1)

BETROTHING WITH A STOLEN ITEM (Yerushalmi Halachah 8 Daf 30b)

מכרן וקידש בדמיהן מקודשת.

(a)

The Mishnah taught: If he sold these items and betrothed with the money, she is betrothed.

רבי חגיי בשם רבי זעירה בשאין דמיהן.

(b)

R. Chagai citing R. Zeira: This ruling applies when payment for the item does not become prohibited as well.

אמר ר' חנינה זאת אומרת שאין מקדשין בגזילה:

(c)

R. Chanina: This shows that one cannot betroth with a stolen item.

2)

TOVAS HA'NAAH (Yerushalmi Halachah 9 Daf 30b)

משנה המקדש בתרומות ובמעשרות ובמתנות כהונה ובדמי חטאת ואפר חטאת הרי זו מקודשת אף על פי ישראל:

(a)

(Mishnah): If a person betroths with Terumos, Maaseros, gifts to the Kohanim, the waters of the Red Heifer or the ashes of the Red Heifer, she is betrothed, even if the husband is a Yisrael (as the Gemara will explain).

גמרא רבי יוסי בן חנינה אמר אדם נותן מעשרותיו בטובת הנייה.

(b)

(Gemara - R. Yosi ben Chaninah): A person may give his Maaseros (i.e. his Terumah) to a Kohen and receive something in return (for choosing that particular Kohen - this is known as tovas ha'naah).

רבי יוחנן אמר אין אדם נותן מעשרותיו בטובת הנאה

1.

R. Yochanan: A person may not receive something in return.

מה טעמא דרבי יוסי בן חנינה (במדבר ה) ואיש את קדשיו לו יהיו.

(c)

Question: What is R. Yosi ben Chaninah's source? The pasuk states (Bamidbar 5, 10), "a man's holy items shall be his'' - meaning that he can receive something in return for giving away his holy items (Maaseros).

מה עבד לה ר' יוחנן יתנם לכל מי שירצה.

(d)

Question: How does R. Yochanan learn the pasuk? It is his, meaning that he may give it to whoever he wishes.

מתניתא הא פליגא על רבי יוסי בן חנינה קונם כהנים ולויים נהנין לי יטלו על כרחו.

(e)

Question against R. Yosi ben Chaninah - Mishnah: If a person vowed that Kohanim and Leviim may not gain benefit from his property, they can take Terumah/Maaser against his will. (This implies that tovas hana'ah does not have monetary value, otherwise how could they benefit from his money?!)

פתר לה באומר אי אפשי ליתן מתנה כל עיקר.

(f)

Answer: The case is when he said, "I do not wish to give tithes at all'', so there is no tovas hana'ah.

תדע לך שהוא כן דתנינן כהנים אילו לוים אילו נהנין לי יטלו אחרים.

(g)

Proof - Mishnah: If he said, "these Kohanim/ these Leviim may not benefit from me'', others may take it.

מתניתא פליגא על ר' יוחנן האומר הילך סלע זו ותן בכור זה לבן בתי כהן.

(h)

Question against R. Yochanan (Beraisa): One who says, "Take this selah (coin) and give this bechor to my grandson (via his daughter) who is a Kohen'' - this implies that it is permitted to give one's Maaseros for tovas ha'naah.

פתר לה ברוצה ליתנו לשני כהנים ובן בתו אחד מהן. והוא אומר לו הילך סלע זה ותן כולו לבן בתי כהן.

(i)

Answer: The case is when he wished to split them between two Kohanim and one is his grandson; and the Yisrael grandfather said to him, "Take this selah and give all of it to my grandson, the Kohen.''

בעון קומי רבי זעירה בהדא כהן לישראל אסור [דף לג עמוד ב (עוז והדר)] מה דרבי יוסי אמר

(j)

Question to R. Zeira: According to R. Yosi ben Chaninah (above (b)), why is it prohibited for him to receive tovas ha'naah (something in return) for giving his Terumah to a particular Kohen?

לא אגיבון.

(k)

R. Zeira did not answer.

רבי חזקיה בשם רבי אחא אכין אמר לון על דעתיה דרבי יוסי בן חנינה כהן לישראל למה הוא אסור לא מפני מראית העין

(l)

R. Chizkiyah citing R. Acha: R. Zeira actually told them that according to R. Yosi ben Chaninah, why should it be prohibited for the Yisrael to receive a gift for giving the Kohen his produce? It is certainly because (maaris ha'ayin) - it looks bad (as if the Kohen is helping in the threshing floor in order to receive Terumah from everyone there).

אף רבי יוחנן אית ליה ישראל לישראל אסור מפני מראית העין.

(m)

Support: Even R. Yochanan agrees that there is a problem of maaras ha'ayin).

ועוד מן הדא דתני הכהנים והלוים המסייעים בגרנות אין נותנין להן לא תרומה ולא מעשר [דף לא עמוד א] ואם נתן הרי זה חילל. (ויקרא כב) ולא יחללו את קדשי בני ישראל והן מחללין אותן.

(n)

Support #2 - Beraisa: Kohanim and Leviim may help in the threshing floor but they may not receive Terumah or Maaser there. If a person gave these gifts to them, he has desecrated them, as the pasuk states (Vayikra 22, 15), "...and they shall not desecrate the holy things of the Children of Israel'' - and they desecrate them.

יותר מיכן אמרו תרומותן אינן תרומה מעשרותן אינן מעשרות והקדישן אינן הקדש ועליהן אמר הכתוב (מיכה ג) ראשיה בשוחט ישפטו וכהניה במחיר יורו וגו'.

(o)

They even said that their separation of Terumah does not create Terumah, their separation of Maaser does not create Maaser and their consecration does not consecrate. About them, the pasuk states (Michah 3, 11), "Her leaders judge for bribes and her Kohanim instruct for a charge etc.''

והמקום מביא עליהם שלש פורעניות. הדא היא דכתיב (שם) לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיים תהיה והר הבית לבמות יער.

(p)

And Hash-m brings to them three punishments, as the pasuk states (Michah 3, 12), "Tzion will be ploughed over like a field; Yerushalayim will be heaps of rubble and the Temple Mount will become like stone heaps in the forest.

מתניתא פליגא על רבי יוחנן המקדש בתרומות ובמעשרות ובמתנות ובמי חטאת הרי זו מקודשת אף על פי ישראל

(q)

Question against R. Yochanan (our Mishnah): If a person betroths with Terumos, Maaseros, gifts to the Kohanim, the waters of the Red Heifer or the ashes of the Red Heifer, she is betrothed, even if the husband is a Yisrael...?!

פתר לה בתרומות שנפלה לו משל אבי אמו כהן

(r)

Answer: The Mishnah is referring to a Yisrael who inherited Terumah from his maternal grandfather who was a Kohen.

HADRAN ALACH PEREK HA'ISH MEKADESH