1)

DOES AN ORPHAN HAVE A FINE? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 21a)

מתני' יתומה שנתארסה ושנתגרשה רבי לעזר אומר האונס חייב והמפתה פטור:

(a)

(Mishnah - R. Elazar): If an orphaned girl was divorced from Eirusin, ha'Ones is liable. Mefateh is exempt.

גמ' א"ר יוחנן אתייא דר' אלעזר [דף כא עמוד ב] בשיטת רבי עקיבה רבו

(b)

(Gemara - R. Yochanan): R. Elazar holds like R. Akiva his Rebbi;

כמה דרבי עקיבה אמר יש לה קנס וקנסה לעצמה כן אמר רבי אלעזר יש לה קנס וקנסה של עצמה

1.

Just like R. Akiva says that [an orphan] has a fine, and it is hers, so R. Elazar says that she has a fine, and it is hers.

מעתה אפי' במפותה

(c)

Question: If so, we should say so even for a Mefutah!

רבי ירמיה בשם רבי אלעזר תיפתר שמחלה לו

(d)

Answer (R. Yirmeyah citing R. Elazar): [Since she consented, a Stam Mefutah] pardoned him.

ויש אדם מוחל דבר שאינו שלו

(e)

Question: Does one pardon something that is not his? (The fine is her father's!)

פתר לה ביתומה

(f)

Answer: He discusses an orphan. (The fine is hers, so she can pardon it. ALEI TAMAR - in these Amora'im's text of the Mishnah, it said 'a Na'arah who was divorced from Eirusin.' They concluded that it discusses an orphan. It says that she was divorced from Eirusin to teach that even in such a case, Mefateh is exempt only if she is an orphan.)

ותני דבית רבי כן היתומה רבי אלעזר אמר האונס חייב והמפתה פטור

(g)

Support (Beraisa - Beis Rebbi): So an orphan - R. Elazar says, Ones is liable, and Mefateh is exempt.

ויש אדם מוחל על דבר שאינו ברשותו

(h)

Question: Does one pardon something that is not in his Reshus?

נישמעינה מן הדא דמר רבי בון בר חייה בשם ר' זעירה קנס אין בו משעה הראשונה

(i)

Answer #1: We learn from the following teaching of R. Bun bar Chiyah citing R. Ze'ira that the fine is not [owed] from the beginning [until Beis Din obligates him]!

דתנינן תמן עמדה בדין עד שלא מת אביה הרי הן של אב מת האב הרי הן של אחין

1.

(Mishnah): If she stood in [Beis] Din before her father died, the fine is her father's. If the father died, it is of his brothers;

אם אומר את כן קנס כן הוא משעה הראשונה הרי הן של אחין משעה הראשונה

2.

If you will say that the fine is from the beginning, [in both cases] it is of the brothers from the beginning!

רבא בשם רב חסדא בבושת ופגם הדא מתניתא

(j)

Answer #2 (Rava citing Rav Chisda): Our Mishnah discusses Boshes and Pegam (they are Mamon, so she can pardon them, but she cannot pardon the fine, for it is not yet in her Reshus);

(דרבי) [צ"ל רבי - קרבן העדה] מנא אמר מהו (האונס חייב בכל) [צ"ל האונס חייב והמפתה פטור האונס חייב בכל - רמב"ן לז:א] והמפתה פטור מן הכל

1.

(R. Mana): What does it mean [in our Mishnah] 'ha'Ones is liable, and ha'Mefateh is exempt'? Ha'Ones is liable for everything, and ha'Mefateh is exempt for everything.

רבי אבין אמר שמי בעי מהו האונס חייב והמפתה פטור האונס חייב בכל והמפתה פטור מן הבושת ומן הפגם וחייב בקנס

(k)

(R. Avin citing Shamai): [What does it mean 'ha'Ones is liable, and ha'Mefateh is exemptl? Ha'Ones is liable for everything, and ha'Mefateh is exempt for Boshes and Pegam, and liable a fine.

)והא רבי עקיבה אומר האונס פטור מן הבושת וחייב בקנס) [צ"ל והיא ר"ע ומאן דאמר האונס חייב בבושת ופגם ופטור מקנס - קרבן העדה] והמפתה פטור מן הכל ההיא דרבי יוסי הגלילי היא:

(l)

Resolution: (They do not argue. R. Avin citing Shamai explains R. Elazar in our Mishnah, if he holds like) R. Akiva (she has a fine, and she cannot pardon it), and the one who says that ha'Ones is liable Boshes and Pegam and exempt from a fine, and ha'Mefateh is exempt from everything, he holds like R. Yosi ha'Gelili (she has no fine).

