1)

TO WHICH AVEIROS PAR HELAM DAVAR APPLIES (Yerushalmi Halachah 4 Daf 9a)

מתני' אין חייבין אלא על דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת וכן המשיח

(a)

(Mishnah): They are liable only for [an Aveirah] that Zedono Kares (he is Chayav Kares if he was Mezid) and Shigegaso Chatas (he brings a Chatas for Shogeg), and similarly for a Mashi'ach;

ולא בע"ז אלא על דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת:

(b)

And for idolatry [they are liable] only for something that Zedono Kares and Shigegaso Chatas.

גמ' [ויקרא ד ב] מצות ה' [דף ט עמוד ב] הייתי אומר אף אוכלי שקצים ורמשים במשמע

(c)

(Gemara) Suggestion: [Par Helam Davar applies to all] "Mitzvos Hash-m" - perhaps this connotes even people who eat vermin!

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני מה מעיני שנאמר להלן דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת אף מעיני שנאמר כאן דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת

(d)

Rejection #1: It says here "[v'Nelam Davar] me'Einei [ha'Kahal]", and it says there "[v'Hayah Im] me'Einei [ha'Edah]." Just like me'Einei there refers to [idolatry,] which is Zedono Kares and Shigegaso Chatas, also me'Einei here refers to something that is Zedono Kares and Shigegaso Chatas.

או מה מעיני שנא' להלן דבר שיש בו מיתת ב"ד אף מעיני שנאמר כאן דבר שיש בו מיתת ב"ד

1.

Suggestion: Just like me'Einei there is something that has Misas Beis Din, also me'Einei here refers to something that has Misas Beis Din!

א"ר יוסי בר חנינה מקום (שנכללו כל העריות להיכרת יצא אשת איש אב ללמד על הממזר) [צ"ל שיצאת ע"ז ללמד על מחוייבין כריתות לא יצא עמה אלא כרת בלבד אבל מיתה ממקום אחר באת - פני משה]

2.

Rejection (R. Yosi bar Chaninah): The place where idolatry was written to teach about Chayavei Kerisus, only Kares is mentioned. Misah [for idolatry] is learned from elsewhere.

רבי אומר עליה עליה מה עליה שנאמר להלן דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת אף עליה שנאמר כאן דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת.

(e)

Rejection #2 (Rebbi): We learn from [a Gezeirah Shavah] "Aleha-Aleha." Just like Aleha written there (Achos Ishah) is Zedono Kares and Shigegaso Chatas, also Aleha here is Zedono Kares and Shigegaso Chatas.

ולמה לא דרש רבי מעיני מעיני

(f)

Question: Why didn't Rebbi learn from "me'Einei-me'Einei"?

[אמר ר' זעירא אם דרש רבי מעיני מעיני מה מעיני שנאמר להלן משיח בשגגת המעשה הוא אף מעיני שנאמר כאן בשגגת מעשה הוא לפום כן לא דריש רבי מעיני מעיני - פני משה]

(g)

Answer #1 (R. Ze'ira): If Rebbi would expound "me'Einei-me'Einei", [he would need to say that] just like me'Einei written there (idolatry, Rebbi holds that) a Mashi'ach is liable for Shigegas Ma'aseh, also me'Einei here [a Mashi'ach is liable for] Shigegas Ma'aseh! (Even Rebbi does not say so.) Therefore, Rebbi did not expound me'Einei-me'Einei.

אמר רבי יוסי אין ידרוש רבי מעיני מעיני מה מעיני שנאמר להלן דבר שיש בו מיתת בית דין אף מעיני שנאמר כאן דבר שיש בו מיתת ב"ד

(h)

Answer #2 (R. Yosi): If Rebbi would expound "me'Einei-me'Einei", [he would need to say that] just like me'Einei written there has Misas Beis Din, also me'Einei here refers to something with Misas Beis Din.

ולית ליה סופיה דרבי מידרוש מעיני מעיני דלא כן מנן ליה היחיד והנשיא והמשיח לא מעיני מעיני

(i)

Question: Doesn't Rebbi ultimately need to expound "me'Einei-me'Einei"? If not, what is his source [for idolatry] for a commoner, Nasi and Mashi'ach (that they are liable only for a matter of Kares? Some Isurim of idolatry are merely Lavim, e.g. to honor, make or benefit from idols without serving them.) Is it not from me'Einei-me'Einei?

