1)

TOSFOS DH MASHCHO B'MASAYIM V'LO HISPIK ETC. NOSEIN MASAYIM MAI TA'AMA LO YEHEI HEDYOT CHAMUR ME'HEKDESH

תוס' ד"ה משכו במאתים ולא הספיק וכו' נותן מאתים מ"ט לא יהא כח הדיוט חמור מהקדש

(Summary: Tosfos explains why 'Amiraso li'Gevohah ... ' is not applicable and reconciles this Sugya with the Sugya in Bava Basra.)

וא"ת, תיפוק ליה מטעם ד'אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט' ,וכיון דמשכו במאתים אינו יכול לחזור בו?

(a)

Question: Why not attribute it to 'Amiraso li'Gevohah ki'Mesiraso le'Hedyot', and consequently, since he made a Meshichah for two hundred Zuz, he is not permitted to retract?

וי"ל, כיון דבטעות היה, כמו הכא, שלא היה סבור שישתנה השער, לא הוי כמסירה להדיוט.

(b)

Answer: Seeing as he erred in that he did not think that the official price would change, it is not comparable to handing over to a Hedyot.

וקשה, דאמר בפרק יש נוחלין (ב"ב דף קלג:) גבי 'בנו של יוסף בן יועזר דאשכח מרגניתא' ' -אמרה ליה דביתהו "זיל מוכרה לגזבר דהקדש' ולא תשיימא את, ד'אמירה לגבוה כמסירה להדיוט' ... "

(c)

Introduction to Question: The Gemara says in Perek Yesh Nochlin (Bava Basra, Daf 133b) in the case of the son of Yosef ben Yo'ezer who found a pearl' - 'His wife instructed him to sell it to the treasurer of Hekdesh, and not to assess it himself, because 'Declaring to Hash-m is like handing over to a Hedyot'.

ואמאי, הא שומא בטעות הוא, אם יאמר לתתה פחותה משויה?

1.

Question: Why is that? In the event that he would say to give it to Hekdesh for less than the price would be an assessment made in error?

וי"ל, בדבר שאין שומתו ידועה כגון מרגניתא, גומר בדעתו לתתה אפי' תשווה יותר, שהרי כמו כן מסופק שמא שוה פחות.

(d)

Answer #1: Regarding something whose value is not known such as a pearl, one has in mind to give it even if it is worth more, seeing as he is equally in doubt as to whether it is not worth less.

א"נ י"ל, דהתם כששם אותה בפחות משוויה, מתכווין לוותר להקדש, א"כ שייך לומר 'אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט' ...

(e)

Answer #2: Alternatively, there, where he assessed it for less than its value, he had the intention of foregoing the difference to Hekdesh, in which case applying 'Amiraso li'Gavohah ...' is justifiable ...

אבל הכא לא נתכוין לוותר כלל כשמשכו במאתים, שכך היה שוה באותה שעה ...

1.

Answer #2 (cont.): Whereas in our case, he did not have in mind to forego anything when he drew it for two hundred Zuz, since that is how much it was worth at the time.

ולא שייך 'אמירתו לגבוה כמסירה להדיוט . '

2.

Answer #2 (concl.): And 'Amiraso li'Gevohah ... ' is therefore not applicable.

2)

TOSFOS DH ATU HEDYOT LA'AV BE'MI SHE'PARA KA'I

תוס' ד"ה אטו הדיוט לאו במי שפרע קאי

(Summary: Tosfos clarifies the question and reconciles the Gemara in Gitin with this Sugya.)

וכיון דהדיוט אינו יכול לחזור בו בלא 'מי שפרע' היכא דיהיב לו דמי, כמו כן הקדש לא יחזור בו.

(a)

Clarification: And since a Hedyot is not able to retract without a 'Mi she'Para', once the money has been paid, neither can Hekdesh.

וקשה, דאמר פרק הניזקין (גיטין ד' נב.) ד'יתמי הרי הן כהקדש' ולא מיקנו אלא בכספים...

(b)

Introduction to Question: The Gemara in Perek ha'Nizakin (Gitin, Daf 52a) compares Yesomim to Hekdesh in that they are only Makneh with money ...

דהיכא דקא יהיב דמי ליתמי א'פירי וזל, לוקח יכול לחזור בו; אייקור, יתמי יכולין לחזור בהם...

1.

Introduction to Question (cont.): If one gives money to Yesomim for fruit, if it goes down in price, the purchaser is able to retract; And if the price goes up, then the Yesomim are able to retract

שלא יהא כח הדיוט חמור מכח הקדש ...

2.

Reason: So that the strength of a Hedyot should not exceed that of Hekdesh ...

ואמאי, והא בהדיוט נמי איכא ב'מי שפרע? '

(c)

Question: Why is that, seeing as a Hedyot too, is subject to a 'Mi she'Para'?

וי"ל, דלא דמי, דהתם גבי יתמי מדאורייתא דינם כהדיוט, וא"כ אינם קונים בלא משיכה, אלא שייפו חכמים כחם לעשות כהקדש שיהו קונים בכסף...

(d)

Answer: One cannot compare the cases, since there regarding Yesomim, min ha'Torah they have the Din of a Hedyot, in which case, they cannot acquire without Meshichah, only the Chachamim strengthened their rights like Hekdesh, to acquire with Kesef ...

הילכך במקום הפסדם של יתומים אוקימנא א'דינא- אע"ג דהדיוט קאי ב'מי שפרע'...

1.

Answer (cont.): Consequently, where it causes them a loss, they reverted to Din Torah - even though a Hedyot would be subject to a 'Mi she'Para' ...

כדי שלא יהיה כח הדיוט מרובה משלהן, ולא יבואו לידי הפסד ע"י תקנת חכמים...

(e)

Reason: In order that the strength of a Hedyot should not exceed theirs, and that they should not lose as a result of the Takanas Chachamim ...

כי לולי התקנה היו חוזרים בהם אפי' קבלו המעות, כיון שלא משך ...

1.

Reason (cont.): Because, if not for the Takanah, they would be able to retract even after receiving the money, seeing as they did not make a Meshichah ...

אבל הקדש, דמדאורייתא הוא דמקני בכספא, אבל רבנן תקנו משיכה להרויחן, שלא יהא כח הדיוט חמור מכח הקדש...

(f)

Answer (cont.): Hekdesh on the other hand, is Makneh via Kesef min ha'Torah, and the Rabbanan instituted Meshichah for the benefit of Hekdesh, so that the strength of Hedyot should not exceed that of Hekdesh ...

וכיון דהדיוט אינו יכול לחזור בו אלא א"כ מקבל עליו 'מי שפרע ,' נוקמיה א'דיניה בכסף, ולא יוכל הקדש לחזור בו כלל, כיון שקיבל הכסף.

1.

Answer (concl.): So, since Hedyot cannot retract without accepting a 'Mi she'Para', we place it on its Din Torah - Kesef, and Hekdesh cannot retract at all, once it has received the money.

3)

TOSFOS DH OSO V'LO OSAH

תוס' ד"ה אותו ולא אותה

(Summary: Tosfos explains why MIlah is not a Mitzvas Asei she'ha'Zeman Gerama.)

וא"ת, למ"ל קרא, תיפוק ליה ד'מצות עשה שהזמן גרמא הוא' שנימול בשמיני ללידתו, ונשים פטורות?

(a)

Question: Why do we need a Pasuk, why not attribute it to the fact that it is a 'Mitzvas Asei she'ha'Zeman G'rama', seeing as the Milah takes place on the eighth day after its birth, and women are therefore Patur?

וי"ל, כיון דמיום השמיני והלאה אין לה הפסק, לאו 'זמן גרמא' הוא.

(b)

Answer: Since the Mitzvah extends from the eighth day and onwards without a break, it is not considered 'Z'man G'rama'.

וא"ת, אכתי 'מ"ע שהזמן גרמא הוא' ,ד'אין מלין אלא ביום, ' כדאיתא בפרק הערל (יבמות דף עב.)?

(c)

Question: Nevertheless, it is a 'Mitzvas Asei she'ha'Zeman G'rama', seeing as one may only perform it during the day, as the Gemara states in Perek ha'Areil (Yevamos, Daf 72a)?

וי"ל, דאתיא כמ"ד התם ד'מילה שלא בזמנה נוהגת בין ביום בין בלילה '.

(d)

Answer: Our Sugya goes according to the opinion there that holds that 'Milah not in its time can be performed both by day and by night.

4)

TOSFOS DH V'IHI MINA LAN D'LO MECHAYVAH L'MIFRAK NAFSHAH D'CHESIV TIFDEH TIPADEEH

תוס' ד"ה ואיהי מנא לן דלא מיחייבה למיפרק נפשה דכתיב תפדה תיפדה

(Summary: Tosfos explains why we cannot learn this from the D'rashah "Tifdeh", 'Tipadeh'.)

ואם תאמר, תיפוק ליה משום דכתיב "כל בכור בניך תפדה" דמשמע "בניך" ' ,ולא בנותיך' ?

(a)

Question: Why not attribute it to the Pasuk "Kol B'chor Banecha Tifdeh", which implies "Your sons but not your daughters"?

ויש לומר, דס"ד "בכור בניך" אב חייב לפדות ולא נקבה, אבל הנקבה תפדה עצמה; להכי איצטריך להאי קרא.

