CONVERTS, FREED SLAVES AND MAMZERIM (Yerushalmi Halachah 1 Daf 42a)
גירי
Question: The Mishnah taught that converts came with Ezra from Bavel. What is the source for this?
על שם (עזרא ו) וכל הנבדל מטומאת גויי הארץ אליהם.
Answer: The pasuk states (Ezra 6, 21), "...together with all those who separated themselves from the impurity of the nations of the land to join them...''
חרורי
Question: The Mishnah taught that freed slaves came. What is the source for this?
על שם וכל הנתינים וגומר.
Answer: The pasuk states, "...and all of Nesinim etc. (and the freed slaves).
ממזירי
Question: The Mishnah taught that Mamzerim came. What is the source for this?
אמר ר' סימון כתיב (נחמיה ז) ואלה העולים מתל מלח תל חרשא. מתל מלח זו בבל. תל חרשא אילו שתוקי ואסופי. כרוב אילו הממזירין רובין אילו שהלכו אחר עיניהן. אדון שהיו אומרים אין דין ואין אדון.
Answer (R. Simon): The pasuk states (Nechemyah 7, 21), "And these ascended from Tel Melach, Tel Charsha, (Kruv Adon and Imer)...''. 'From Tel Melach' refers to coming from Bavel; 'Tel Charsha' refers to the Shtukis and Asufis; 'Kruv' refers to mamzerim, as they were young men (ruvin) following after their eyes; 'adon' - as they said that there is no judgment and no Master (adon).
רבי חזקיה מפיק לישניה אילו שהלכו אחר עיניהן ואמרו אין דין ואין דיין. ואימר שהימרו לאל במעשיהן הרעים.
R. Chizkiyah added, that the word 'adon' means that they followed their eyes and they said that there is no judgment and no Judge. 'And imer' that they rebelled with their bad ways.
רבי אבון בשם רבי פינחס פירסמו עצמן כאימר' בחלוק.
R. Avun citing R. Pinchas: 'Imer' - means that they flaunted themselves like the hem of a garment.
ר' לוי בשם רבי שמעון בן לקיש ראוים היו ליעשות תל מלח אלא ששתקה להן מידת הדין.
R. Levi citing R. Shimon ben Lakish: 'Tel Melach' - means that they were worthy of becoming a pile of salt, but the judgment did not act against them.
[דף מו עמוד א (עוז והדר)] (תל חרשא) [נתינים] תני רבי אימי בשם רבי יהושע בן לוי על שם (יהושוע ט) ויתנם יהושע ביום ההוא חוטבי עצים ושואבי מים לעדה.
'Nesinim' - R. Imi citing R. Yehoshua ben Levi taught that it refers to the pasuk that states (Yehoshua 9, 27), "On that day, Yehoshua made them (vayitnem) woodchoppers and water drawers for the congregation (and for the Altar of Hash-m)...''.
ניחא לעדה. ולמזבח י''י.
Question: It is a punishment to serve the people, but why is it a punishment to serve for the Altar of Hash-m?
אלא תליין יהושע בדופן
Answer: Yehoshua 'hanged them on the wall', i.e. he put them aside...
אמר אני לא מקרבן ולא מרחקן אלא במי שהוא עתיד לבנות את בית הבחירה ואת שדעתו ליקרב יקרב לרחק ירחק.
He said, "I will not bring them close nor distance them - the one (i.e. King David) who will build the Temple will decide whether to bring them close or distance.
בא דוד וריחקן [דף מו עמוד ב (עוז והדר)] שנאמר (שמואל ב כא) והגבעונים לא מבני ישראל המה.
David came and distanced them, as the pasuk says (Shmuel 2, 21, 2), "The Givonim were not from the children of Israel''.
ולמה ריחקן על שם (שם) ויהי רעב בימי דוד שלש שנים שנה אחר שנה.
Why did he distance them? As the pasuk states (ibid, pasuk 1), "And there was a famine in the days of David for three consecutive years''.
SINS THAT STOP THE RAIN (Yerushalmi Halachah 1 Daf 42a)
אמר דוד בעון ד' דברים הגשמים נעצרים בעון עובדי ע''ז וגילוי עריות ושפיכות דמים [דף מב עמוד ב] ופוסקין צדקה ברבים ואינן נותנין.
King David: For four sin the rains are stopped - idolatry, immorality, murder and pledging publicly without paying.
בעון עובדי ע''ז מניין (דברים יא) השמרו לכם פן יפתה לבבכם וגו'. מה כתיב בתריה וחרה אף י''י בכם ועצר את השמים וגו'.
