KIDUSHIN 11 (7 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.

1)

LEARNING THE VALUE OF KESEF FROM THE JEWISH MAIDSERVANT (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3b)

[דף ג עמוד א (עוז והדר)] תמן תנינן שבועת הדיינין הטענה שתי כסף וההודייה שוה פרוטה

(a)

Mishnah (Maseches Shavuos): An oath (required by Dayanim after a person admitted to owing part of a sum of money claimed against him) - the original claim must have been for at least 2 silver ma'ah and the admission must be for the value of at least a Perutah.

הטענה בית שמאי אומרים מעה ובית הלל אומרים שתי מעין

(b)

Beraisa: As for the amount of the original claim - B''S say it must be one ma'ah and B''H say two ma'ah. (Note: The Mishnah above only cited the opinion of B''H.)

מחלפה שיטתהון דב''ש תמן אינון אמרין כסף דינר וכא אינון אמרין כסף מעה

(c)

Question #1: The opinion of B''S seems to have switched, as there (in Shavuos), they say that kesef is a dinar and here (in Kidushin), they say that it is a ma'ah...?

מחלפה שיטתהון דבית הלל תמן אינון אמרין כסף פרוטה וכא אינון אמרין כסף שתי [דף ג עמוד ב] מעין

(d)

Question #2: The opinion of B''H seems to have switched, as there, they say kesef is a Perutah and here they say that (two) kesef is two ma'ah?

רבי יעקב בר אחא בשם רבי חנינה בית שמאי למידין מתחילת מכירתה של עברייה מה תחילת מכירתה בדינר אף קידושיה בדינר

(e)

R. Yaakov bar Acha citing R. Chanina: B''S learn marriage from the original sale of a Jewish maidservant - just as the original sale is with a dinar, so marriage may be performed with a dinar. (This will further be explained soon.)

בית הלל למידין מסוף גירועיה מה סוף גירועיה בפרוטה אף קידושיה בפרוטה

1.

B''H learn it from the end of the reduction of the redemption price (giraon kesef) - just as the minimum to which the redemption price is reduced is a Perutah, so marriage may be performed with a Perutah. (This will also be explained.)

2)

BEIS SHAMAI'S SOURCE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3b)

מה טעמא דבית שמאי

(a)

Question: What is B''S's source that the original sale is with a dinar?

שנאמר (שמות כא) ויצאה חנם אין כסף וכי אין אנו יודעים שאין כסף מה תלמוד לומר אין כסף מיכן שנמכרה בכסף יותר מכסף וכמה יותר מכסף דינר

(b)

Answer: In reference to a Jewish maidservant who becomes physically mature, the pasuk states (Shemos 21, 11), "...and she shall leave free of charge, without payment''. Do we not know that it is without payment?! Rather, it teaches that she was sold for more than 'kesef - money' (which refers to a ma'ah), meaning that she was sold for a dinar.

או כסף פרוטה יותר מכסף שתי פרוטות

(c)

Question: Perhaps she was originally sold for two perutos and as she worked, the redemption money was gradually reduced to one Perutah (which the pasuk states that is not ultimately paid)?

סוף מטבע כסף מעה

(d)

Answer: The Torah does not mention any coin that is less than a ma'ah , which is also known as a gerah.

ותהא מעה

(e)

Question: Perhaps the pasuk is teaching that she was originally sold for only a ma'ah and the phrase 'without payment' refers to if she became physically mature immediately after the sale?

ר' בון בשם ר' יודה בר פזי שאם ביקשה ליגרע מגרעת במעה בכל שנה ויוצאת

(f)

Answer (R. Bun citing R. Yudah ben Pazi): It begins with a dinar (which is 6 ma'ah), so that for each year of her 6 years of service, we reduce it a ma'ah.

ותגרע בפרוטה

(g)

Question: It could still begin with a ma'ah (which is 8 perutos) and it could be reduced a Perutah each year?

אמר רבי בון הגע עצמך שאם בקשה ליגרע מתחילת השנה הששית (תחילת) גירועיה בפרוטה וסוף גירועיה בפרוטה (אלא תחילת גירועיה במעה וסוף גירועיה בפרוטה)

(h)

Answer (R. Bun): In your case, if she wishes to go free at the beginning of the 6th year, she must pay a Perutah based on reducing the price each year; but at the end of that year she would also need to pay a Perutah (since that is the minimum amount that one could possibly pay)?!