2)

ASSESSMENT OF BOSHES (Yerushalmi Perek 3 Halachah 8 Daf 22a)

[דף כב עמוד א] מתני' ואי זהו הבושת הכל לפי המבייש והמתבייש

(a)

(Mishnah): How do we assess Boshes? All is according to the one who embarrassed and the one who was embarrassed;

פגם רואין אותה כאילו היא שפחה נמכרת בשוק כמה היתה יפה וכמה היא יפה

(b)

Pegam - we view her like a Shifchah sold in the market - [he pays the difference between] what she was worth and how much she is worth [now that she is not a Besulah].

קנס שוה בכל אדם

(c)

The fine is the same for all.

וכל שיש לו קיצבה מן התורה שוה בכל אדם:

(d)

Anything that the Torah fixed the amount, is the same for all people.

גמ' לא דומה המבייש את הגדול למבייש את הקטן לא דומה מתבייש מן הגדול למתבייש מן הקטן

(e)

(Gemara): One who embarrasses a Gadol (great person) is unlike one who embarrasses a Katan (unimportant person). One who was embarrassed via a Gadol is unlike one who was embarrassed via a Katan.

בושת הגדול מרובה ונזקו ממועט בושת הקטן ממועט ונזקו מרובה:

1.

Boshes of (to) a Gadol is great, and his damage (if he embarrasses someone) is small. Boshes of (to) a Katan is small, and his damage is great.

3)

THE AGE OF GIRLS FOR WHOM THERE IS A FINE (Yerushalmi Perek 3 Halachah 9 Daf 22a)

מתני' כל מקום שיש מכר אין קנס וכל מקום שיש קנס אין מכר

(a)

(Mishnah): Whenever a man can sell [his daughter to be to be a slave], there is no fine for her. Whenever there is a fine for her, there is no sale;

קטנה יש לה מכר ואין לה קנס נערה יש לה קנס ואין לה מכר

1.

A Ketanah has a sale, and there is no fine for her. A Na'arah has a fine, and she has no sale;

הבוגרת לא קנס ולא מכר:

(b)

A Bogeres has no fine and no sale.

גמ' רבי חייה בשם רבי יוחנן דרבי מאיר היא ברם כרבנין יש מכר וקנס כאחת

(c)

(Gemara - R. Chiyah citing R. Yochanan): [Our Mishnah] is R. Meir, but Chachamim say that there is a sale and fine at the same time;

כר"מ מבת יומה (ועד שלשה שנים ויום אחד יש לה מכר ואין לה קנס מבת שלשה שנים ויום אחד) [צ"ל עד שתביא שתי שערות יש לה מכר ואין לה קנס - קרבן העדה]

(d)

According to R. Meir, from day one (birth) until she brings two hairs [after 12 years], she has a sale, but no fine;

[צ"ל משתביא שתי שערות - קרבן העדה] עד שתבגור יש לה קנס ואין לה מכר בוגרת לא מכר ולא קנס

1.

From when she brings two hairs until Bagrus, she has a fine, but no sale. A Bogeres has no sale and no fine;

כרבנין מבת יומה ועד ג' שנים ויום אחד (מכר וקנס כאחת) [צ"ל יש לה מכר ואין לה קנס - קרבן העדה] מבת שלשה שנים ויום אחד עד שתביא שתי שערות יש לה מכר (ואין לה קנס) [צ"ל וקנס - קרבן העדה]

(e)

According to Rabanan, from day one until three years and one day, she has a sale, but no fine (Bi'ah with her is not considered Bi'ah). From three years and one day until she brings two hairs, she has a sale and a fine;

משתביא שתי שערות ועד שתבגור יש לה קנס ואין לה מכר בוגרת לא מכר ולא קנס

1.

From when she brings two hairs until Bagrus, she has a fine, but no sale. A Bogeres has no sale and no fine.

תמן תנינן הבא על נערה מאורסה אינו חייב עד שתהא נערה בתולה מאורסה בבית אביה

(f)

(Mishnah): One who has Bi'ah with a Na'arah Me'urasah, he is Chayav [Skilah] only if she is a Na'arah Besulah Me'urasah in her father's house;

באו עליה שנים הראשון בסקילה והשני בחנק

1.

