1)

WHEN DO BUYERS JOIN TO PAY A DEBT? (Yerushalmi Perek 10 Halachah 5 Daf 60a)

מתני' מי שהיה נשוי ארבע נשים ומת הראשונה קודמת לשנייה ושנייה לשלישית ושלישית לרביעית הראשונה נשבעת לשנייה ושנייה לשלישית ושלישית לרביעית והרביעית נפרעת שלא בשבועה

(a)

(Mishnah): If a man married four women and he died, the first receives her Kesuvah before the second; the second before the third, and the third before the fourth. The first woman must swear to the second (that she did not already receive her Kesuvah), the second to the third, and the third to the fourth. The fourth receives her Kesuvah without swearing;

אמר בן ננס וכי מפני שהיא אחרונה נשכרת אף היא לא תפרע אלא בשבועה

(b)

Ben Nanas says, does she profit because she is last?! Rather, also she does not collect without swearing.

היו כולם יוצאות ביום אחד כל הקודמת לחבירתה אפילו שעה אחת זכתה וכך היו כותבין בירושלם שעות

(c)

If all the Kesuvos have the same date, whichever comes first, even by an hour, collects first. In Yerushalayim they used to write the hour of the day.

היו כולן יוצאות בשעה אחת ואין שם אלא מנה חולקות בשוה:

(d)

If all have the same hour and there is only 100 in the estate, they share it equally.

גמ' רבי אבונא בשם רבי שמואל כדברי בן ננס לשטר אחד שיצא על (האשה) [צ"ל הרבה - קרבן העדה] לקוחות כולהן חולקין בשוה

(e)

(Gemara - R. Avuna citing R. Shmuel): According to Ben Nanas, if there is one document against many buyers, all divide (pay it) equally.

אמר ר"ע קומי רבי מנא לית הדא פליגא על רבי שמואל דשמואל אמר שוחדא דדייני לשני שטרות שיצאו על שדה אחת לאי זה מהן שירצה להחליט מחליטין וכא הוא אמר אכין

(f)

Question (R. Akiva (the Amora), to R. Mana): Does R. Shmuel's teaching not argue with Shmuel, who said that Shuchda d'Dainei applies to two documents on one field. Beis Din decide for whichever one they want. And here he says so?!

אמר ליה לא בשני שטרות דילמא בשטר אחד וכא בשטר אחד אנן קיימין

(g)

Answer (R. Mana): Does not [Shmuel] discuss two documents (then, we can say that he preferred to give or sell to one of them). Did he discuss one document?! Here, we discuss one document.

[דף ס עמוד ב] ולא שמיע דמר רבי אבון בשם שמואל לא שנייה בין שטר אחד שיצא על שני שדות ובין שני שטרות שיצאו על שדה אחת אי זה מהן שירצו ב"ד להחליט מחליטין

(h)

Rebuttal: Did he not hear that R. Avun, citing Shmuel, said that there is no difference between one document against two fields, or two documents on one field. Whichever Beis Din wants, they decide.

הנהיג רבי בארנונא ובגולגולת ובאנפרות כהדא דבן ננס

(i)

Rebbi conducted regarding Arnona (the king's tithe), Gulgoles (head tax) and Anperos (Nochrim who take property due to an alleged debt) like Ben Nanas' opinion (all buyers pay equally).

כהדא קריבין דרבי יוסי זבנין חקלוון מן אילין דבר תפקן אזלון אילין דבר תפקן ונסבין להון נשין אעלון להון שקיעין אתון בעיי מתגרייא בקריביה דרבי יוסי

(j)

(Our Mishnah said that whichever comes first, merited.) This is like the relatives of R. Yosi. They bought fields from Bar Tafkan's family. Bar Tafkan's family married women, and [fraudulently] gave them a prior lien on the fields, and came to contest R. Yosi's relatives;

אמר לון רבי מנא אנא ידע כד זבנתון אילין חקלוותא לא הוו אילין שקיעיא קדמיכון:

1.

R. Mana: I know that when you sold these fields, there was no Shibud on them.