גיטין דף יז. א
אחד אומר בפני נכתב ושנים אומרים בפנינו נחתם, מה הדין באופנים דלהלן?
כשהגט יוצא מתחת עד הכתיבה | כשהגט יוצא מתחת עדי החתימה | |
ללישנא קמא דר' אמי | כשר | פסול |
לישנא בתרא דר' אמי | כשר | כשר |
שנים אומרים בפנינו נכתב ואחד אומר בפני נחתם, מה הדין באופנים דלהלן?
כשהגט יוצא מתחת שניהם [1] | כשאין הגט יוצא מתחת ידי שניהם | |
ללישנא קמא דר' אמי | לרבנן: פסול לר' יהודה: כשר |
פסול |
לישנא בתרא דר' אמי | כשר | לרבנן: פסול לר' יהודה: כשר |
שטר שנכתב בזמן אחד ונחתם בזמן אחר מה דינו?
נכתב בלילה ונחתם ביום | נכתב ביום ונחתם בלילה | |
בשאר שטרות | כשר | פסול |
בגט אשה | כשר | לרבנן: פסול [2] לר' שמעון: כשר [3] |
גיטין דף יז: א
במה נחלקו רבנן ור' שמעון?
רבנן דפסלי נכתב ביום ונחתם בלילה | לר' שמעון שמכשיר בהנ"ל | |
לר' יוחנן | חששו שמא יחפה על בת אחותו | לא חשש לחיפוי ופירות כבר מפסיד בשעת הכתיבה |
לריש לקיש | חששו שיפסיד פירות בחינם |
[1] דהיינו מתחת עד הכתיבה ועד החתימה.
[2] לר' יוחנן משום החשש שמא יחפה על בת אחותו, דהרי אין האשה מתגרשת עד שיחתם הגט וינתן לה, ושמא תזנה היא ביום קודם הנתינה, ואח"כ יתן לה הגט שכתוב בו הזמן של יום קודם ותגיד שכבר מגורשת היא מאז. ולריש לקיש טעם הזמן בגט משום פירות, כיון שאם לא יהיה זמן ימשיך למכור הבעל פירות גם אחר הגירושין, וכשתתבענו ידה תהיה על התחתונה. וה"ה כאן יש לחוש להיפך שאם כתוב בו זמן מוקדם היא תטרוף מהלקוחות את אותם פירות שמכר מהזמן הכתוב בשטר, ובאמת יש לו למכור פירות עד זמן הנתינה (וכמבואר בתוס' ד"ה נכתב).
[3] דלא חשש ר' שמעון לשמא יחפה על בת אחותו וכסברת ר"ל דזנות לא שכיחא. וגם לענין פירות לא חשש, כיון שאליבא דאמת סובר ר' שמעון שהבעל מפסיד את הפירות נכסי מלוג משעה שכתב את הגט, ולכך לא איכפת לן מה שהיתה החתימה שלא ביום הכתיבה.