כתובות דף נג. א
אשה שמכרה או מחלה כתובתה, האם יש לה כתובת בנין דכרין?
לבעלה | לאחרים | |
מוכרת | יש לה כתובת בנין דכרין | יש לה כתובת בנין דכרין |
מוחלת | אין לה כתובת בנין דכרין | ----- |
כתובות דף נג: א
האם הבנות ניזונות מנכסי האב מדין תנאי כתובה באופנים דלהלן?
כשלא בגרה עדיין | כשבגרה | |
כשנתארסה | לרב "עד דתלקחן" [1]: אינה ניזונת ללוי "עד דתבגרן" [2]: היא ניזונת |
אינה ניזונת |
כשנשאת | אינה ניזונת | אינה ניזונת |
ארוסה האם יש לה מזונות מאחיה?
לסברת רב יוסף | לסברת רב חסדא | |
ללישנא קמא | אין לה - דלא נח לארוסה דתתבייש [3] | יש לה - דלא קים לה בגוה [4] |
לאיכא דאמרי | יש לה - דלא קים לה בגוה | אין לה - דלא נח לארוסה דתתבייש |
נשים דלהלן שחזרו לבית אביהן האם יש להן מזונות מהאחים שלה?
אלמנה גרושה או שומרת יבם מהאירוסין [5] | ממאנת מהנשואין | |
לתנא קמא | יש לה | יש לה |
לר' יהודה | יש לה | אין לה |
[1] מדייקת הגמ' דמזה שתני רב "עד דתלקחן" הכוונה לקיחה של אירוסין, ולכך אם התארסה אף שלא התבגרה יוצאת מרשות אב ואינה ניזונת.
[2] ולכך בהתארסה אינה ניזונת, דבעינן שתצא מרשות האב דומיא דבגרות שמוציאה מרשות אב.
[3] וכיון שכן גם אם לא יזונו אותה אחים הוא יזון אותה בעצמו, וכיון שכל הטעם שיש לבת מזונות מהאחרים הוא משום שאין דרך הבנות לחזר על הפתחים - כאן דבין כה לא תחזר לא תיקנו לה מזונות מהאחים.
[4] וכיון שאין הארוס בקי בה ואולי יש לה מומין ומקחו בטל, לכן לא זן אותה עדיין, ושפיר איכא תקנתה לזון אותה כדי שלא תצטרך לחזר על הפתחים.
[5] כך פירש"י, אכן ר"ת מפרש שמיירי מהנישואין ושהיתה נשואה ונתאלמנה בחיי אביה, דהיינו שחזרה לביתו והיתה ניזונת מנכסיו. והסיקו התוס' שפירש"י ייקר, דכיון דנשאת שוב אין לה מזונות דאין לאב רשות בה.