If two had Bi'ah with her, the first is stoned and the second is choked.

רבי יסא בשם רבי יוחנן רבי חייה בשם לעזר דרבי מאיר היא ברם כרבנין אפילו קטנה

(g)

(R. Yosa citing R. Yochanan citing R. Chiyah citing Lazar): This is like R. Meir, but Rabanan say that [there is Skilah] even for a Ketanah.

מאי טעמא דרבי מאיר נער חסר כתיב בפרשה

(h)

What is R. Meir's reason? "Na'ar" (Na'arah is written deficiently, without a Hei, as is it were Na'ar. Therefore, we exclude a Ketanah.)

מה מקיימין רבנין נער

(i)

Question: How do Rabanan expound "Na'ar"?

רבי אבהו אמר בשם ר"ש בן לקיש נערה אחת שלימה כתיב בפרשה [דף כב עמוד ב] לימדה על כל הפרשה שהיא גדולה

(j)

Answer (R. Avahu citing Reish Lakish): Once in the Parshah (Motzi Shem Ra) it is written "Na'arah" complete, to teach that the entire Parshah discusses a Gedolah. (This implies that elsewhere, e.g. Na'arah Me'urasah, Na'ar is even a Ketanah.)

מתיב ר' מאיר לרבנין הרי המוציא שם רע הרי כתיב בו נער והיא גדולה דאין הקטנה נסקלת

(k)

Question (R. Meir, against Rabanan): Regarding Motzi Shem Ra it is written Na'arah, and she is an adult, for a minor is not stoned!

מה עבדין לה רבנן

1.

Question: How do Rabanan answer this?

אמר רבי אבין תיפתר שבא עליה דרך זכרות

2.

Answer (R. Avin): This teaches that [the Parshah applies even] if he had Bi'ah with her the way [one is Bo'el] a male (in the anus, i.e. Lo k'Darkah).

יעקב בר בא בעא קומי רב הבא על הקטנה מהו

(l)

Question (Yakov bar Ba, to Rav): If one has Bi'ah with a Ketanah (Me'urasah), what is the law?

אמר ליה בסקילה

(m)

Answer (Rav): He is stoned.

הבא על הבוגרת מהו

(n)

Question (Yakov bar Ba, to Rav): If one has Bi'ah with a Bogeres, what is the law?

א"ל אני אקרא נערה ולא בוגרת

(o)

Answer (Rav): I expound "Na'arah", and not a Bogeres (he is choked).

וקרא נערה ולא קטנה

(p)

Question: We should expound [also] "Na'arah", and not a Ketanah!

(אמר ליה ולית את מודה לי שהיא בקנס תחת) [צ"ל על דבר - קרבן העדה] אשר עינה לרבות את הקטנה לקנס

(q)

Answer (Rav): "Al Davar Asher Inah" includes a Ketanah for a fine.

וקרא תחת אשר עינה לרבות את הבוגרת לקנס

(r)

Question: The verse "Tachas Asher Inah" should include a Bogeres for a fine!

אמר רב אף על גב (דנצחייה) [צ"ל דנצחי - קרבן העדה] יעקב בדינה הלכה הבא על הקטנה בסקילה והיא פטורה

(s)

Response (Rav): Even though Yakov defeated me (I have no answer for him), the Halachah is, if one has Bi'ah with a Ketanah, he is stoned and she is exempt.

ר' אבין בשם שמואל ולמה [צ"ל לא - קרבן העדה] שמע לה מן הדא

(t)

Question (R. Avin citing Shmuel): Why don't we learn from the following?

[דברים כב כה] ומת האיש אשר שכב עמה לבדו וכי אין אנו יודעין שאין לנערה חטא מות מה תלמוד לומר [שם כו] ולנערה לא תעשה דבר (כי - צריך למוחקו) אין לנערה חטא מות

1.

Question: "U'Mes ha'Ish ha'Hi Asher Shachav Imah Levado" - do we not know that the Na'arah is not Chayav Misah? Why does it say "vela'Na'arah Lo Sa'aseh Davar Ein la'Na'arah Chet Maves"?

להביא הבא על הקטנה מאורסה בסקילה והיא פטורה:

2.

Answer: This includes one who has Bi'ah with a Ketanah. He is stoned and she is exempt.