(b)

Answer: We need the current Pasuk, since from there we would have learned that "Your firstborn sons" the father must redeem and not his daughters, but the daughters must redeem themselves.

29b----------------------------------------29b

5)

TOSFOS DH V'AZIL KOHEN V'TARIF L'HU MESHA'BDI

תוס' ד"ה ואזיל כהן וטריף להו משעבדי

(Summary: Tosfos asserts that a father is cheating his purchasers when he is Podeh his son first according to Rashi, and offers an alternative interpretation.)

כלומר -בבני חרי פריק ליה לבריה...

(a)

Explanation #1: Meaning that he redeems his son with the B'nei Chorin (the 'free' property) ...

שאם היה פודה עצמו בבני חרי, לא היה פודה בנו ממשעבדי ...

1.

Reason: Because if he would use the B'nei Chorin to redeem himself, he would not be able to redeem his son with the Meshubadim ...

דמיירי שנשתעבדו קודם שנולד הבן...

2.

Reason (cont): Since it is speaking where the property became Meshubad before the son was born ...

ולכך מקדים פדיון בנו.

3.

Reason (concl.): That is why he must give his son's redemption precedence.

ואין כאן אונאה ללקוחות...

(b)

Implied Question: Nor is this cheating the purchasers ...

דמצות בנו עליו יותר ממצות גופו, כפ"ה.

(c)

Answer: Since the Mitzvah to redeem his son takes precedence over redeeming himself.

וק' ,דאדרבה יש אונאה ללקוחות, דמצות גופו עדיף, ויאמרו 'פדה את עצמך בתחלה!' ...

(d)

Question: On the contrary, he is cheating the purchasers, since a personal Mitzvah always takes precedence, so why can they not say to him 'Redeem yourself first'? ...

ואם יאמר 'אפדה את עצמי ממשעבדי, יאמרו 'אין נפרעין מנכסים משועבדים במקום בני חרי' ...

1.

Question (cont.): And if he says that he will redeem himself with Meshubadim, they can retort that 'One cannot pay with Meshubadim there where there are B'nei Chorin' ...

ואפי' פדה בנו בכור מבני חרי, יאמרו לכהן 'הנחנו לך מקום לגבות ממנו אותם חמש בני חורין! '

2.

Question (cont.): And even if he redeemed his firstborn son from B'nei Chorin, they can tell the Kohen 'We left you a place of B'nei Chorin from which to claim your five Sela'im!'.

ולכך פירש ר"י דמיירי כגון דאיכא חמש משועבדי' מיצחק שעשאן אפותיקי לכהן בעבור יעקב בנו, ואח"כ מכרה...

(e)

Explanation #2: Therefore the Ri establishes the case where Yitzchak has five Sela'im of Meshubadim, which he designated as an Apotiki (a mortgage) to a Kohen for the redemption of Ya'akov his son, and which he then sold ...

ושוב גדל יעקב והיה לו בן; ועמד הוא ובנו לפדות, ואין להם אלא ה' סלעים מבני חרי...

1.

Explanation #2 (cont.): Meanwhile, Ya'akov grew up and fathered a son, and he and his son now require redemption, but they only have five Sela'im of B'nei Chorin altogether ...

ור' יהודה סבר 'מלוה הכתובה בתורה ככתובה בשטר דמי, ' והיו לו לכהן אפותקאות בשטר קודם...

(f)

Rebbi Yehudah: Rebbi Yehudah holds that 'A loan written in the Torah is considered written in a Sh'tar', in which case the Kohen documented claim preceded the Apotika'os ...

ולכך גובה מהן, אע"פ שיש בני חרי ליעקב...

1.

Reason: Consequently, he can claim from them, even though Ya'akov had B'nei Chorin ...

לפי שמצותו על נכסי אביו יותר מעל נכסי עצמו, דחוב האב על נכסי האב ולא על נכסי הבן...

(g)

Rebbi Yehudah (cont.): Because the Mitzvah on his father's property is greater than that of his own, since the debt of the father lies on the property of the father and not on that of the son.

ואינם יכולים לומר 'הנחנו לך מקום בנכסי יעקב'! ...

1.

Rebbi Yehudah (concl.): Nor can they say 'We left you a place from which to claim - the property of Ya'akov!' ...

שאין עליו לשלם חוב של אביו, ומנכסיו אין לו כלום.

(h)

Reason: Because he (Ya'akov) is not obligated to pay his father's debts, and he (the Kohen) has no claim on his (Ya'akov's) property.

וכן משמע הלשון דקתני 'שזה מצותו על אביו'.

(i)

Proof: And this is also implied in the Lashon 'Because his (Ya'akov's) Mitzvah lies on his father'.

6)

TOSFOS DH HA LAN HA L'HU

תוס' ד"ה הא לן והא להו

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פי' בקונטרס ' -בני בבל היו הולכין וגורסין משניות התנאים בא"י, ומתוך שלומדים חוץ למקומם, אין צרכי הבית מוטל עליהם...

(a)

Explanation #1: Rashi explains - 'B'nei Bavel who went to study the Mishnah of Eretz Yisrael in Eretz Yisrael, and since they were studying away from home, the onus of providing for their families did not lay on them ...

נושא אשה, דהוה ליה בלא הרהור, ואח"כ לומד תורה.

1.

Explanation #1 (cont.): They would marry, in order to remain free of bad thoughts, and then go and study Torah.

"הא להו" -לבני א"י הלומדים במקומם; אם נושא אשה, יהו כל צרכי הבית מוטלין עליו ויבטלוהו' .

2.

Explanation #1 (cont.): "That speaks to them" - to the 'B'nei Eretz Yisrael, who studied in their home-towns; If they would marry first, the onus of providing for their families would rest on them, and would interfere with their learning'.

וקשה לר"ת, דמשמע דקאמר שמואל דנושא אשה תחלה כדי להיות בלא הרהור -ומוקי לה למילתיה בבני בבל. א"כ, אכתי איכא הרהור, כיון שהולכים ללמוד חוץ למקומן?

(b)

Question #1: Rabeinu Tam queries this however - since it implies that according to Shmuel, they would marry first in order to be free from bad thoughts - and it establishes him with regard to the B'nei Bavel. In that case, the problem with bad thoughts remains, seeing as they went to study away from home?

ועוד קשה, אחר שנשא אשה, היאך יצא חוץ למקומו ללמוד- והלא הוא צריך לחזור אחר מזונות אשתו ובניו?

(c)

Question #2: Moreover, having married, how could they go away to learn elsewhere - seeing as they were obligated to provide for their wives and children?

ובפ"ק דגיטין (דף ו:) אשכחן דשלח רבי אביתר 'בני אדם הבאים משם לכאן, הם מקיימין בעצמן "ויתנו את הילד בזונה ואת הילדה מכרו ביין" ...

(d)

Proof: In the first Perek of Gitin (Daf 6b) Rebbi Evyasar sent a message that people who come here (to Eretz Yisrael) from there (Bavel), fulfill the Pasuk (in Yo'el, 4) "And they gave their sons to harlots, and sold their daughters for wine" ...

פירוש שצריכין בניו ובנותיו להתמשכן בעבור מזונותיהן- משמע שאין עושים יפה שהולכים ללמוד חוץ למקומן?

1.

Proof (cont.): Meaning that they had to give their sons and daughters as securities for Parnasah - implying that they were not right to go away from home to learn?

על כן נראה לר"ת איפכא ;דר' יוחנן דאמר 'ריחים בצוארו ויעסוק בתורה' -לבני בבל דיבר, שאינו יכול להניח אשתו וילך וילמוד תורה, ועוד שהם עניים...

(e)

Explanation #2: Consequently, Rabeinu Tam learns the other way round; That Rebbi Yochanan who said 'He haws a mill-stone round his neck and he should study Torah?' - was speaking to the B'nei Bavel, who could not leave their wives to go and study, and who moreover, were poor ...

ושמואל דאמר 'נושא אשה תחלה' -לבני א"י אמר שיכולים ללמוד במקומם, וגם הם עשירים. וטוב לו שישא אשה וילמוד תורה בטהרה.

1.

Explanation #2: Whilst Shmuel, who said 'One should first get married' was talking to the B'nei Eretz Yisrael, who were able to learn in their home-towns and who were wealthy. For them it was preferable that they first marry and then study Torah with pure thoughts.

ומיהו פעמים שגם בני א"י היו יוצאים חוץ למקומם לבבל ללמוד תורה, אלא רובם היו לומדים במקומם.

2.

Explanation #2 (cont.): It did sometimes happen that also the B'nei Eretz Yisrael went to learn away from home (as we see with Shmuel's Talmidim), but most of them learned at home.

ואין תימה אם שמואל שהיה מבני בבל, דמורה לבני א"י...

(f)

Implied Question: It is not surprising for Shmuel, who lived in Bavel, to teach residents of Eretz Yisrael ...

שהיו לפניו תלמידים מבני א"י שהיה מדבר להם...

1.

Answer: Since there sat before him Talmidim from Eretz Yisrael, with whom he as speaking.

ור' יוחנן אע"פ שהיה מא"י...

(g)

Implied Question: And likewise, Rebbi Yochanan who lived in Eretz Yisrael ...

היה מדבר לתלמידים שלפניו מבבל.

1.

Answer: Spoke with Talmidim from Bavbel who were studying before him.

(cont. on Daf 30a).