TOSFOS DH Bor she'Bein Shtei Chatzeros Mufleges mi'Kosel Zeh Dalet v'Chulei
תוספות ד"ה בור שבין שתי חצירות מופלגת מכותל זה ד' כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses why they do not forbid each other.)
פירש בקונטרס שיש בין שתי חצירות כעין מבוי קטן ואין דיורין פתוחין לו והבור באותו הפסק
Explanation #1 (Rashi): Between two Chatzeros there is like a small Mavuy, and no residents open to it. The pit is in the space interrupting between them;
זה מוציא זיז כל שהוא עד לבור וממלא דרך חלונו וכן זה]
This one sticks out a ledge Kolsheu until the pit and draws [water] through its window, and so does this one;
דכיון דמופלגת ד' לא שלטי ביה לאסור זה על זה
Since it is distanced four, they do not have authority over it to forbid each other;
ומשום שיהא רשות לשניהם במבוי נמי ליכא שאין דיורין פתוחין לו לצאת ולבא ברגל ואין משתמשין בו אלא דרך אויר
Also, because both have Reshus in the Mavuy, there is not [reason to forbid], for there are not residents open to it to go and come by foot. They use it only through air;
ובדין הוא דאפילו זיז נמי לא ניבעי
Implied question: According to letter of the law, we should not require even a ledge!
אלא משום היכר בעלמא שלא ישתמשו ברשות אחרת של שנים בלא עירוב מש"ה מתקני הכא פורתא
Answer: It is for a mere Heker (indication), lest they use another Reshus of two people without an Eruv. Therefore, they make a small Tikun here.
ולרב לא צריך שום תיקון דאין אדם אוסר על חבירו דרך אויר
According to Rav, no Tikun is needed, for one does not forbid to his friend through air.
ורש"י הקשה בעצמו בסמוך דגבי שני בתים ושלש חורבות ביניהם דאמצעי אסור ומוקי להו דקיימי כי חצובא דכי היכי דאמצעי בכולו אסור לשניהם משום שכל אחד משתמש בד' הסמוכים לו בלא אויר
Question (Rashi, 85b): Regarding two houses and three ruins between them, the middle one is forbidden. We establish this when they are in a triangle, in order that the middle is totally forbidden, because each uses the four [Tefachim] next to itself, without air;
הכי נמי יאסרו זה על זה מבוי קטן דכיון דכל אחד יכול להשתמש בארבעה הסמוכים לו
They should similarly forbid a small Mavuy [between them], since each uses the four Tefachim next to itself;
וכיון שהמבוי אסור היאך יכול לשלשל ולמלאות מן הבור לחצר דרך אויר המבוי האסור
Since the Mavuy is forbidden, how can one lower [a bucket] and draw from the pit to the Chatzer through the air of the forbidden Mavuy?
ותירץ דלא דמי דאילו חורבה משתמשין בה נמי בסמוך אבל הכא במבוי ליכא שום תשמיש אלא מילוי והוא ע"י הפלגת אויר ד'
Answer (Rashi): There is different. A ruin is used also nearby. Here, the only use of the Mavuy is drawing, which has a distance of four [Tefachim] in between.
ור"י מפרש כגון שזה הבור מושך כל אורך החצירות ומפסיק בין ד' הסמוכים לחצר זו לארבעה הסמוכים לחצר אחרת דחשיב כל חד רשותא לנפשיה
Explanation #2 (Ri): The case is, this pit extends the entire length of the Chatzeros and interrupts between the four [Tefachim] next to this Chatzer and the four next to the other Chatzer. Each is considered a Reshus by itself.
אי נמי אור"י כגון שאותו הפסק שבין שתי החצירות שהבור עומד שם אינו רה"י אלא רה"ר או כרמלית ומחיצות הבור גבוהים עשרה
Explanation #3 (Ri): The case is, the interruption between the two Chatzeros that the pit is there, is not Reshus ha'Yachid, rather, Reshus ha'Rabim or Karmelis, and Mechitzos of the pit are 10 tall;
דכשממלאים מן הבור לחצר מביאין דרך מלמעלה מי' דהוי מקום פטור כדאמרינן בשמעתין בשני בתים משני צידי רשות הרבים דמותר לזרוק מזה לזה.
When they fill from the pit to the Chatzer, they bring via above 10, which is Mekom Petur, like we say in our Sugya about two houses on two sides of Reshus ha'Rabim (85b). It is permitted to throw from one to another.
TOSFOS DH Dilma kid'Rav Papa
תוספות ד"ה דילמא כדרב פפא
(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina and the rejection.)
בכומתא וסודרא
Explanation: [They use it like Rav Papa taught,] for hats and turbans.
מעיקרא סלקא דעתיה דאיירי במשאות כבדים דאותן אין רגילין להתקרב לכתלים ומשתמשין (הגהת בארות המים) בגג ע"י זריקה
Initially, [the Tartzan] thought that we discuss heavy loads. It is not common to bring them close to the walls, and they use the roof through throwing...
כגון אותם שמפשילין משאות במקלות על כתפיהם וכשרוצים לכתף מכתפים על הגג ויש הפסק ד' מן האי' (כן הוא בדפוס ויניציה) ולגג
E.g. those who carry loads hanging from poles on their shoulders, and when they want to adjust the load, they adjust on the roof, and there are four Tefachim between the person and the roof.
ומשני בכומתא וסודרא שהוא דבר קל ורגילין להתקרב לכותל ולא הוי דרך אויר.
[The Gemara] answered (rejected, that they use the roof) for hats and turbans, which is something light and common to bring it close to the wall. It is not through air [distanced horizontally].
TOSFOS DH Shnei Batim v'Shalosh Churvos Beinehem
תוספות ד"ה שני בתים ושלש חורבות ביניהם
(SUMMARY: Tosfos discusses whether the ruins may have owners.)
פירש בקונטרס שאין לחורבות בעלים אלא בני הבתים האלה
Explanation #1 (Rashi): The ruins do not have owners, just the people of these houses.
משמע דסבר דאם יש להם בעלים דאוסרין אותן הבעלים על בני הבתים
Inference: He holds that if they have owners, the owners forbid them to the people of the houses.
אף על גב דאינם אוסרין את החצר ואת המבוי שפתוחין להם דקי"ל כרבי יהודה דבית התבן אינו אוסר
Implied question: They do not forbid the Chatzer or Mavuy that opens to them, for we hold like R. Yehudah, that a storehouse for straw does not forbid (72b)!
ובפירקין נמי פסקינן כר"ש דאמר דירה בלא בעלים לא שמה דירה
Also below (86a), we rule like R. Shimon, who says that Dirah without owners is not Dirah!
מכל מקום בתוכה מיהא אסור לטלטל
Answer: In any case, in [the ruin] is forbidden to carry.
ובסוף הדר (לעיל דף עד.) פירש כן בהדיא גבי דילמא אתי לאפוקי מאני דבתים לחורבה
Support: Above (74a, Rashi) explicitly explained so regarding "perhaps he will come to take out Kelim of the houses to the ruin;
פירש והרי רשות אחרת היא שיש לה בעלים ובמבוי לא נשתתפה שאינה אוסרת כדתניא לעיל אינה אוסרת אלא מקום דירה בלבד דהיינו מקום פיתא או מקום לינה
He explained that it is a different Reshus that has owners, and it did not join [in Shituf] in the Mavuy, for it does not forbid, like a Beraisa above (72b) teaches, that only a place of Dirah forbids, i.e. the place of bread or the place of lodging.
והא דשרינן הכא להשתמש בסמוך לו אף על גב שיש לחבירו כמו כן חלק בה אינו אוסר על זה
Implied question: Why do we permit here to use what is close to him? Even though his friend also has a share in it, he does not forbid this one!
כיון שגם לזה יש חלק בה דשניהם שותפים בשלשתן ואינם אוסרין זה על זה את הסמוכים כיון דהוי לזה תשמישו בנחת ולחבירו בקשה
Answer: Since also this one has a share in it, for both of them are partners in all three of [the ruins], and they do not forbid the close ones to each other, since for this one it is convenient use, and for this one it is difficult.
ובשתי גזוזטראות דסוף פרקין עשו לתחתונה סילקו נפשייהו מעליונה ואין אוסרין את העליונה אף על פי שעשו אותה בשותפות ויש להם חלק בה
Regarding two balconies below (88a), if they made [a Mechitzah] for the bottom, they withdrew from the top, and they do not forbid the top, even though they made it in partnership, and they have a share in it.
ואין נראה לר"י לעשות דירה בלא בעלים דירה לחצאין לאסור לטלטל בתוכו
Rebuttal (Ri): It is unreasonable to consider a Dirah without owners to be a Dirah only partially, to forbid carrying in it!
ואור"י דהא דאמרינן בסוף הדר דילמא אתי לאפוקי מאני דבתים לחורבה מיירי בחורבה הפתוחה לבית
Explanation #2 (Ri): We said above (74a) perhaps he will come to take out Kelim of the houses to the ruin - that discusses a ruin open to the house;
ומיירי שאותו בית פתוח לצד אחר ואינו רגיל במבוי ולכך אין המבוי ניתר בלחי וקורה משום בית אלא משום חורבה
We discuss when the house is open to another side, and is not regular in the Mavuy. Therefore, the Mavuy is not permitted through a Lechi or Korah due to the house, rather, due to the ruin;
ומיירי שפיר הכא בחורבות שיש להם בעלים וכיון דלא דיירי בהו לא אסרי.
We properly discuss ruins that have owners. Since they do not live in them, they do not forbid.
85b----------------------------------------85b
TOSFOS DH Leima Shmuel Leis Lei d'Rav Dimi
תוספות ד"ה לימא שמואל לית ליה דרב דימי
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Shmuel's teaching about a pit above.)
פירוש רש"י נראה עיקר דקאי אההיא דבור שבין ב' חצירות דקסבר שמואל אדם אוסר על חבירו דרך אויר אף על פי שהוא תשמיש גרוע
Explanation #1: Rashi's Perush is primary. It refers to the pit between two Chatzeros (85a). Shmuel holds that a person forbids to his friend through air, even though it is inferior usage;
ומשני התם רשויות דאורייתא וליכא למיחש שמא מתוך כך יבא לטלטל מרה"י לרה"ר דאיסורא דאורייתא מידע ידע
[The Gemara] answers that there, the Reshuyos are mid'Oraisa, and there is no concern lest amidst this he come to carry from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim, for people know an Isur Torah;
אבל הכא דאי לאו דאסרי אהדדי שמא מתוך כך יטלטל מחצר לחצר
However, here, if they did not forbid each other, perhaps amidst this one will carry from Chatzer to Chatzer.
ור"ת פירש בע"א ואין נראה פירושו.
Explanation #2: R. Tam explained differently. It is not correct.
TOSFOS DH u'Mi Amar Rav Hachi
תוספות ד"ה ומי אמר רב הכי
(SUMMARY: Tosfos discusses why we challenge only Rav.)
פי' דאין אדם אוסר על חבירו דרך אויר והא אתמר שני בתים כו'
Explanation: [Did Rav say] that one cannot forbid to his friend through air? It was taught that two houses...
וקס"ד טעמא דאוסר לזרוק משום דסגי באויר רה"ר למעלה מעשרה וקאמר דאוסר עליו אוירן של בני רה"ר אף על פי שאין להם כאן תשמיש וכן פי' בקונטרס
We are thinking that the reason one may not throw is because it goes through air of Reshus ha'Rabim above 10, and [Rav] says that the air of people of Reshus ha'Rabim forbids him, even though they have no use here. Also Rashi explained like this.
ומדשמואל אדשמואל לא מצי למיפרך דאין תשמיש דאויר הכא חשיב כההיא דלעיל
Explanation #1: We could not ask a contradiction in Shmuel, for the use through air here is not as important as that above;
אבל לרב פריך מכל שכן
However, according to Rav we ask from a Kal v'Chomer.
ורש"י פירש דלא פריך שמואל אדשמואל משום דברשויות דאורייתא מודה.
Explanation #2 (Rashi): We did not ask a contradiction in Shmuel, because he agrees about Reshuyos mid'Oraisa.
TOSFOS DH Lav Mi Ukimna v'Chulei
תוספות ד"ה לאו מי אוקימנא כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that we say similarly in Shabbos.)
בשבת פרק הזורק (דף צז.) מוקי לה הכי משום פירכא אחריתי
Reference: In Shabbos (97a) we establish it like this due to another question.
וק"ק דהתם נמי קאמר ולאו מי אוקימנא.
Question: Also there, it says "didn't we establish...?" (Each Sugya implies that we established it like this due to the question in the other Sugya!)
TOSFOS DH Beis ha'Teven v'Chulei Harei Zeh Eruv
תוספות ד"ה בית התבן כו' הרי זה עירוב
(SUMMARY: Tosfos explains that Eruv does not require that he has straw there.)
ואפילו אין שם תבן דלענין הנחת עירוב לא בעי אלא דחזי לדירה
Explanation: [It is an Eruv] even if there is no straw there, for regarding placing an Eruv, we require only that it is proper for Dirah.
אבל הא דקאמר בפ' הדר (לעיל ד' עב:) דבית התבן אוסר
Implied question: It says above (72b) that a storehouse for straw forbids!
היינו דוקא כשיש שם תבן כמו שלר' יהודה אינו אוסר אלא מקום דירה והיינו דוקא כשדר שם בשבת דבעינן מקום פיתא או מקום לינה
Answer: That is only when there is there straw, just like R. Yehudah holds that only a place of Dirah forbids, i.e. only when he dwells there on Shabbos, for we require a place of bread or a place of lodging;
והא דקתני הכא הדר שם אוסר עליו דווקא שאין לבעל הבית שם תבן
This that it teaches here "one who lives there forbids him", this is only if the Ba'al ha'Bayis does not have straw there;
דאם יש שם תבן הוי כאילו דר עמו שם בבית לר' מאיר דחשיב בית התבן כמקום דירה בפרק הדר ולא אסרי אהדדי.
If he has straw there, it is as if he lives with him there in the house according to R. Meir, who considers a storehouse for straw like a place of Dirah (above, 72b), and they do not forbid each other.
TOSFOS DH Eruv Hu d'Lo Havi Ha Shituf Havi
תוספות ד"ה עירוב הוא דלא הוי הא שיתוף הוי
(SUMMARY: Tosfos questions this inference.)
קשה דאשכחן דקרי עירוב לשיתוף בפ' הדר (לעיל ד' עא.) בעל הבית שהיה שותף לשכניו לזה ביין ולזה ביין אין צריכין לערב ולקמן בפרק כל גגות (דף צא:) קאמר מאי לא עירבו לא נשתתפו.
Question: We find that Eruv is called Shituf, above (71a) - a Ba'al ha'Bayis who was a partner with his neighbors, with this one in wine, and with this one with wine, they need not be Me'arev, and below (91b) it says 'what does it mean "they were not Me'arev"? They did not do Shituf'!