KERISUS 11 (1 Elul) - Dedicated l'Iluy Nishmas Esther Chaya Rayzel (Friedman) bas Gershon Eliezer (Yahrzeit: 30 Av, Yom Kevurah: 1 Elul) by her son-in-law, Dr. Eli Turkel of Raanana, Israel. Esther Friedman was a woman of valor who was devoted to her family and gave of herself unstintingly, inspiring all those around her.

1)

TOSFOS DH EIN HA'ISHAH LOKAH

תוס' ד"ה אין האשה לוקה

(Summary: Tosfos clarifies the statement and elaborates.)

כגון שהיא שוגגת או קטנה- אין האיש מביא קרבן.

(a)

Clarification: Where she is Shogeg or a Ketanah - the man does not bring a Korban.

והא דאמרינן לעיל 'לרבות שוגג כמזיד' ...

(b)

Implied Question: And when the Gemara said earlier (on Daf 9a) 'to include Shogeg like Meizid' ...

היינו שוגג דאיש כמזיד, אבל האשה צריך שתהא מזידה.

1.

Answer: It refers to the Shogeg of the man like his Meizid, but the woman must be Meizid (See Shitah Mekubetzes 34).

2)

TOSFOS DH D'HA MAKSHU L'HADADI

תוס' ד"ה דהא מקשו להדדי

(Summary: Tosfos queries the Gemara's Lashon.)

הלשון אינו מכוון, דהאיש הוקש לאשה ולא אשה לאיש ...

(a)

Question: The Lashon is not accurate, seeing as although the man is compared to the woman, the woman is not compared to the man ...

דהא כי האיש נמי פטור, האשה חייבת, כדאיתא בת"כ "ואיש," 'פרט לקטן' ;יכול שאני מוציא בן תשע שנים ויום אחד? ת"ל "ואיש" ...

(b)

Proof: Since we see that, even where the man is Patur, the woman is Chayav, as the Toras Kohanim states - "ve'Ish", 'to preclude a Katan; Will we also preclude a n inr year old boy? Therefore the Torah writes "ve'Ish".

א"כ אשה לא איתקשה לאיש.

(c)

Conclusion: IN that case, a woman is not compared to a man.

3)

TOSFOS DH B'EIN MISKAVEN PATUR

תוס' ד"ה באין מתכוין (דכדרכה) פטור

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's reason.)

פירש הקונט' משום ד"ש"ז" כתיב, ובאין מתכוין אינו ראוי להזריע...

(a)

Refuted Reason: Rashi explains that it is because the Torah writes "Shichvas Zera", and when he does not do it intentionally, it is not fit to take root ...

כגון נפל מן הגג ונתקע.

1.

Example: Such as where he fell off the roof on tophe of t the woman.

וקשה, מאן לימא לן דאינו ראוי להזריע?

(b)

Refutation: Who says that it is not fit to take root?

אלא הוי טעמא משום שאנוס הוא.

(c)

Authentic Reason: But the reason is because he is an Oneis.

11b----------------------------------------11b

4)

TOSFOS DH HACHI KATANI ETC.

תוס' ד"ה הכי קתני עשו כו'

(Summary: Tosfos clarifies the answer and queries the Beraisa.)

והכי פירוש דברייתא- 'עשו גומר כמערה ומתכוון כשאינו מתכוון' -והאי דינא הוי בכדרכה ושלא כדרכה, כדמפרש הש"ס

(a)

Clarification: What the Beraisa therefore means is 'They made the end of Bi'ah like Ha'ara'ah, and Miskaven like she'Eino Miskaven' - with reference to ke'Darkah and she'Lo ke'Darkah, as the Gemara explains (See Shitah Mekubetzes 17).

ומכל מקום קצת קשה, אמאי לא תנא 'ניעור כישן' בהדייהו, ותנא ליה בתריה דכדרכה ושלא כדרכה.

(b)

Question: Why does the Tana not insert 'NI'er ke'Yashen together with them (See Shitah Mekubetzes 18), instead of after 'ke'Darkah ve'she'Lo ke'Darkah' (See Shitah Mekubetzes 19)

5)

TOSFOS DH NIMTZA MISKAVEN ETC.

תוס' ד"ה נמצא מתכוין כו'

(Summary: Tosfos queries the Gemara's excessive Lashon.)

קשה, אמאי האריך הש"ס בלישניה ...

(a)

Question: Why does the Gemara use excessive language ...

דהאי לאו פירוש דברייתא הוא, דכבר אסיקנא ליה שפיר.

1.

Reason: Seeing as this does not explain the Beraisa, which it has already done admirably.

6)

TOSFOS DH K'SHE'EIN MISKAVEN D'ARAYOS

תוס' ד"ה כשאין מתכוין דעריות

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פירש הקונטרס כגון שאשתו ואחותו במטה ,וכסבור לבא על אשתו ונמצא אחותו ...

(a)

Refuted Explanation: Rashi (We do not have this Rashi in our text) explains that it speaks where his wife and his sister were with him in the same bed, and where he intended to be with his wife, but then discovered that it was his sister ...

דפטור ממלקות וחייב חטאת, הואיל ונהנה - דמתעסק הוא.