(דלא כן מנן ליה הוריית ב"ד גדול הוריית בית דין קטן לא מעיני מעיני - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי מוחקו) אמר רבי חנניה קומי רבי מנא [צ"ל דלא כן מנן ליה - גליון אפרים, נוסח הירושלמי בבבלי] עד שיורו לבטל מקצת ולקיים מקצת לא מעיני מעיני

(j)

Question (R. Chananyah, to R. Mana): If not [that Rebbi expounds "me'Einei-me'Einei"], what is his source [for idolatry] only if they partially permitted and partially fulfilled - is it not from me'Einei-me'Einei?

דלא כן מנן ליה [צ"ל הוריית ב"ד גדול - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] הוריית בית דין קטן לא מעיני מעיני

1.

If not, what is his source [that one is liable for idolatry only] for Hora'as Beis Din Gadol, [but not for] Hora'as Beis Din Katan - is it not from me'Einei-me'Einei?

אמר רבי חנניה קומי רבי מנא ולית סופיה דרבי מידרוש מעיני מעיני [צ"ל מנא ליה לרבי דבעינן בכהן משיח בע"ז העלם דבר ושגגת המעשה - הגהות ר' יוסף דיננער[

(k)

Question (R. Chananyah, to R. Mana): Doesn't Rebbi ultimately need to expound "me'Einei-me'Einei"? If not, what is his source that a Kohen Gadol is liable for idolatry only for Helam Davar and Shigegas Ma'aseh?

א"ל מה את בעי מרבי רבי כדעתיה דרבי אמר משיח בשגגת המעשה הוא

(l)

Answer (R. Mana): What do you ask from Rebbi? Rebbi holds like his opinion, that a Mashi'ach is liable [for idolatry] for Shigegas Ma'aseh! (We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)

ואין כתיב זדון (שגגה) [צ"ל לשגגה - גליון אפרים] ליחיד אלא בבית דין בלבד.

1.

[Rebbi holds that] it is not written Mezid Shogeg for an individual, only for Beis Din. (If one knows that Beis Din erred, and he errs to think that he should follow them, he transgresses b'Mezid, but he is Shogeg about following them. Since he does not learn from me'Einei-me'Einei, he has no source to say so for idolatry.)

[דף י עמוד א] אותו מיעט קרבנו למצות יחידית שלא יכנס דמו לפנים

(m)

(Beraisa): "Oso" excludes [a Mashi'ach's] Korban for a unique Mitzvah (idolatry), that he does not bring its blood inside [the Heichal].

מה כרבי דרבי אמר משיח בשיגגת המעשה הוא ואין כרבנן בהעלם דבר הוא

(n)

Suggestion: This is like Rebbi, who holds that a Mashi'ach [is liable for idolatry] for Shigegas Ma'aseh. It is unlike Rabanan, who obligate only for Helam Davar!

אמר רב הונא על דרבנן נצרכה שלא תאמר הואיל והוא (בהיכרת) [צ"ל בהורייה - גליון אפרים] יכנס דמו לפני לפנים לפום כן צריך מימר אותו מיעט קרבנו למצוה יחידית שלא יכנס דמו לפנים:

(o)

Rebuttal (Rav Huna): It is needed according to Rabanan, lest one say that since [his Korban is] for Hora'ah, he brings its blood inside. Therefore, he needs to say that "Oso" excludes his Korban for a unique Mitzvah, that he does not bring its blood inside. (We explained this like GILYON EFRAYIM.)

2)

THE ASEH OF NIDAH (Yerushalmi Halachah 5 Daf 10a)

מתני' אין חייבין על עשה ועל לא תעשה שבמקדש

(a)

(Mishnah): [Beis Din] is not liable for [Hora'ah about] a Lav or Aseh in the Mikdash (a Tamei person entering the Mikdash or delaying there);

ואין מביאין אשם תלוי על עשה ועל לא תעשה שבמקדש

1.

One does not bring an Asham Taluy for a Lav or Aseh in the Mikdash;

אבל חייבין על עשה ועל לא תעשה שבנידה ומביאין אשם תלוי על עשה ועל לא תעשה שבנידה

(b)

However, [Beis Din] is liable for a Lav or Aseh of Nidah, and one brings an Asham Taluy for a Lav or Aseh of Nidah.

ואי זו היא מצות עשה שבנידה פרוש מן הנידה ומצות

1.

What is an Aseh of Nidah? It is to separate from a Nidah (only after the Kishuy ceases, e.g. if she became Nidah during relations);

לא תעשה אל תבוא אל הנידה:

2.

A Lav of Nidah is not to have relations with a Nidah.

