קידושין דף פא. א
האם מלקין מכת מרדות מדרבנן על איסור יחוד [1]?
;ביחוד עם פנויה | ביחוד עם אשת איש | |
לרב אשי | מלקין | אין מלקין - כדי להוציא לעז על בניה |
למר זוטרא | מלקין | מלקין - ומכריזין [2] |
שני בתים פנימי וחיצון - והחיצון פתוח לרה"ר, דהפנימיים יש להם דרך לחיצון
אבל לחיצונים אין להם דרך לפנימי, האם יש יחוד באופנים דלהלן?
אנשים בבית החיצון ונשים בבית הפנימי |
נשים בבית החיצון ואנשים בבית הפנימי |
|
לרב כהנא | אין חוששים משום יחוד [3] | חוששין משום יחוד [4] |
לברייתא | חוששין משום יחוד [5] | אין חוששים משום יחוד [6] |
לאביי | חוששין משום יחוד | חוששין משום יחוד |
קידושין דף פא: א
האם מותר לאדם להתייחד עם אמו ובתו ואחותו או עם בהמה?
שלא בקביעות | בקביעות | ||
לרב אסי | מותר | באמו ובתו ובהמה: מותר באחותו: אסור |
|
לשמואל | לחכמים | מותר | |
לר' מאיר ור' טרפון | מותר | אסור |
ישן הבן עם אמו והאב עם בתו בקירוב בשר, עד איזה גיל מותר?
הבן עם אמו | האב עם בתו [7] | |
ללישנא קמא | עד שיהיה הבן בן י"ב שנים ויום אחד | עד שתהיה הבת בת ט' שנים ויום אחד |
לאיכא דאמרי | עד שיהיה הבן בן י"ג שנים ויום אחד | עד שתהיה הבת בת י"ב שנים ויום אחד |
[1] אכן לאסור אשת איש על בעלה משום יחוד עם איש זר לכו"ע אין אוסרים. ותוס' (בד"ה מלקין) פירשו שגם אוסרין קאי על פנויה, וה"ק: דאין אוסרין אותה לכהונה משום זונה, כיון שטוענת שלא נבעלה.
[2] פי', דמכריזין שהיא לוקה משום יחוד ולא משום שזינתה. אולם רב אשי ס"ל שלא מועילה הכרזה - כיון שיש אנשים ששומעים שהלקו ולא שומעים בהכרזה.
[3] דכיון שאין דרך החיצונים ששם האנשים להכנס לפנימי ששם הנשים - דאין להם דרך לשם, לא חיישינן לייחוד, ואף שתצא אשה לחוץ דרך בית החיצון ששם האנשים - גם לא חיישינן לייחוד דאשה אחת מתייחדת עם כמה אנשים.
[4] דכיון שדרך הפנימיים על החיצון, שמא יצא איש אחד ויתייחד עם הנשים.
[5] דשמא יכנס אחד מהאנשים שבבית החיצון לפנימי - ולא ירגישו בו חבריו כיון שאין להם דרך לשם, ונמצא שמתייחד עם הנשים.
[6] דאם יצא אחד מהאנשים מהבית הפנימי לחיצון - אין זה ייחוד, כיון שהדרך על הבית החיצון הוא מפחד שמא יצא עוד אדם ולא הוי יחוד.
[7] אכן כל הזמנים הללו הם כל זמן שלא הגיעו לכדי "שדים נכונו ושערך צמח". וכן באופן שאין היא בושה לעמוד לפני אביה ערומה, דאל"כ כבר יצר אלבשה ואסור.