TOSFOS DH Ir ha'Asuyah k'Keshet
תוספות ד"ה עיר העשויה כקשת
(SUMMARY: Tosfos discusses whether we can distinguish this from two protrusions.)
הא דלא נקט רב הונא מלתיה אשני פגומין
Implied question: Why didn't Rav Huna teach this regarding two protrusions?
משום דסתם פגום הוי תוך שבעים אמה ושיריים מעיקר העיר וכיון דהוי תוך עיבור העיר אפי' יש בין פגומין יותר מד' אלפים רואין כאילו חוט מתוח עליהם
Answer #1: A Stam protrusion is within 70 Amos and a remainder from the primary part of the city. Since it is within the Ibur, even if there are protrusions more than 4000, we view them as if a string was stretched on them.
ואפילו יש פגומין הרבה זה אחר זה כל אחד תוך ע' אמה ושיריים של חבירו בשני ראשי העיר
Implied question: [He could have taught about] when there are many protrusions one after the other, each within 70 Amos and a remainder from the previous, at the two ends of the city! (They are not within the Ibur, so this is just like a city like a bow.)
שמא יש לחלק דגבי פגומין שאינם מעיקר העיר אפילו אין שם הבלעת תחומין מעברין אותן עם העיר לפי שבטלים (כן נראה להגיה) אגב העיר
Answer: Perhaps we can distinguish. Protrusions that are not from the primary part of the city, even if the Techumim do not overlap, we add them to the city, for they are Batel to the city;
אבל ב' ראשי הקשת שהם מעיקר העיר אין מבטלין אגב העיר ולכך בעי שיהא שם הבלעת תחומין
However, two ends of the bow, which are from the primary part of the city, they are not Batel to the city. Therefore, he requires overlap of Techumim.
ומיהו נראה לר''י דאין לחלק בין שני פגומין לעיר העשויה כקשת וכן פר''ח
Rejection (Ri, R. Chananel): It is unreasonable to distinguish between two protrusions and a city like a bow.
והא דלא נקט רב הונא מילתיה על שני פגומין משום דברייתא לא איירי בשני פגומין מרוח אחת אלא בפגום אחד
Answer #2: Rav Huna did not teach about two protrusions because [he wanted to teach about the Beraisa, and] the Beraisa does not discuss two protrusions from one direction, only one protrusion in each direction (but it teaches about a city like a bow).
TOSFOS DH Pachos mi'Dalet Alafim Modedin Min ha'Yeser
תוספות ד"ה פחות מד' אלפים מודדין מן היתר
(SUMMARY: Tosfos discusses another way in which we measure from the Yeser.)
רבה בר רב הונא בעי נמי בסמוך שגם בין יתר לקשת לא יהא יותר מאלפים משום דבעי שיהו תחומין מובלעין מכל צד
Explanation: Below (55b), Rabah bar Rav Huna requires that there are not 2000 Amos between the [middle of the] Yeser (the line between the two ends of the bow) and the [middle of the] bow, because he requires overlap of Techumim on every side;
אבל לרבא בריה דרבה בר רב הונא דאמר מודדין מן היתר ואפי' יותר מאלפים בין יתר לקשת משום דאי בעי הדר אתי ליה דרך בתים ולא חש שיהו מובלעין רק מצד אחד
However, Rava the son of Rabah bar Rav Huna, who says that we measure from the Yeser even if there are more than 2000 Amos between the Yeser and the bow, because if he wanted, he could come [from the bow to the Yeser] via the houses, he is concerned that there be overlap of Techumim only from one side.
נראה דהוא הדין נמי לדידיה אם אין בין יתר לקשת אלא אלפים דמודדין לו מן היתר אפי' יש יותר מד' אלפים בין שני ראשי הקשת דהא מצי אתי דרך היתר מראש האחד לראש האחר כיון דהיתר מובלע תוך הקשת:
Assertion: According to him, the same applies if there is only 2000 between the Yeser and the bow. We measure from the Yeser even if there are more than 4000 between the two ends of the bow, for he could come along the Yeser from one end to the other, since the Yeser is enveloped within (R. E. M. Horowitz - the Techum of) the bow.
55b----------------------------------------55b
TOSFOS DH v'Im Lav Modedin Lah Min ha'Keshet
תוספות ד"ה ואם לאו מודדין לה מן הקשת
(SUMMARY: Tosfos points out that this is not always precise.)
לא מן הקשת ממש אלא ממקום שמתקצר בפנים ואין שם ד' אלפים דלא גרע מאילו ניטל אותו של מעלה
Explanation #1: We do not truly measure from the bow, rather, from where it narrows inside and there are less than 4000 Amos [between the two sides]. It is no worse than if the upper part (where it is wider than 2000; Tosfos discusses when the middle of the bow is below) were removed.
ור''ח פירש עיר העשויה כקשת שאין מתקצר והולך
Explanation #2 (R. Chananel): The city is like a bow that does not get narrower. (It is like three sides of a rectangle. The two opposite sides are always the same distance apart.)
TOSFOS DH Nefesh she'Yesh Bo Dalet Amos
תוספות ד"ה נפש שיש בו ד' אמות
(SUMMARY: Tosfos explains why sometimes it mentions four Amos, and sometimes Dirah.)
גבי נפש הזכיר ד' אמות ולא דירה משום דסתמיה עשוי לדירה כדפ''ה וגבי גשר וקבר הזכיר דירה
Explanation: Regarding Nefesh it mentions four Amos, and not Dirah, for Stam it is made for residence, like Rashi explained. Regarding a bridge and grave, it mentioned Dirah;
ומה שלא הזכיר ד' אמות לאו משום דסתמייהו ד' אמות דהא קבר סתמא לא הוי ד' אמות
It did not mention four Amos (regarding a bridge and grave). This is not because Stam, they are four Amos, for a Stam grave is not four Amos!
אלא כיון שהזכיר בית דירה כאילו הזכיר ד' אמות דפחות מד' אמות לא הוי דירה
Rather, since it mentioned a Beis Dirah, it is as if it mentioned four Amos, for less than four Amos is not a residence.
TOSFOS DH Lo Tzericha Lehashlim
תוספות ד"ה לא צריכא להשלים
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of how the cave completes the building.)
פי' בקונטרס שהבנין לא הוי ד' אמות על ד' אמות והמערה משלימה לד' אמות
Explanation #1 (Rashi): The building is not four by four Amos. The cave completes it to four Amos.
ונראה לר''י דצריך שיהא בנין רוב ד' אמות
Assertion (Ri): The building must be the majority of four [by four] Amos.
ועוד יש לפרש להשלים דיש בבנין ד' אמות וקאמר שמשלימה למערה לצרפה לבנין ואין מתחילין למדוד אלא מסוף המערה
Explanation #2: The building has four [by four] Amos. It completes the cave to join it to the building. We begin to measure (2000 Amos) only from the end of the cave.
TOSFOS DH Kol Ir she'Ein Bah Yerek
תוספות ד"ה כל עיר שאין בה ירק
(SUMMARY: Tosfos concludes that cooked vegetables are good.)
פי' לפי שניקח בזול ויכול לעסוק בתורה
Explanation: [A Chacham must live in city with vegetables,] because they are cheap and he can engage in Torah.
והא דאמר בפ' תולין (שבת דף קמ:) בר בי רב לא ליכול ירקא משום דגריר משמע שגורם לו להוציא הרבה באכילת לחם
Implied question: It says in Shabbos (140b) that a Talmid should not eat vegetables, because it arouses [appetite]. This implies that it causes him to spend much [money] for bread!
התם מיירי בירק חי אבל מבושל טוב ומשביע בדבר קל:
Answer: There we discuss raw vegetables. Cooked vegetables are good, and a small amount satiates.