1)

TOSFOS DH v'Elu Hen ha'Pesulin

תוספות ד"ה ואלו הן הפסולין

(SUMMARY: Tosfos points out that this is explained in Sanhedrin.)

מפורש בפרק זה בורר (סנהדרין דף כד:).

(a)

Reference: This is explained in Sanhedrin (24b).

2)

TOSFOS DH Amar R. Yehudah Eimasai v'Chulei bi'Zman she'Ein Lo Umnus v'Chulei

תוספות ד"ה אמר ר' יהודה אימתי כו' בזמן שאין לו אומנות כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses when Asmachta acquires.)

אף על גב דמסקינן דפליגי רבנן עליה דרבי יהודה הלכה כרבי יהודה כדפסיק בפרק זה בורר (שם דף כו:) א"ר אבהו הלכה כרבי יהודה

(a)

Pesak: Even though Rabanan argue with R. Yehudah, the Halachah follows R. Yehudah, like the ruling in Sanhedrin (26b). R. Avahu said, the Halachah follows R. Yehudah.

ומכאן משמע דשרי לשחוק בקוביא

(b)

Inference: Here it connotes that one may play with dice (gamble).

דאפילו לרמי בר חמא דמפרש טעמא דמשחק בקוביא פסול משום דאסמכתא לא קניא

(c)

Implied question: This is unlike Rami bar Chama, who explains the reason why a diceplayer is Pasul for testimony is because Asmachta (exaggerated promises that one does not intend to fulfill) does not acquire (and here, the loser thought that he would win. He did not plan to pay if the other wins, so it is considered that the winner steals...)

היינו לרבנן אבל לר' יהודה דמכשר היכא דגמיר אומנות אחריתי קסבר דכה"ג לאו אסמכתא היא

(d)

Answer: [He explains so] according to Rabanan, but according to R. Yehudah, who is Machshir when he learned another profession, he holds that such a case is not Asmachta.

וטעם דלא הוי אסמכתא כדפירש הקונטרס בפ' זה בורר (שם דף כד:) משום דלא דמי לההיא דב"מ (דף קד:) אם אוביר ולא איעביד אשלם אלפא זוזי

(e)

Explanation: The reason it is not Asmachta is like Rashi explained in Sanhedrin (24b) because it is unlike the case in Bava Metzi'a (104b) "if I will leave [the field] fallow and not work it, I will pay 1000 Zuz";

דהתם הוי בידו ולהכי לא גמר ומקני דמעיקרא כי אתני אדעתא דלא יהיב ליה קמתני והוי אסמכתא (הגהת הב"ח) דטועה וסבור שלא יבא לידי כך

1.

There, it is b'Yado (in his ability). Therefore, he does not resolve to be Makneh, for from the beginning, when he stipulated, he stipulated without intent to give, and it is Asmachta, for he errs, and thinks that he will not come to this (a need to pay);

אבל הכא לא סמיך אמידי משום דלא ידע אי נצח או לא

2.

However, here he does not rely on anything, for he does not know whether or not he will win.

ובפרק זה בורר (סנהדרין דף כה.) משמע הכי (הגהת הב"ח) גבי מפריחי יונים דקאמר וצריכא

(f)

Support: It connotes like this in Sanhedrin (25a) regarding bird racers. It says "both of these needed to be taught;

דאי תנא דתולה בדעת עצמו התם הוא דאמר קים לי בנפשאי דידענא טפי ולהכי הוי אסמכתא

1.

Citation (25a): Had it taught [only] one who stipulates about something that depends on his own Da'as, [one might have thought that] there he says "I know about myself, that I know better", therefore it is Asmachta.

משמע היכא דבידו הויא אסמכתא טפי

2.

Inference: When it is b'Yado, it is Asmachta more.

וקשה לר"ת דבסוף איזהו נשך (ב"מ דף עג:) גבי האי מאן דיהיב זוזי לחבריה למזבן ליה חמרא כו'

(g)

Question (R. Tam): In Bava Metzi'a (73b), regarding one who gave coins to his friend to buy wine [and he was negligent and did not, Rav Ashi said that even if he promised to give his wine if he will not buy, this is only Asmachta]...

ופריך מ"ש דאם אוביר ולא איעביד אשלם במיטבא ומשני התם בידו הכא לאו בידו

1.

[The Gemara] asks why this is different than one who said "if I will leave [the field] fallow and not work it, I will pay highest quality land", and answers that there, it is b'Yado. Here, it is not b'Yado.

אלמא משום דלאו בידו הויא אסמכתא טפי

2.

Inference: When it is not b'Yado, it is Asmachta more!

ונראה היכא דבידו לגמרי ולא גזים כי ההוא דאם אוביר ולא איעביד אשלם במיטבא לא הויא אסמכתא

(h)

Answer #1: When it is totally b'Yado, and he does not exaggerate, like the case of "if I will leave fallow and not work, I will pay highest quality land." It is not Asmachta;

או היכא דלא הוי בידו כלל ואפילו הכי גמיר ומקני כגון קוביא וכה"ג לא הויא אסמכתא (הגהת הב"ח)

1.

Or, when it is not b'Yado at all, and even so he resolves and is Makneh, like diceplayers and similar matters, it is not Asmachta;

אבל היכא דבידו ולא בידו כי ההוא חמרא דפשע ולא זבן ליה ואף על גב דיין מצוי הרבה לקנות

2.

However, when it is only slightly b'Yado, like the case of wine, and he was negligent and did not buy for him, even though wine was readily available to buy...

מ"מ כיון דתלוי באחרים דאם לא ירצו למכור לו ממי יקנה הלכך לא גמר ומקני והוי אסמכתא גמורה

i.

Still, since it depends on others, for if they will not want to sell to him, from whom will he buy?! Therefore, he does not resolve to be Makneh, and it is absolute Asmachta.

ועוד פר"ת טעם אחר דדווקא כי ההוא דאם אני חוזר בי ערבוני מחול דפרק הזהב (שם דף מח:) ומי שפרע מקצת חובו והשליש את שטרו דגט פשוט (ב"ב דף קסח.) וכל כה"ג חשיב אסמכתא

(i)

Answer #2 (R. Tam): Only in the case "if I will retract, Irvoni (my collateral) will be pardoned [to you]" in Bava Metzi'a (48b), and one who paid part of his loan and put the document with a third party [and said that if he does not pay within a set time, the lender may collect the entire debt], in Bava Basra (168a) and all such cases, is considered Asmachta;

שאינו מתכוין אלא להסמיך חבירו על דבריו שיאמינוהו

1.

He intends only to make the other rely on his words and believe him;

אבל הכא אדעתא דהכי קעבדו שירויחו או זה או זה

2.

However, here they do so (play dice) with this intent, that this one or this one will profit.

ואותם המשחקים באמנה אומר ר"י דאינו חייב לשלם דבמה יקנה

(j)

Pesak (Ri): People who gamble b'Emanah (they promise that afterwards, the loser will pay the winner, the loser) is not obligated to pay. How could he acquire?

דלמ"ד אסמכתא היא לא קני אפילו בקנין אלא בב"ד חשוב כדמוכח בנדרים (דף כז:)

1.

According to the opinion that it is Asmachta, even with a Kinyan it acquires only in an esteemed Beis Din, like is proven in Nedarim (27b);

ולמ"ד לאו אסמכתא היא היאך יקנה בדברים בלא קנין בשביל שנוצח חבירו.

2.

And according to the opinion that it is not Asmachta, how can he acquire through words, without a Kinyan, because he defeats his friend?!

3)

TOSFOS DH Keitzad Mishtatfin Meni'ach Es ha'Chavis

תוספות ד"ה כיצד משתתפין מניח את החבית

(SUMMARY: Tosfos points out that all Peros used to be put in barrels.)

כל פירותיהם היו רגילים להניח בחבית כדתניא לעיל [דף פ.] מביאין את החבית של יין ושל שמן ושל גרוגרות ושל שאר כל מיני פירות.

(a)

Explanation: They used to put all of their Peros in a barrel, like a Beraisa teaches above (80a) "we bring a barrel of wine, and of oil, and of dried figs, and of other kinds of Peros."

4)

TOSFOS DH Ein Me'arvin Ela l'Devar Mitzvah

תוספות ד"ה אין מערבין אלא לדבר מצוה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a Gemara above.)

לעיל דתנן אם באו נכרים למזרח וכו' ומוקי לה בגמ' במרי מתא ופי' שם בקונטרס שצריך לצעוק לפניו

(a)

Implied question: Above (36b), a Mishnah teaches that if Nochri came to the east... and in the Gemara we establish it to discuss the mayor, and Rashi explained that he needs to complain to him.

הוי נמי דבר מצוה שהולך לצורך בני עירו ומפקח על עסקי רבים.

(b)

Answer: Also this is a Mitzvah. He goes for the sake of people of his city and oversees matters of the Rabim.

5)

TOSFOS DH Shma Minah Ein Bereirah

תוספות ד"ה שמע מינה אין ברירה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a question.)

דלא מסתבר דאפילו בעירובי תחומין דרבנן אין ברירה כדאמרינן פרק בכל מערבין (לעיל דף לז:) מאן האי תנא דאפילו בדרבנן לית ליה ברירה.

(a)

Explanation: It is unreasonable that even for Eruvei Techumim mid'Rabanan, Ein Bereirah, like we said above (37b) "who is the Tana who holds that Ein Bereirah even for mid'Rabanan laws?"

6)

TOSFOS DH Katan Ben Shesh Yotzei b'Eruv Imo

תוספות ד"ה קטן בן שש יוצא בעירוב אמו

(SUMMARY: Tosfos explains how this can be for a Mitzvah.)

אף על גב דאין מערבין אלא לדבר מצוה

(a)

Implied question: We are Me'arev only for a Mitzvah! (For what Mitzvah may a six year old be Me'arev?!)

מכל מקום יוצא קטן בעירוב אמו דאי אפשר לה להניחו משום דכרוך אחריה

(b)

Answer #1: Even so, a minor is Yotzei through his mother's Eruv, for it is impossible for her to leave him, for he clings to her (and she goes for a Mitzvah).

א"נ בקטן נמי איכא מצוה לחנכו.

(c)

Answer #2: Also for a minor, there is a Mitzvah to be Mechanech him (train him in Mitzvos).

82b----------------------------------------82b

7)

TOSFOS DH Ad v'Ad bi'Chlal

תוספות ד"ה עד ועד בכלל

(SUMMARY: Tosfos explains why we could not give the same answer as below.)

לא בעי לשנויי הא דאיתיה לאבוה במתא כו' כדמשני בסמוך

(a)

Implied question: Why didn't we answer that this is when his father is in the city, like we answer below (for R. Yanai and Reish Lakish)?

דא"כ הוי פליגי דרבי ינאי ור"ל אדרב אסי והלכתא כרב אסי דמייתי לה הש"ס בסוף פ' אף על פי (כתובות דף סה:).

(b)

Answer: If so, R. Yanai and Reish Lakish would argue with Rav Asi, and the Halachah follows Rav Asi, for the Gemara brought [his teaching] in Kesuvos (65b).

8)

TOSFOS DH Ha d'Eisei l'Avuha b'Masa v'Chulei

תוספות ד"ה הא דאיתיה לאבוה במתא כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not give this answer for R. Yehoshua.)

לרב יהושע בריה דרב אידי לא הוי מצי לשנויי הכי

(a)

Implied question: Why couldn't we give this answer for R. Yehoshua brei d'Rav Idi?

דהא לא מפליג בין איתיה לליתיה מדלא משני הכי וכן פירש בקונטרס.

(b)

Answer: He does not distinguish between when his father is [in the city] and when he is not, since he did not give this answer. Also Rashi explained like this.

9)

TOSFOS DH Me'arev Al Yedei Beno v'Bito ha'Ketanim

תוספות ד"ה מערב ע"י בנו ובתו הקטנים

(SUMMARY: Tosfos explains that here all agree that this refers to minors.)

ואור"י דאף רבי יוחנן מודה הכא דקטן קטן ממש.

(a)

Explanation (Ri): Even R. Yochanan agrees here that "Katan" is literally a minor.

10)

TOSFOS DH Mipnei she'Yadan k'Yado

תוספות ד"ה מפני שידן כידו

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to his slaves.)

אעבדו ושפחתו קאי כדאמרינן בריש הזורק בגיטין (דף עז:) דיד עבד קני ליה רביה.

(a)

Explanation: This refers to his male and female slave, like we say in Gitin (77b) that a master owns the Yad (power of acquisition) of his slave.

11)

TOSFOS DH v'Chetzi Chetzyah Lifsol Es ha'Geviyah

תוספות ד"ה וחצי חציה לפסול את הגוייה

(SUMMARY: Tosfos explains that this preceded the 18 matters.)

והיינו שני ביצים

(a)

Explanation: [Half of half] is two eggs.

אומר ר"ת דפסול גוייה גזירת קדמונים היתה ולא מי"ח דבר דהאוכל אוכל ראשון ואוכל שני

(b)

Explanation (R. Tam): Pesul Geviyah (one who ate Tamei food is forbidden to eat Terumah) was an early decree. It was not among the 18 matters [that were decreed on the day that Beis Shamai outnumbered Beis Hillel], i.e. one who eats a Rishon [l'Tum'ah] or a Sheni [l'Tum'ah, he disqualifies Terumah - Shabbos 13b].

תדע דבפרק בתרא דיומא (דף פ:) סלקא דעתיה דהוי דאורייתא ובעי למדרשיה מולא תטמאו בהם ונטמתם בם

(c)

Proof #1: In Yoma (80b), we thought that it is mid'Oraisa, and we wanted to expound it from "v'Lo Tetam'u Bam v'Nitmesem Bam";

ובי"ח דבר היו בקיאין ואם היתה דאורייתא א"כ חסר להו

1.

[Chachamim of the Gemara] were expert in the 18 matters, and if it were mid'Oraisa, they would be lacking one of the [18]!

i.

Note: There were differences about how to count the 18. The Gemara (Shabbos 17b) asked "if so, according to R. Yosi there are only 17... if so, according to R. Meir there are 19!" Perhaps R. Meir holds that it is mid'Oraisa, and we need not answer that he counts Kelim and food that became Tamei through liquids like one decree. However, if so the Gemara there should have discussed this!

ועוד דלשון פסול גוייה משמע דדוקא פסול הגוף דנפסל גופו מלאכול בתרומה וגזירה דהאוכל אוכל ראשון פסול מגע הוא

(d)

Proof #2: The words "Pesul Geviyah" connote that only the body is disqualified from eating Terumah. The decree "one who eats a Rishon" disqualifies what he touches.

אלא ודאי פסול גוייה גזרו קודם י"ח דבר הרבה ולא גזרו על מגעו שיפסל אלא גופו מלאכול בתרומה

(e)

Conclusion: Rather, surely Pesul Geviyah was decreed long before the 18 matters. They did not decree to disqualify what he touches, only that his body may not eat Terumah;

וגזרו על טומאת פנים אטו טומאת חוץ שהרואה אוכל תרומה אחר שאכל אוכלין טמאין או שתה משקין טמאים סבור שמותר ליגע בהן גם בחוץ תרומה טהורה כמו שבתוך מעיו נוגעין זה בזה

1.

They decreed internal Tum'ah due to exterior Tum'ah. One who sees him eat Terumah after he ate Tamei food or drank Tamei liquids thinks that one may touch them (Tamei food or drink) externally to Tahor Terumah, just like they touch each other in the stomach (of one who ate one after the other).

i.

Note: For the same reason, we should forbid eating Tamei food or drink after eating Terumah! Perhaps people realize that once Terumah was consumed, we are not concerned for it. The eater may be Metamei himself. Also, there is no logical way to decree. Until when may he not eat Tamei food? It would be very difficult to fulfill, if one who ate Terumah and became Tamei, e.g. a Kohen's wife became Nidah, may not be Metamei her food, e.g. she must eat through a Pashut Kli Etz, or others put the food in her mouth, and she cannot prepare food for herself...

ודווקא בשני ביצים אבל בכביצה אף על פי שראוי לטמא אחרים לא גזרו דא"א שלא ישאר קצת בין השינים והחניכין או מתעכל קצת במעיו

2.

They decreed only about [one who ate the volume of] two eggs. However, one egg, even though it can be Metamei others, they did not decree, for it is impossible that nothing remained between the teeth and gums, or it was somewhat digested (and shrunk) in his stomach;

וכיון דאפקוה מכביצה אוקמוה אשני ביצים שהוא חצי הסעודה דבית המנוגע ולר' יוחנן בן ברוקה אביצה ומחצה

i.

Since they refrained from decreeing about k'Beitzah, they fixed the Shi'ur to be two eggs, which is half the meal of Beis ha'Menuga (if one stays in a house with Tzara'as long enough to eat four eggs, the clothes he is wearing become Tamei), and according to R. Yochanan ben Brokah, [they decreed about one who ate] one and a half eggs;

אבל במשקין טמאין שאינם מתעכלין ונכנס הכל במעיו לא בעינן יותר מרביעית

3.

However, Tamei liquids, which do not [shrink when they] get digested, and all enters his innards, we do not require more than a Revi'is (the Shi'ur of Tum'as Mashkim).

אבל בי"ח דבר דהאוכל אוכל ראשון גזרו אפילו בכביצה ושיפסול תרומה במגע כדמפרש טעמא בפרק קמא דשבת (דף יד.) משום דזמנין דאוכל אוכלין טמאין כו' ואין להאריך כאן.

(f)

Distinction: However, in the 18 matters, one who ate a Rishon, they decreed even about k'Beitzah, and he disqualifies Terumah through touching it, like it explains in Shabbos (14a) because sometimes one eats Tamei food (and while it is in his mouth, puts Terumah liquids in his mouth, and disqualifies them). It is not proper to elaborate here.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF