MEGILAH 21 (29 Teves) - Dedicated in memory of Jeri (Gittel) Turkel who passed away on 29 Teves, by her husband Eli Turkel in honor of her Yahrzeit. The memory of Jeri's vibrant energy, her fervent prayers and her thirst for learning are cherished by all who knew her.
1)

MITZVOS THAT MAY BE DONE ANY TIME DURING THE NIGHT

כל הלילה כשר לקצירת העומר וכו':
(a)

(Mishnah): The whole night is Kosher for reaping the Omer.

דאמר מר קצירה וספירה בלילה והבאה ביום:
(b)

It was taught that reaping the Omer and Sefiras ha'Omer are at night. The Omer is offered during the day.

ולהקטר חלבים ואברים: דכתיב (ויקרא ו) כל הלילה עד הבוקר:
(c)

We learn about Haktarah of Chelev and limbs from "The entire night until the morning."

זה הכלל דבר שמצותו ביום כשר כל היום:
(d)

(Mishnah): The rule is, a daytime Mitzvah is Kosher the entire day.

זה הכלל לאתויי מאי לאתויי סידור בזיכין וסלוק בזיכין וכר' יוסי
(e)

This comes to include arranging spoons (of frankincense that accompany Lechem ha'Panim) on the Shulchan and removing them. This is like R. Yosi:

דתניא רבי יוסי אומר סילק את הישנה שחרית וסידר את החדשה ערבית אין בכך כלום
1.

(Beraisa - R. Yosi): Even if the old Lechem ha'Panim was removed in the morning and the new Lechem was not arranged until close to evening, it is not a problem.

ומה אני מקיים <(ויקרא כד) לפני ה' תמיד> [(שמות כה) לפני תמיד]
2.

Question: We require "V'Nosata Al ha'Shulchan Lechem Panim Lefanai Tamid"!

שלא יהא שולחן בלא לחם:
3.

Answer: This forbids leaving the Shulchan without bread overnight.

דבר שמצותו בלילה כשר כל הלילה:
(f)

(Mishnah): Every nighttime Mitzvah is Kosher the entire night.

לאתויי מאי לאתויי אכילת פסחים ודלא כר' אלעזר בן עזריה
(g)

This comes to include eating Korban Pesach. It is unlike R. Elazar ben Azaryah:

דתניא ואכלו את הבשר בלילה הזה א"ר אלעזר בן עזריה נאמר כאן בלילה הזה ונאמר להלן (שמות יב) ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה מה להלן עד חצות אף כאן עד חצות:
1.

(Beraisa -R. Elazar ben Azaryah): A Gezeirah Shavah "ba'Laylah ha'Zeh-ba'Laylah ha'Zeh" to Makos Bechoros teaches that Pesach may be eaten only until midnight.

PEREK HA'KOREI ES HA'MEGILAH
2)

MISHNAH: WE STAND FOR KERI'AS HA'TORAH

מסכת מגילה פרק ג (א משנה) הקורא את המגילה עומד ויושב
(a)

(Mishnah): One may stand or sit while reading the Megilah.

קראה אחד קראוה שנים יצאו
(b)

One is Yotzei whether one or two read it.

מקום שנהגו לברך יברך ושלא לברך לא יברך
(c)

One needs to bless on it only where that is the custom.

בשני וחמישי בשבת במנחה קורין שלשה אין פוחתין מהן ואין מוסיפין עליהן ואין מפטירין בנביא הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה
(d)

On Monday, Thursday, and Shabbos afternoon, exactly three read from the Torah. There is no Haftorah; the ones who read first and last bless before and after reading, respectively.

בראשי חדשים ובחולו של מועד קורין ארבעה אין פוחתין מהן ואין מוסיפין עליהן ואין מפטירין בנביא
(e)

On Rosh Chodesh and Chol ha'Moed exactly four read; there is no Haftorah.

הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה
1.

The ones who read first and last bless before and after reading, respectively.

