הוריות דף ד' ע"א

במה נחלקו ר' עקיבא ובן עזאי, בהעובר אחר שחזרו בהם בית דין מהוראתם - אם חייב קרבן?

ביושב בביתו בהחזיק בדרך בהלך למדינת הים
לר' עקיבא חייב פטור פטור
לבן עזאי חייב חייב פטור

הורו בית דין היתר בנדה באופנים דלהלן, האם הוי הוראה?

באשה נדה בשומרת יום
כשהתירו גמר ביאה לא הוי הוראה לא הוי הוראה
כשהתירו עראה לא הוי הוראה הוי הוראה [1]

הוריות דף ד' ע"ב

בהוראות דלהלן, איזה סוג קרבן מביאים, ובאיזה אין מביאים בכלל?

היו הקהל שוגגין היו הקהל מזידין [2]
היו בית דין שוגגין בהוראתם מביאים בית דין פר כולם פטורים
היו בית דין מזידין בהוראתם מביאים הציבור חטאת [3] כולם פטורים

-------------------------------------------------

[1] דאף שכתוב דין שומרת יום מפורש בתורה [והצדוקים מודים בו], אולם לא כתוב בה עראה אלא רק בנדה.

בגמ' מבואר עוד דוגמא שנקרא הוראה, אם הורו שעראה שלא כדרכה מותרת, וזה בין בנדה ובין בשומרת יום.

[2] באופן זה לא שייך קרבן לא ציבור ולא יחיד, דאין קרבן בא על עבירה שנעשית במזיד.

[3] והיינו כשבה או שעירה ביחיד, כחילוק העבירות שעשו. דכיון שהיו בית דין מזידים להורות טעות - לא הוי הוראה.

עוד חומר לימוד על הדף