1)

WAYS OF RESOLVING MONETARY DISPUTES (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 8b)

מתני' האשה שנתארמלה או שנתגרשה היא אומרת בתולה נישאתי והוא אומר לא כי אלא אלמנה נשאתיך אם יש עדים שיצאת בהינומא [דף ט עמוד א] וראשה פרוע כתובתה מאתים

(a)

(Mishnah): If a widow or divorcee claims that she was a virgin when she was married, and he says that she was a widow, if witnesses say that she had a Hinuma (a dome of myrtle or a veil) and uncovered hair at the Chupah, her Kesuvah is 200;

רבי יוחנן בן ברוקה אומר אף חילוק קליות ראייה:

(b)

R. Yochanan ben Berokah says, even if they distributed parched grain (at the Chupah), this proves that she was a virgin;

גמ' ניחא שנתגרשה נתאלמנה מי עורר

(c)

(Gemara) Question: Granted, if she was divorced (she claims that she was a Besulah). If she was widowed (who claims)?

היורשים

(d)

Answer: [His] heirs [claim].

והלך אחר הרוב ורוב הנישאות בתולות נישאות אמור מעתה בתולה נישאת

(e)

Question: We should follow the majority - most who are married are Besulos when they marry. If so, we should say that she was a Besulah when she married!

זאת אומרת שלא הילכו למידת הדין (ולממון) [צ"ל בממון - קרבן העדה] אחר הרוב

(f)

Answer: This teaches that in monetary cases, we do not follow the majority.

תמן תנינן שור שנגח את הפרה ונמצא עוברה בצידה וכי רוב הפרות מפילות אמור מחמת נגיחה הפילה

(g)

(Mishnah): If an ox gored a cow, and a dead calf is near the cow [and we do not know if the calf was born before the goring and died by itself), or after the goring, and died due to the goring...] Do most cows miscarry?! (Surely they do not!) You should say that it miscarried due to the goring! (Why does the Mishnah say that he pays only half the usual damage for damage to the calf, i.e. due to the Safek?)

אמר רבי אבהו זאת אומרת שלא הילכו למידת הדין (ולממון) [צ"ל בממון - קרבן העדה] אחר הרוב

(h)

Answer (R. Avahu): This teaches that in monetary cases, we do not follow the majority.

אמר רבי אבון ובדבר אחד הלכו במידת הדין (ולממון) [צ"ל בממון - קרבן העדה] אחר הרוב

(i)

Answer (R. Avun): In one matter, we follow the majority in monetary cases;

כהדא דתני רבי אחא גמל שהיה אוחר בין הגמלים ונמצא שם אחד מהן מת חייב אני אומר אותו שהיה אוחר נשכו

1.

(Beraisa - R. Acha): If a camel was mating among camels, and one of them was found dead [the owner of the mating camel] is liable. I say that the one that was mating bit it.

טענו מנה וכפר בו והביא עדים שחייב לו חמשים רבי חייה רבא אומר נשבע על השאר

(j)

If one claimed 'you owe me 100', and he denied it, and he brought witnesses that he owes him 50, R. Chiyah Raba says that he [pays 50 and] swears [to deny] the rest. (Partial admission obligates a Shevu'ah on the rest, and all the more so witnesses, which are stronger than admission!)

רבי יוחנן אומר אינו נשבע על השאר

(k)

(R. Yochanan): He does not swear about the rest.

משנים אוחזין בטלית למד רבי חייה רבא

(l)

R. Chiyah Raba learns from [the Mishnah of] two holding a Talis;

דתנינן תמן שנים אוחזין בטלית זה אומר אני מצאתיה וזה אומר אני מצאתיה זה שתופס בחציה כמביא עדים שחציה שלו והלה אומר כולה שלי וזה שהוא תופס בחציה כמביא עדים שחציה שלו והלה אומר כולה שלי נשבע (שאין כולה) [צ"ל שחציה - קרבן העדה] שלו

1.

(Mishnah): If two are holding a Talis. This one says 'I found it', and this one says 'I found it.' This one who is holding half, he is like one who brings witnesses that he owns half, and the other says 'it is all mine', and this [other] one who is holding half, [also] he is like one who brings witnesses that he owns half, and the other says 'it is all mine.' He swears that half is his.

ולא שמיע דמר רבי אילא בשם רבי יוחנן תקנת שבועה היא שלא יהא אדם רואה את חבירו בשוק ואומר לו טלית שעליך שלי הוא בוא וחלק עמי טליתך

(m)

Rebuttal: [The one who said that he learns from here,] did he not hear that R. Ila said in the name of R. Yochanan, the oath [of that Mishnah] is a enactment [mid'Rabanan], lest one see his friend in the market and say to him, the Talis on you is mine. Come split your Talis with me! (You cannot learn from it R. Chiyah's law, that mid'Oraisa he must swear.)

1.

Note: First he tells his friend 'the Talis is mine', and afterwards he calls it 'your Talis'! Perhaps he means 'what you call 'your Talis'.' Alternatively, he tells him privately 'you owe an old loan to me, but you deny it. How will I collect from you? I will claim that your Talis is mine. You cannot prove that it is yours, so we will split it.'

רבי אבין בשם רב מודה חביבי בשטר

(n)

(R. Avin citing Rav): My dear [uncle, i.e. R. Chiyah Raba] agrees about a document [that he need not swear about the rest].

היך עבידה

(o)

Question: What is the case?

טענו מנה וכפר בו והוציא שטר שהוא חייב לו חמשין אין לו [דף ט עמוד ב] אלא חמשין

(p)

Answer: He claimed 100 from him, and he denied it. He took out a document saying that he owes 50. He gets only 50. (There is no Shevu'ah on the rest, for there is a Shibud of land to pay a document, and we do not swear about a Shibud of land.)

ואמר רבי יוסי בי ר' בון נשמעינה מן הדא כסף סילעין די אינון ונמחקו אין פחות משנים מיכן ואילך המלוה אומר חמש והלוה אומר (שלש) [צ"ל שנים - רידב"ז] בן עזאי אומר הואיל והודה מן הטענה ישבע

(q)

Rebuttal (R. Yosi bei R. Bun - Beraisa): If a document says "silver Sela'im that are...' and [the number] was erased, it cannot be less than two. [If he claims] more than this, [e.g.] the lender claims five and the borrower says two, Ben Azai says, since he admitted to part of the claim, he swears;

וחכמים אומרי' אין הודאה מן הטענה

1.

Chachamim say, the admission is not from the claim. (There was no question about two. The claim was for another three, and he totally denied this. We explained this like RIDVAZ.)

מפני שאין הודאה מן הטענה והא אם הודייה מן הטענה חייב

2.

Inference: [Chachamim exempt because] the admission is not from the claim, but if the admission were from the claim, [all agree that] he is liable [to swear. They do not exempt due to Shibud of land! Therefore, if one totally denied a loan, and a document proves that he owes part, he must swear about the rest.]

וכא לא כמי שהודייה מן הטענה היא

(r)

Suggestion: And here (in our Mishnah), is it not as if the admission is from the claim [and he must swear]?!

כל עמא מודיי שהוא חייב לה מנה והיא כתובעת בידו מנה אחר והוא אינו מודה לה המוציא מחבירו עליו הראייה.

(s)

Rejection: (No.) All agree that he owes her 100. It is as if she claims that he owes her another 100, and he does not admit to her. Ha'Motzi me'Chavero Alav ha'Re'ayah.