נמי הוא דאמר לקמן (דף יט.) שצריך לכותבה ולתופר' בגידין ור' יוחנן נמי [אמר] (שם:) דאם קראה בין הכתובים לא יצא
Strengthening of objection: Also Rav said below (19a) that one must write it and sew it with sinews. Also R. Yochanan said (19a) that if one read it among Kesuvim he was not Yotzei!
לכך נר' לפר' דהא דקאמר לא ניתנה ליכתב ברוח הקודש אבל מדרבנן ניתנה ליכתב ולקרות
Answer: [Shmuel] means that it was not given through Ru'ach ha'Kodesh to write it, but mid'Rabanan it was given to be written and read.
ואכתי קשיא דהא אמרינן בפ' הממונה במסכת יומא (דף כט.) נמשלה אסתר לאילת השחר מה שחר סוף הלילה אף אסתר סוף הנסים
Question - Citation (Yoma 29a): Esther is compared to dawn. Just like [dawn, the beginning of] morning is the end of the night, Esther is the last of the miracles;
ופריך והא איכא חנוכה ומשני ניתן ליכתב קאמר
The Gemara asked that Chanukah occurred afterwards, and answered that [Purim] was the last miracle given to be written.
ופריך הניחא למאן דאמר ניתן ליכתב אלא למאן דאמר לא ניתן ליכתב מאי איכא למימר
Citation (cont.) Question: This is good according to the opinion that it was given to be written. However, according to the opinion that it was not given to be written, how can we answer?
ואין לומר דהא דניתן ליכתב מדרבנן קרי כתיבה
Suggestion: What was given to be written mid'Rabanan is called writing.
דאם כן הדרא קושיין לדוכתא דהא איכא חנוכה שניתנה לכתוב מדרבנן במגילת תענית
Rejection: If so, the question returns. Chanukah was given to be written mid'Rabanan, in Megilas Ta'anis!
ותירץ הר"ר אלחנן דכתיבה דמגילה מהניא טפי דהא צריכה גידין ושרטוט וכמה דברים דלא צריכי במגילת תענית.
Answer (R. Elchanan): The Heter to write helps more for Megilah. It requires sinews, Sirtut (a horizontal line to ensure that the writing is straight) and several matters not required in Megilas Ta'anis.
TOSFOS DH l'Chulhu Ika Pircha Bar mid'Shmuel
תוספות ד"ה לכולהו איכא פירכא בר מדשמואל
(SUMMARY: Tosfos discusses why he could not challenge Shmuel.)
- וקשה דלשמואל מי ליכא פירכא
Question: We can ask also according to Shmuel!
דהא רבא גופיה הוא דאמר פרק רבי עקיבא (שבת דף פח. ושם) שקבלו שנית בימי אחשורוש
Rava himself said (Shabbos 88a) [we learn from here] that Yisrael accepted the Torah a second time in the days of Achashverosh.
אלמא דאיצטריך קרא לדרשא אחרינא
Inference: He needs the verse for another Drashah!
ויש לומר דלא חשיב האי פירכא דהא שפיר שמעינן מינה תרתי
Answer: This is not considered a question, for we can learn both of these from the verse;
ולא דמי האי פירכא לשאר פירכות דאינך דסתר סברתם לגמרי.
This is unlike the other questions. They totally contradict the others' reasoning.
TOSFOS DH v'Rav Nachman Amar mi'Hacha v'Zichram Lo Yasuf mi'Zar'am
תוספות ד"ה ורב נחמן אמר מהכא וזכרם לא יסוף מזרעם
(SUMMARY: Tosfos explains why Rav Nachman cites the Seifa of the verse.)
דברישא דקרא לא חזינן אלא היהודים שבאותו הדור.
Explanation: [Rav Nachman cited the end of Rav Yosef's verse, for] the Reisha of the verse shows only [that Purim will not cease from] the Yisre'elim of that generation. (This does not prove that it was said with Ru'ach ha'Kodesh.)
7b----------------------------------------7b
TOSFOS DH d'Lo Yada Bein Arur Haman l'Baruch Mordechai
תוספות ד"ה דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי
(SUMMARY: Tosfos cites additions from the Yerushalmi.)
[בירושלמי] ארורה זרש ברוכה אסתר ארורים כל הרשעים ברוכים כל היהודים.
Citation (Yerushalmi): Arurah Zeresh Beruchah Esther Arurim Kol ha'Resha'im Beruchim Kol ha'Yehudim. (Our Gemara connotes that one says Arur Haman and Baruch Mordechai. The Yerushalmi adds other things to say.)
TOSFOS DH Ein Bein Yom Tov l'Shabbos
תוספות ד"ה אין בין יו"ט לשבת
(SUMMARY: Tosfos explains in what sense this is the only difference.)
צריך לומר דה"פ אין שום מלאכה אסורה לשבת שלא תהא אסורה ליום טוב אלא אוכל נפש בלבד
Explanation: We must say that it means that there is no Melachah forbidden on Shabbos that is not forbidden on Yom Tov, except for Ochel Nefesh;
אבל שאר חלוקים יש ביניהן שזה בסקילה וזה בלאו.
However, there are other distinctions between them. This (Shabbos) has Misah (for one who does Melachah), and this (Yom Tov) is a Lav.
TOSFOS DH Kan b'Machshirin she'Iy Efshar La'asos me'Erev Shabbos
תוספות ד"ה כאן במכשירין שאי אפשר לעשות מערב יו"ט
(SUMMARY: Tosfos discusses the inference that Ochel Nefesh is permitted even if it was possible before Yom Tov.)
משמע מדלא פליגי אלא במכשירין מכלל דגוף המאכל שרי לעשות ביום טוב אע"ג דאפשר לעשות מערב יו"ט
Inference: Since they argue only about Machshirin, this implies that one may make the food itself on Yom Tov, even though it was possible from Erev Yom Tov.
ומדרבי יהודה נשמע לרבנן דהא לא פליגי עליה אלא במכשירין
We learn from R. Yehudah to Rabanan. They argue with him only about Machshirin.
וא"כ קשיא דאמר בפרק המצניע (שבת דף צה. ושם) החולב והמגבן והמחבץ והרודה חלות דבש בשבת חייב חטאת הזיד ביו"ט לוקה את הארבעים
Question - Citation (Shabbos 95a): If one milked, curdled milk or made cheese or removed cakes of honey from a hive, on Shabbos b'Shogeg, he is Chayav Chatas. If he did so on Yom Tov b'Mezid, he gets 40 lashes.
אע"ג דהוי אוכל נפש
This is Ochel Nefesh! (The Torah permits it on Yom Tov.)
ואפי' לרבנן דאמרי התם אחד זה ואחד זה אין בו אלא משום שבות
Implied suggestion: [Our Tana'im hold like] Rabanan, who say there that both of these (i.e. on Shabbos and Yom Tov) are forbidden only mid'Rabanan.
מ"מ מודו היכא דאיכא אב מלאכה דלוקה
Rejection: Chachamim agree that one is lashed for an Av Melachah!
ויש לומר דודאי אוכל נפש המתקלקל אם עושהו מאתמול מותר לעשות ביו"ט
Answer: Surely, Ochel Nefesh that would spoil if one did it yesterday (before Yom Tov) one may do it on Yom Tov;
אבל אוכל נפש דעדיף טפי כשהוא עשוי מאתמול כגון ההוא דהמצניע אסור לעשותו ביו"ט
However, Ochel Nefesh that is better when it is done from yesterday, e.g. the case in Shabbos 95a, one may not do it on Yom Tov;
אבל מכשירין דלא מתקלקל כשנעשו מאתמול בהא ודאי יש לחלק [בין] היכא דאפשר ללא אפשר.
However, Machshirin, which do not spoil when they are done from yesterday, surely we distinguish between when it was possible [before Yom Tov] and when it was not!
TOSFOS DH Chayavei Kerisos bi'Chlal Hayu
תוספות ד"ה חייבי כריתות בכלל היו
(SUMMARY: Tosfos explains this unlike Rashi.)
- פ"ה בכלל ונכרתו הנפשות העושות
Rashi's opinion: It was included in "v'Nichresu ha'Nefashos ha'Osos."
וקשה דאם כן הוי ליה למימר אחותו בכלל היתה כלומר בכלל ונכרתו הנפשות ולא היה לו לכתוב כרת בה
Question: If so, it should have said "Achoso" was included in the Klal, i.e. "v'Nichresu ha'Nefashos. [The Torah] should not have written Kares regarding it!
ויש לומר דה"פ חייבי כריתות בכלל היו פי' בכלל המלקיות
Answer: Rather, the Gemara means that Chayavei Kerisos were in the Klal, i.e. in the category of [Aveiros for which there are] lashes;
דבכל אחת ואחת יש לאו ולמה יצאת כרת באחותו בלא לאו שהרי הכרת לא איצטריך שהרי היתה בכלל ונכרתו
Each one of them has a Lav. Why does it say Kares regarding Achoso without a Lav? The Kares is not needed, for it was included in "v'Nichresu"!
אלא ודאי יצתה לדונה בכרת ומינה נגמר לכל האחרים כדין דבר שהיה בכלל.
[The Gemara answers that] it was written to teach that there is [only] Kares [but no lashes]. We learn from it to all other [Chayavei Kerisos] like the law of something that was in a Klal [and left the Klal to teach... it left to teach about the entire Klal. This is the eighth of R. Yishmael's 13 Midos.]