1.

Refuted Explanation (cont.): In which case he is Patur from Malkos though he is Chayav Chatas since he derived benefit - because he was Mis'asek.

וקשה, שהרי בשפחה נמי חייב חטאת בכי האי גוונא אם נתכוין לאשתו ונמצא שפחה ,שהרי מביאין על הזדון כשוגג...

(b)

Refutation: A Shifchah is also Chayav Chatas in the equivalent case where he has his wife in mind but then discovers that it was a Shifchah, seeing as she is Chayav for both Meizid and Shogeg ...

וא"כ מאי קאמר 'נמצא מתכוין בשפחה כשאין מתכוין לעריות' - בכה"ג שוו תרווייהו?

1.

Refutation (cont.): So what does the Beraisa then mean when it says 'Nimtza Miskaven be'Shifchah ke'she'Ein Miskaven la'Arayos' - since the Din is the same by both?

לכך יש לומר בשאין מתכוין דעריות כגון נפל מן הגג ונתקע, דפטור לגמרי אף מחטאתת דאנוס הוא.

(c)

Authentic Explanation: The explanation of 'Ein Miskaven by Arayos must therefore be where he fell off the roof on top of the Ervah, where he is completely Patur even from a Chatas, seeing as he is an Oneis.

HADRAN ALACH 'ARBA'AH MECHUSREI KAPARAH'
PEREK AMRU LO
7)

TOSFOS DH AMRU LO ACHALTA CHEILEV EID OMER ACHAL ETC.

תוס' ד"ה אמרו לו אכלת חלב עד אומר אכל כו'

(Summary: Tosfos clarifies the Sugya.)

צ"ל דמיירי שהעידוהו שנים בבת אחת...

(a)

Clarification: This must be speaking where the two witnesses testified at the same time ...

דאי בזה אחר זה, הא אמר עולא' כ"מ שהאמינה תורה עד אחד, הרי כאן שנים' ...

1.

Reason: Because if they testified one after the other, Ula said (in Yevamos, 88b) that 'Wherever the Torah believes one witness, he is like two witnesses' ...

וכיון שנתקבל עדותו, תו לא קפדינן בעדות השני שאומר 'לא אכל' .

2.

Reason (cont.): And since his testimony was accepted, we would no longer accept that of the second witness, who says 'Lo Achal'.

וצ"ל דמיירי שהאיש שמעידין בו שותק, דאי אמר 'איני יודע' פטור, כדנפקא בגמרא "או הודע אליו " ...

(b)

Clarification (cont.): And this must be speaking where the defendant is silent (See Shitah Mekubetzes 25), because if he would say 'I don't know', he would be Patur, as the Gemara learns from "O Hoda eilav" (See Birchas ha'Zevach).

ומסיק דמיירי בעד אחד, שאינו יכול לחייבו קרבן ,וע"כ מיירי שאחר שהעיד עליו אומר 'איני יודע' ...

(c)

Maskanah: The Gemara concludes that it is speaking where there is only one witness, who cannot be Mechayev him a Korban, and it must be speaking where after he testified in him, the defendant said 'Eini Yode'a' ...

דאי אמר 'לא אכלתי' ,פשיטא דעד אחד לא מהימן...

1.

Maskanah (cont.): Because if he would have said 'Lo Achalti', it is obvious that one witness is not believed ...

כדכתיב (דברים יט) "לא יקום עד אחד באיש" ,דנראה שאין עד אחד קם רק לשבועה.

2.

Source: As the Torah writes (n Devarim 9) "Lo Yakum Eid Echad be'Ish", implying that one witness can only testify against a person to be Mechayev him a Shevu'ah.

8)

TOSFOS DH V'ISHAH OMERES LO ACHAL

תוס' ד"ה ואשה אומרת לא אכל

(Summary: Tosfos proves that a woman is believed more than a Gazlan.)

הא לא הויא אותה שאומרת לא אכל, הוי מחייב על אותה שאמרה אכלתת, ובשתיקתו.

(a)

Clarification: If not for the woman who says 'Lo Achal', he would be Chayav on account of the one who said 'Achal', and to whom he was silent.

מכאן משמע דאשה מהימנא טפי מגזלן...

(b)

Inference: It therefore seems that a woman is believed more a Gazlan ...

שהרי גבי גזלן משמע דלא אמרי' 'שתיקה כהודאה ,'כדאמרינן בפ' האומר (קדושין דף סו.) 'אי מהימנא לך דלא גזלנא הוא, זיל אפקה'! ...

(c)

Introduction to Proof: Since in the case of a Gazlan it implies that we do not say 'Shetikah ke'Hoda'ah', as the Gemara says in Perek ha'Omer (Kidushin, Daf 66a) - 'If you believe that he is not a Gazlan, go and give her a Get!' ...

משמע הא אי הוה גזלן, לא הוה אמר 'זיל אפקה' -ואע"ג דסבר דשתק ...

1.

Introduction to Proof (cont.): This implies that if he was a Gazlan, he would not have said 'Go and divorce her, even though he thought that he (her husband) had been silent.

אלמא לא אמרינן 'שתיקה כהודאה דמיא' ...

2.

Proof: So we see that wew do not say 'Shetikah ke'Hoda'ah Damya' ...

'ועובדא הוה בההוא סמיא דהוה מסדר מתנייתא קמי דמר שמואל; אתא חד גברא ואמר שאשתו זינתה, וקא אמר 'אי מהימנא לך דלאו גזלנא הוא, זיל אפקה' ...

3.

The Case: The case there concerned a blind man who arranged Beraisos in front of Mar Shmuel, when a man came and claimed that his wife had committed adultery. That was when Shmuel said to him 'If you believe that the man is not a Gazlan, then go and divorce her!' ...

והכא אי שתיק מהימנא האשה.

(d)

Conclusion: Whereas here the woman is believed simply if the defendant is silent.

9)

TOSFOS DH EID OMER ACHAL V'HU OMER LO ACHALTI PATUR

תוס' ד"ה עד אומר אכל והוא אומר לא אכלתי פטור

(Summary: Tosfos refers to a ruling he gave earlier.)

והוא הדין אם אמר 'איני יודע' כמו שפירשתי.

(a)

Clarification: The same will apply if he says 'Eini Yode'a', as Tosfos explained earlier.

10)

TOSFOS DH SHE'IM ACHAL CHATZI ZAYIS V'CHAZAR V'ACHAL CHATZI ZAYIS MI'MIYN ECHAD CHAYAV MI'SHENEI MIYNIM PATUR

תוס' ד"ה שאם אכל כחצי זית וחזר ואכל כחצי זית ממין אחד חייב משני מינין פטור

(Summary: Tosfos clarifies the case and reconciles it with the Sugya in Me'ilah.)

א'פיגול וא'נותר נמי קאי.

(a)

Clarification: This refers to Pigul and Nosar as well.

וא"ת, והא אמרינן בפ' קדשי מזבח (מעילה יז:) 'הפיגול והנותר אין מצטרפין' ,וקא אמר בגמרא 'לא שנו אלא בטומאת ידים, אבל לאכילה, מצטרפין?

(b)

Question: The Gemara says in Perek Kodshei Mizbe'ach (Me'ilah, Daf 17b) 'Pigul and Nosar do not combine', and the Gemara explains that this refers specifically to Tum'as Yadayim, but with regard to eating, they do combine?

וי"ל, דהתם מיירי לענין מלקות...

(c)

Answer #1: That Gemara is speaking about Malkos ...

אי נמי לענין שאם יפלו לקדירה אחת מצטרפין לתת טעם ...

(d)

Answer #2: Or with regard to where they both fall into a pot, where they combine to give taste (to the ingredients of the pot) ...

דהא שם אחד הוא -דליכא אלא חד לאו א'תרווייהו ...

1.

Reason: Seeing as they one 'Shem' - since they only have one La'av between them ...

אבל הכא מיירי לדין חיוב קרבן.

(e)

Conclusion: Whereas here it is speaking in connection with the Chiyuv of Korban.

11)

TOSFOS DH EIMA METZI'ASA EID OMER ACHAL V'HU AMAR LO ACHALTI ETC.

תוס' ד"ה אימא מציעתא עד אומר אכל והוא אומר לא אכלתי כו'

(Summary: Tosfos presents an alternative way of asking the Kashya.)

והוא הדין דמצי מייתי מרישא 'עד אומר "אכל" ועד אומר "לא אכל" -ומביא אשם תלוי' ...

(a)

Alternative Question: The Gemara could just as well have asked from the Reisha - 'Eid Omer "Achal" ,ve'Eid Omer "Lo Achal" - and he brings an Asham Taluy ...

טעמא דאמר עד אחד 'לא אכל ;'הא לאו הכי, חייב חטאת, ד'שתיקה כהודאה דמיא' ...

1.

Alternative Question (cont.): Only because one Eid said 'Lo Achal'; otherwise, he would be Chayav a Chatas, since 'Silence is akin to admission' ...

דע"כ מיירי דשתק...

(b)

Clarification: And it can only be speaking where he was silent ...

דאי מכחיש ליה, פטור לגמרי ...

1.

Proof: Because if he contradicted him (the Eid), he would be completely Patur

ואפילו אומר איני יודע, כמו שפירשתי.

2.

Proof (cont.): And this would be the case even if he said 'Eini Yode'a', as Tosfos explained earlier.

12)

TOSFOS DH ELA D'KA MAKCHISH L'HU U'MANI REBBI MEIR HI

תוס' ד"ה אלא דקא מכחיש להו ומני ר"מ היא

(Summary: Tosfos ecxplains why the Gemara cannot establish the case where he says 'Eini Yode'a'.)

דליכא למימר דמיירי כשאמר 'איני יודע' ...

(a)

Implied Question: One cannot answer that it speaks where he says 'Eini Yode'a' (See Birchas ha'Zevach) ...

דפשיטא דחייב...

(b)

Answer: Because it is obvious that he would then be Chayav ...

דאיני יודע גבי תרי עדים הויא כשתיקה.

1.

Reason: Since 'I don't know' where there are two witnesses is equivalent to silence.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF