1)

A CAPTURED SLAVE WHO WAS REDEEMED (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 22a)

מתני' עבד שנשבה ופדאוהו לשם עבד ישתעבד

(a)

(Mishnah): If Shimon's slave was captured, and Reuven redeemed him l'Shem Eved (in order that he should be a slave), he serves [like a slave];

לשם בן חורין לא ישתעבד

1.

If he redeemed him l'Shem Ben Chorin (in order that he be free), he does not serve.

רבן שמעון בן גמליאל אומר בין כך ובין כך ישתעבד

(b)

R. Shimon ben Gamliel says, in either case, he serves.

עבד שעשאו רבו אפותיקי לאחרים ושיחררו שורת הדין אין העבד חייב כלום

(c)

If one made his slave an Apotiki (collateral for a loan; he promised the lender that he may collect the slave) and he freed him, letter of the law, he owes nothing to his master;

אלא מפני תיקון העולם כופין את רבו ועושה אותו בן חורין וכותב שטר על דמיו

1.

However, due to Tikun ha'Olam, we force the master to free him, and [the slave] writes a document [obligating himself to pay to his master] his value;

רבן שמעון בן גמליאל אומר אינו כותב אלא משחרר:

(d)

R. Shimon ben Gamliel says, only the one who freed him writes.

גמ' רבי אבהו בשם חזקיה בדין היה שאפילו לשם עבד לא ישתעבד.

(e)

(Gemara -R. Avahu citing Chizkiyah) Opinion #1: According to letter of the law, even if [he redeemed him] l'Shem Eved, he should not serve;

ולמה אמרו ישתעבד שלא יהא העבד (מבריח עצמו מן שבויין) [צ"ל מפקיע עצמו מיד רבו ומבריח עצמו לשבויין - קרבן העדה]

1.

Why did [Chachamim] say that he serves? It is lest a slave uproot himself from his master and flee to captors.

אמר רבי זעירא מתניתא אמרה כן רבו נותן את דמיו (ומשחררו - קרבן העדה מוחקו) לא אמר אלא רבו. הא אחר לא.

(f)

Support (R. Ze'ira - Beraisa): His master pays his value [to the one who redeemed him, and he serves his master. He serves] only his master, but not someone else [lest he flee to captors to escape his master, e.g. if he does not like his master.]

רבי אילא בשם רבי יסא בדין היה אפילו לשם בן חורין ישתעבד.

(g)

Opinion #2 (R. Ila citing R. Yosa): According to letter of the law, even if [he redeemed him] l'Shem Ben Chorin, he serves;

ולמה אמרו לא ישתעבד שלא להוציא לוזה על בני חורין.

1.

Why did [Chachamim] say that he does not serve? It is lest people degrade Bnei Chorin.

אמר רבי יוסי (אם) [צ"ל מתני' אמרה - ספר הזכות כ:] כן רבן שמעון בן גמליאל אומר בין כך ובין כך ישתעבד שכשם שישראל מצווין לפדות בן חורין כך הן מצווין לפדות את העבדים.

(h)

Support: (R. Yosi - Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): In either case, he serves. Just like Yisrael are commanded to redeem Bnei Chorin, they are commanded to redeem slaves.

[דף כב עמוד ב] אהן תנייא קדמייא סבר מימר מצווין הן לפדות בני חורין ואין מצווין לפדות את העבדים.

1.

Inference: The first Tana holds that they are commanded to redeem Bnei Chorin, but they are not commanded to redeem slaves. (When one redeems l'Shem Ben Chorin, he decrees that he not serve, for if he serves, people will not redeem him. We explained this based on SEFER HA'ZECHUS.)

רבי יעקב בר אידי בשם ר"ל אמר הלכה כרבן שמעון בן גמליאל.

(i)

(R. Yakov bar Idi citing Reish Lakish): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel.