גמ' כ: - כג:
פסולי פתילות - גמ' - אור מסכסכת (רש"י - קופץ, לא נכנס לתוכו), חוסן - אין השמן נמשך אחריו (רש"י), צמר - מכווץ, שער - איחרוכי. ומותרין למדורה.
פסולי שמנים - אין נמשכים אחר הפתילה (יטה)
תערובת דבר שמדליקין עם דבר שאין מדליקין פסול [אטו הפסול בעין]
חוץ: שהפסול רק כדי להציף, רב ברונא - חלב מהותך ודגים שנמוחו [גזרה לגזרה]
פסולי פתילות ושמנים אף במקדש [להעלות נר תמיד - מאליה] חוץ משמחת בית השואבה
ואף בחנוכה לרב הונא [כבתה זקוק לה, ובשבת יטה דאורה מותר]
ולרב חסדא רק בשבת חנוכה לא [אין זקוק לה, אורה מותר]
ולר' זירא אמר רב ור' יוחנן - תמיד כשרין [אין זקוק, אורה אסור [לרש"י - היכר]]
ולרב חסדא רק בשבת חנוכה לא [אין זקוק לה, אורה מותר]
ולר' זירא אמר רב ור' יוחנן - תמיד כשרין [אין זקוק, אורה אסור [לרש"י - היכר]]
עד שתכלה רגל מן השוק - כבתה זקוק, אי לא אדליק מדליק, שיעור
מהדרין (רש"י - אחר המצות) נר לכ"א;
מהדרין מן המהדרין:
לב"ש פוחת והולך [כנגד ימים הנכנסין, כפָּרֵי החג]
לב"ה מוסיף והולך [כנגד ימים היוצאין, מעלין בקודש]
לב"ש פוחת והולך [כנגד ימים הנכנסין, כפָּרֵי החג]
לב"ה מוסיף והולך [כנגד ימים היוצאין, מעלין בקודש]
מניחה על פתח ביתו מבחוץ, בחלון עלייה, על שולחנו בסכנה
צריך נר אחרת - להשתמש לאורה (לרש"י להיכר) חוץ מאיכא מדורה אא"כ הוא אדם חשוב
מאי חנוכה; והבור ריק אין בו מים
נר חנוכה - רבינא - בתוך י', ר' תנחום - למעלה מכ' פסולה [רש"י - אין פרסום],
בטפח הסמוך לפתח, מח' אי מימין או משמאל (להל')
בטפח הסמוך לפתח, מח' אי מימין או משמאל (להל')
אסור להרצות מעות כנגד הנר [כדם - וכסה במה ששפך - שלא יהו מצות בזויות]
לרב אין מדליקין מנר לנר, לשמואל מדליקין [מח' אי חייש לביזוי מצוה, לנראה כאכחושי מצוה (נ"מ לרב בלי קיסם לשמואל עם קיסם)], וכן מח' אי מתירין ציצית מבגד לבגד
נר מערבי עדות לשכינה בישראל
להל' הדלקה עושה מצוה [ראיה - למוצ"ש מכבה ומדליק, "להדליק נר"]
(חוץ מתופס ועומד [נראה כלצורכו])
(חוץ מתופס ועומד [נראה כלצורכו])
ולכן מדליקין מנר לנר (רש"י - כמנורה במשכן)
נשים חייבות [אף הן היו בנס]; אכסנאי חייב - בהשתתפות פרוטה אא"כ מדליקין בשבילו בביתו
ריב"ל - שמן זית מן המובחר לנר חנוכה [צליל אורו עדיף מאריכות זמן]
וכן לנר שבת [נמשך אחר הפתילה טפי] ולדיו
וכן לנר שבת [נמשך אחר הפתילה טפי] ולדיו
וצונו להדליק [רב אויא - לא תסור, ר' נחמי' - שאל אביך ויגדך]
אביי - ספק דדבריהם לא בעי ברכה חוץ מיו"ט שני [דלא לזלזל]
רבא - בעי ברכה חוץ מדמאי [דרוב מעשרין (רש"י - חומרא בעלמא)]
חצר עם ב' פתחים מב' רוחות צריך ב' נרות [חשדא דבני מתא - לא הדליק אף בשני]
נר א' עם ב' פיות עולה לב' בנ"א, וצריך כפיית כלי עליה שלא יהא כמדורה
נר שבת עדיף מחנוכה ומקידוש היום [שלום בית], חנוכה [פרסום] עדיף מקידוש (תדיר)
הרגיל בנר, הזהיר במזוזה, ציצית, קידוש היום, דרחים/מוקיר/דחיל רבנן
א"צ להזכיר חנוכה בברהמ"ז [דרבנן] ומח' בר"ח [דאו', היתר מלאכה]
לרב הונא ורב יהודה אין על הניסים במוסף, לר"נ ור' יוחנן מזכיר [יום מחייב]
רש"י כ: - כג:
נר שעוה - לרש"י כשר
על פתח ביתו מבחוץ - לרש"י - בחצר ליד ביתו
בנר מערבי מסיים - לרש"י - ההטבה, וראשון להדלקה
אי הנחה עושה מצוה: רש"י - הדלקה לאו מצוה כולי האי
גמ' - צריך להדליק בחוץ שלא יראה כלצורכו
גמ' - צריך להדליק בחוץ שלא יראה כלצורכו
על הניסים בתפלה - להלל ולהודאה נקבעו
לרש"י - להל' צריך להזכיר בברכת הפטרה ר"ח ויו"ט אף במנחה
גמ' כג: - כו.
פסול שמן שריפה (תרומה טמאה) בשבת - רבה - מתוך שמצוה לבערו שמא יטה, וגזרו יו"ט אטו שבת
רב חסדא - דוקא יו"ט ע"ש אסור דאין שורפין קדשים ביו"ט
אין שורפין קדשים ביו"ט [(רש"י - הו"א עדל"ת), עד בקר (שני), דוקא עולת שבת בשבתו, כמילה שלא בזמנו - לבדו, אין עדל"ת ועשה - שבתון]
שריפת תרומה [רש"י - דמי לקדש, תקלה]
מותר בהנאה [ונתתי לך משמרת תרומותי, ממנו בטמא - אבל תרומה טמאה אתה מבעיר,
לו ולא לאורו - בת אורו הוא]
לו ולא לאורו - בת אורו הוא]
שריפת קדשים אסור בהנאה [ק"ו ממעשר]
חומרי קדשים: פנקעכ"ס - פיגול (לרש"י - מחשבת חוץ לזמנו), נותר (לרש"י - אכילת חוץ לזמנו), קרבן, מעילה, כרת, אסור לאונן
תרומה: מחפ"ז - מיתה בידי שמים, חומש, אין פדיון, אסורה לזרים
מעשר: הד"ס ט"ב - הבאת מקום, וידוי, אסור לאונן, לוקה בטומאה, ביעור
אין מדליקין: לר' ישמעאל בעטרן [רבא - יֵצא ומבטל חובת הדלק"נ במקום סעודה [לרש"י - כבוד]]
ר"ש בן אלעזר - בצרי [שמא יסתפק ממנו, עף, לא נמשך אחר הפתילה]
בטבל טמא [אסור בהנאה [תרומותי - מהרמה ואילך]]
בטבל טהור [לרש"י - כ"ש מטמא]
ר' ישמעאל - בהיוצא מעץ [לא נמשך]
ר' ישמעאל בן ברוקה - רק מדליקין בהיוצא מפרי, ר"ט - רק משמן זית
סומכוס - ביוצא מבשר אלא שמן דגים (לרש"י - קרבי)
ותזנח משלום נפשי; הכנת ר"י לשבת; איזהו עשיר
סדין בציצית - לב"ש פטורין [לרש"י - לא דרשי סמוכין],
לב"ה חייבין [רש"י - סמוכין]
לב"ה חייבין [רש"י - סמוכין]
להל' לתלמידי ר"י א"צ [משום כלאים בכסות לילה, מנחות מ. - שמא יקרע סדינו ויהא מן העשוי]
רש"י כד: - כה:
איסור הדלקת שמן שריפה ביו"ט - לרש"י - לא יצא מן הכלל של שאר קדשים
כרת - לרש"י - ערירי, ומיתה = קיצור ימיו
גמ' כו: - כז:
