1)

LENIENCIES OF A CARAVAN (Yerushalmi Perek 1 Halachah 10 Daf 11b)

[דף יב עמוד ב (עוז והדר)] מתני' מקיפין בקנים ובלבד שלא יהא בין קנה לחבירו שלשה טפחים

(a)

(Mishnah): One may surround with sticks [stuck in the ground], as long as there are not three Tefachim between them.

בשיירא דיברו דברי רבי יהודה

(b)

R. Yehudah says, these Heterim were given only for a caravan;

וחכמים אומרים לא דיברו חכמים בשיירא אלא בהווה.

(c)

Chachamim say, [these Heterim always apply]. They discussed a caravan because this is a typical case.

כל מחיצה שאינה של שתי ושל ערב אינה מחיצה דברי רבי יוסי בי ר' יהודה

(d)

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, the Mechitzah must be horizontal and vertical (e.g. sticks and ropes);

וחכמים אומרים אחד משני דברים.

(e)

Chachamim say, one of the two matters (it must be horizontal or vertical).

ארבעה דברים פטרו במחנה מביאין עצים מ''מ. ופטורין מרחיצת ידים. ומדמאי. ומלערב:

(f)

Four exemptions were given to an [army] encampment - they may bring wood from any place [without concern for theft], they are exempt from washing [before eating], from [tithing] Demai (doubtfully tithed produce) and from making an Eruv.

[דף יב עמוד א] גמ' מקיפין בקנים בשיירא דברי ר' יודה

(g)

(Gemara - Beraisa): One may surround with sticks in a caravan. R. Yehudah says so.

הא יחיד צריך שתי וערב

1.

Inference: An individual needs [a wall that is horizontal and vertical].

והא רבי יודה (מאי שנא) [צ''ל משנייא - קרבן העדה] בין יחיד לשיירא ורבנן לא מהשניי בין יחיד לשיירא

(h)

Question: R. Yehudah distinguishes between an individual and a caravan. Do Chachamim not distinguish between an individual and a caravan?

נישמעינה מן הדא שיירא שחנת בתל שהוא גבוהה עשרה בנקע שהוא עמוק עשרה בגינה שהיא מוקפת גדר מטלטלין בה אפילו כור אפילו כוריים מטלטלין (בה עד בית סאתים) [צ''ל בכולה - קרבן העדה] ובלבד שלא ישיירו בה בית סאתים פנוי

(i)

Answer: We learn from the following. If a caravan camped in a mound 10 [Tefachim] tall, or in a cavity 10 Tefachim deep, in a garden surrounded with a fence, they may carry in it, even if it is a [Beis] Kor (the area in which one seeds 30 Sa'im, i.e. 75,000 square Amos), one may carry in all of it, as long as there is not Beis Sa'atayim (5,000 square Amos) empty.

ר' אחא בשם ר' חיננה אפי' אוכפות אפי' עביטין

(j)

(R. Acha citing R. Chinenah): Even saddles, even Avitim (pillows under saddles, suffice that the place is not considered empty).

מילתיה דרב הונא אמרה ובלבד אדם

1.

Rav Huna's words show that [empty is] only of people (i.e. it is forbidden if there are Beis Sa'atayim more than is allowed for the number of people - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL);

דמר רבי בא בשם רב חונה אחד או שנים נותנין להן בית סאתים ג' נותנין להן בית ששת סאין [דף יג עמוד א (עוז והדר)] מיכן והילך לפי חשבון אין שיירה פחות משלשה

2.

(R. Ba citing Rav Huna): One or two people, we give to them Beis Sa'atayim. To three, we give Beis six Sa'im. From [three] and up, it is according to the calculation (Beis Sa'atayim per person). A caravan is not less than three. (This is Stam. This shows that even Chachamim distinguish individuals and a caravan.)

אין העכו''ם משלים בשיירה קטן מהו שישלים בשיירא.

(k)

Question: Nochrim do not complete [the Shi'ur of three]. Does a minor complete a caravan? (This is not answered. The following was copied from below (6:4), even though it is not relevant here.)

היך עבידא היו שנים ועירבו עירוב אחד ובא העכו''ם והוסיף כבר נכנסה שבת באיסור

(l)

What is the case? There were two, and they made one Eruv (there was Karmelis or Reshus ha'Rabim in between, so it did not help), and a Nochri came and added [walls that would enable an Eruv]. Shabbos already entered b'Isur (so it is forbidden even now that there are walls).

היו ג' ועירבו שנים עירובין ובא העכו''ם ופחת כבר נכנסה שבת [דף יב עמוד ב] בהיתר

1.

