13th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 90 (28 Sivan) - Dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev (ben Rav Avrohom Tzvi) Gustman, zt"l, Rosh Yeshiva of Yeshivas Netzach Yisrael-Ramailes (Vilna-Brooklyn-Yerushalayim), author of "Kuntresei Shi'urim" and renowned Dayan in pre-war and post-war Vilna, on his Yahrzeit. Dedicated by Harav Avraham Feldman of Yerushalayim, Dr. Yehoshua Daniel of Efrat, and Rabbis Eliezer and Zalman Stern of New York, who merited to study under the Rosh Yeshiva zt"l in Yerushalayim.
 
12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 90 (3 Teves) - the Dafyomi material for today has been dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev Gustman Ztz"L (author of "Kuntresei Shiurim") and his wife, Rebbetzin Sarah Gustman (daughter of Hagaon Rav Meir Bassin, a Dayan in Vilna) in honor of the day of the Yahrzeit of the Rebbetzin. Sponsored by a number of Rav Gustman's Talmidim (Yechiel Wachtel, Michael Starr and Mordecai Kornfeld).

1)

TOSFOS DH Karmelis v'Reshus ha'Yachid ka'Miba'i Lei

תוספות ד"ה כרמלית ורה''י קמבעיא ליה

(SUMMARY: Tosfos proves that the pillar is distanced from the roof.)

וכגון שהעמוד מופלג מן הגג ד'

(a)

Explanation: The case is, the pillar is distanced from the roof four [Tefachim];

דאי בסמוך לו לא הוי עמוד רה''י דנפרץ במילואו לגג וכגג דמי אבל כשהוא מופלג אסור

1.

If it were close to it, the pillar would not be Reshus ha'Yachid, for it is totally breached to the roof, and it is like the roof (and permitted). However, when it is distanced, it is forbidden.

אע''ג דדרך למעלה מעשרה משתמש דהוי מקום פטור

(b)

Implied question: He uses [the pillar] via above 10, which is Mekom Petur!

מ''מ אסור להחליף ואפילו מאן דשרי לעיל הכא מודה כיון דאין נח במקום פטור

(c)

Answer: Even so, it is forbidden to transfer. Even the one who permits above (87b), here he agrees, since it does not rest in Mekom Petur.

2)

TOSFOS DH Ela Beis Amos b'Gag v'Shtei Amos b'Achsadra Mahu

תוספות ד"ה אלא ב' אמות בגג ושתי אמות באכסדרה מהו

(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about the status of the roof.)

פירש בקונטרס ע''ג תקרה של אכסדרה של בעלים אחרים יותר מבית סאתים דהשתא הוי ליה כרמלית

(a)

Explanation #1 (Rashi): It is on top of the roof of an Achsadra of another owner. It is more than Beis Sa'atayim, so it is a Karmelis.

אבל תוך אכסדרה לא רצה לפרש דכיון דמקורה לא הוי כרמלית במה שהוא יותר מבית סאתים כדמוכח בפרק עושין פסין (לעיל דף כה.)

(b)

Observation: However, he did not want to explain inside the Achsadra. Since it is covered, it is not a Karmelis due to being more than Beis Sa'atayim, like is proven above (25a);

דאמר קרפף יותר מבית סאתים וקירה בו בית סאה כו'

1.

It says that a Karfef more than Beis Sa'atayim and he covered a Beis Se'ah (the covered part does not join to make it more than Beis Sa'atayim. Even Rabah disagrees only regarding a sloped covering.)

ומיבעיא ליה באכסדרה דלא שייך בה כל כך כשם שדיורין חלוקין למטה דלית בה דיורין כל כך כדפי' בקונטרס

2.

He asks about an Achsadra, about which it is not so relevant to say "just like residents divide below..." It does not have residents to such an extent, like Rashi explained.

ובתר הכי בעי בחורבה דחזי' לדירה טפי ובעי נמי בגג דחורבה כמו באכסדרה

3.

Afterwards, he asks about a ruin. It is more proper for Dirah. Also regarding a ruin, he asks about the roof of the ruin, just like regarding an Achsadra.

ומלשון הקונטרס משמע דבחורבה לא בעי בגג החורבה (הגהת הב"ח) אלא בקרקע החורבה

(c)

Inference: Rashi's words connote that regarding a ruin, he does not ask about its roof, rather, about the floor of the ruin.

ור''ת פי' ב' אמות בגג דהוי רה''י וב' אמות בעמוד שהוא כרמלית שאינו גבוה י' והוא רחב ד' וחשיבא לגג כרה''י משום דמהני ביה עירוב לטלטל בכולו ולא הוי כשאר כרמלית

(d)

Explanation #2 (R. Tam): [He asks about] two Amos on a roof, which is Reshus ha'Yachid, and two Amos on a pillar that is Karmelis, for it is not 10 tall, but it is four wide. The roof is considered like Reshus ha'Yachid because Eruv helps for it to carry in all of it. It is not like other [cases of a] Karmelis.

3)

TOSFOS DH Oh Dilma Kivan demi'Gag l'Gag Asur

תוספות ד"ה או דילמא כיון דמגג לגג אסיר

(SUMMARY: Tosfos questions Rashi's Perush.)

פי' בקונטרס וטעמא דרבנן משום דקפדי אשינוי בעלים

(a)

Explanation (Rashi): Rabanan's reason is because they are adamant about different owners.

קצת קשה דלקמן (צא:) אמרינן גג וחצר ומרפסת רשות אחת לרבנן משמע אע''פ שהן של בעלים הרבה

(b)

Question: Below (91b) we say that a roof, Chatzer and balcony are one Reshus according to Rabanan. This connotes even if they are of many owners!

4)

TOSFOS DH u'Shmuel Amar Ein Metaltelim Bo Ela b'Dalet

תוספות ד"ה ושמואל אמר אין מטלטלין בו אלא בד'

(SUMMARY: Tosfos points out that Rashi explains the Havah Amina.)

פי' בקונטרס והא דקאמר ר''מ רשות אחת היינו לטלטל ב' אמות בזה וב' אמות בזה

(a)

Explanation (Rashi): R. Meir said that they are one Reshus, i.e. to carry two Amos in this one and two Amos in this one.

אע''ג דלפי המסקנא דמוקי שמואל ביתר מב' סאתים אתי שפיר דאיכא לאוקומי מתני' דלא הוי יותר מבית סאתים

(b)

Implied question: (What forced him to say that he cannot carry four Amos in one?) According to the conclusion, that Shmuel establishes it when [the roof] is more than Beis Sa'atayim, this is fine. We can establish our Mishnah that it is not more than Beis Sa'atayim!

מ''מ הוצרך לפרש הקונטרס למאי דסלקא דעתיה השתא

(c)

Answer: Even so, Rashi needed to explain the current Havah Amina.

5)

TOSFOS DH Kashya d'Rav ad'Rav

תוספות ד"ה קשיא דרב אדרב

(SUMMARY: Tosfos explains the premise of the question.)

דס''ד דבלא מינכר מחיצה איירי דאי מינכר מחיצתא לא היה שמואל אומר אין מטלטלין בו אלא בארבע

(a)

Explanation: We are thinking that he discusses when the Mechitzah is not evident, for if it were evident, Shmuel would not say that he can carry only within four Amos.

6)

TOSFOS DH Hacha d'Havi Yoser mi'Beis Sa'atayim

תוספות ד"ה הכא דהוי יותר מבית סאתים

(SUMMARY: Tosfos discusses the law of a roof.)

ולא אמרינן גוד אסיק לר' מאיר בגגין הרבה אלא במחיצות החיצונות כיון דכולן רשות אחת הן אע''ג דלענין כלים ששבתו בבית אינו רשות אחת ואמרינן גוד אסיק לשמואל

(a)

Explanation: According to R. Meir, when there are many roofs we say Gud Asik only for the outer Mechitzos, since they are one Reshus, even though regarding Kelim that were Shoves in the house, they are not one Reshus, and we say Gud Asik according to Shmuel.

ואם תאמר כיון דשמואל חשיב גג כקרפף לאסור ביתר מבית סאתים אם כן בבית סאתים או בפחות נמי יחשב כקרפף בית סאתים שלא הוקף לדירה

(b)

Question: Since according to Shmuel, the roof is considered a Karfef to forbid when it is more than Beis Sa'atayim, if so, also when it is Beis Sa'atayim or less, it should be considered like a Karfef Beis Sa'atayim that was not Hukaf l'Dirah...

ויאסר לטלטל מגג לחצר לרבנן כמו מקרפף לחצר

1.

... And it should be forbidden to transfer from the roof to the Chatzer according to Rabanan, just like from a Karfef to a Chatzer!

ולקמן (צא.) אמרי' דלרבנן גג וחצר רשות אחת וקרפיפות רשות אחת

2.

Below (91a) we say that according to Rabanan, a roof and a Chatzer are one Reshus, and Karfifos are one Reshus!

וי''ל דדירת גג הויא טפי דירה מבקרפף לענין כשאינו יותר מבית סאתים

(c)

Answer: Dirah on a roof is considered Dirah more than Dirah in a Karfef, when it is not more than Beis Sa'atayim (even though when it is more, they are the same).

7)

TOSFOS DH Itmar Sefinah

תוספות ד"ה איתמר ספינה

(SUMMARY: Tosfos explains that it is more than Beis Sa'atayim.)

ביתירה מבית סאתים איירי כדפי' בקונטרס ופליגי אי חשיבי מחיצות (כן נראה להגיה, וכן הוא בתוספות הרא"ש) דספינה כמוקפת לדירה אי לא

(a)

Explanation: We discuss when it is more than Beis Sa'atayim, like Rashi explained. They argue about whether or not the walls of the boat are considered Mukafos l'Dirah;

אבל בפחות מבית סאתים לכולי עלמא הויא מחיצה ומטלטל בה דהא נעשה כולה כד''א דפסקי רב ושמואל כרבן גמליאל בספינה בפ' מי שהוציאוהו (לעיל דף מב:)

1.

However, less than Beis Sa'atayim, all agree that it is a Mechitzah, and he may carry in it, for all of it becomes like four Amos, for Rav and Shmuel rule like R. Gamliel regarding a boat (above, 42b);

ואי אפילו בפחות מבית סאתים אין מטלטלין בה אלא בד' לא היתה נחשבת כד''א כמו בשבת בתל ונקע דדוקא מד' אמות ועד בית סאתים אבל יותר מבית סאתים לא:

2.

If even less than Beis Sa'atayim, one may carry only within four Amos, it would not be considered like four Amos, like one who was Shoves on a mound or in a cleft in a rock. [It is like four Amos] only if it is between four Amos and Beis Sa'atayim, but not if it is more than Beis Sa'atayim.

90b----------------------------------------90b

8)

TOSFOS DH d'Ha Ika Mechitzah

תוספות ד"ה דהא איכא מחיצתא

(SUMMARY: Tosfos points out that this can be even according to R. Zeira.)

ואפילו לר' זירא דאמר בריש מי שהוציאוהו (לעיל דף מג.) מחיצות להבריח מים עשויות

(a)

Implied suggestion: [Rav cannot hold like] R. Zeira, who said above (43a) that the walls [of a boat] are to keep out the water!

היינו דוקא לענין יוצא חוץ לתחום דלא שרי להלך את כולה

(b)

Answer: [Rav can hold like him. R. Zeira said so] only about leaving the Techum, that he may not walk in the entire boat.

9)

TOSFOS DH v'Rav Aliba d'R. Meir Litaletel mi'Gag l'Chatzer

תוספות ד"ה ורב אליבא דר''מ ליטלטל מגג לחצר

(SUMMARY: Tosfos explains why we asked only according to Rav.)

לשמואל אליבא דר' מאיר לא מצי למיפרך כדפי' בקונטרס דלשמואל גגין השוין לר''מ הוי כרמלית לפיכך אין מטלטלין מהן לחצר

(a)

Explanation: According to Shmuel according to R. Meir, we could not ask, like Rashi explained, for according to Shmuel, R. Meir considers even roofs (one is not 10 taller than the other) like Karmelis. Therefore, one may not transfer from them to the Chatzer;

ופחות מבית סאתים נמי אע''ג דלא הוי כרמלית מ''מ כיון דחשיב ליה לשמואל אין מוקף לדירה ליכא למיפרך דליטלטל מגג לחצר

1.

Also less than Beis Sa'atayim, even though they are not Karmelis, still, since according to Shmuel they are considered not Mukaf l'Dirah, we cannot ask that he should [be allowed to] transfer from the roof to the Chatzer.

אע''ג דלרבנן בגג יתר מבית סאתים אסור לטלטל ממנו לחצר לשמואל בפחות מבית סאתים שרי

(b)

Implied question: According to Rabanan, when a roof is more than Beis Sa'atayim, one may not transfer from it to the Chatzer, and when it is less than Beis Sa'atayim, one may!

מ''מ יאמר שמואל דלר''מ יש לגג תורת קרפף בין ביתר מבית סאתים בין בפחות

(c)

Answer: Even so, Shmuel will say that according to R. Meir a roof has the law of a Karfef, whether it is more than Beis Sa'atayim or less.

10)

TOSFOS DH Litaletel mi'Gag l'Chatzer

תוספות ד"ה ליטלטל מגג לחצר

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

אע''ג דידע טעמא דר''מ בגג (הגהת הב"ח) גבוה ונמוך דהוי משום דרב יצחק בר אבדימי

(a)

Implied question: [The Makshan] knew that R. Meir's reason for tall and low roofs [adjacent to each other] is due to R. Yitzchak bar Avdimi (one may not transfer between two adjacent similar Reshuyos, lest one adjust a load on a mound 10 tall and four wide in Reshus ha'Rabim. The same applies here!)

מגג לחצר דעניניהם (הגהת הב"ח) חלוקים ס''ד דלא דמו לתל ברה''ר

(b)

Answer: From a roof to a Chatzer, which are different matters, one might have thought that they are unlike a mound in Reshus ha'Rabim.

11)

TOSFOS DH li'Shmuel Aliba d'Rabanan Litaletel mi'Gag l'Karfef

תוספות ד"ה לשמואל אליבא דרבנן לטלטל מגג לקרפף

(SUMMARY: Tosfos concludes that they are not more than Beis Sa'atayim.)

פירש בקונטרס בגג יתר מבית סאתים לקרפף יתר מבית סאתים כיון דחשיב ליה אין מוקף לדירה והוו תרווייהו כרמלית

(a)

Explanation #1 (Rashi): [He asks that it should be permitted to transfer] from a roof more than Beis Sa'atayim to a Karfef more than Beis Sa'atayim, since he considers it not Mukaf l'Dirah, and both of them are Karmelis.

וא''ת ומנא ליה דאסור

(b)

Question: What is [the Makshan's] source that it is forbidden?

דאי משום דאמרי רבנן לקמן דגגין וחצירות רשות אחת וקרפיפות רשות אחת

1.

Suggestion: It is because Rabanan say below (91a) that roofs and Chatzeros are one Reshus, and Karfifos are one Reshus.

התם ע''כ באין יתירים מבית סאתים כדפירש בסמוך בקונטרס דביתירים לא יאמר ר''ש דחצר וקרפף רשות אחת

2.

Rejection: There, you are forced to say that they are not more than Beis Sa'atayim, like Rashi explained below. If they were more, R. Shimon would not say that a Chatzer and Karfef are one Reshus;

דבהדיא מוכח בפ' עושין פסין (לעיל דף כג:) גבי נזרע רובו דקרפף יתר מבית סאתים לר''ש הוי כרמלית

i.

It is explicitly proven above (23b) regarding if the majority was seeded, that a Karfef more than Beis Sa'atayim according to R. Shimon is a Karmelis!

ונראה לר''י דבגג דלא הוי יתר מבית סאתים פריך דליטלטל לקרפף שאינו יתר מבית סאתים לרבנן

(c)

Explanation #2 (Ri): He asks about a roof not more than Beis Sa'atayim, that he should [be permitted to] transfer from [it to] a Karfef not more than Beis Sa'atayim, according to Rabanan;

אע''ג דדירת גג חשיב טפי משל קרפף שמותר לטלטל מגג לחצר ומקרפף לחצר אסור

1.

Implied question: Dirah of a roof is more important than that of a Karfef, for it is permitted to transfer from a roof to a Chatzer, but not from a Karfef to a Chatzer!

מ''מ הוי לן למישרי מגג לקרפף דטפי דמי לקרפף מלחצר דכשהוא יתר מבית סאתים הוי כרמלית כמו קרפף וחצר אפילו בית עשרה כורים שריא

2.

Answer: Still, we should permit from the roof to the Karfef, because [a roof] resembles a Karfef more than [it resembles] a Chatzer, for when it is more than Beis Sa'atayim, it is a Karmelis, like a Karfef, but a Chatzer, even if it is 10 Korim (300 Sa'im), is permitted.