רשב"א - אין קבלת טומאה ליוצא מן העץ חוץ מצמר ופשתן [ג' על ג' טפחים - ק"ו משתי וערב;
גע"ג אצבעות - והבגד בנגעים, לאביי בשרצים - או בגד]
גע"ג אצבעות - והבגד בנגעים, לאביי בשרצים - או בגד]
אביי - כתדב"ר ישמעאל דאין טומאה בשאר בגדים [כנגעים דכתיב בגד צמר ופשתים -
ב' מיעוטי - לגע"ג אצבעות וגע"ג טפחים בשאר בגדים]
ב' מיעוטי - לגע"ג אצבעות וגע"ג טפחים בשאר בגדים]
לאידך תדב"ר ישמעאל יש טומאה בשאר בגדים [או בגד]
רבא - הו"א - לרשב"א ג' על ג' טפחים בשאר בגדים טמאים [או בגד בשרצים]
למסקנא - אף לתדב"ר ישמעאל ג"ט בשאר בגדים טמאים [או בגד]
תדב"ר ישמעאל - אף כל בגד צמר ופשתים -
הו"א בכ"מ, רבא - דשרצים מטמאין גע"ג, ר"פ - לאתויי העלאת כלאים,
ר"נ בר יצחק - דשאר בגדים פטורים מציצית (מין כנף - ב' חוטי לבן)
הו"א בכ"מ, רבא - דשרצים מטמאין גע"ג, ר"פ - לאתויי העלאת כלאים,
ר"נ בר יצחק - דשאר בגדים פטורים מציצית (מין כנף - ב' חוטי לבן)
סומכוס - פשתן טווי פסול לסכך מדאו' [מטמא בנגעים], לרש"י אף אונין שלא נטוה דאו'
רש"י כז.
אין שתי וערב בשרצים - לרש"י - דרק כתיב "בגד"
גמ' כז: - לג:
היוצא מעץ פסול לפתילה חוץ מפשתן
אהל מקבל טומאה - לא ביוצא מעץ אלא בפשתן שחיבר לאהל [אהל אהל ממשכן, אבל קרשים אינם "משכן")
עור טהורה [יריעות המשכן ומכסהו - עליון כתחתון]
עור טמאה [הו"א תחש טמאה, צד השוה מנגעים ושרצים, ק"ו מנוצה של עזים שלא מטמא בנגעים]
תפילין, עורן, שער, גיד, רצועות - מטהורה
בגד שקיפלה לפתילה - לר"א טמאה, לר"ע טהורה [מח' אי בטל מתורת בגד, מח' בקולי מטלניות (פחות מגע"ג טפחים) ותלאו במגוד או שהניחו אחורי הדלת אי דעתו עליו]
לר"א אין מדליקין בה אא"כ הבהבה [גע"ג אצבעות מצומצמות ביו"ט וסוף הדלקה הוי בשבר כלי (נולד), לא דולק יפה], לר"ע מדליקין [כבר לא כלי מערב יו"ט]
לר"י מסיקין בכלים שרופים רק כשמרבה עליהם עצים מוכנים [רש"י - בטל ברוב]
לא יהא כלי אחר שממנו מנטפת או שואבת שמן [שמא יסתפק (רש"י - חשוב מכבה דמקצה לכך)] (אא"כ חיברה, במקום זריזין) ור"י מתיר
לר' ירמי' רבה מודה ר"ש דלא יגרר ספסל קטן [אפשר בלא"ה] (איתותב)
לעולא מודה ר"י דיגרר ספסל גדול [לא אפשר]
כיבוי - לת"ק חס על נר חייב [כר"י דמשאצל"ג חייב]
לר' יוסי דוקא חס על הפתילה חייב [מודה ר"י בסותר ע"מ לבנות שלא במקומו, מודה ר"ש דהוי תיקון מנא לעשותה פחם]
יעסוק בתורה ומצות לפני מותו; ושבח אני את המתים - זכות אבות, גזירות משה קיימין, פרסום מחילת עון דוד; מיתת דוד; בקשו לגנוז קהלת ומשלי; כי זה כל האדם;