גמ' כהנא אמר (איפשר) [צ"ל אי אפשר, כמו בשבועות ב:ד] שלא היה בה ידיעה בתחילה וידיעה בסוף והעלם בנתיים

(c)

(Gemara - Kahana) Question: (Why is there no Asham Taluy for Tum'as Mikdash v'Kodoshav?) Is it impossible to have Yedi'ah at the beginning and the end and Helam in between?!

1.

Note: R. Shmuel thought that Kahana questions why the Mishnah exempts Beis Din for Hora'ah about Tum'as Mikdash v'Kodoshav, therefore he asked the following question.

התיב רבי שמואל בר אבדימי קומי רבי מנא ויהא כן במורים

2.

Question (R. Shmuel bar Avadumi, to R. Mana): Can we find this regarding tbose (Beis Din) who rule?! (Helam Tum'ah in the middle does not apply to them. Our Mishnah properly exempts them!)

א"ל אנן בעי נכנסין ואת מייתי לן מורים

3.

Answer (R. Mana): We (Kahana) question why people who enter [are exempt from Asham Taluy]. Do you bring us [a reason to exempt] those who rule?!

מאי כדון

(d)

Question: What is the reason [why people who enter are exempt from Asham Taluy]?

אמר רבי שמואל בר רב יצחק מצוות מצות מה מצוות שנא' להלן בקבועה אף כאן בקבועה.

(e)

Answer (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): We learn from a Gezeirah Shavah "Mitzvos-Mitzvos" - just like Mitzvos said below [regarding Par Helam Davar] refers to [Aveiros for which an individual brings a Chatas] Kavu'a (not Oleh v'Yored), also here (Asham Taluy applies when an individual brings Chatas) Kavu'a. (We explained this like KORBAN HA'EDAH, Shevu'os 2:4.)

ואין חייבין על כל מצות עשה שבתורה

(f)

Question: Are people not liable for all Mitzvos Aseh in the Torah?! (Why must the Mishnah teach that they are liable for an Aseh of Nidah?)

1.

Note: The Reisha teaches that Beis Din is not liable for a Lav or Aseh in the Mikdash. Presumably, the Seifa teaches that Beis Din is liable for a Lav or Aseh of Nidah. However, it is hard to say that this question refers to Beis Din, for Beis Din is liable only for Chayavei Kerisus. The only Mitzvos Aseh with Kares are Korban Pesach, Bris Milah, Tum'as Mikdash and Nidah! Rather, we must say that the Makshan thought that the Mishnah teaches that people are liable for a Lav or Aseh of Nidah, and asks that this is obvious! (PF)

אמר רבי מתניה לא אתינן מתני אלא מילה דמייא למילה

(g)

Answer (Rav Masniyah): Our Mishnah comes only to teach a matter that resembles a matter [taught in the Reisha];

היך עבידא נכנס למקדש טמא חייב נכנס טהור וניטמא בא לו בארוכה חייב ובקצרה פטור

1.

What is the case [of Tum'as Mikdash]? If a Tamei entered the Mikdash he is liable. If a Tahor entered and became Tamei, if he left on a long path he is liable. If he left on a short path he is exempt.

ודכוותה היה משמש עם הטמאה חייב היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי בא לו בארוכה חייב ובקצרה פטור אי זו היא קצרה שלו

i.

Question: Correspondingly, if he had Bi'ah with a Nidah, he is liable. If he was having Bi'ah with a Tehorah, and she told him "I became Tamei", if he left on a long path he is liable. What is his short path? (If he withdraws immediately, he is liable!)

יצן:

(h)

Answer: [His short path is] to cool down (cause the erection to cease).

אי זו היא מצות עשה שבנידה.

(i)

Question: What is the source of this Aseh of Nidah?

אמר רבי אבין [ויקרא טו לא] והזרתם את בני ישראל מטומאתם.

(j)

Answer (R. Avin): [We learn from] "v'Hizartem Es Bnei Yisrael mi'Tum'asam".

רבי יונתן שלח שאל לרבי שמעון בי רבי יוסי בר לקונייא אזהרה למשמש עם הטמאה מניין

(k)

Question (R. Yochanan, to R. Shimon bei R. Yosi bar Lekuniya): What is the source for a Lav forbidding Bi'ah with a Temei'ah?

(ובעא) [צ"ל וטען - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] כיפה מיזרוק בתריה אמר ליה מילה דמיינוקייא אמרין (בכניסתא) [צ"ל בכנישתא - נוסח הירושלמי בבבלי] בכל יום את שאיל לי [שם יח יט] ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב לגלות ערותה

1.

[R. Shimon] was carrying a rockpile. He threw it in back of him, and said "matters that children say every day [when learning Chumash] in the Beis ha'Keneses, you ask me?! "V'El Ishah b'Nidas Tum'asah Lo Sikrav Legalos Ervasah"!

אמר ליה [דף י עמוד ב] לא צריכא (ליה) [צ"ל לי - פני משה] הדא. ולית צורכא (דלא) [נראה שצ"ל אלא] היה משמש עם הטמאה חייב היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי פירש מיד מהו שיהא חייב

2.

R. Yochanan: I do not need to ask about this, rather, I need to ask if one was having Bi'ah with a Temei'ah, he is liable. If he was having Bi'ah with a Tehorah, and she told him "I became Tamei", if he withdrew immediately, [for which Lav] is he liable?

א"ל אנא ואת צריכא לן נצא לחוץ ונלמד

3.

R. Shimon: I and you need [to learn this]! Let us go outside and learn.

נפקין ושמעון קליה דתנייא תני כהדא דחזקיה [ויקרא טו כד] ואם שכב ישכב איש אותה אין לי אלא משמש עם הטמאה חייב

(l)

They went out, and heard someone teaching Chizkiyah's teaching "v'Im Shachav Yishkav Ish Osah" teaches only that one who has Bi'ah with a Nidah is liable;

היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי פירש מיד מהו שיהא חייב ת"ל [ויקרא טו כד] ותהי נדתה [צ"ל עליו - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] ואפילו פירשה עליו נדתה.

1.

If he was having Bi'ah with a Tehorah, and she told him "I became Tamei", and he withdrew immediately, is he liable? It says "va'Tehi Nidasah Alav" - even if he separated, her Nidah is upon him.

מה יעשה

(m)

Question: What should he do [if he was having Bi'ah with a Tehorah, and she told him "I became Tamei"]?

רב הושעיה רב יהודה בשם שמואל יצן

(n)

Answer (R. Hoshayah citing Rav Yehudah citing Shmuel): He should cool down (so the erection will cease).

לא היצן

(o)

Question: If he did not cool down [what should he do]?

אמר רבי יוסי קורא אני עליו אל תקרב אל תפרוש.

(p)

Answer (R. Yosi): I apply to him "Al Tikrav" - do not separate [until the erection ceases].

קריבה פרישה

1.

Question: [Can an expression of] Kerivah (coming close, mean) separation?!

רב הונא בשם רב אבא כהדא [ישעי' סה ה] האומרים קרב אליך אל תגע בי כי קידשתיך.

2.

Answer (Rav Huna citing R. Aba): [Yes,] like "ha'Omrim Kerav Elecha Al Tiga Bi Ki Kidashticha" (keep to youself and stay away from me...).

אמר רבי זעירא יהא רואה את החרב כילו מחתכת בבשרו

(q)

(R. Ze'ira): He should see (feel the severity of the Isur like) a sword cutting his flesh (and he will cool down).

וכל עמה. רבי זעירא

(r)

Question: Is everyone like R. Ze'ira?! (Only one with awesome Yir'as Shamayim can do so! What can others do? We explained R. Ze'ira and this question like TZIYON YERUSHALAYIM.)

רבי תנחומא בשם רב חונה יטוח ראשי אצבעותיו בכותל ויהא מוצן.

(s)

Answer (R. Tanchuma citing Rav Huna): He presses his fingers into the wall, and he will cool down.

כתיב [בראשית מט כד] ותשב באיתן קשתו רב שמואל בר נחמן נמתחה הקשת וחזרה

(t)

(R. Shmuel bar Nachman): "Va'Teshev b'Eisan Kashto" - [Yosef's] Ever was stretched (amidst desire for Potifar's wife), and it returned (the erection ceased).

אמר רבי אבון נתפזר זרעו ויצא לו בציפרני ידיו. [בראשית מט כד] ויפוזו זרועי ידיו

(u)

(R. Avun): His semen scattered, and came out through his fingernails - "va'Yafozu Zero'ei Yadav."

רב חונה בשם רב מתנה תלה עינוי וראה איקונין של אבינו [צ"ל יעקב - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] מיד היצן. [בראשית מט כד] מידי אביר יעקב

(v)

(Rav Huna citing Rav Masnah): He looked intently and saw the image of Yakov Avinu - "mi'Ydei Avir Yakov."

אמר רבי אבין אף איקונין של רחל ראה [בראשית מט כד] משם רועה אבן ישראל:

(w)

(R. Avin): He saw also the image of Rachel [about whom it says "Ro'ah Hi"] - "mi'Sham Ro'eh Even Yisrael."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF