1)

TRANSACTIONS OF A CHERESH OR CHILD (Yerushalmi Perek 5 Halachah 8 Daf 32a)

מתני' חרש רומז ונרמז

(a)

(Mishnah): A Cheresh (deaf-mute) gestures or reacts to gestures (to make transactions);

בן בתירה אומר קופץ ונקפץ במטלטלין

(b)

Ben Beseirah says, he moves his lips or responds to lip motion (and this suffices) for Metaltelim.

הפעוטות מקחן מקח וממכרן ממכר במטלטלין:

(c)

Pa'utos (mature children), their purchase or sale of Metaltelim is valid.

גמ' בן בתירה אומר קופץ ונקפץ שוכר ומשתכר.

(d)

(Gemara): Ben Beseirah says, he moves his lips or responds to lip motion; [via this] he hires [workers] and hires himself [to work for others - PNEI MOSHE].

אפיוטות פרייא.

(e)

Pa'utos are youths.

אמר רבי יוחנן מפני חייהן.

(f)

(R. Yochanan): [They can buy and sell Metaltelim] for their life essentials.

אמר ר' מנא אף על גב דרבי יוסי לא גבי עיצומין מודה באילין דיהבון בניהן לאומנות' דאינון גביי עיצומין מפני חיי הבריות:

(g)

(R. Mana): Even though R. Yosi did not collect documents based on Asmachta (fines if one will not fulfill his stipulation), for these people who give their children to craftsmen [to learn a trade], we collect them, due to livelihood (if not, people will not teach trades to children).

2)

ENACTMENTS FOR THE SAKE OF SHALOM (Yerushalmi Perek 5 Halachah 9 Daf 32a)

מתני' אילו דברים אמרו מפני דרכי שלום

(a)

(Mishnah): The following are enactments for the sake of Shalom.

כהן קורא ראשון ואחריו לוי ואחריו ישראל מפני דרכי שלום

(b)

A Kohen reads the Torah first, followed by a Levi, followed by a Yisrael, for the sake of Shalom;

מערבין בבית ישן מפני דרכי שלום

(c)

The Eruv (bread used to make a courtyard shared by different houses considered one joint domain) is placed in the old house (we do not change to a different house), for the sake of Shalom.

בור שהוא קרוב לאמה מתמלא ראשון מפני דרכי שלום

(d)

The pit closest to [the river, which is the source of] the irrigation channel fills first, for the sake of Shalom.

מציאת חרש שוטה וקטן יש בהן גזל מפני דרכי שלום

(e)

If a Cheresh, lunatic or minor found a [Hefker] Metzi'ah, theft applies to it (it is considered stealing to take it from him), for the sake of Shalom;

רבי יוסי אומר גזל גמור

(f)

R. Yosi says, this is absolute theft!

מצודות חיה ועופות ודגים יש בהן גזל מפני דרכי שלום

(g)

[What was caught in] traps for Chayos, birds and fish, theft applies to it, for the sake of Shalom;

ר' יוסי אומר גזל גמור

(h)

R. Yosi says, this is absolute theft!

עני המנקף בראש הזית גזל מפני דרכי שלום

(i)

If an Oni (poor person) knocks down olives from an olive tree, theft applies to (the olives below), for the sake of Shalom;

רבי יוסי אומר גזל גמור

(j)

R. Yosi says, this is absolute theft!

אין ממחין ביד עניי גוים בלקט ובשכחה ובפיאה מפני דרכי שלום:

(k)

We do not object to poor Nochrim who take Leket, Shichechah and Pe'ah (agricultural gifts left for the poor), for the sake of Shalom.

[דף לב עמוד ב] גמ' מילתיה דרבי שמעון בן יוחי אמר שהוא מדברי תורה

(l)

(Gemara): R. Shimon ben Yochai's words show that it is mid'Oraisa (that the order of reading the Torah is Kohen, Levi, Yisrael);

דתני בי ר' שמעון בן יוחי [דברים לא ט] ויכתוב משה את התורה הזאת ויתנה אל הכהנים בני לוי וגו'. ואח"כ ואל כל זקני ישראל.

1.

(Beraisa - R. Shimon ben Yochai): "Va'Yichtov Moshe Es ha'Torah ha'Zos va'Yitnah El ha'Kohanim Bnei Levi..." and afterwards "v'El Kol Ziknei Yisrael."

מילתיה דרבי יהושע בן לוי שהוא מדבריהן

(m)

R. Yehoshua ben Levi's words show that it is mid'Rabanan;

דאמר ר' יהושע מיימי לא ברכתי לפני כהן ולא הינחתי לברך ישראל (לפניו) [צ"ל לפני]

1.

(R. Yehoshua ben Levi): I never blessed before a Kohen, and I never let a Yisrael bless before me. (If it were mid'Oraisa, it is no Chidush that he never transgressed!)

מילתיה דרבי חנינה אומר שהוא מדבריהן

(n)

R. Chaninah's words show that it is mid'Rabanan;

דמר ר' חנינה עיר שכולה כהנים ישראל קורא ראשון מפני דרכי שלום.

1.

(R. Chaninah): If a city is [almost] all Kohanim, a Yisrael reads first, for the sake of Shalom. (If it were mid'Oraisa, we could not enact against the Torah for the sake of Shalom!)

רבי אחי ורבי תנחום בר חייה בשם ר' שמלאי עיר שכולה כהנים כולן נושאין את כפיהן.

(o)

(R. Achi and R. Tanchum bar Chiya citing R. Simlai): If a city is all Kohanim, all of them raise their hands (give Birkas Kohanim).

ולמי הן מברכין

(p)

Question: Whom do they bless?

לאחיהן שבצפון ושבדרום.

(q)

Answer: [They bless] their brethren in the north and in the south (i.e. everywhere else).

ומי עונה אחריהן

(r)

Question: Who answers [to their Brachah]?

הנשים והקטנים.

(s)

Answer: Women and children [answer].

תני אביי בר בנימן עם העומד אחרי הכהנים אינן בכלל ברכה.

(t)

(Abaye bar Binyamin - Beraisa): People standing in back of the Kohanim are not included in (do not receive) the Brachah.

העומדים לפני הכהנים אמר רבי חייה בר בא אפי' חומה של ברזל אינה מפסקת.

(u)

People standing in front of the Kohanim - R. Chiya bar Ba said that even an iron wall does not interrupt (they receive the Brachah).

העומדין מן הצדדין.

(v)

Question: What is the law of people standing to the side?

נישמעינה מן הדא נתכוון להזות לפניו והזה לאחריו. לאחריו והזה לפניו הזייתו פסולה.

(w)

Answer: We learn from the following. If one intended to sprinkle [Mei Chatas] in front of himself and he sprinkled in back, or [he intended to sprinkle] in back and he sprinkled in front, the sprinkling is Pasul;

לפניו והזה על הצדדין הזייתו כשירה.

1.

If he intended in front and he sprinkled to the side, the sprinkling is Kosher.

הדא אמרה העומד מן הצדדין בכלל ברכה הן.

2.

Inference: People standing to the side are included in the Brachah.

אמר רב חסדא וצריך שיהא החזן ישראל.

(x)

(Rav Chisda): The Chazan (Makri, the one who says the words for the Kohanim to repeat) must be a Yisrael.

1.

Note: Presumably, this is only l'Chatchilah, for above we said that there is Birkas Kohanim even in a city of all Kohanim. (PF) The RAMBAM (Hilchos Tefilah 14:14) says that we strive that the Makri be a Yisrael.

אמר רב חסדא אם היה כהן אחד אומר כהן. לשנים אומר כהנים.

(y)

(Rav Chisda): If there was one Kohen, [the one who calls them to bless] says 'Kohen'. If there were two Kohanim, he says 'Kohanim'.

ורב הונא אמר אפילו לא' אומר כהנים שאינו קורא אלא השבט. שלא תאמר איש פלוני מגלה עריות ושופך דמים והוא מברכנו.

(z)

(Rav Huna): Even to one Kohen he says 'Kohanim', for he calls to the Shevet, lest [a Kohen be suspected of Aveiros, and] you will say 'how is it that Ploni transgresses Arayos or murders, and he blesses us?!'

אמר הקדוש ברוך הוא ומי מברכך לא אני מברכך שנא' [במדבר ו כז] ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם:

1.

Hash-m said, who blesses you? Is it not Me - "v'Samu Es Shemi Al Bnei Yisrael va'Ani Avarchem"!