TOSFOS DH Mai Revi'a Revi'a di'Techuma
תוספות ד"ה מאי רביע רביע דתחומא
(SUMMARY: Tosfos points out that Ravina holds the opposite of Rav Ashi.)
קסבר דאין מגרש לקרנות ורב אשי סבר דאדרבה אין מגרש אלא לקרנות ולא לתחומין
Explanation: [Ravina] holds that there is no Migrash in the corners. Rav Ashi holds just the contrary, that there is Migrash only in the corners, but not in the Techum (what is directly outside the Migrash.
ומה שפרש''י דרב אשי איירי במתא דתרי אלפי לא נהירא דבכל עיר בקרנות הוי מגרש רבי
Remark: Rashi said that Rav Ashi discusses a [square] city of 2,000 [Amos]. This is wrong. In every city, the Migrash in the corners is a quarter of the corners! (Maharshal deletes this from Tosfos, for Rashi himself says so in DH "Lishna Acharina.")
TOSFOS DH Kol Amsa b'Ribu'a Amsa v'Trei Chumshei b'Alachsona
תוספות ד"ה כל אמתא בריבוע אמתא ותרי חומשי באלכסונא
(SUMMARY: Tosfos proves that this is not precise.)
ואין החשבון מכוון שאם תחתוך טבלא של עשר על עשר שתי וערב יהיו בה ד' טבלאות של ה' על ה' ועשה ריבוע בפנים שילך באלכסון של ארבע טבלאות תמצא בריבוע הפנימי נ' אמות על אמה שהרי הוא חציו של חיצון שהוא ק'
Observation: The calculation is not precise. If you cut a tablet 10 by 10 (Amos) lengthwise and widthwise (in the middle), it becomes four tablets five by five. If you make a square inside that [its sides] go along the diagonals of the four tablets, the inner square has area 50 square Amos, for it is half of the outer square, which has area 100;
ואם אין באלכסון של ה' אלא כמו שעולה בחשבון אמתא ותרי חומשי באלכסונא אז לא היה לו להיות בריבוע הפנימי אלא מ''ט אמות על אמה כדין ז' על ז'
If the diagonal of [a square] five by five were only like the calculation of an Amah and two fifths (for each Amah of the side, the diagonals are seven, and) the area of the inner square would be only 49 square Amos!
והאלכסון נמי של ריבוע הפנימי לא היה לו להיות עשר אלא ט' אמות וד' חומשין
Also, [if so] the diagonal of inner square (which is the width of the outer square, i.e. 10) would be only [seven fifths the side of the inner square, i.e.] nine and four fifths Amos!
אלא יש מעט יותר מאמתא ותרי חומשי באלכסונא:
Conclusion: Rather, the diagonal is a little more than an Amah and two fifths (for each Amah of the side).
TOSFOS DH Rav Huna Amar Nosnin Karfef l'Zu v'Karfef l'Zu
תוספות ד"ה רב הונא אמר נותנין קרפף לזו וקרפף לזו
(SUMMARY: 1. Tosfos discusses whether or not only a city gets a Karfef. 2. Tosfos rules like Rav Huna.)
נראה לר''י דדוקא בשתי עיירות נותנין קרפף לזו וקרפף לזו לרבנן דכמו שלר''מ עיר דוקא דהא קרא קדריש ה''ה לרבנן דב' עיירות דוקא
Opinion #1 (Ri): Only for two cities we give a Karfef to this and a Karfef to this according to Rabanan, just like according to R. Meir [Karfef is] only for a city, for he expounds a verse, also for Rabanan, two cities is precise;
אבל עיר ובית אין נותנין להם שני קרפיפות אלא דוקא אם הוא תוך שבעים אמה ושיריים לעיר מתעברת לעיר
However, we do not give two Karfifos for a city and a house. Only, if [the house] is within 70 Amos and a remainder of the city, it is appended to the city.
וכן אם יש בית אחר תוך ע' אמות ושיריים לאותו בית של עיר אחת יכולין לעשות בורגנין כמו שירצו
Similarly, if there is another house within 70 Amos and a remainder of that [first] house of one city, they can make shacks [to extend the Techum] as much as they want;
כדאמר בעושין פסין (לעיל דף כא.) אתיתו מברניש לבי כנישתא דדניאל דהוו תלתא פרסי כו' אמאי סמכיתו אבורגנין כי נפק אחוי ליה מתוותא דמבלען בתוך ע' אמה ושיריים
Source: It says above (21a) "you go [on Shabbos] from Barnish to the Beis ha'Keneses of Daniel, which was three Parsa'os..." Why do you rely on shacks? [R. Yirmeyah's grandson] showed him destroyed cities within 70 Amos and a remainder. (It was a question only because this was in Bavel, but all agree that shacks in Eretz Yisrael can extend the Techum, without limit.)
והשתא אתי שפיר הא דבשמעתא דא''ל רב ספרא לרבא הני בני אקטיספון דמשחו להו תחומא מהאי גיסא דארדשיר הא מפסקא דיגלת דהוו טפי מקמ''א אמות ושליש
Support: Now it is fine in our Sugya (57b), that Rav Safra said to Rava that people of Aktisfun measure from the end of Ardeshir, even though the Diglas river separates them, and it is more than 141 and a third wide;
השתא מזכיר שליש וקמ''א אמה דהוי ב' קרפיפות משום דאיירי בב' עיירות וגבי רבא נקט דאחוי ליה אטמהתא דשורא דמבלען תוך תחום בשבעים אמה ושיריים דלחבר לעיר צריך שיהיה תוך ע' אמה ושיריים
He mentioned 141 and a third Amos, which is two Karfifos, for he discusses two cities. It says that Rava showed to him part of the city wall in the river within 70 Amos and a remainder, for to join to a city, it must be within 70 Amos and a remainder.
ונראה דאפי' בית ובית בלא עיר נותנים להם קרפף אחת לשתיהן
Opinion #2: It seems that even for a house and a house without a city, we give one Karfef for both of them.
דאי לא תימא הכי עיר שאין לה חומה במה יתחברו כאחת אם לא ע''י שמובלעים יחד תוך ע' אמה ושיריים דאין סברא להצריך שיגעו זה לזה
Source: If you would not say so, if a city has no wall, what joins [the houses] to be like one, if not that they are within 70 Amos and a remainder [of each other]? It is unreasonable to say that they must touch each other!
ולפ''ז לרבי חייא בר רב דאמר קרפף אחד לשתיהן לאו דוקא הא דקאמרי רבנן ב' עיירות דהוא הדין בית ובית
Implied question: According to this, Chiya bar Rav, who says that we give one Karfef for both of them, Rabanan were not precise when they said two cities. The same applies to two houses!
אלא אגב דנקט ר' מאיר עיר אחת נקטי רבנן ב' עיירות
Answer: Since R. Meir mentioned one city, Rabanan mentioned two cities.
והא דתניא בריש (מכאן מעמוד ב) סוכה (דף ג:) בית שאין בו ד' אמות על ד' אמות אין עושין אותו עיבור בין ב' עיירות ק''ק מאי נפקא מינה מאותו בית דבלא''ה נותנין קרפף לעיר
Implied question: A Beraisa in Sukah (3b) teaches that if a house is less than four by four Amos, we do not make it an Ibur between two cities. Why is the house needed? Even without it, we give a Karfef to a city!
57b----------------------------------------57b
ואי משום שע''י הבית יוכל ללכת יותר
Suggestion: Through the house, they can go further.
א''כ מה היה לו להזכיר ב' עיירות אלא הל''ל אין עושין אותו עיבור לעיר
Rejection: If so, why did he mention two cities? He should have said "we do not make it an Ibur to a city"!
ואומר רשב''ם דגרסינן התם אין עושין אותו עיבור לעיר
Answer #1 (Rashbam): The text there says "we do not make it an Ibur to a city."
ועי''ל דנקט ב' עיירות משום דאז רגילות לעשות בורגנין ללכת מזו לזו כשרחוקין יותר מד' אלפים שאין יכולין לבא ע''י עירוב
Answer #2: He mentions two cities because then it is common to make shacks to go from one to the other when they are more than 4000 Amos apart, and one cannot go through an Eruv.
ואור''ת דהלכה כרב הונא דאמר קרפף לזו וקרפף לזו
Pesak (R. Tam): The Halachah follows Rav Huna, who says that we give a Karfef to this one and a Karfef to this one.
דגדול היה בחכמה ובמנין מחייא בר רב דזוטר מיניה טובא כדמוכח בסוף פרק יש בערכין (דף טז:) שהיה רב הונא מוכיחו
Source #1: He was greater in Chachmah and Minyan (number of Talmidim) than Chiya bar Rav, who was much smaller than him, like is proven in Erchin (16b), for Rav Huna used to rebuke him.
והנהו אמוראי דקאמרי לאו משולשין ממש סברי כרב הונא דלחייא בר רב יכול להיות משולשין ממש
Source #2: The Amora'im (Rabah, Abaye and Rava) who say that [the three cities that our Mishnah says are Meshulashim] are not truly Meshulashim (evenly spaced in a line. Rather, they are in a triangle) hold like Rav Huna, for according to Chiya bar Rav, they can be truly Meshulashim.
ורב ספרא דקאמר הא מפסקת דיגלת דהוה יותר מקמ''א ושליש משמע דאי לאו טפי שפיר עבדי והיינו כרב הונא
Support #3: Rav Safra said "the Diglas river separates them, and it is more than 141 and a third wide." This implies that if it were not wider, it would be fine. This is like Rav Huna.
ועוד אפי' לחייא בר רב הא משני סיפא דמתני' דקתני לזו ע' אמה ושיריים ולזו ע' אמה ושיריים כר''מ והוי מחלוקת ואח''כ סתם וא''כ לדידיה הוה הלכה כר''מ:
Support #4: Even according to Chiya bar Rav, we answer that the Seifa of our Mishnah taught "70 Amos and a remainder for this, and 70 Amos and a remainder for this", like R. Meir, so it is a Machlokes v'Achar Kach Stam (after the argument, the Mishnah teaches one of the opinions Stam. In such a case, the Halachah follows the Stam.) If so, he holds that the Halachah follows R. Meir.
TOSFOS DH Ha Leika Emtza'i Lo Tiyuvta d'Rav Huna
תוספות ד"ה הא ליכא אמצעי לא תיובתא דרב הונא
(SUMMARY: Tosfos explains why this is not difficult for Chiya bar Rav.)
וא''ת לחייא בר רב נמי קשה דהא אוקי סיפא כר''מ ולא בעי אמצעי
Question: Also according to Chiya bar Rav it is difficult. He establishes the Seifa (if there are 70 Amos and a remainder for this...) like R. Meir, and he does not require a middle [city to make them like one. Why does the very Seifa of three villages require one in the middle?]
וי''ל דלדידיה איכא לפרש דהך סיפא דג' כפרים אתיא כרבנן ובא להשמיענו דעושים בורגנין הרבה זה אחר זה כל אחד תוך ע' אמה ושיריים של חבירו ליחשב הכל אחד כמו שכאן עושה אמצעי שלשתן להיות אחד
Answer: He can establish the Seifa of three villages like Rabanan. It teaches that we can make many shacks one after the other, each within 70 Amos and a remainder of the previous, to make them all considered like one, just like here the middle [village] makes all three like one.
TOSFOS DH Ela Kol she'Ilu Matil v'Chulei
תוספות ד"ה אלא כל שאילו מטיל כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we could not say so in the Havah Amina.)
ובין ב' החיצונות היינו בין החיצונות לאמצעית ויש קמ''א ושליש לכאן וקמ''א ושליש לכאן כמו שפ''ה
Explanation: "Between the outer ones" means between the outer ones and the middle, and there are 141 and a third on this side and 141 and a third on this side, like Rashi explained.
וא''ת מעיקרא נמי דקא ס''ד משולשין ממש יפרש נמי כן דבין אמצעית לחיצונות קאמר ולא יקשה לרב הונא
Question: Also initially, that we thought that they are truly Meshulashim (evenly spaced in a line), he can explain so, that it means between the outer ones and the middle, and it is not difficult for Rav Huna!
וי''ל דבמשולשין ממש אין שייך לפרש כן דא''כ לא ה''ל למתני בין ב' החיצונות אלא הל''ל אם יש בין זה לזה קמ''א ושליש
Answer: If they are truly Meshulashim, we cannot explain so, for if so, it should not have taught "between the two outer ones." Rather, it should have taught "if there is between this and this 141 and a third";
אבל כי לא איירי במשולשין ממש לא מצי למתני בין זה לזה כיון שאין האמצעי שם ביניהן
However, if they are not truly Meshulashim, we cannot teach "between this and this", since the middle one is not there between them.
ונראה דלחייא בר רב נמי צ''ל דלאו משולשין ממש דאי משולשין ממש קאמר אמאי נקט בין שנים החיצונות קמ''א אמה ושליש וכולל אויר שמכאן ומכאן בבת אחת הל''ל אם יש בין זה לזה ע' אמה ושיריים
Assertion: Also according to Chiya bar Rav, we must say that they are not truly Meshulashim. If they were truly Meshulashim, why does it say "between the two outer ones 141 and a third", and it includes the space on both sides [of the middle city, i.e. between it and the outer cities] together? It should have taught "if there is between this and this 70 Amos and a remainder"!
ואם כן דמודה חייא בר רב למסקנא זו אין ראייה מכאן דהלכה כרב הונא
Consequence: If so, that Chiya bar Rav agrees to this conclusion, there is no proof from here that the Halachah follows Rav Huna [from the Amora'im who say that they are not truly Meshulashim. Since Chiya bar Rav agrees, this is not a proof].
TOSFOS DH Hasam Leika Lemeimar Mali
תוספות ד"ה התם ליכא למימר מלי
(SUMMARY: Tosfos gives three explanations why we say so here, but not there.)
פי' התם לבני אמצעי הקשת אין מודדין להם מן היתר וליכא למימר מלי בענין זה כאילו בתיהם שבקשת נתונים ביתר דא''כ מפסידין לצד אחר דאם הוי היתר למזרח מפסידין למערב
Explanation #1: There, the people in the middle of the bow do not measure from the Yeser. We cannot say "fill" in this way, as if their houses in the bow were put in the Yeser, for if so they would lose in the other direction. If the Yeser was to the east, they would lose to the west;
וה''נ לא אמרינן מלי להיות רואין בני אמצעית כאילו עומדין בין החיצונות למדוד להם משם אלפים
Similarly, we do not say "fill" to view the middle [village] as if it stands between the outside ones, to measure from there 2000;
ודוקא לחיצונה דאמר מלי כשבאין בני חיצונה זו לילך דרך חיצונה האחרת שמודדין לכל אחת מפתח חברתה
Only regarding the outer, he says that we fill, when people of this outer village come to go in the direction of the other outer one. We measure for each from the opening of [the wall of] the other;
וה''נ בני ראש קשת האחד שבאו לילך לצד ראש הקשת האחר דאמר מלי ומודדין להם אלפים מראש הקשת האחר אפילו יש בין שני ראשי הקשת יותר מארבע אלפים ובלבד שלא יהא בין יתר לקשת יותר מאלפים כמו בין אמצעית לחיצונות דהכא דלא שרי אלא עד אלפים
Likewise, people at one end of the bow who want to go to the other end of the bow, [Abaye] said that we fill and measure 2000 for them from the other end of the bow, even if there are more than 4000 between the two ends, as long as there are not more than 2000 Amos between the Yeser and the bow, just like between the middle and the outer [village] here. We permit only up to 2000.
ועי''ל דהתם לא אמרי' מלי כיון דאיכא יותר מאלפים דאביי לטעמיה דאמר כוותיה דרבא בריה דרבה בר רב הונא מסתברא וביתר מאלפים לא אמרינן מלי
Explanation #2: There, we do not say "fill", since there are more than 2000. This is like Abaye taught elsewhere, that presumably Rava brei d'Rabah bar Rav Huna is correct, and when it is more than 2000 we do not say "fill", since there are more than 2000;
הכא איכא למימר מלי דאוקימנא דליכא אלא אלפים בין האמצעית לחיצונה
Here, we say "fill", since we establish that there are only 2000 between the middle and the outer.
ועוד י''ל דהתם ליכא למימר מלי כיון דהאויר שביתר אין יכול להחזיק בני הקשת והוא הדין הכא אם היה אמצעית גדולה יותר מן האויר שבין ב' החיצונות דליכא למימר מלי:
Explanation #3: There, we do not say "fill", since the space in the Yeser cannot fit the people in the bow. The same applies here. If the middle [village] is bigger than the space between the two outer ones, we do not say "fill".