TOSFOS DH Hacha bi'Shtei Kitei Edim
תוספות ד"ה הכא בשתי כיתי עדים
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Kesuvos.)
דר' מאיר לית ליה אוקי תרי בהדי תרי כו'
Explanation: R. Meir does not hold that we establish two witnesses against two (and they cancel each other, and the Chazakah remains. Rather, it is a Safek.)
אע''ג דבפרק שני דכתובות (דף כ.) אמרינן אוקי תרי בהדי תרי אפילו בדאורייתא
Implied question: In Kesuvos (20a), we say "establish two against two..." even for Torah laws!
הכא שאני דהשתא ודאי טמאה היא:
Answer: Here is different, for now it is surely Tamei.
TOSFOS DH Adaraba Ha'amed Mikveh Al Chezkaso
תוספות ד"ה אדרבה העמד מקוה על חזקתו
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not ask like we did in Nidah.)
הוה מצי לשנויי הרי חסר לפניך כדאמר פר' קמא דנדה (דף ב.)
Implied question: He could have countered "it is deficient in front of you!", like it says in Nidah (2a)!
אלא דלא מיירי הכא במקוה שנמדד ונמצא חסר`
Answer: Here we do not discuss a Mikveh that was measured and found to be deficient.
TOSFOS DH b'Mikveh she'Lo Nimdad
תוספות ד"ה במקוה שלא נמדד
(SUMMARY: Tosfos distinguish between people and Taharos.)
וא''ת והא רבי יוסי מטמא אפילו טהרות אם נגע בהן דלענין דאמרינן ליה זיל טבול אפילו ר''מ מודה כדאמרינן גבי ספק טומאה ברשות הרבים וא''כ אדרבה נימא אוקי טהרות על חזקתן
Question: R. Yosi is Metamei even Taharos, if he touched them, for regarding to say to [the person] "go immerse", even R. Meir agrees, like we say regarding Safek Tum'ah in Reshus ha'Rabim. If so, just the contrary, we should say "establish Taharos in their Chazakah'!
וי''ל דבספיקא דרבנן כי הכא לא אמרינן זיל טבול לרבי מאיר ופליגי אגברא אי בעי טבילה אבל טהרות מודה רבי יוסי דלא מטמאינן
Answer: In a Safek mid'Rabanan like here, we do not say "go immerse" according to R. Meir, and they argue about a person, whether or not he must immerse, but R. Yosi agrees that we are not Metamei Taharos.
וכן איתא במסכת מקואות (פ''ב משנה ב) דקתני ורבי יוסי מטמא שספק ליטמא טמא לטמא אחרים טהור
(c) Support: It says so in Maseches Mikva'os. It teaches that R. Yosi is Metamei, for a Safek to become Tamei is Tamei, but to be Metamei others is Tahor.
TOSFOS DH Aval Irev bi'Terumah Safek Temei'ah Safek Tehorah
תוספות ד"ה אבל עירב בתרומה ספק טמאה ספק טהורה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is when there is no Chazakah.)
כגון שהיו ב' ציבורין לפניו אחד היה תרומה טמאה ואחד היה תרומה טהורה ועירב באחד מהן דליכא חזקה כלל
Example: E.g. there were two piles in front of him - one Tamei Terumah and one Tahor Terumah, and he was Me'arev with one of them. There is no Chazakah at all.
TOSFOS DH Safek Nidme'u
תוספות ד"ה ספק נדמעו
(SUMMARY: Tosfos concludes like Rashi's second Perush.)
נראה כפ''ה בלשון שני נדמעו טבל בחולין ולא כסתם דימוע שבהש''ס
Explanation #1 (Rashi's second Perush): Tevel became mixed with Chulin. This is correct. This is unlike Stam Dimu'a in the Gemara (Terumah mixed with Chulin).
אבל לשון ראשון שפירש נדמעו תרומה בחולין ואתיא כסומכוס
Explanation #2: Rashi's first Perush is that Terumah became mixed with Chulin. This is like Sumchus (who says that an Eruv must be proper for the one it permits).
אין נראה דהא קתני בברייתא דמערבין בתרומה ודוחק לומר דמיירי בתרומה לכהן
Rebuttal: The Beraisa teaches that we are Me'arev with Terumah. It is difficult to say that this discusses Terumah for a Kohen. (Obviously, he may! If the Chidush is that a Yisrael may not, the Beraisa should say so explicitly!)
TOSFOS DH Mai Shena
תוספות ד"ה מאי שנא
(SUMMARY: Tosfos proves that Rava holds that an Eruv takes effect at the start of the day.)
ואם תאמר והא רבא גופיה קאמר בסמוך זאת אומרת סוף היום קונה עירוב ואם סוף היום קונה עירוב אתיא דרב נחמן שפיר ואמאי קמיבעיא ליה מאי שנא
Question: Rava himself said below "this shows that an Eruv takes effect at the end of the day." If an Eruv takes effect at the end of the day, Rav Nachman's teaching is fine! Why did Rava ask "why is this different?"
ויש לומר דע''כ דרבא אית ליה דתחלת היום קונה עירוב דהא פסיק בריש ביצה (דף ד:) כרב דאמר נולדה בזה אסורה בזה וטעמא דרב משום הכנה
Answer: You are forced to say that Rava holds that an Eruv takes effect at the beginning of the day, for in Beitzah (4b) he ruled like Rav, who says that an egg laid on one day is forbidden on the next day, and Rav's reason is due to Hachanah;
ומאן דאית ליה הכנה סבר תחילת היום קונה עירוב כדמוכח בפירקין (דף לח:)
The one who holds [that there is an Isur due to] Hachanah holds that an Eruv takes effect at the beginning of the day, like is proven below (38b);
ורבא דאמר זאת אומרת סוף היום קונה עירוב אליבא דברייתא קאמר וליה לא ס''ל:
Rava, who said "this shows that an Eruv takes effect at the end of the day", said so according to the Beraisa, but he disagrees. (Maharshal asks that it is a Mishnah, and not a Beraisa.)
36b----------------------------------------36b
TOSFOS DH d'Iy Salka Daitach Techilas ha'Yom Koneh Eruv
תוספות ד"ה דאי סלקא דעתך תחילת היום קונה עירוב
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say that it does not take effect due to Safek.)
ואם תאמר נימא משום דמספיקא לא פקע טבל ומספיקא לא נחתא תרומה כדאמר לעיל
Question: He should say that because he is unsure (if it is night now), Tevel is not uprooted, and it does not become Terumah amidst Safek, like it says above!
ואור''י דלא דמי דודאי כי אמר היום חול ולמחר קדש מקפיד שלא תחול על העירוב קדושת היום
Answer (Ri): There is different. Surely, when he says "today it is Chulin and tomorrow it is Kodesh", he is adamant that the Eruv not get Kedushah today;
אבל הכא רוצה הוא שתחול עליו שם תרומה מיד אם היה יכול ואינו אומר לכשתחשך אלא שתצא לגין מתורת טבול יום
However, here he wants it to become Terumah immediately, if he could. He says "when it will be dark" only so the flask will cease to be a Tevul Yom.
TOSFOS DH v'Im Hayu Shneihen Rabosav
תוספות ד"ה ואם היו שניהן רבותיו
(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of this case.)
אצטריך לאשמועינן אפילו אחד רבו מובהק
Explanation: It needs to teach so even if one of them is his fixed Rebbi.
TOSFOS DH Lo Salka Daitach d'Sham'inan Lei l'R. Yehudah...
תוספות ד"ה לא ס''ד דשמעינן ליה לר' יהודה...
(SUMMARY: Tosfos discusses questions against Ayo's Beraisa.)
ואם תאמר אכתי ליתא לדאיו ולההיא דהלוקח מקמי מתניתין דהכא
Question: Still, we should reject Ayo's Beraisa and the [Beraisa] of one who buys [wine from Kusim] due to our Mishnah here...
ומתני' דמי שאחזו (גיטין דף עג.) דמה היא באותן הימים דדייקינן מינה בריש כל הגט (שם דף כה:) דאית ליה לרבי יהודה ברירה
And due to the Mishnah in Gitin (73a) of [one who received a Get 'from today if I die']. What is her status in the interim? (R. Yehudah says that she is fully married.) We infer from this in Gitin (25b) that R. Yehudah holds that Ein Bereirah...
ומקמי ברייתא דמרובה (ב''ק דף סט.) דקאמר רבי יהודה שחרית אומר בעל הבית כל מה שילקטו כו' דבכל הני אית ליה לרבי יהודה ברירה
And due to the Beraisa in Bava Kama (69a). R. Yehudah said that in the morning, a Ba'al ha'Bayis says "whatever [Kerem Revai that people] will pick [from my vineyard today is redeemed on these coins]." In all of these, R. Yehudah holds that Yesh Bereirah!
ויש לומר דרב מחלק בין תולה בדעת אחרים בין תולה בדעת עצמו כמו שמחלק אביי בריש כל הגט
Answer: Rav distinguishes between one who is Toleh b'Da'as Acherim (makes contingent on others' mindset) and one who is Toleh b'Da'as Atzmo (his own decision), like Abaye distinguishes in Gitin (25a).
וההיא דגיטין ודמרובה הוי תולה בדעת אחרים והתם אית ליה ברירה אבל תולה בדעת עצמו לית ליה ברירה
The cases in Gitin and Bava Kama are Toleh b'Da'as Acherim (he cannot decide whether or not he will die, so it is considered Da'as Acherim). There, he holds that Yesh Bereirah. Regarding Toleh b'Da'as Atzmo, he holds that Ein Bereirah (because he could have decided now, but he did not).
ולהכי קאמר דליתא למתניתין דקתני דאית לרבי יהודה ברירה אפילו בתולה בדעת עצמו מקמי דאיו ומקמי ההיא דהלוקח
This is why he rejected our Mishnah, which teaches that R. Yehudah holds that Yesh Bereirah even b'Toleh b'Da'as Atzmo, due to Ayo, and the Mishnah of one who buys.
והאי דפריך אההיא דאיו מאי שנא דלכאן ולכאן דאין ברירה
Question: Why did we challenge Ayo's [Beraisa] "why is it different when [if a Chacham comes] to here or to here, I will go where I want' that we say that Ein Bereirah?" (This is like Toleh b'Da'as Atzmo. Yesh Bereirah for "if a Chacham comes to the east", for it is Toleh b'Da'as Acherim!)
לא לרב פריך דלדידיה דמחלק בין תולה בדעת עצמו בין תולה בדעת אחרים אתי שפיר אלא למי שאינו מחלק פריך
Answer: This question was not against Rav. Since he distinguishes Toleh b'Da'as Atzmo from Toleh b'Da'as Acherim, it is fine. Rather, it is against the opinion that does not distinguish;
ור' יוחנן דמשני וכבר בא חכם נמי אין מחלק ולדידיה ודאי ליתא לדאיו מקמי כל הנהו
Also R. Yochanan, who answered that a Chacham already came, does not distinguish. He surely rejects Ayo's [Beraisa] due to all these sources (that R. Yehudah holds that Yesh Bereirah).
ומיהו קשה דבסוף ביצה (דף לז:) גבי ב' שלקחו בהמה וחבית בשותפות מדקדק דרבי יוחנן לית ליה ברירה מדמפרש מלתיה דאיו והא ע''כ לרבי יוחנן ליתא לדאיו כדפי'
Question: In Beitzah (37b), regarding two who bought an animal and barrel in partnership, the Gemara infers that R. Yochanan holds that Ein Bereirah, since he explains Ayo's words. You are forced to say that R. Yochanan argues with Ayo, like I explained!
וי''ל דודאי הוה מצי לשנויי הכי אלא ניחא ליה לשנויי לעולם לא תיפוך
Answer #1: Surely, we could have answered [in Beitzah that R. Yochanan rejects Ayo due to all these sources that R. Yehudah holds that Yesh Bereirah. The Gemara] preferred to answer that we need not switch the opinions [of R. Yochanan and R. Oshaya. Really, R. Yochanan holds that Ein Bereirah, like we said initially.]
אי נמי נהי דלר' יוחנן ליתא לדאיו דאמר דלר' יהודה אין ברירה מכל מקום מוכח שפיר דר' יוחנן לית ליה ברירה מדמשני ליה
Answer #2: Granted, R. Yochanan holds unlike Ayo, who says that R. Yehudah holds that Ein Bereirah. In any case, it is properly proven that R. Yochanan holds that Ein Bereirah, since he answered [for Ayo].
