כתובות דף מז. א
מתי שייכת המציאה לאבא - מטעם איבה?
כשהאב זן את בתו | כשאינו זן אותה | |
לרש"י, האיבה שמא לא יזון אותה | שייכת לו | אינה שייכת לו [1] |
לר"י, האיבה שלא יקדשה למנוול וכו' | שייכת לו | שייכת לו |
האם האב אוכל פירות הנכסים שירשה בתו [2] בחייה, ומדוע?
מה הדין? | ומדוע? | |
למשתנו ולת"ק | אינו אוכל | דאב לא ימנע מלפדות בתו אם נשבית [3] |
לר' יוסי בר' יהודה | אוכל | דאל"כ יש לחוש שימנע ולא יפדה [4] |
מתו החתן או הכלה באירוסיהן, מה הדין בדלהלן?
מתה הכלה [5], האם זכה החתן בפירות כסות וכלים [6] |
מת החתן, האם זכתה הכלה בתוספת כתובה |
||
לת"ק | לא זכה - דלא כתב אלא ע"מ שתנשא | לרבנן | גובה הכל - כיון שכתבו כתובה |
לר' נתן | זכה - דסוף סוף נתחתנו ביניהם | לראב"ע | גובה רק מנה ומאתים ולא תופסת [7] |
כתובות דף מז: א
מה הוא גדר תקנת מזונות ומעשה ידים, ומה נפ"מ? [תוד"ה שלא].
עיקר הגדר | מה הנפ"מ | |
לרב הונא | מזונות עיקר התקנה, ומעשה ידים משום איבה |
יכולה לומר לבעלה איני ניזונות ואיני עושה |
לריש לקיש | מעשה ידים עיקר התקנה, ומזונות תחת מעשה ידים |
אינה יכולה לומר לבעלה איני ניזונת ואיני עושה |
כתובות דף מז: א
מה הביאור ב"שארה וכסותה עונתה"?
שארה | כסותה | עונתה | |
לת"ק | מזונות - "ואשר אכלו שאר עמי" | כמשמעו - בגד ללבוש |
עונת תשמיש "אם תענה את בנותי" |
לר' אלעזר | עונת תשמיש - "כל שאר בשרו" | מזונות - "ויענך וירעבך" | |
לראב"י | לפום שארה [8] תן כסותה [9], ולפי עונתה תן כסותה [10] |
[1] וכתבו התוס' לפירש"י, דלשמואל שאמר שאפי' קטן שאין סמוך על שולחן אביו מציאתו לאביו, א"כ בקטנה מציאתה לאביה, אולם בנערה הוא מודה שאין מציאתה לאביה כשלא זן אותה.
[2] כגון שירשה את אבי אמה (שנפטרה אמה) שבאופן זה יש לבת נכסים שלה.
[3] דהנה לבעל תקנו פירות תחת פרקונה, שאם נשבית יש לו חוב כתובה לפדות אותה, אולם גבי אב אין חשש שלא יפדה אותה לכן לא תקנו לו פירותיה.
[4] דיאמר "כיסא נקיטא עילוא - תיזיל ותפרוק את נפשה", פי', כי מלא זהובים יש לה עליה (ממה שהרויחה ממכירת פירותיה) ותפדה את עצמה במעות הללו.
[5] רש"י מפרש כפשוטו שהכוונה שמתה באירוסיה, אולם ר"ת (בתוס' ד"ה כתב) ס"ל שאפי' בנשואין - ומיירי באופן שלא נהתנה מהם, וז"ל: וטעמא דלא זכה לתנא קמא משום דאנן סהדי דאין דעת האב ליתן נדוניא זו אלא ע"מ שתהנה בתו ממנה כמו הבעל.
[6] פי', כתב האב לבתו נדוניא של פירות כסות וכלים, וכתבו אותם בכתובה שנכתבה כבר באירוסין, ומתה הכלה - האם יורש אותם החתן או לא.
[7] דלא כתב לה הבעל תוספת על הכתובה אלא על מנת לכונסה, וכיון שמת ולא זכה לכונסה אין כוונתו לתת לה תוספת, אלא רק את המנה ומאתים שחייב בהן מעיקר כתובה.
[8] כפי מצבה. ויש מפרשים כפי מצבה. ובאירו התוס' (בד"ה רבי), בשם רשב"ם דראב"י סובר נמי דמזונות הם דאורייתא.
[9] דהיינו שלא יתן לה לא של ילדה לזקינה, ולא של זקינה לילדה
[10] שלא יתן חדשים שמחממים הרבה - בימות החמה, ולא שחקים שמחממים מעט - בימות הגשמים.