GITIN 33 - dedicated to the memory of Hagaon Rav Yisroel Zev (ben Rav Avrohom Tzvi) Gustman, ZT'L, Rosh Yeshiva of Yeshivas Netzach Yisrael-Ramailes (in Vilna, Brooklyn, and then Yerushalayim), author of Kuntresei Shi'urim, and renowned Dayan in pre-war and post-war Vilna, in honor of his Yahrzeit (28 Sivan). Dedicated by Talmidim who merited to study under him in Yerushalayim.

1)

THE ENACTMENT ABOUT BITUL HA'GET (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 20a)

מתני' בראשונה היה עושה בית דין במקום (אחד) [נראה שצ"ל אחר, כגירסא במשניות ובבלי] ומבטלו התקין רבן גמליאל הזקן שלא יהיו עושין כן מפני תיקון העולם

(a)

(Mishnah): At first, [one who wanted to invalidate a Get] would assemble a Beis Din elsewhere, and be Mevatel it. R. Gamliel enacted that people not do so, for Tikun ha'Olam (for the betterment of the world).

בראשונה היה משנה שמו ושמה ושם עירו ושם עירה.

(b)

At first, he would change his name, her name, the name of his city and the name of her city. (This will be discussed.)

התקין רבן גמליאל הזקן שיהא כותב איש פלוני וכל שם שיש לו אשה פלונית וכל שם שיש לה מפני תיקון העולם:

(c)

For Tikun ha'Olam, R. Gamliel the elder enacted that they should write Ploni and every name that he has; Plonis and every name that she has.

גמ' לית הדא פליגא על ריש לקיש דריש לקיש אמר אין אדם מבטל שליחותו בדברים.

(d)

(Gemara) Question: Does this not argue with Reish Lakish? Reish Lakish said that one cannot be Mevatel his Shelichus verbally!

פתר לה בבית דין שכחו מרובה.

(e)

Answer: In Beis Din [is different], for it has great power.

מפני תיקון העולם.

(f)

Mishnah): For Tikun ha'Olam.

אמרין בשם ריש לקיש שלא תבוא לידי ממזירות.

(g)

Opinion #1 (in the name of Reish Lakish): This is lest she come to Mamzerus (these opinions will be explained);

ואמרין בשם ריש לקיש שלא תהא יושבת עגונה.

(h)

Opinion #2 (in the name of Reish Lakish): This is lest she be an Agunah (unable to remarry, like we will explain).

מאן דאמר שלא תהא יושבת עגונה סבורה שביטל והוא לא ביטל. ונמצאת יושבת עגונה.

1.

The one who says lest she be an Agunah, this is lest she think that he was Mevatel, and [really] he was not Mevatel. It turns out that she is an Agunah;

ומאן דאמר שלא תבוא לידי ממזרות סבורה שלא ביטל והוא ביטל והיא הולכת ונישאת בלא גט ונמצאו בניה באין לידי ממזירות.

2.

The one who says lest she come to Mamzerus, she thinks that he was not Mevatel, and [really] he was Mevatel. She remarries without a [Kosher] Get, and it turns out that her children are Mamzerim.

(סבורה שביטל והוא לא ביטל ובא אחר וקידשה תופסין בה קידושין. והיא סבורה שלא תופסין בה קידושין והיא ממתנת עד שימות בעלה הראשון והיא הולכת ונישאת ונמצא בניה באין לידי ממזירות - נועם ירושלמי מוחקו מכאן וגורסו לקמן) אמר רבי מנא סלקית לשיירא ושמעית לר' יעקב בר אחא ורבי אימי בשם ריש לקיש שלא תבוא לידי ממזרות.

(i)

(R. Mana): I went in a caravan, and I heard R. Yakov bar Acha and R. Imi say in the name of Reish Lakish, it is lest she come to Mamzerus.

אמר רב הונא אפילו כמאן דאמר שלא תהא יושבת עגונה אית ליה שלא תבוא לידי [דף כ עמוד ב] ממזירות.

(j)

(Rav Huna): Even the one who says lest she be Agunah, he holds that [also there is concern] lest she come to Mamzerus!

[צ"ל סבורה שביטל והוא לא ביטל ובא אחר וקידשה תופסין בה קידושין. והיא סבורה שלא תופסין בה קידושין - נועם ירושלמי]

1.

She thinks that he was Mevatel, and [really] he was not Mevatel. If another (Ploni) comes and is Mekadesh her, Kidushin takes effect in her, and she thinks that it did not take effect in her;

[צ"ל והיא ממתנת עד שימות בעלה הראשון והיא הולכת ונישאת ונמצא בניה באין לידי ממזירות - נועם ירושלמי]

2.

She waits until her first husband dies, and she goes and remarries (but really, she is Ploni's wife). It turns out that her children come to Mamzerus. We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

i.

Note: Why does she think that he was Mevatel? The RASHBA (33a) says that she heard a Kol (talk) that he was Mevatel. If she is so sure that it is true, that she ignores the Kidushin, why did she accept Kidushin?! Perhaps the case is, she received the Get e.g. six months after the date. She accepted Kidushin, and within a month of getting the Get, she heard (perhaps from witnesses) about the Bitul. She reasons that if Shali'ach ha'Get needed six months to get here, surely those who knew about the Bitul could not get here in less than a month! She deduces that Bitul was before she received the Get. She errs; perhaps there was a long delay until her husband found a Shali'ach, or the Shali'ach went elsewhere first, or tarried on the way... (PF)

עבר וביטלו

(k)

Question: If he transgressed and was Mevatel it (not in front of her or the Shali'ach, what is the law?)

נישמעינה מן הדא אם ביטלו הרי זה מבוטל דברי ר'.

(l)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. If he was Mevatel it (not in front of her or the Shali'ach), it is Batel. Rebbi says so;

רבן שמעון ב"ג אומר אינו יכול לבטלו ולא להוסיף על תנאו.

(m)

R. Shimon ben Gamliel says, he cannot nullify it, nor add stipulations.

יאות אמר רבן שמעון בן גמליאל [צ"ל מה כי ב"ד יפה - ספר משביח] מאי טעמא דרבי

(n)

Question: R. Shimon ben Gamliel said properly - [if not,] what power does Beis Din have?! What is Rebbi's reason?

דבר תורה הוא שיבטל והן אמרו שלא ביטל. ודבריהן עוקרין דברי תורה

(o)

Answer: Mid'Oraisa, he is Mevatel. Did [Chachamim] say that he was not Mevatel?! Do their words uproot Torah law?!

וכי זיתים על שמן וענבים על היין לא תורה הוא שיתרום והן אמרו שלא יתרום מפני גזל השבט.

(p)

Question: [One who tithed] olives on (i.e. to exempt Tevel olive) oil, or grapes on wine - is it Torah law that one may tithe [so], and they said that he cannot tithe so, due to stealing from Kohanim (lest one give according to the volume of the oil or wine, and according to the volume of olives or grapes needed to make it)...

ולא עוד אלא שאמרו עבר ותרם אין תרומתו תרומה

1.

And further, they said that if he transgressed and tithed [so], his Terumah is not Terumah! (We find that Chachamim uprooted Torah law!)

רבי אושעיה בר אבא אמר לרבי יודן נשייא באגדה דסבך מאן דייק לן.

(q)

. Oshaya bar Aba (to R. Yudan Nesiya): Who can explain to us the Halachah of your grandfather (Rebbi)?! (ALEI TAMAR - sometimes Halachah is called 'Agadah.')