1)

TOSFOS DH ELA LA'AV REBBI YEHOSHUA HI VE'KATANI B'CHAMISHAH HA'ALAMOS CHAYAV CHAMISHAH CHATA'OS

תוס' ד"ה אלא לאו רבי יהושע היא וקתני בה' העלמות חייב ה' חטאות

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not bring the proof from the Reisha.)

משמע דדוקא העלמות מחלקין.

(a)

Clarification: This implies that specifically Ha'alamos divide.

ופר"י דה"ה דמצי לאתויי מרישא 'ה' חתיכות מה' תמחויין מזבח אחד, אינו חייב אלא אחת' ...

(b)

Implied Question: The Ri explains that the Gemara could just as well have cited the Reisha which states 'Five pieces from five dishes from the same Korban is Chayav only one Chatas' ...

דהא במתני' נמי מדמי תמחויין... לזבחים

1.

Implied Question (cont.): Seeing as the Mishnah compares 'dishes' to Korbanos ...

אלא משום דתמחויין לא הוה הבעיא, לא נקט ליה.

(c)

Answer: Only since the She'eilah was not about 'dishes', it did not do so.

2)

TOSFOS DH AFILU TEIMA REBBI AKIVA HI

תוס' ד"ה אפילו תימא ר"ע היא

(Summary: Tosfos clarifies the authorship of 'Chamishah Zevachim be'He'elam Echad ... '.)

ו'ה' זבחים בהעלם אחת חייב על כל אחת ואחת' לאו ר"ע אלא ר' יהושע.

(a)

Clarification: And the author of the Beraisa that rules that 'One is Chayav five Chata'os for five Korbanos in one He'elam' is not Rebbi Akiva but Rebbi Yehoshua.

3)

TOSFOS DH B'KATEF SHEL OLAH

תוס' ד"ה בכתף של עולה

(Summary: Tosfos clarifies this.)

יש בה ז' עצמות.

(a)

Clarification: It has seven bones.

4)

TOSFOS DH B'CHAMISHAH MIYNEI KEDEIROS

תוס' ד"ה בה' מיני קדירה

(Summary: Tosfos clarifies the difference between 'five kinds of dishes' and 'five kinds of tastes'.

פר"י כגון צלי ומבושל וטיגון וצלי קדר וכבוש ...

(a)

The Five Dishes: The Ri explains this as roasted, cooked, fried, pot-roasted and pickled ...

ו'ה' מיני טעמים' כגון פילפלין וזנגבילא וקנה וקנמון וקדה.

(b)

The Five Tastes: And 'five kinds of tastes' as 'pepper, ginger, calamus, cinnamon and cassia.

ורש"י לא פירש איפכא.

(c)

A Different Opinion: Rashi however, learns the other way round.

16b----------------------------------------16b

5)

TOSFOS DH AMAR RABAH MISTAVRA ETC. U'PASHAT LEIH D'SHABASOS KI GUFIN DAMYAN ETC.

תוס' ד"ה אמר רבה מסתברא כו', ופשט ליה דשבתות כי גופין דמיין כו'

(Summary: Tosfos reconciles this with a statement that he made earlier.)

ואם תאמר, קשיא דרבה דרבה...

(a)

Question #1: This creates a contradiction in two statements of Rabah ...

שהרי רבה קאמר לעיל לר"א דקצר וקצר מחייב תרתי אפי' בשבת אחת...

1.

Question #1 (cont.): Since Rabah himself said earlier that, according to Rebbi Eliezer that someone who reaped twice, even on the same Shabbos, is Chayav two Chata'os ...

וא"כ, למה צריך שבתות כגופין דמיין?

2.

Question #1 (concl.): In that case, why is it necessary to say that Shabasos are like Gufin?

וכן בנדה, מאי נפקא ליה מיניה מגופין מוחלקין, הא ר"א מחייב על כל ביאה וביאה?

(b)

Question #2: And similarly by Nidah, what is the significance of Gufin Muchlakin to him, seeing as Rebbi Eliezer is Mechayev on each and every Bi'ah?

וי"ל, דר"א השיב לר"ע לפי דברי רבי עקיבא.

(c)

Answer: Rebbi Eliezer answered Rebbi Akiva according to Rebbi Akiva's opinion (not according to his own).

6)

TOSFOS DH DI'TENAN K'LAL GADOL ETC. ELA P'SHITA REBBI AKIVA HI U'SHEMA MINA YAMIM SHE'BEINTAYIM ETC.

תוס' ד"ה דתנן כלל גדול כו' אלא פשיטא ר"ע היא וש"מ ימים שבינתים כו'

(Summary: Tosfos explains why Rabah declines to learn like Abaye.)

וא"ת, מאי פשיטא ליה להביא ראיה לדבריו ,דילמא כדקאמר אביי ?

(a)

Question: Why is so obvious to him to be bring a proof for his opinion from there? Perhaps the P'shat is like Abaye?

