1)

WHEN A SHALI'ACH CAN MAKE ANOTHER SHALI'ACH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 17a)

מתני' המביא גט בארץ ישראל וחלה הרי זה משלחו ביד אחר

(a)

(Mishnah): If [a Shali'ach] was bringing a Get within Eretz Yisrael, and he fell sick, he can send it with someone else;

אם אמר לו טול לי ממנה חפץ פלוני לא ישלחנו ביד אחר שאין רצונו שיהא פקדונו ביד אחר:

1.

If [the husband] told him to take a particular item from his wife [when he gives the Get], he may not send [the Get] with someone else, for [the husband] does not want his deposit to be in another's hands.

גמ' מפני שחלה. הא לא חלה לא.

(b)

(Gemara) Inference: This is because he fell sick, but if he did not fall sick, no (he may not send the Get with someone else).

לית הדא פליגא על רבי יוחנן דרבי יוחנן אמר שומר שמסר לשומר הראשון חייב.

(c)

Opinion #1: (In the Seifa, he may not send it with someone else, for the husband does not want his deposit to be in another's hands.) This does not argue with R. Yochanan. R. Yochanan said that a Shomer who [without permission] gave to another Shomer, the first Shomer is liable [even for Ones, for this is negligence. One might have thought that since he is liable, the husband is not adamant. The Gemara teaches that this is not so.]

רבי בא בריה דרבי חייה משום תנאי גיטין.

(d)

Opinion #2 (R. Ba brei d'R. Chiyah): It is due to Tanayim in Gitin (the husband is adamant that this Shali'ach give the Get).

[דף יז עמוד ב] מה נפק מביניהון

(e)

Question: What do they argue about?

קידם הבעל ונטלה. אין תימר משום תנאי גיטין יאות. אין תימר שאין רצוני שיהא פקדוני ביד אחר הרי אין פקדוני ביד אחר.

(f)

Answer: If the husband went first and took [the item]. If you will say that it is due to Tanayim in Gitin, this is fine. If you will say that it is does not want his deposit to be in another's hands, his deposit is not in another's hands

אף בקידושין כן.

(g)

Question: Does the same apply to Kidushin? (If he fell sick, can he make another Shali'ach?)

מה בין גיטין מה בין קידושין.

1.

Question: (Surely it is the same!) What is the difference between divorce and Kidushin? (We explained this based on PNEI MOSHE.)

ביד כל אדם מצוי לגרש. לא ביד כל אדם מצוי לקדש:

2.

Answer: Anyone can divorce (she need not consent), but not anyone can be Mekadesh. (Some say that since the Shelichus requires another's consent, this is called Mili, and a Shali'ach cannot make another Shali'ach for Mili.)

2)

A SHALI'ACH WHO BECAME SICK (Yerushalmi Perek 3 Halachah 6 Daf 17b)

מתני' המביא גט ממדינת הים וחלה עושה בית דין ומשלחו ואומר לפניהם בפני נכתב ובפני נחתם

(a)

(Mishnah): If a Shali'ach to bring a Get from abroad got sick, he makes a second Shali'ach in front of a Beis Din, and says 'it was written and signed in front of me.'

אין השליח האחרון צריך שיאמר בפני נכתב ובפני נחתם אלא אומר שליח בית דין אני:

1.

The last Shali'ach need not say b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam [when he gives the Get]. Rather, he says 'I am a Shali'ach of Beis Din.'

גמ' אמר רבי מנא לכן צריכה והוא שבא לארץ ישראל.

(b)

(Gemara - R. Mana): [The second Shali'ach must say 'I am a Shali'ach of Beis Din'] because [the Get] came to Eretz Yisrael [from Chutz la'Aretz];

שלא תאמר הואיל ובא לארץ ישראל יעשה כגיטי ארץ ישראל. וגיטי ארץ ישראל אין צריך לומר בפניי נכתב ובפניי נחתם

1.

Do not say that since it came to Eretz Yisrael [and it was given to another Shali'ach here], it becomes like a Get of Eretz Yisrael, which does not need b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam [or any other declaration].

[דף יח עמוד א] חלה השליח.

(c)

Question: If the [second] Shali'ach became sick [what is the law]?

אמר ר' חנינה בריה דרבי אבא הוה ליה עובדא ושאל (ושלח - קרבן העדה מוחקו) לרבי חייה ולרבי יסא ולרבי אימי והורון ליה [צ"ל תנן - קרבן העדה] אין השליח האחרון צריך שיאמר בפניי נכתב ובפניי נחתם אלא אומר שליח בית דין אני.

(d)

Answer (R. Chaninah brei d'R. Aba): A case occurred, and they asked R. Chiyah, R. Yosa and R. Imi, and they ruled for him 'our Mishnah says, the last Shali'ach need not say b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam when he gives the Get. Rather, he says 'I am a Shali'ach of Beis Din.'' (The last Shali'ach connotes that the second Shali'ach can make another Shali'ach, e.g. if he fell sick.)

וצריך למסור לו כל שליחותו.

(e)

Question: Must [the first Shali'ach] hand over to [the second] his entire Shelichus? (Or, can Beis Din appoint the second not in front of the first?)

רבי ירמיה אמר צריך למסור לו כל שליחותו.

(f)

Answer #1 (R. Yirmeyah): He must hand over to him his entire Shelichus.

רבי אבין בר כהנא אמר אין צריך למסור לו כל שליחתו.

(g)

Answer #2 (R. Avin bar Kahana): He need not hand over to him his entire Shelichus.

מייתי לה דרבי אבין בר כהנא מן הדא אין השליח האחרון צריך שיאמר בפניי נכתב ובפניי נחתם אלא אומר שליח בית דין אני.

(h)

Source: R. Avin bar Kahana learns from this [Mishnah]. 'The last Shali'ach need not say b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam. Rather, he says 'I am a Shali'ach of Beis Din.'

אמר רבי ירמיה חזר ביה (ר' אבון בר כהנא - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) מן הדא אין השליח האחרון צריך שיאמר בפניי נכתב ובפניי נחתם. אלא אומר שליח ב"ד אני:

(i)

R. Yochanan retracted, based on [our Mishnah] 'the last Shali'ach need not say b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam. Rather, he says 'I am a Shali'ach of Beis Din.' (We explained this like HAGAHOS R. DINAR. The name of the one who said that R. Yirmeyah is missing. Alternatively, the text should say 'Amrei' (they said that he retracted. - PF)