3)

BEIS HILLEL'S SOURCE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3b)

[ו]מה טעמא דבית הלל

(a)

Question: What is B''H's source?

ממה שסוף גירועיה בפרוטה את[ה] יודע שקידושיה בפרוטה (אילו) [הגע בעצמך שאם] (לא) נשתייר שם (אלא) שוה פרוטה שמא אינה מגרעת[ו](ה) ויוצאה כשם שסוף גירועיה בפרוטה (אף) [כך] קידושיה בפרוטה

(b)

Answer: We learn Kidushin from the end of the reduction of the redemption price (giraon), which is reduced to minimally a Perutah; therefore one can also marry with a Perutah. If only the value of a Perutah remained, would she not pay it and be able to leave? Therefore, since the lowest redemption price is a Perutah, so too one can marry with a Perutah.

מחלפה שיטתהון דבית הלל

(c)

Question: But surely (we have not yet resolved the problem that) the opinion of B''H has switched?! (Here, they hold that the word kesef is assumed to be a Perutah, but in the Maseches Shavuos kesef means a ma'ah -since they say that the claim must be two kesef, which is two ma'ah.)

כתיב (שמות כב) כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמור אם ללמד שאין בית דין נזקקין לפחות משוה פרוטה [דף ג עמוד ב (עוז והדר)] כבר כתיב (ויקרא ה) לאשמה בה פרט לפחות משוה פרוטה מה תלמוד לומר כסף (מיכן) [מכאן] שיש כאן יותר מכסף וכמה היא יותר מכסף שתי מעין

(d)

Answer: The pasuk states (Shemos 22, 6), "If a man will give to his friend money (kesef) or vessels to watch over''. If this comes to teach that Beis Din do not require an oath in cases involving less than Perutah, we learn it from the pasuk (Vayikra 5, 26), "...to incur guilt'' - which excludes a case of less than a Perutah. Rather the word "kesef'' teaches that there is more than "kesef'' here, i.e. there are two ma'ah.

או כסף פרוטה יותר מכסף שתי פרוטות

(e)

Question: Perhaps "kesef'' means a Perutah and more than "kesef'' is two perutos?

סוף מטבע כסף מעה

(f)

Answer: The word "kesef'' in the Torah is assumed to be no less than a ma'ah (but Kidushin is different as we learn from the reduction of the redemption money).

ותהא מעה

(g)

Question: Perhaps it is a ma'ah? (This would avoid the earlier problem, as the pasuk "to incur guilt'' refers to a Perutah and the word "kesef'' teaches that we need a ma'ah.)

או כלים מה כלים שנים אף כסף שנים

(h)

Answer: The pasuk states (ibid) "or vessels'' - just as vessels is plural, meaning two, so the word kesef means two (ma'ah).

מה מקיימין בית שמאי או כלים

(i)

Question: How do B''S use the phrase "or vessels''?

כהדא דתני רבי נתן אומר או כלים לרבות כלי חרס

(j)

Answer: According to the following Beraisa of R. Noson - "or vessels'' includes earthenware vessels (which are worth less than a ma'ah).

שמואל אמר טענו שני מחטים והודה לו על אחת מהן חייב

(k)

Shmuel: If one claimed two needles and the other admitted to only one, he must make an oath.

אמר רבי חיננא והוא שיהו יפות כשתי פרוטות כדי שתהא הטענה שוה פרוטה וההודייה שוה פרוטה

(l)

R. Chinana: This is only true when the needles (combined) are worth two perutos, so that both the claim and the admission will be worth at least a Perutah.

ואתייא כבית שמאי דלא ילפי כסף מכלים ברם כבית הלל דאינון יליפין כסף מכלים מה כלים שנים אף כסף שנים ודכוותה מה כסף שתי מעים אף כלים שתי מעים

(m)

The statements (k) and (l) follow B''S, who do not learn kesef from 'vessels', but according to B''H who do, just as vessels means two, so kesef means two. Similarly, just as kesef means two ma'ah, so vessels means two ma'ah.