זה הכלל כל שיש בו מוסף ואינו יום טוב קורין ארבעה
(f)

This is the general rule. Any day with Musaf, and it is not Yom Tov, four read;

ביום טוב חמשה
(g)

On Yom Tov five read; others may be added. (There is a Haftorah);

ביוה"כ ששה
(h)

On Yom Kipur at least six read, (and a Haftorah);

בשבת שבעה אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהן ומפטירין בנביא
(i)

On Shabbos at least seven read, and a Haftorah.

הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה:
1.

The ones who read first and last bless before and after reading, respectively.

תנא מה שאין כן בתורה
(j)

(Gemara - Beraisa): (One may read the Megilah standing or sitting -) this does not apply to Torah (we must stand while reading it b'Tzibur)!

מנהני מילי אמר רבי אבהו דאמר קרא (דברים ה) ואתה פה עמד עמדי ואמר רבי אבהו אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו כביכול אף הקב"ה בעמידה
(k)

(R. Avahu): We learn from "Stand here with me". Had the Torah not written this, it would be forbidden to say this. It was as if also Hash-m stood!

וא"ר אבהו מנין לרב שלא ישב על גבי מטה וישנה לתלמידו על גבי קרקע שנאמר ואתה פה עמד עמדי
(l)

This also teaches that the Rebbi should not sit on a bed while teaching Talmidim sitting on the ground (rather, they should be equal).

ת"ר מימות משה ועד רבן גמליאל לא היו למדין תורה אלא מעומד משמת רבן גמליאל ירד חולי לעולם והיו למדין תורה מיושב
(m)

(Beraisa): From the days of Moshe until R. Gamliel, people stood while learning Torah. After R. Gamliel died, people became weak, and people learned while sitting. (Yehoshua used to arrange the benches where Moshe taught (Bamidbar Rabah 21:14). Perhaps we can explain that people sat while reviewing, or when learning harsh matters, like Rav or Rava below);

והיינו דתנן משמת רבן גמליאל בטל כבוד תורה
1.

(Mishnah): The honor of Torah ceased when R. Gamliel died.

כתוב אחד אומר (דברים ט) ואשב בהר וכתוב אחד אומר (דברים י) ואנכי עמדתי בהר
(n)

Contradiction: It says, "Va'Eshev (I sat) on the mountain", and it says, "I stood on the mountain"!

אמר רב עומד ולומד יושב ושונה
(o)

Resolution #1 (Rav): Moshe learned while standing, and reviewed his learning while sitting.

ר' חנינא אמר לא עומד ולא יושב אלא שוחה
(p)

Resolution #2 (R. Chanina): Moshe neither sat nor stood. Rather, he was bent over.

רבי יוחנן אמר אין ישיבה אלא לשון עכבה שנאמר (דברים א) ותשבו בקדש ימים רבים
(q)

Resolution #3 (R. Yochanan): "Va'Eshev" does not mean 'I sat', rather, 'I delayed' as seen from the Pasuk "They delayed (their journey) in Kadesh ...".

רבא אמר רכות מעומד וקשות מיושב:
(r)

Resolution #4 (Rava): He learned gentle matters while standing, and harsh matters while sitting.

21b----------------------------------------21b
3)

READING SIMULTANEOUSLY

קראה אחד קראוה שנים יצאו וכו': (דף כא,ב) תנא מה שאין כן בתורה תנו רבנן בתורה אחד קורא ואחד מתרגם ובלבד שלא יהא אחד קורא ושנים מתרגמין
(a)

(Beraisa): One person reads the Torah, and one translates. Two may not (simultaneously) translate (or read, for they will not be heard);

ובנביא אחד קורא ושנים מתרגמין ובלבד שלא יהו שנים קורין ושנים מתרגמין
1.

One person reads from the Nevi'im, and two may translate. (We are not so concerned that it be heard, since Nevi'im do not teach Halachos).

ובהלל ובמגילה אפילו עשרה קורין ועשרה מתרגמין
(b)

Ten people may read (or translate - Rashi deletes this from the text) Hallel or the Megilah at the same time.

מאי טעמא
1.

Question: Why are these different?

כיון דחביבה יהבי דעתייהו ושמעי:
2.

Answer: Since they are dear to people, they concentrate and can hear.

מקום שנהגו לברך יברך:
(c)

(Mishnah): Where the custom is to bless, one blesses.