אבל קשה דאפילו בתולה בדעת אחרים נמי שמעינן לרבי יהודה דלית ליה ברירה דתנן בשקלים ומייתי לה בהוציאו לו (יומא דף נה.) דקאמר ר' יהודה לא היו שופרות לקיני חובה מפני התערובות
Question: Even regarding Toleh b'Da'as Acherim, we find that R. Yehudah holds that Ein Bereirah! In a Mishnah in Shekalim, brought in Yoma (55a), R. Yehudah says that there were not boxes for [people to put money for] Kinei Chovah (Chatas ha'Of and Olas ha'Of), due to mixtures;
ומפרש התם טעמא משום חטאת שמתו בעליה ומשום דלית ליה ברירה כדמוכח בההיא דאיו
The Gemara explains that it is due to a Chatas whose owner died. (It must die. If we find out that someone who put money in the box died, all the Chata'os must die, lest it was bought with the Mes' money.) This is because he holds that Ein Bereirah, like is proven in Ayo's teaching. (If he held that Yesh Bereirah, we could select one Chatas, and say that it was bought with the Mes' money.)
והשתא הא לר' יוחנן ליתא לדאיו ולרב אית ליה ברירה לרבי יהודה בתולה בדעת אחרים
Now, R. Yochanan disagrees with Ayo (and holds that R. Yehudah holds that Yesh Bereirah), and Rav holds that R. Yehudah holds that Yesh Bereirah when he is Toleh b'Da'as Acherim! (Kinim is not Toleh b'Da'as Atzmo.)
וי''ל דהא דאית ליה ברירה לרבי יהודה בתולה בדעת אחרים ה''מ כשמתנה אבל בלא תנאי אינו מועיל
Answer: R. Yehudah holds that Yesh Bereirah when he is Toleh b'Da'as Acherim, only when he stipulates [from the beginning]. Without a stipulation, it does not help.
TOSFOS DH d'Tanan ha'Loke'ach Yayin mi'Bein ha'Kusim
תוספות ד"ה דתנן הלוקח יין מבין הכותים
(SUMMARY: Tosfos discusses why their wine is permitted.)
דתניא גרסינן דבמשנה בדמאי פ''ז (משנה ד) ליכא אלא מלתיה דר''מ לחוד
Correction: The text says "d'Tanya", for the Mishnah in Demai teaches only R. Meir's words.
ואע''ג דר' מאיר גזר על יינן כדאמר פ''ק דחולין (דף ו.)
Implied question: R. Meir decreed to forbid their (Kusim's) wine, like it says in Chulin (6a! How can he permit drinking it?)
זאת נשנית קודם גזירה
Answer: This was taught before he decreed.
ואף על גב דרבי יוסי ור''ש סבירא להו כותים גירי אריות הם כדאמר במנחות פרק ר' ישמעאל (דף סו.) תורמין משל נכרים על של כותים
Implied question: R. Yosi and R. Shimon hold that Kusim converted only due to lions (that were eating them), like it says in Menachos (66a) "we may tithe Peros of Nochrim on those of Kusim (for also Kusim are really Nochrim, so their Peros are exempt from Terumah. Their wine should be forbidden!)
מ''מ כיון דפרשי מע''ז הם טפי משאר אומות ומחזיקים בתורה שבכתב ולא היו עובדין אלהיהם כמו שעשו בבית ראשון לא גזרו על יינן ואע''ג שגזרו על פתן
Answer #1: [They hold that] since [Kusim] refrain from idolatry more than other nations, and they observe the written Torah, and [in Bayis Sheni] they did not serve their gods, like they did in Bayis Rishon, they did not decree about their wine, even though they decreed about their bread (lest Yisraelim mingle with them, and come to marry them);
כמו לרבי מאיר קודם גזירה שהיה פתן אסור ויינן מותר
This is like R. Meir held, before he decreed. Their bread was forbidden, and their wine was permitted.
אי נמי הכא איירי כשטיהר ישראל יינו של כותי:
Answer #2: Here we discuss when a Yisrael processed the Kusi's wine. (The Kusi never touched it, so it is permitted.)