1)

(Yerushalmi Perek 5 Halachah 6 Daf 31b)

גליל לעולם יש בו משום סיקריקון.

(a)

The law of Sikrikon always applies in Galil.

המטלטלין אין בהם משום סיקריקון.

(b)

The law of Sikrikon does not apply to Metaltelim.

תני חכירי בתי אבות אין בהן משום סיקריקון

(c)

Ancestral Chakirus (a family was Muchzak to rent a particular field and give to the owner a fixed amount of Peros from it), the law of Sikrikon does not apply to it.

היורד משם חוב ומשם אנפרו' אין בהן משום סיקריקון.

(d)

[A Nochri] who descends to a field due to a debt or Anperos (extortion, but he is not able to kill the Yisrael), the law of Sikrikon does not apply to it.

אנפרות עצמה ממתנת לבעלים שנים עשר חדש.

(e)

Anperos itself (the extortionist gave some money for it), one waits 12 months for the owner. (If he does not take effect it back within this time, others may buy it.)

אמר רבי יהודה בן פזי מכריזין והולכין ארבע שבתות לאחר שנים עשר חדש.

(f)

(R. Yehudah ben Pazi): We announce for four weeks after 12 months (perhaps the owner will say that he intends to take it back - PNEI MOSHE).

פתר לה תרין פתרין.

(g)

There are two ways to explain [the above law that Sikrikon does not apply to ancestral Chakirus.

נסבה מן חכור וייבה לחכור אתא בעי מיטרוף. אמר ליה ולאו חכור את שביק לי ומה דאת גזי גזי.

(h)

Explanation #1: [The extortionist] took it from the Choker, and gave it to [another] Choker, and [the first Choker] comes to take it. [The latter] says to him 'are you not a [mere] Choker?! (It is not yours.) Leave it with me, and what you ate [beforehand], you ate.

נסבה מבעל הבית וייבה לחכור אתא בעי מיטרוף. אמר ליה מה הנייה לך דאת מסיבנא מיניה והוא מנסבא מינך אלא מה דאית לי בחיילי אנא יהיב לך.

(i)

Explanation #2: [The extortionist] took it from the owner, and gave it to a Choker, and [the owner] comes to take it. [The Choker] says to him 'what will you benefit through taking it from me?! He will take it from you [again]! Rather, what I am able to give to you (above what I must give to the Sikrikon every year), I will give to you.