1)

MAY ONE SIGN OR KEEP AN AMANAH DOCUMENT? (Yerushalmi Perek 2 Halachah 3 Daf 11b)

רב חנא אמר למידין מספר מוגה כגון אילין דאמרין ספרוי דאסי

(a)

(Rav Chana): We may learn [validate signatures] based on an accurate Sefer [that the witness wrote], e.g. these who say (write at the beginning of the Sefer) 'these are the Seforim of Asi.'

ובאילין איגראתא צריכין

(b)

Question: [It is unclear whether or not we may validate signatures based on] letters (correspondence).

אמר רבי יוסי בי ר' בון ובלבד שלשה שטרות של שלשה בני אדם

(c)

(R. Yosi bei R. Bun): (R. Lazar allows Kiyum even from a document that was not validated in Beis Din.) This is only from three documents that three different people hold.

רב חונה בשם רב נאמנין העדים לומר שטר אמנה ושטר פוסיטים הוא

(d)

(R. Chunah citing Rav): Witnesses are believed to say that it is an Amanah document (the borrower trusted the prospective lender and gave to him the document before the loan was given) or a Potisim document (it is merely to make the bearer appear rich).

(דרב) [צ"ל רב - קרבן העדה] אמר אסור לחתום בשטר אמנה ובשטר פוסיטים

(e)

(Rav): It is forbidden to sign on an Amanah document or a Potisim document.

מה ופליג (אמרי) [צ"ל אדרב חונה - מיכל המים] בשם רב נאמנין העדים לומר שטר אמנה ושטר פוסיטים הוא מילתא דרב פליגא על מילתא דרב

(f)

Question: Does Rav argue with what R. Chunah said in the name of Rav, that witnesses are believed to say that it is an Amanah document or a Potisim document? Does Rav contradict himself?! (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

אמר רבי חגי לא דרב אמר אסור לחתום אלא אסור לקיים

(g)

Answer (R. Chagai): Rav did not say that it is forbidden to sign [on such documents], rather, it is forbidden to keep them;

כהדא [איוב יא יד] אם און בידך הרחיקהו זה שטר אמנה ושטר פוסיטים ואל תשכן באהליך עולה זה שטר פרוע:

1.

This is like [we expound] "Im Aven b'Yadcha Harchikehu" - this is an Amanah document or a Potisim document. "V'Al Tashken b'Ohalecha Avlah" is a paid document.