1)

ENACTMENTS TO FREE A SLAVE (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 24a)

מתני' המוכר את עבדו לעכו"ם או לחוצה לארץ יצא בן חורין

(a)

(Mishnah): If one sells his slave to a Nochri or to Chutz La'aretz, the slave becomes free.

אין פודין את השבויין יותר על דמיהן מפני תיקון העולם

(b)

We do not redeem captives for more than their value. This is a decree for Tikun ha'Olam.

אין מבריחין את השבויין מפני תיקון העולם

(c)

We do not help captives escape, for Tikun ha'Olam;

רבן שמעון בן גמליאל אומר מפני תקנת שבוים

(d)

R. Shimon ben Gamliel says, this is to help captives.

אין לוקחין ספרים תפילין ומזוזות מן הגוים יותר על דמיהן מפני תיקון העולם:

(e)

We do not buy Sefarim, Tefilin or Mezuzos from Nochrim for more than their value, due to Tikun ha'Olam.

גמ' לגוי אפילו בארץ ישראל [צ"ל ובחוצה לארץ אפילו ישראל - קרבן העדה]

(f)

(Gemara): [We fine one who sells his slave] to a Nochri even in Eretz Yisrael, and [one sells] to Chutz La'aretz, even to a Yisrael

מי משחררו

(g)

Question: Who frees him?

רבו ראשון נותן דמיו והשני משחררו

(h)

Answer: The first master gives his value [for it was a Mekach Ta'os, i.e. a mistake sale], and the second frees him (for according to letter of the law, it is his slave).

(ובחוצה לארץ אפילו ישראל - קרבן העדה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) נימר אם ידע רבו השני שניהן נותנין את דמיו [דף כד עמוד ב] ואם לאו הראשון נותן את דמיו והשני משחררו

(i)

Question: We should say that if the second master knew [that he is a Yisrael's slave from Eretz Yisrael, it is not a Mekach Ta'os], and both of them give his value (i.e. the buyer gets back only half), and if not (the buyer did not know), the first master gives his value, and the second frees him!

אני פלוני בן פלוני מוכר את עבדי (פלוני) [צ"ל לפלוני - קרבן העדה] אנטיוכי יצא לחירות. משהוא בלוד לא יצא לחירות.

(j)

[If one wrote] 'I, Ploni ben Ploni sell my slave to Ploni of Antuchi (a place in Chutz la'Aretz)', he goes free. [If he wrote that the sale is] `for when he is in Lud' [even if the buyer later took him to Chutz la'Aretz], he does not go free.