If there were three, and they made two Eruvin (i.e. each was Me'arev by itself), and a Nochri came and opened [the walls between them]. Shabbos already entered b'Heter (so it is still permitted).

ר' דריפה אמר ר' ניסא שאל מהו ליתן להן ג' ראשי תורין שיהא זה מטלטל בתוך סאתים של זה וזה מטלטל בתוך סאתים של זה.

(m)

(R. Darifah): R. Nisa asked, do we give to them three triangles, that this one may carry in the Beis Sa'atayim of this one , and this one may carry in the Beis Sa'atayim of this one?

ר' אחא בשם רב חסדיי אתייא דר' יוסי בי ר' יודה בשיטת אביו וחלוק על אביו

(n)

(R. Acha citing Rav Chisda): R. Yosi bei R. Yehudah holds like his father, and argues with his father;

בשיטת אביו ביחיד (יתר) [צ''ל פחות - פני מאיר] מבית סאתים וחלוק על אביו בשיירא (פחות) [צ''ל יותר - פני מאיר] מבית סאתים

1.

He holds like his father about an individual in less than Beis Sa'atayim (both require horizontal and vertical Mechitzos), and argues with his father about a caravan more than Beis Sa'atayim [per person. R. Yehudah says that a horizontal or vertical wall suffices, if there is not Beis Sa'atayim empty. His son allows this only up to Beis Sa'atayim per person.]

והן אשכחנן דר' יודה אמר ביחיד (יותר) [צ''ל פחות - פני מאיר] מבית סאתים צריך שתי וערב

(o)

Question: Where do we find that R. Yehudah said that an individual in less than Beis Sa'atayim needs horizontal and vertical [Mechitzos]?

נישמעינה מן הדא דמר ר' אחא תנא ר' חנין ר' יוסה בשם רב ששת כשם שחלוקין כאן כך חלוקים בכלאים

(p)

Answer: We learn from the following. R. Acha said that R. Chanin citing R. Yosah citing Rav Sheshes taught a Beraisa "just like they argue here, they argue in Kil'ayim'';

וכלאים לא אפי' היא בית רובע

1.

Is not Kil'ayim even for Beis Rova (one part in 24 of a Beis Se'ah, the smallest Shi'ur in Kil'ayim? Also in Shabbos, R. Yehudah does not distinguish less than Beis Sa'atayim (the smallest Shi'ur) from more than it. We explained this like PNEI MEIR.)

כמה הוא מחנה

(q)

Question: How much is a Machaneh [that Chachamim exempted from four matters]?

רבי חנניה אמר מאה [שופטים ז יט] ויבא גדעון ומאה איש אשר אתו בקצה המחנה

(r)

Answer #1 (R. Chananyah): It is [at least] 100 - "va'Yavo Gid'on u'Me'ah Ish Asher Ito bi'Ktzei ha'Machaneh.''

[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] ר' אבינה בעי אילו אמר מחנה ואנשים אשר אתו מאה יאות

1.

Objection (R. Avinah): Had it said "Machaneh v'Anashim Asher Ito Me'ah'', it would be a proper [answer. However, the way it is written, "bi'Ktzei ha'Machaneh'' refers to Machaneh Midyan! - PNEI MOSHE]

רבי יוחנן אמר עשרה [שמואל א כה ט] ויבאו נערי דוד וידברו אל נבל וגו'

(s)

Answer #2 (R. Yochanan): It is 10 - "va'Yavo'u Na'arei David va'Ydabru El Naval... [va'Yanuchu.'' Before it said that there were 10];

מהו וינוחו ר' יוסטא בר שונה אמר נעשו מחנה

1.

What is "va'Yanuchu''? R. Yusta bar Shoneh said, they made a Machaneh.

רבי יודה בן פזי אמר עשרה [דברי הימים א יב כג] עד למחנה גדול כמחנה אלהים וכמה מחנה אלהים עשרה.

(t)

Support (R. Yudah bar Pazi): It is 10 - "Ad l'Machaneh Gadol k'Machaneh Elokim.'' How much is Machaneh Elokim? It is 10 (Shechinah dwells among 10).

תני בשם רבי יודה שנים עשר אלף כמחנה ישראל.

(u)

Answer #3 (in the name of R. Yudah): It is 12,000, like Machaneh Yisrael (initially, this many came to fight Midyan).

היוצאים למלחמת הרשות מותרין בגזל עצים לחים ואסורין בגזל עצים יבישין היוצאים למלחמת חובה מותרין בגזל עצים יבישין ולחין

(v)

[A Machaneh] that goes out to an optional war may steal (take from anyone) moist wood, but not dry wood. One that goes out to an obligatory war may steal dry and moist wood.

ר' דניאל בריה דרב קטינה בשם רב חונא אם היו עשויין [דף יג עמוד א] חבילה אסור

1.

(R. Daniel brei d'R.av Katinah citing Rav Huna): If they were made in a bundle, it is forbidden.

עד כדון בשאינן סמוכין לחורש ואפי' סמוכין לחורש

2.

(Yehoshua enacted that anyone may take wood from fields, and it is not considered theft.) That is only when they are not near a forest. [A Machaneh is permitted] even if they are near a forest.

עד כדון בשאינן סמוכין למעיין ואפי' סמוכין למעיין

3.

(Anyone may eat without Netilas Yadayim if he has no water.) That is only when they are not near a spring. [A Machaneh is permitted] even if they are near a spring.

נכנסו עמהן לעיר כבר נפטרו יצאו עמהן מעיר כבר נתחייבו בדמאי.

4.

[A Machaneh need not tithe Demai. If they acquired Demai] and it entered the city with them, they were already exempted. [If people had Demai in their houses] and left the city [to go to war], they were already obligated [to tithe] Demai.

ר' יוסה בשם ר' אבהו א''ר חזקיה בשם רבי יודה בן פזי דמיי תקן לא תקן:

5.

(R. Yosah citing R. Avahu citing R. Chizkiyah citing R. Yudah bar Pazi): [It is called] Demai (this is like Da Mai, what is it) - was it fixed (tithed), or not fixed?

ומלערב:

(w)

(Mishnah): And they are exempt from making an Eruv.

רב חייה בר אשי אמר הדא דאת אמר בעירובי חצרות אבל בעירובי תחומין דבר תורה הן.

1.

(R. Chiya bar Ashi): This refers to Eruvei Chatzeros, but Eruvei Techumim is mid'Oraisa (they are obligated).

ויש חצירות במחנה

(x)

Question: Are there Chatzeros in a Machaneh?! (Surely it must refer to Eruvei Techumim!)

(לסתור) [צ''ל להציר - קרבן העדה] אהלים שבמחנה

1.

Answer: [It is needed] to permit [transfer between] tents in the Machaneh.

כהדה דתני אהלים שבמחנה (צריכין עירוב אהלים שבשיירה אינן) [צ''ל אינן צריכין עירוב אהלים שבשיירה - קרבן העדה] צריכין עירוב.

2.

Support (Beraisa): Tents in a Machaneh do not need an Eruv. Tents in a caravan need an Eruv.

יהודה בן תימא אומר אף חונים בכל מקום ובמקום שהן נהרגין שם נקברין שלא תאמר יעשו כהרוגי פלמוסיות

(y)

R. Yehudah ben Teima says, [there are more leniencies for a Machaneh. They may] even camp anywhere, and where they die, they are buried. Do not say that they do like troops [who dig a big pit to cast all Mesim into it].

אית תניי תני אסור לפנותן ואית תניי תני מותר לפנותן

1.

Some teach that it is forbidden to move [body from where they were buried initially], and some teach that it is permitted to move them.

אמר רב חסדיי מאן דמר מותר לפנותן במכונסין ומאן דמר אסור לפנותן במפוזרין

2.

(Rav Chisdai): The one who permits moving them discusses a gathering (many bodies together in one pit. It is honorable to bury them separately.) The one who forbids moving them discusses when they are separate.

כשם שבהליכתן פטורין מארבעה דברים כך בחזירתן פטורין מארבעה דברים

(z)

Just like when they go out [to war] they are exempt from four matters, so in their return they are exempt from four matters.

רבי יוסה בי ר' בון שמע לה מן הדא [שופטים ז ג] מי ירא וחרד ישוב ויצפור מהר הגלעד ולמה הן חוזרין בצפירה מפני השונאין.

1.

Source (R. Yosi bei R. Bun): We learn from "Mi Yarei v'Chared Yashov v'Yitzpor me'Har ha'Gil'ad.'' Why do they return hastily (ALEI TAMAR)? It is due to the enemy. (Since there is danger, we are lenient also when they return.)

רבי יוסי בי רבי בון בשם רב כשם שבהליכתן פטורין מארבעה דברים כך בחזירתן פטורין מד' דברים:

2.

(R. Yosi bei R. Bun citing Rav): Just like when they go out they are exempt from four matters, so in their return they are exempt from four matters.

HADRAN ALACH PEREK MAVUY