אמר אביי לא שנו אלא לאחריה אבל לפניה מצוה לברך
(d)

(Abaye): This refers to the Berachah after reading; before, it is a Mitzvah to bless;

דאמר רב יהודה אמר שמואל כל המצות כולן מברך עליהן עובר לעשייתן
1.

(Rav Yehudah): One blesses Over (before) performing any Mitzvah.

מאי משמע דהאי עובר לישנא דאקדומי הוא
2.

Question: How do we know that 'Over' means before?

אמר רב נחמן בר יצחק אמר קרא (שמואל ב יח) וירץ אחימעץ דרך הככר ויעבר את הכושי
3.

Answer #1 (Rav Nachman bar Yitzchak): "Va'Yaratz Achima'atz va'Ya'avor Es ha'Kushi".

אביי אמר מהכא (בראשית לג) והוא עבר לפניהם
4.

Answer #2 (Abaye): "V'Hu Avar Lifneihem".

ואיבעית אימא מהכא (מיכה ב) ויעבר מלכם לפניהם וה' בראשם
5.

Answer #3: "Va'Ya'avor Malkam Lifneihem va'Shem b'Rosham".

לפניה מאי מברך
(e)

Question: What Berachos are made?

רב ששת מקטרזיא איקלע לקמיה דרב אשי ובריך מנ"ח
(f)

Answer: Rav Sheshes blessed 'Mem-Nun-Ches' (Al Mikra Megilah, she'Asah Nisim and Shehe'Cheyanu) before reading.

לאחריה מאי מברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם <האל> הרב את ריבנו והדן את דיננו והנוקם את נקמתנו והנפרע לנו מצרינו והמשלם גמול לכל אויבי נפשנו ברוך אתה ה' הנפרע לישראל מכל צריהם
(g)

After reading, we bless 'the One who wages our conflict, judges our case, takes our vengeance, .... and repays all our enemies. Baruch Atah Hash-m, who pays up Yisrael from all their enemies.'

רבא אמר האל המושיע
(h)

(Rava): We end 'ha'Kel ha'Moshi'a.'

אמר רב פפא הלכך נימרינהו לתרוייהו ברוך אתה ה' הנפרע לישראל מכל צריהם האל המושיע:
(i)

(Rav Papa): We do not favor one opinion over the other; rather, we say both.

בשני ובחמישי בשבת במנחה קורין שלשה וכו':
(j)

(Mishnah): On Monday, Thursday and Shabbos afternoon three people read.

הני שלשה כנגד מי
(k)

Question: To what do these three correspond?

אמר רב אסי כנגד תורה נביאים וכתובים
(l)

Answer #1 (Rav Asi): They correspond to Torah, Nevi'im and Kesuvim.

רבא אמר כנגד כהנים לוים וישראלים
(m)

Answer #2 (Rava): They correspond to Kohanim, Leviyim and Yisraelim.

אלא הא דתני רב שימי אין פוחתין מי' פסוקין בבית הכנסת וידבר עולה מן המנין הני עשרה כנגד מי
(n)

Question: Rav Simi taught that we do not read less than 10 verses. To what do they correspond?

א"ר יהושע בן לוי כנגד עשרה בטלנין שבבית הכנסת
(o)

Answer #1 (R. Yehoshua ben Levi): They correspond to 10 Batlanim (people that do not work and are always in the Beis ha'Keneses).

רב יוסף אמר כנגד עשרת הדברות שנאמרו למשה בסיני
(p)

Answer #2 (Rav Yosef): They correspond to Aseres ha'Dibros.

<רבי לוי אמר כנגד עשרה הילולין שאמר דוד בספר תהלים>
(q)

Answer #3 (R. Levi): They correspond to the 10 Hilulim (praises) in Psalms.

ורבי יוחנן אמר כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם
(r)

Answer #4 (R. Yochanan): They correspond to the 10 declarations of creation.

הי נינהו ויאמר דבראשית הני תשעה הוו
1.

Question: It says "Va'Yomer Hash-m" only nine times!

בראשית נמי מאמר הוא דכתיב (תהילים לג) בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם
2.

Answer: "Bereishis" is also a declaration as it says, "By the word of Hash-m the heavens were created ...".

אמר רבא ראשון שקרא ד' משובח שני שקרא ד' משובח שלישי שקרא ד' משובח
(s)

(Rava): Whichever of the three people reads four verses is praised (more than the others who read three each).

ראשון שקרא ד' משובח דתנן בשלש קופות של שלש סאין שבהן תורמין את הלשכה והיה כתוב עליהן אב"ג לידע איזו מהן נתרמה ראשון להקריב ממנה ראשון שמצוה בראשון
1.

We find a preference for the first regarding the three boxes of Shekalim of Terumas ha'Lishkah. They are labeled so we will know which is first, for the Mitzvah is to buy Korbanos Tzibur from the first box.

אמצעי שקרא ארבעה משובח
2.

We find a preference for the middle regarding the branches of the Menorah:

דתניא (במדבר ח) אל מול פני המנורה יאירו מלמד שמצדד פניהם כלפי נר מערבי ונר מערבי כלפי שכינה
i.

(Beraisa): "El Mul Penei ha'Menorah Ya'iru Shiv'as ha'Neros" teaches that the six lamps of the branches are tilted towards the Ner Ma'aravi (the middle lamp), and the Ner Ma'aravi is tilted towards the Shechinah (in the west).

ואמר רבי יוחנן מכאן שאמצעי משובח
ii.

(R. Yochanan): This shows that the middle is preferable.

ואחרון שקרא ארבעה משובח משום מעלין בקדש ולא מורידין
3.

There is a preference for the last because we ascend in Kedushah, and do not descend.

רב פפא איקלע לבי כנישתא דאבי גובר וקרא ראשון ארבעה ושבחיה רב פפא:
4.

A case occurred in which the first person read four verses, and Rav Papa praised him.

אין פוחתין מהן ואין מוסיפין:
(t)

(Mishnah): We may not detract nor increase from the number of people that read.

תנא הפותח מברך לפניה והחותם מברך לאחריה
(u)

(Beraisa): The first person blesses before reading; the last person blesses after reading.

והאידנא דכולהו מברכי לפניה ולאחריה היינו טעמא דתקינו רבנן גזירה משום הנכנסין ומשום היוצאין:
(v)

Nowadays everyone blesses before and after Keri'as ha'Torah. We are afraid lest a person enter (or leave) in the middle, and he will think that we do not bless before (or after).

4)

THE KRI'AH ON ROSH CHODESH

בראשי חדשים ובחולו של מועד קורין ארבעה וכו':
(a)

(Mishnah): On Rosh Chodesh and Chol ha'Moed there are four Olim (people called to read).

בעא מיניה עולא בר רב מרבא פרשת ראש חודש כיצד קורין אותה
(b)

Question (Ula bar Rav): How do we split the Kri'ah for Rosh Chodesh among the four?

(במדבר כח) צו את בני ישראל ואמרת אליהם את קרבני לחמי דהויין תמניא פסוקי היכי נעביד
1.

The first eight verses are a Parshah (a segment of the Torah delineated by spaces. In printed Chumashim a Samech or Pei denotes the end of a Parshah.)

ניקרי תרי תלתא תלתא פסוקין פשו להו תרי ואין משיירין בפרשה פחות משלשה פסוקין
2.

The first two Olim cannot read three verses each, for this would leave two verses in the Parshah, and we do not do this!

ניקרי ארבעה ארבעה
(c)

Answer #1: Each will read four.

פשו להו שבעה וביום השבת הויין תרי ובראשי חדשיכם הויין חמשה
(d)

Rejection: If so, how will the last two Olim read the remaining seven verses, which consist of a Parshah of two verses and a Parshah of five?

היכי נעביד ניקרי תרי מהא וחד מהנך (דף כב,א) אין מתחילין בפרשה פחות משלשה פסוקים
1.

The first (of the last two Olim) cannot read the Parshah of two and one verse from the next Parshah, for we do not begin less than three verses of a Parshah!

ליקרי תרי מהא ותלתא מהך פשו להו תרי
2.

If he will read the Parshah of two and three from the next Parshah, only two will remain for the last person!