וי"ל, דסבר רבה כיון דמיבעיא ליה בולדי מלאכות דהיינו -העושה מלאכות הרבה מעין מלאכה אחת, מיבעיא ליה נמי א'בבא הסמוכה לה ...

(b)

Answer: Rabah holds that, since he asked the She'eilah concerning V'ladei Melachos - i.e. 'If someone performs many Melachos that are like one Melachah', he will also have asked on the case that follows it ...

דהיינו יודע שהוא שבת, ועשה מלאכות הרבה -דהיינו זדון שבת ושגגת מלאכות, אי שבתות כגופין דמיין או לא.

1.

Answer (cont.): Namely, that of 'Someone who, knowing that it is Shabbos, performed many Melachos' - which is equivalent to Zadon Shabbos ve'Shig'gas Melachos' - as to whether Shabbasos are like Gufin or not.

7)

TOSFOS DH RAV CHISDA AMAR ETC. U'PASHAT LEIH YAMIM SHE'BEINTAYIM HAVYAN YEDI'AH L'CHALEK ETC.

תוס' ד"ה רב חסדא אמר כו' ופשט ליה ימים שבינתיים הויין ידיעה לחלק כו'

(Summary: Tosfos clarifies Rav Chisda's statement.)

כדמייתי ראיה מנדה, אבל לא מק"ו ...

(a)

Clarification: Like the proof that he brings from Nidah but not from the Kal va'Chomer ...

דהא אותיב ר"ע על הק"ו...

1.

Question #1 (cont.): Since Rabah himself said earlier that, according to Rebbi Eliezer that someone who reaped twice, even on the same Shabbos, is Chayav two Chata'os ...

אבל וולדי מלאכות כמלאכות אמר ליה מקבלה חייב על כל אחת ואחת'.

2.

Clarification (concl.): But V'ladei Melachos ki'Melachos he said to him from tradition that one is Chayav on each one.

8)

TOSFOS DH AMAR RAV CHISDA MINA AMINA LAH D'SANYA HA'KOSEV ETC. U'MODEH RABAN GAMLIEL SHE'IM KASAV ETC. PATUR

תוס' ד"ה אמר רב חסדא מנא אמינא לה דתניא הכותב כו' ומודה ר"ג שאם כתב כו' פטור

(Summary: Tosfos clarifies Rav Chisda's proof.)

מהך לבד לא מצי מייתי דשבתות כגופין, מדחזינן דפטור ...

(a)

Clarification: From this case alone - from the fact that he is Patur, one cannot prove that Shabasos are like Gufin ...

דאיכא למימר דמיירי בשגגת שבת וזדון מלאכות, ולכך פטור, ד'ימים שבנתיים הויא ידיעה לחלק... '

1.

Reason: Since the reason that he is Patur may well be because it is speaking in a case of Shig'gas Shabbos and Zadon Melachos, due to the fact that 'the days in between are a Yedi'ah to divide'.

דאף על גב דר' גמליאל קאמר 'אין ידיעה לחצי שיעור כידיעה' ...

(b)

Implied Question: Because even though Rabah Gamliel holds that 'A Yedi'ah of Chatzi Shi'ur is not considered a Yedi'ah' ...

אלמא ידיעה כי ההיא מחלק...

(c)

Answer: Implying that a Yedi'ah like that divides ...

דאיכא לחלק בין ידיעה ל'ימים שבינתיים... '

1.

Reason: Since one can draw a distinction between a Yei'ah and 'the days in between' ...

ובימים שבינתיים מודה דאינה מצטרפת.

(d)

Answer (cont.): And he concedes that by the days in between he concedes that they do not combine ...

לכך צריך להביא ברייתא אחרת שזדון שבת יש חשיבות לשבתות להיות כגופין משגגת שבת.

(e)

Conclusion: That explains why he needs to bring another Beraisa to prove that Zadon Shabbos has a Chashivas for Shabbasos to be considered like Gufin more than Shig'gas Shabbos (According to the text of the Olas Shabbos; see also Shitah Mekubetzes 24)).

9)

TOSFOS DH V'TANYA ACHRITI ETC.

תוס' ד"ה ותניא אחריתי כו'

(Summary: Tosfos clarifies the proof.)

הא דתניא 'פטור' בזדון שבת ושגגת מלאכות...

(a)

Clarification: The Beraisa that says 'Patur' is speaking about Zadon Shabbos and Shig'gas Melachos ...

דכיון דשבתות כגופין דמיין גבי זדון שבת ושגגת מלאכות, (דכיון דשבתות כגופין דמיין) ה"ל כעושה ב' חצאי מלאכות שאינן דומות זו לזו בהעלם אחת, שפטור מכלום.

1.

Clarification (cont.): Because since the Shabbasos by Zadon Shabbos and Shig'gas Melachos are like Gufin, it is akin to performing two half-Melachos which are not similar to one another in one He'elam, where one is completely Patur (See Shitah Mekubetzes 26).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF