קידושין דף כז. א

שטרות דלהלן, שנכתבו על השדה, ולא הגיעו ליד המקבל מה דינם?

מה אמר המוכר? מה הדין?
אמר רבא
בר יצחק
אמר רב
א. זכו בשדה זו לפלוני
וכתבו לו את השטר
יכול לחזור שלא יכתבו שטר
אבל אין חוזר מקנין השדה [1]
ב. זכו בשדה זו לפלוני
על מנת שתכתבו לו את השטר
יכול לחזור
בין בשטר ובין בשדה
ורב חייא בר אבין אמר רב הונא ג. קדם המוכר
וכתב שטר
כיון שהחזיק הלוקח בקרקע נקנה השטר ולא יכול לחזור בו

קידושין דף כז: א

מה הדין במסר לו עשר בהמות באפסר אחד (וקשורים כל האפסרים לאפסר של אחת מהן),
ואמר לו קני [2], האם קונה את כולם. והאם דומה דין זה לעשרה קרקעות שהחזיק באחת מהן?

מה הדין גבי בהמות האם דומה דין בהמות לקרקע
ללישנא קמא באמר "קני" - קנה את כולם לא דומה, דכאן איגודו בידו [3]
לאיכא דאמרי באמר "זו קני" - לא קנה אלא אחת לא קונה, דשם סדנא דארעא חד הוא [4]
-------------------------------------------------

[1] וכתבו התוס' (בד"ה חוזר), דאף שאינו חוזר מהשדה, מ"מ יש לו ריוח במה שהוא חוזר מהשטר, דאינו רוצה שיצאו עליו שטרות ויאמרו שהוא עני שמוכר הכל ולא ימצא מלוה, ובשטר חושש טפי כיון שיש בשטר קול יותר מעדים.

[2] ביארו התוס' (בד"ה עשר), שלא מיירי שעשו את המסירה באפסר, אלא שעשו מסירה באחת הבהמות בטלפיה או בשערה.

[3] פי', גבי בהמות כל האפסרים קשורים לאותו אפסר שמסר לו המקנה, ולכן שם קנה. וא"כ אין להביא ראיה משם לדינו של שמואל גבי מכר לו י' שדות בי' מדינות - שאם החזיק באחת מהן קנה כולם, דהתם אין איגודו בידו, דהינו אין דבר שמאגד את כל השדות.

[4] דהתם גבי בהמות הגופים מחולקים, וכיון שאמר לו "זו קני" קונה רק אותה שמסר לו ולא את השאר, משא"כ גבי קרקעות ש"סדנא דארעא חד הוא" - ולכן אם עשה חזקה באחד קנה את כולם.

-------------------------------------------------