שכינה והלכה וחלום טוב מתוך שמחה של מצוה; לעתיד תלד אשה ופירות כל יום וא"י תוציא גלוסקאות וכלי מילת, לגלג אותו תלמיד - בא ואראך דוגמתן בעוה"ז;
יהא ענוותן כהִלֵל, מה דעלך סני; והיה אמונת עתיך, יראת שמים - קב חומטין, מפתחות חיצונות; רשעים לבם בריא להם כאולם; מקום סכנה, מנקין מזכויותיו;
מיתת נשים בלידתן - נדה, חלה, נר, (נדרים); ילדות - מכבסות צואה בשבת, קורין לארון ארנא;
בנים קטנים - נדרים, ביטול תורה, מזוזה, ציצית, שנאת חנם; בחורים - ניבול פה;
בנים קטנים - נדרים, ביטול תורה, מזוזה, ציצית, שנאת חנם; בחורים - ניבול פה;
אם יחלה צריך זכות, נוטה למות יתודה, תשובה ומעש"ט פרקליטין אפי' א' מני אלף;
2800 עבדים להזהיר בציצית; בעון וכו'; צדיקים ותשב"ר נתפסים על הדור; ר"ש ובנו במערה
רש"י כח: - לא:
"ש" דתפילין מטהורה [חלק מש-ד-י וצריך מותר בפיך]
כיבוי הוי משאצל"ג - דעדיף שלא הובערה מעולם,
חס על הנר הוי סותר ע"מ לבנות שלא במקומו - דישתמש בפתילה אחרת,
רבותינו - איכא למימר ישתמש בנר למידי אחריני
רבותינו - איכא למימר ישתמש בנר למידי אחריני
גמ' לד. - לו.
לפני חשיכה - עשרתם, ערבתם (תחומין), הדליקו את הנר
בין השמשות מעשרין דמאי, ומערבין עירובי חצירות ולא תחומין [רש"י - סמך מפסוק]
נאכל עירובו ביה"ש או עירב ביה"ש (לרש"י - עירוב תחומין בדיעבד) הוי עירוב [ספק דרבנן לקולא]
איסור הטמנה - משחשיכה באינו מוסיף הבל [שמא ירתיח מתחלה] אבל ביה"ש סתם קדירות רותחות, מבעו"י במוסיף הבל [שמא יטמין ברמץ ויחתה] (רש"י - וגזרו אף במבושל כ"צ אא"כ יגרוף)
בין השמשות (ספק יום, לילה, שניהם) -
ר"י - לרבה 3/4 מיל משקיעה עד שהשוה עליון לתחתון;
לרב יוסף 2/3 מיל מהכסיף התחתון
לרב יוסף 2/3 מיל מהכסיף התחתון
ר' נחמיה - 1/2 מיל משקיעה
ר' יוסי - כהרף עין אחר ביה"ש דר"י
ר' יוחנן - הל' כר"י וכר' יוסי לחומרא - לשבת ולאכילת תרומה
שמואל - כוכב בינוני א' יום, ב' ביה"ש, ג' לילה
לרבה כוורת בת ג' כור אסור לטלטל [לאו תורת כלי], לרב יוסף דוקא בת ד' כור,
לרבה לאביי בת ב'
לרבה לאביי בת ב'
ו' תקיעות: 1. ביטל מלאכות שבשדות, 2. חנויות,
3. לר' נתן הדלקה, לרבי חליצת תפילין ושוהה כדי צליית דג קטן, ואח"כ 4. הדלק"נ לרבי,
5. (תרועה), 6. ושובת
3. לר' נתן הדלקה, לרבי חליצת תפילין ושוהה כדי צליית דג קטן, ואח"כ 4. הדלק"נ לרבי,
5. (תרועה), 6. ושובת
רש"י לד: - לו.
לרש"י יתכן ביה"ש של היום כולו יום, ולמחר כולו לילה
לרש"י - שופר מלאכתו להיתר ואפ"ה אסור לר' נחמי'
חצוצרות מלאכתו לאיסור ואפ"ה מותר לר"ש
חצוצרות מלאכתו לאיסור ואפ"ה מותר לר"ש
לרש"י - ר' נחמי' - מותר רק דבר שמלאכתו להיתר לתשמיש המיוחד לו
נקב במסס - לרש"י אפי' מצד א' טרפה