הוריות דף ד' ע"א
במה נחלקו ר' עקיבא ובן עזאי, בהעובר אחר שחזרו בהם בית דין מהוראתם - אם חייב קרבן?
ביושב בביתו | בהחזיק בדרך | בהלך למדינת הים | |
לר' עקיבא | חייב | פטור | פטור |
לבן עזאי | חייב | חייב | פטור |
הורו בית דין היתר בנדה באופנים דלהלן, האם הוי הוראה?
באשה נדה | בשומרת יום | |
כשהתירו גמר ביאה | לא הוי הוראה | לא הוי הוראה |
כשהתירו עראה | לא הוי הוראה | הוי הוראה [1] |
הוריות דף ד' ע"ב
בהוראות דלהלן, איזה סוג קרבן מביאים, ובאיזה אין מביאים בכלל?
היו הקהל שוגגין | היו הקהל מזידין [2] | |
היו בית דין שוגגין בהוראתם | מביאים בית דין פר | כולם פטורים |
היו בית דין מזידין בהוראתם | מביאים הציבור חטאת [3] | כולם פטורים |
-------------------------------------------------
[1] דאף שכתוב דין שומרת יום מפורש בתורה [והצדוקים מודים בו], אולם לא כתוב בה עראה אלא רק בנדה.
בגמ' מבואר עוד דוגמא שנקרא הוראה, אם הורו שעראה שלא כדרכה מותרת, וזה בין בנדה ובין בשומרת יום.
[2] באופן זה לא שייך קרבן לא ציבור ולא יחיד, דאין קרבן בא על עבירה שנעשית במזיד.
[3] והיינו כשבה או שעירה ביחיד, כחילוק העבירות שעשו. דכיון שהיו בית דין מזידים להורות טעות - לא הוי הוראה.