1)

SHELUCHIM WHO DID NOT SEE EVERYTHING (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 10a)

היה מחותם בארבעה ואמר בפני נכתב ובפני נתחתם בשני עדים. אלין תרין חורנא לינא ידע מה עסקיהון תפלוגתא דרבי יוחנן ורשב"ל

(a)

If four witnesses signed on it, and [the Shali'ach] said 'it was written in front of me, and two witnesses signed in front of me. I do not know about the other two', R. Yochanan and Reish Lakish argue about this;

דאתפלגון אמר לעשרה חתמו בגט והוחתמו מקצתן היום ומקצתן למחר ריש לקיש אמר כשר והשאר על תנאי

1.

They argued about one who told 10 'sign on the Get', and some of them signed today, and some of the signed tomorrow. Reish Lakish said, it is Kosher. [He intended only that two be witnesses,] and the rest sign only to fulfill his stipulation (so they need not sign the same day);

רבי יוחנן אמר פסול עד שיחתמו בו ביום.

2.

R. Yochanan said that it is Pasul, unless all of them sign the same day (for all of them are witnesses. Therefore, it is not enough to testify about two of the signatures. According to Reish Lakish, the husband wanted only two witnesses, so it suffices to testify about two of them.)

אמר ר' אמי מה פליגין ביוצא מתחת ידו אבל ביוצא מתחת ידי אחר אף (רבנן מודוי שהוא כשר) [צ"ל ר' יהודה מודה שהוא פסול - רידב"ז]

(b)

(R. Ami): When do [the first Tana and R. Yehudah] argue [in our Mishnah]? It is when he (the one who saw the signatures) is holding the Get. (Then, he is believed like two.) When another is holding it, even R. Yehudah agrees that it is Pasul. (The one who saw the signatures is not believed like two.)

1.

Note: The primary testimony is Kiyum of the signatures. In this Sugya, 'he' refers to the one [who says b'Fanai Nechtam]. 'Holds it' means that he is the Shali'ach.

ר' חנניה (דר' אמי - קרבן העדה מוחקו) א"ר זעירא מה פליגין ביוצא מתחת ידי אחר. אבל ביוצא מתחת ידו אף (ר' יהודה מודה שהוא פסול) [צ"ל רבנן מודוי שהוא כשר - רידב"ז]

(c)

(R. Chananyah citing R. Ze'ira): When do they argue? It is when another holds it, but if he holds it, even Rabanan agree that it is Kosher.

מתיב ר' זעירא לר' אימי אם ביוצא מתחת ידו (אחר - פני משה מוחקו) ר' יודה מכשיר אפילו בקמייתא.

(d)

Question (R. Ze'ira, to R. Imi): If [only] when he holds it, R. Yehudah is Machshir, [he should be Machshir] even in the first case (one says b'Fanai Nechtav, and one says b'Fanai Nechtam, i.e. and the latter is holding it)!

[דף י עמוד ב] אייתי ר' אמי לר' יונה חמוי ותנה ליה אחד אומר בפני נכתב [צ"ל ואחד אומר - קרבן העדה] ובפני נחתם פסול ר' יודן מכשיר.

(e)

Answer: [Indeed,] R. Imi brought [a Beraisa] to R. Yonah, his father-in-law, and taught 'if one says b'Fanai Nechtav, and one says b'Fanai Nechtam, it is Pasul, and R. Yudan is Machshir.'

אמר רבי אבין לישן מתניתא מסייעא לרבי זעירא בזה רבי יודן מכשיר.

(f)

Support (for R. Ze'ira - R. Avin - Tosefta): In [only] this case (one says b'Fanai Nechtav and two say b'Fanai Nechtam), R. Yudan is Machshir.

וקשיא על דרבי זעירא אם ביוצא מתחת ידי אחר בהדא לא עשו אותן כשנים. אימתי עשו אותו כשנים בזמן שהוא מעיד על הכתיבה ועל החתימה.

(g)

Question (against R. Ze'ira): If when another holds it, [Chachamim] did not make him like two [even when he holds it, he is not like two]! When did [Chachamim] make him two? It is when he testifies about [both] the writing and the signatures!