1)

TOSFOS DH B'NI ZEH BEN SHELOSHAH-ESREIH SHANAH V'YOM ECHAD

תוס' ד"ה בני זה בן י"ג שנה ויום אחד

(Summary: Tosfos answers the question he asked earlier in the Dibur, and presents an alternative explanation to that of Rashi.)

ואור"י, דאי איכא ריבוי שערות, סמכינן א'ריבוי שערות, דאין דרכם לבא קודם י"ג שנה.

(a)

Answer #1: The Ri answers that if there is a lot of hair, we rely on that, since it is not common for this to happen before thirteen years.

אי נמי, אם הם גדולים בקומה, יש לסמוך על הסימנים והקומה, ואפי' אין לו כי אם ב' שערות.

(b)

Answer #2: Also, if they are tall in stature, one can rely on the Simanim and the size, even if he only has two pubic hairs ...

אבל הכא מיירי שלא הביא רק ב' שערות ולא הגדיל בקומה; ולכך קאמר גמרא דלמכות ועונשין אינו נאמן.

1.

Conclusion: ... whereas our Sugya is speaking where there are only two hairs and he is not tall; hence the Gemara says that he (the father) is not believed regarding Makos and punishments.

עוד פר"י שיטה אחרת דבמקום סימנין, א"צ עדות שנים.

(c)

Explanation #2: Furthermore the Ri explained differently than Rashi - that where there are Simanim testimony of age is not required.

וא"ת, א"כ מה אנו צריכין לנאמנותו של אביו?

(d)

Question: In that case, why do we need the father's testimony?

וי"ל, דמיירי הכא שאביו העיד שכבר עבר שנה או שנתים שאכל בנו חלב או בא על הערוה, והיה גדול כשעשה את העבירות...

(e)

Answer: Because it speaks here where the father testifies that a year or two have already elapsed since his son ate Cheilev or committed incest, and that he was a Gadol when he did ...

אבל אין אנו יודעים אם היו לו שנים באותו הזמן או סימנים, ובא לאשמעינן דהאב נאמן לומר דאותו הזמן היו לו שנים או סימנים, דהיינו שתי שערות...

1.

Answer (cont.): ... only we don't know if he was of age or he had the Simanim at that time; and the Gemara teaches us that the father is believed to say that he was a Gadol or that he had Simanim - two pubic hairs.

והא דלא חשיב סימנין ...

(f)

Implied Question: ... and the reason that Rav Chisda did not mention Simanim is ...

חד מינייהו נקט.

(g)

Answer: ... because he mentioned one of two possibilities.

2)

TOSFOS DH NE'EMAN LI'NEDARIM

תוס' ד"ה נאמן לנדרים

(Summary: Tosfos discusses the ruling in detail.)

דעד אחד נאמן באיסורין.

(a)

Reason: Because one witness is believed with regard to Isurin.

תימה, הא אין נאמן אלא בדבר שבידו?

(b)

Question: He is only believed if it is be'Yado (in his hands to achieve it [See Masores ha'Shas])?

וי"ל, כיון דסופו ליגדל, עשאוהו כדבר שבידו.

(c)

Answer: Since he stands to become a Gadol, they considered it a Davar she'be'Yado.

מיהו קשה, מאי איריא 'אב' ,אפי' אחר נמי?

(d)

Question: In that case, why specifically his father? Why not anybody else?

וי"ל, דאב דייק טפי לדעת שניו...

(e)

Answer: Because a father is more particular to take note of his age ...

לפי שעליו מוטל להודיעו לאחרים; ולכך לאב עשאוהו כבידו ולא לאחרים.

1.

Answer (cont.): ... since the onus lies on him to inform others; Hence it is specifically concerning him that they considered it as be'Yado, but not concerning anybody else.

3)

TOSFOS DH K'R'REBBI DUSTAI ETC

תוס' ד"ה כר' דוסתאי וכו'

(Summary: Tosfos gives two reasons to explain Rebbi Dustai.)

פרש"י כיון שבתו כשרה, אלמנתו כשרה .

(a)

Explanation #1: Seeing as his daughter is Kasher, Rashi explains, so is his widow.

ור"י אומר טעם אחר -דאם היה פוסלה בביאתו, לא היו הבנים כשרים...

(b)

Explanation #2: The Ri however, explains it differently. According to him, if he would render his widow Pasul with his Bi'ah, the children would not be Kasher

דה"ל כחלל שנשא חללה ,דלכ"ע הולד חלל. ת"י].

1.

Reason: ... since it would then be like a Chalal who marries a Chalalah, whose child is a Chalal, according to all opinios (later, on Daf 74b). Tosfos Yeshanim].

64b----------------------------------------64b

4)

TOSFOS DH REBBI SAVAR MAH LI LE'SHAKER

תוס' ד"ה רבי סבר מה לי לשקר

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation of the Sugya.)

פי' הקונטרס דשעת קידושין כעדים דמו ועקר ליה לחזקה, דהוה מחזקינן ליה מעיקרא באחי ולא בבני ...

(a)

Explanation #1 (Part #1): Rashi explains that the time of Kidushin is considered like witnesses and negates the Chazakah, since we initially assumed that she had brothers but no sons ...

וקיימא לה הך איתתא בחזקת שאין זקוקה ליבם...

1.

Explanation #1 (Part #1 [cont]): In which case the woman in question has a Chazakah of being not subject to Yibum ...

וכי אתי בשעת מיתה לאפוקה מחזקתה, לאו כל כמיניה.

2.

Explanation #1 (Part #1 [cont]): ... and when he now comes at the time of death to take her out of her Chazakah, he is not empowered to do so.

ור' נתן סבר 'מה לי לשקר' כחזקה דמי, ולא אתי חזקה ועקרה חזקה...

(b)

Part #2: And Rebbi Nasan holds that 'he could have told a bigger lie' (Migu) is on a par with Chazakah and a Chazakah cannot negate a Chazakah ...

פי' מעיקרא הות האי אתתא בחזקה שזקוקה ליבם, שהרי מוחזק לן באחי ולא בבני...

(c)

Clarification: Initially this woman had a Chazakah that she was subject to Yibum, seeing we knew that he (her Chasan) had brothers but no sons ...

וכי הדר ואמר בשעת קדושין 'יש לי בנים' ,אי לאו דהדר ביה בשעת מיתה, הוה מהימן -דאמר 'מה לי לשקר' ...

1.

Clarification (cont.): So when he then claims at the time of the Kidushin that he had sons, had he not retracted at the time of death, we would have believed him due to the Migu ...

אי למיפטרה מיבם קאתי ,מצי למיפטרה בגיטא שעה אחת קודם מיתתו ...

2.

Clarification (concl.): ... inasmuch as had he wanted to exempt her from Yibum, he could have given her a Get a short time prior to his death ...

[ואין נראה לר"י שנאמין אותו במה שאמר בשעת קדושין- שהרי דעתו לקיימה?

(d)

Refutation: [The Ri does not agree however, that he should be believed via what he said at the time of Kidushin, when he intended to retain her?

אלא נראה לפרש מגו דאי בעי ,יכתוב לה גט בשעת קדושין לגרשה כ"ז שירצה.

(e)

Explanation #2: He therefore explains that the Migu is that if he wanted, he could have written a Get a the time of Kidushin to divorce her whenever he wanted ...

אע"ג דאסור לגרש בגט ישן...

(f)

Implied Question: ... despite the fact that it is forbidden to divorce with an old Get ...

מ"מ כיון דדיעבד מהני, חשיב שפיר מגו. ת"י] ...

1.

Answer: ... it is considered a Migu, seeing as Bedi'eved it is valid (Gitin, 79b). Tosfos Yeshanim].

אבל כי הדר ביה בשעת מיתה, אוקמא א'חזקה קמייתא...

(g)

Explanation #2 (cont.): But when he retracts at the time of death, we establish the initial Chazakah ...

דסבר מה לי לשקר כחזקה דמי ,ואין לו לעקור החזקה שהיתה קודם הקדושין .

1.

Reason: ... because he holds that a Migu is like a Chazakah, which cannot negate the Chazakah that existed prior to the Kidushin.

מיהו אי לא הדר ביה, שריא לעלמא -משום ד'אין אדם חוטא ולא לו' .

(h)

Explanation #2 (cont.): However, if he would not retract, she would be permitted to get married - since 'A person does not sin on somebody else's account' (Above, Daf 63b) ...

ואילו היתה זקוקה, הוה הדר בשעת מיתה.

1.

Explanation #2 (concl.): ... and if she was really subject to Yibum, he would have retracted at the time of death.

וא"ת, א"כ, אמאי מוקי מתני' דלא מוחזק לן באחי? אפי' מוחזק לן באחי, יהא נאמן כמו כן כשאומר 'יש לי בנים' ...

(i)

Question: In that case, why do we establish the Mishnah where he was not Muchzak to have brothers? Why is he not believed even if he did, when he says that he has sons ...

מטעם דפירש הקונטרס, ד'אין אדם חוטא ולא לו' ?

1.

Reason: ... for the reason that Rashi gives - that 'A person does not sin on somebody else's account'?

וי"ל, משום דתנן במתני' 'יש לי אחים אינו נאמן' ,משום הכי צריך לאוקמיה בהכי.

(j)

Answer #1: We have to establish the Mishnah like that, because it states 'If he has brothers, he is not believed'.

אי נמי י"ל, דאי מוחזק לן באחי, לא יהא נאמן במה שאמר בשעת מיתתו 'יש לי בנים' ...

(k)

Answer #2: Alternatively, because if he was Muchzak to have brothers, he would not be believed to say at the time of death that he has sons ...

דבשעת מיתה לא שייך למימר פטר לה בגיטא, דשמא אין לו כח.

1.

Reason: ... because we cannot say at the time of death that he could have released her with a Get, since he may not have had the strength to do so.