Idolatry- as the pasuk states (Devarim 11, 16), "Be aware for yourselves, lest your heart be seduced''. What does the pasuk say after that? (Pasuk 17), "And the fury of Hash-m will burn against you, and He will stop the rain etc.''
בעון מגלי עריות מניין (ירמיהו ג) ותחניפי ארץ בזימותיך וברעתך מהו עונשו של דבר. (שם) וימנעו רביבים ומלקוש לא היה וגו'. .
Immorality - as the pasuk states (Yirmiyahu 3, 2), "...you have polluted the land with your adultery and your evil''. What is the punishment for this? (Pasuk 3), "The raindrops have been withheld and there has been no latter rain etc.''
בעון שופכי דמים מניין (במדבר לה) כי הדם הוא יחניף את הארץ.
Murder - as the pasuk states (Bamidbar 35, 33), "...for the blood will pollute (yachnif) the land''. (We expound the word yachnif to be yachan af - anger will rest upon the land.) (See Yerushalmi Taanis Perek 3 Halachah 3)
בעון פוסקין צדקה ברבים ואינן נותנין מניין (משלי כה) נשיאים ורוח וגשם אין איש מתהלל במתת שקר.
Pledging publicly without paying - as the pasuk states (Mishlei 25, 14), "Like clouds and wind and rain is a person who praises himself for a false gift''.
בדק דוד בכל דורו ולא מצא אחד מהן. התחיל שואל באורים ותומים. הדא הוא דכתיב (שמואל ב כא) ויבקש דוד את פני י''י באורים ותומים.
(When the three year famine struck) King David checked the nation and did not find any of these (four) sins. He asked of the Urim and Tumim, as the pasuk states (Shmuel 2, 21, 1), "And David asked of Hashem'' - using the Urim and Tumim.
אמר ר''א כתיב (צפניה ב) בקשו את י''י כל ענוי הארץ אשר משפטו פעלו. מאי אשר משפטו פעלו שהוא עושה משפט ופעלו כאחת (שמואל ב כא) ויאמר י''י אל שאול ואל בית הדמים. על שאול שלא עשיתם עמו חסד. ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים.
R. Elazar: The pasuk says (Tzefanyah 2, 3), "Seek Hash-m, all you humble of the land who fulfilled his law''. What does this mean? That He remembers a person's good at the time that He performs judgement, as the pasuk states in regard to bringing Shaul to justice for his treatment of the Givonim (Shmuel 2, 21, 1), "And Hash-m said, 'It is to Shaul and to the House of Blood'' - 'to Shaul' that you did not act kindly with him (as he was not eulogized suitably); 'and to the House of Blood'' - that Shaul killed the Givonim. (Note: This entry follows the explanation of the Pnei Moshe.)
שלח דוד וקרא להם מה לכם ולבית שאול.
David summoned the Givonim and said to them, "What do you have against the House of Shaul?'' (David was not aware that Shaul had also ordered the killing of the Givonim that were in the city of Nov, when he had all of the Kohanim there killed.)
אמרין ליה על אשר המית ממנו ז' אנשים שני חוטבי עצים ושני שואבי מים וחזן וסופר ושמש.
Givonim: As he killed seven of our people - two woodchoppers, two water drawers, a Chazan, a scribe and a Shamash.
אמר לון מה אתון בעו כדון.
David: What would you like to do (to be appeased, since Shaul is already dead)?
אמרו ליה יותן לנו שבעה אנשים מבניו והוקענום לי''י בגבעת שאול בחיר י''י.
Givonim: (Shmuel 2, 21, 6), "Let seven of his descendants be given to us and we will hang them for Hash-m in Givas Shaul - the chosen one of Hashem''.
אמר לון ומה הנייה לכון ואינון מתקטלין. סבו לכון כסף ודהב והוון
David: What benefit do you have from killing them? Please accept silver and gold instead.
אמרין אין לנו כסף עם שאול ועם ביתו.
Givonim: (ibid, pasuk 4), "We have no monetary claim against Shaul and his House.''
אמר דילמא דאינון בהתין פלגון מן פלג נסב כל חד מינהון והוה מפייס ליה קומי גרמיה והוה אמר ליה מה הנייה אית לך דאינון מתקטלין סב לך דהב וכסף והוא אמר אין לנו כסף עם שאול ועם ביתו. אין לי כתיב.
David: Perhaps some of them are embarrassed from the others (but they would otherwise accept my offer of money). He spoke to each of them separately and asked them what benefit they have from killing and that they should accept gold and silver instead; but they also responded that their claim against Shaul is not monetary claim. This is indicated in the pasuk (ibid) that is written as 'I do not have (a monetary claim)'' but it is read as "we do not have''.
באותה השעה אמר דוד ג' מתנות טובות נתן הקב''ה לישראל רחמנין ובויישינין וגומלי חסדים.
At that time David said that Hash-m gave Yisrael three good gifts - they are merciful, shy and they perform acts of kindness...
רחמנין מניין (דברים יג) ונתן לך רחמים.
Merciful - as the pasuk states (Devarim 13, 18), "...and He will give you mercy''.
בויישינן מנין (שמות כ) ובעבור תהיה יראתו על פניכם זה סימן לבויישן שאינו חוטא. וכל שאין לו בושת פנים דבר בריא שלא עמדו אבותיו על הר סיני.
Shy - as the pasuk states (Shemos 20, 17), "...and that awe of Him shall be on your faces'' - this is a sign of shy people, who do not sin. Whoever does not have the trait of shame, it is certain that his ancestors did not stand at Mount Sinai.
וגומלי חסדים מנין (דברים ז) ושמר י''י אלהיך לך את הברית ואת החסד ואילו אין בהן אחד מהן
Perform acts of kindness - as the pasuk states (Devarim 7, 12), "...and Hash-m, your G-d, will guard for you the covenant and the kindness''. But these people did not have even one of those three traits.
מיד עמד וריחקן שנאמר והגבעונים לא מבני ישראל המה.
Immediately, David arose and distanced the Givonim from the rest of the nation, as the pasuk states (Shmuel 2, 21, 2), "and the Givonim were not from the children of Israel''.
אף עזרא ריחקן שנאמר (נחמיה יא) והנתינים יושבים בעופל.
Ezra also distanced them, as the pasuk states (Nechemyah 11, 21), "...and the Nesinim dwelt in Ofel''.
אף לעתיד לבוא הקב''ה מרחקן דכתיב (יחזקאל מח) והעובד העיר יעבדוהו.
Even in the future, Hash-m will distance them, as the pasuk states in reference to the Givonim (Yechezkel 48, 19), "and the worker of the city will serve it...'' (that they will remain slaves even in the future).
כתיב (שמואל ב כא) ויאמר המלך אני אתן ויקח המלך את שני בני רצפה בת איה אשר ילדה לשאול את אדמוני ואת מפיבושת וגו'.
The pasuk there states (Shmuel 2, 21, 7-8), "The king said "I will give''...And the king took the two sons of Ritzpah daughter of Ayah, who were born to Shaul - who were Admoni and Mepiboshes etc. (and the five sons of Michal).''
(שמואל ב ו) ולמיכל בת שאול לא היה לה ולד עד יום מותה. ואת אמן אכן.
Question: The pasuk states (Shmuel 2, 6, 23), "And Michal daughter of Shaul had no child until the day she died'', and you say that she had five sons?
אמור מעתה בני מירב היו וגידלתן מיכל ונקראו על שמה.
Answer: They were the sons of Merav, but since Michal brought them up, they were named after her.
(שמואל ב כא) ויתנם ביד הגבעונים ויוקיעום בהר לפני י''י ויפלו שבעתם יחד. חסר יו''ד. זה מפיבושת בן יהונתן בן שאול שהוא אדם גדול בתורה ונתן דוד עיניו בו להצילו מידם
The pasuk states (Shmuel 2, 21, 9), "...and he gave them to the hand of the Givonim and they hanged them on the mountain before Hash-m, all seven (shivatayim) fell together.'' The word shivatayim is written with the letter yud. This alludes to the fact that Mepiboshes ben Yehonasan ben Shaul, who was great in Torah, was not ultimately killed...''And David put his eyes upon him to save him''...
אמר דוד הריני מעבירן לפני המזבח וכל מי שהמזבח קולטו הרי הוא שלי.
David said - Behold, I am passing them in front of the Altar and whoever is absorbed by the Alter is mine (i.e. saved from the hands of the Givonim).
והעבירן לפני המזבח ונתפלל עליו והלך המזבח וקלטו. הדא הוא דכתיב (תהילים נז) אקרא אל אלהים עליון לאל גומר עלי שהסכים הקב''ה עם דוד.
So David passed them in front of the Altar and prayed for him (Mepiboshes) and the Altar absorbed him, as the pasuk states (Tehilim 57, 3), "I will call out to the elevated G-d, to the G-d who fulfils me'' - that Hash-m agreed to David's request.
(שמואל ב כא) והמה הומתו בימי קציר בראשונים כתיב [תחילת] קציר שעורים.
The pasuk above continues (Shmuel 2, 21, 9), "And they were killed in the time of the first harvest'' - at the beginning of the harvest, as the pasuk then mentions "the beginning of the barley harvest''.