1)

WE ARE LENIENT ABOUT TECHUMIM (Yerushalmi Perek 5 Halachah 4 Daf 35a)

מתני' אין מודדין אלא מן המומחה

(a)

(Mishnah): We measure only from a Mumcheh.

ריבה למקום אחד ומיעט למקום אחד שומעים (למרבה) [צ''ל למקום שריבה - קרבן העדה]

(b)

If a Techum (e.g. to the east) was measured in two places (e.g. from the northeast and southeast corners), and one of them extends further [east] than the other, we follow the place where it is larger;

[צ''ל ריבה לאחד ומיעט לאחר שומעין למרבה - קרבן העדה]

(c)

If one measured a larger [Techum] and one measured a smaller, we follow the larger.

אפילו עבד אפילו שפחה נאמנין לומר עד כאן תחום שבת שלא אמרו חכמים בדבר להחמיר אלא להקל:

(d)

Even a male or female slave is believed to say 'the Techum extends to this place', for Chachamim did not say [the law of Techumim] to be stringent, rather, to be lenient.

[דף לה עמוד ב] גמ' ההדיוט שריבה אין שומעין לו

(e)

(Gemara): If a commoner measured more (a greater Techum), we do not heed him.

א''ר הושעיה הגיעוך סוף תחומי שבת [דף לח עמוד א (עוז והדר)] שאינן מחוורין מדבר תורה.

(f)

(R. Hoshayah): (Our Mishnah teaches that Chachamim said the law of Techumim to be lenient.) This shows that Techumim are not mid'Oraisa.

ר' מנא בעי ניחא אלפים אמה אינו מחוור ארבעת אלפים אמה מחוור הוא

(g)

Question (R. Mana): Granted, the Techum of 2000 Amos is not mid'Oraisa. The Techum of 4000 Amos is mid'Oraisa!

ר' שמעון בר כרסנא בשם ר' אחא אין לך מחוור מכולם אלא תחום שנים עשר מיל כמחנה ישראל:

(h)

Answer (R. Shimon bar Karsenah citing R. Acha): The only Techum that is mid'Oraisa is 12 Mil, like Machaneh Yisrael.

2)

BEING ME'AREV A FULL OR PARTIAL CITY (Yerushalmi Perek 5 Halachah 5 Daf 35b)

מתני' עיר של יחיד שנעשית של רבים מערבים את כולה

(a)

(Mishnah): If an individual's city became a public city, we may be Me'arev all of it.

ושל רבים שנעשית של יחיד אין מערבין את כולה אלא אם כן עשה (חוצה) לה כעיר חדשה שביהודה שיש בה חמשים דיורין דברי רבי יהודה

(b)

If a public city (even if it was not Reshus ha'Rabim) became an individual's city, we may be Me'arev it only if we leave outside [the Eruv] the size of the city 'Chadashah' of Yehudah, which has 50 residents. R. Yehudah says so;

רבי שמעון אומר שלש חצירות של שני שני בתים:

(c)

R. Shimon says, [one must leave over] three Chatzeros, each with at least two houses.

גמ' תני בשם ר' יודה אין מערבין אותה חציין.

(d)

(Gemara - Beraisa, in the name of R. Yehudah): [If an individual's city became a public city,] we may not be Me'arev half of it.

מחלפה שיטתיה דר' יודה

(e)

Contradiction: R. Yehudah contradicts himself!

דתני ר' חייה כיצד מתירין ר''ה ר' יודה אומר לחי מיכן ולחי מיכן קורה מיכן וקורה מיכן

1.

(R. Chiyah - Beraisa): How do we permit [a Mavuy Mefulash to] Reshus ha'Rabim? R. Yehudah says, he puts a Lechi on this side and a Lechi on the other side, or a Korah on this side and a Korah on the other side;

וחכמים אומרים לחי (וקורי) [צ''ל וקורה - הגר''ח קניבסקי שליט''א] מיכן ועושה צורת פתח מיכן

2.

Chachamim say, he puts a Lechi or Korah on this side, and Tzuras ha'Pesach on the other side.

והכא אמר הכן.

3.

[There, he permits every Mavuy by itself,] and here he says so (he forbids to be Me'arev half a city)?!

לא על הדא איתאמרת אלא על הדא אפילו עיר גדולה כאנטוכיא ואין בה אלא דלת אחת בלבד מערבין (עליה) [צ''ל את כולה - קרבן העדה] .

(f)

Answer #1: He did not say so [that we may not be Me'arev half] about this, rather, about the following. Even a great city like Antuchiya, and it has only one door, one may be Me'arev all of it;

תני בשם ר' יודה אין מערבין אותה חצין

1.

It was taught in the name of R. Yehudah that we may not be Me'arev half of it. (Since they must share the opening to Reshus ha'Rabim, they cannot separate from each other.)

אמר ר' יוסה הדא אמרה בני המבוי שנתנו קורתן (על פתח) [צ''ל באמצע - ריב''ש תה, קרבן העדה] המבוי אלו מותרין ואלו אסורין נתנו אלו ואלו אלו ואלו אסורין.

(g)

Inference (R. Yosah): If people of a Mavuy put their Korah in the middle of the Mavuy, these (who put it) are permitted, and these (the others) are forbidden. If both of them put [Koros], both of them are forbidden.

[דף לח עמוד ב (עוז והדר)] כיצד הוא עושה נותן את הקורה על פתח המבוי ומתיר את המבוי.

1.

How does he do [to permit the entire Mavuy]? He puts the Korah at the opening of the Mavuy.

חמשה מבואות למבוי נתנו קורתן באמצע המבוי אלו מותרין ואלו אסורין נתנו אלו ואלו אלו ואלו אסורין.

(h)

If five Mavo'os open to a Mavuy, if [the five] put their Koros [at their openings, which are] in the middle of the [central] Mavuy, these [that put] are permitted, and these [that did not put] are forbidden. If these and these put (the central Mavuy put at its opening to Reshus ha'Rabim), these and these are forbidden. (This is like above. Only a Mavuy that fixed itself forbids others.)

כיצד הוא עושה נותן את הקורה על פתח המבוי ומתיר את המבוי.

1.

How does he do [to permit all of them]? He puts the Korah at the opening of the [central] Mavuy [and all of them make Shituf together. We explained this like PNEI MEIR.]

[דף לו עמוד א] חד [צ''ל זמן - קרבן העדה] ר' פנחס סלק להכא חזא בפתח דשקתא דגזוראי אמר להן חלקתם עירובכם

(i)

Once, R. Pinchas came to here. He saw an opening of the market of [wood] cutters. (Their Mavuy was open to a big Mavuy.) He told them, did you divide your Eruvin?! (The only way to permit everyone is to be Me'arev together!)

אמר ליה רבי יודה בר שלום לחיזוק בתים נעשית:

1.

R. Yudah bar Shalom told him, [the Korah at our opening] is to strengthen the houses. (It is not to permit our Mavuy by itself.)

אלא אם כן עשה חוצה לה כעיר חדשה שביהודה.

(j)

(Mishnah): [If a public city became an individual's city, we may be Me'arev it] only if we leave outside like the city 'Chadashah' of Yehudah.

כגון צנן וחדשה ומגדל גד שיש בה (חמשה) [צ''ל חמשים - קרבן העדה] דיורין

(k)

Examples of this are Tzanan Chadashah and Migdal Gad, which has 50 residents.

אפילו אנשים נשים וטף אסי אמר ובלבד ישראל.

(l)

Even men, women and minors [count towards the 50]. Asi says, they must be Yisraelim.

ר' בא בר ממל שמעון בר חייה בשם רב בפתוחין לתוכה

(m)

(R. Ba bar Mamal citing Shimon bar Chiyah citing Rav): (R. Shimon requires leaving over three Chatzeros, each with at least two houses.) This is when [the houses] open to [the Chatzer].

א''ר מנא מכיון שהן פתוחין לתוכה נעשה כולן רשות אחת:

(n)

(R. Mana): Since they open to it, they all become one Reshus.