ומשני גזירה שמא יפחת פי' שמא יפחת הגג באמצעיתו וישתמשו בני הבית על הגג דרך הפחת ואז הוי הגג חשוב מוקף לדירה ואסור לטלטל ממנו לקרפף כמו מקרפף (הגהת הב"ח) לחצר

3.

[Rabah bar Ula] answers that it is a decree lest it be Nifchas. I.e. perhaps the roof will cave in its middle, and people of the house will use the roof via the hole, and then the roof is considered Mukaf l'Dirah, and it is forbidden to transfer from it to the Karfef, just like from a Karfef to a Chatzer.

אע''ג דהוי מוקף ולבסוף פתח דלא חשיב מוקף לדירה

4.

Implied question: [Using the roof after it caved in] is [like] Mukaf and later opened, which is not considered Mukaf l'Dirah!

דדוקא בקרפף שלא הוקף לדירה לא מהני הוקף ולבסוף פתח אבל בגג דבלאו הכי חשיב קצת מוקף לדירה דהא מותר לטלטל ממנו לחצר מהני ליה הפחת לשוויה מוקף לדירה לגמרי כחצר

5.

Answer: Only regarding a Karfef that was not Hukaf l'Dirah, Mukaf and later opened does not help. However, for a roof, which is in any case considered slightly Mukaf l'Dirah, for one may transfer from it to a Chatzer, the hole helps to consider it totally Mukaf l'Dirah, like a Chatzer.

ופריך א''ה מקרפף בית סאתים לקרפף בית סאתים נמי לא ליטלטל שמא יפחת פירוש יפרוץ האחד יתר מעשר או (כן נראה להגיה, וכן הוא בתוספות הרא"ש) במילואו לרה''ר או לבקעה

6.

The Gemara asks that if so, also from a Karfef Beis Sa'atayim to a Karfef Beis Sa'atayim one should not transfer, lest it be Nifchas. I.e. perhaps one of them will be breached more than 10 [Amos], or totally, to Reshus ha'Rabim or to a valley;

ומשום דנקט לשון פחת גבי גג נקט נמי האי לישנא גבי פירצת קרפף

i.

Because it used the expression of Nifchas regarding the roof, it used the same expression for a breach in a Karfef (even though it is normal to say "Nifratz" regarding a breach).

ומשני התם אי מפחית גבי מינכר אבל הכא גג לא מינכרא מילתא לעומד בקרפף ולעומד על הגג נמי לא מינכרא שיהא אסור לטלטל ממנו לקרפף מחמת פחת זה

ii.

[The Gemara] answers that there, if it is Nifchas, it is evident. Here, on the roof, the matter is not evident to one who stands in the Karfef, and also to one who stands on the roof, it is not evident that it is forbidden to transfer from it to the Karfef due to this hole.

12)

TOSFOS DH l'Divrei R. Meir Gagin Reshus Achas Hen v'Chulei

תוספות ד"ה לדברי ר''מ גגין רשות אחת הן כו'

(SUMMARY: Tosfos explains Rav Yehudah's source to say so.)

גגין הוא בפירוש במתני' וה''ה חצירות או קרפיפות הואיל ותשמישן שוה כמו גגין אבל בתים לא דתשמישן תדיר

(a)

Source #1: [The law of] roofs is explicit in our Mishnah, and the same applies to Chatzeros or Karfifos, since their use is the same as roofs, but not houses, which are used constantly;

ועוד דכי היכי דלרבנן הוי קרפיפות או חצירות רשות אחת דהא אפילו גג וחצר הוי רשות אחת כ''ש חצר וחצר ה''נ לר''מ

(b)

Source #2: Also, just like according to Rabanan, Karfifos or Chatzeros are one Reshus, for even a roof and a Chatzer are one Reshus, and all the more so a Chatzer and a Chatzer, similarly according to R. Meir;

דר''מ לא פליג ארבנן אלא בגג וחצר משום דרב יצחק בר אבדימי:

1.

R. Meir argues with Rabanan only about a roof and a Chatzer, due to Rav Yitzchak bar Avdimi (who taught that if one transfers between similar Reshuyos, he may come to adjust on a mound in Reshus ha'Rabim).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF