עירובין דף סד. א
השותה רביעית יין האם מותר לו להורות? [תוד"ה שתה].
ביין שאינו מזוג במים | ביין שמזוג במים | |
לרבנן בכריתות | אסור להורות | |
לר' אליעזר | מותר להורות [1] | אסור להורות |
מה דין שתוי ושיכור בענין תפלה וברכה? [תוד"ה שיכור].
מה הדין לכתחילה | מה הדין בהתפלל | |
שתוי - שיכול לדבר בפני המלך |
לענין תפלה: אל יתפלל לענין ברכות: מברך [2] |
תפלתו תפלה |
שיכור - שאינו יכול לדבר בפני המלך |
לענין תפלה: אל יתפלל לענין ברכות: ספק וצ"ע |
תפלתו תועבה - וצריך לחזור |
עירובין דף סד: א
השותה יין מועיל להפיגו באופנים דלהלן?
בהליכת מיל | ברכיבת ג' מיל | |
בשותה רביעית יין | מועיל | מועיל [3] |
בשותה יותר מרביעית או מיין האיטלקי חזק | אינו מועיל | מועיל [4] |
האם פותחים בחרטה והאם מפירים נדרים באופנים דלהלן? [תוד"ה פותחין].
האם פותחים בחרטה | מהלך עומד רכוב | יושב ומועטף | |
לרבן גמליאל |
לרש"י: צריך לפתוח בחרטה [5] לר"ת: אין פותחין בחרטה וצריך פתח [6] |
אין מפירים | מפירים |
לרב נחמן |
לרש"י: אין צריך לפתוח בחרטה [7] לר"ת: פותחין בחרטה ואין צריך פתח [8] |
מפירים |
[1] ורב נחמן אמר על עצמו שכל עוד שאינו שותה רביעית יין לא צילא דעתיה.
[2] דמפיק לה בירושלמי מאכלת ושבעת וברכת - שמברך אפי' מדומדם.
[3] אבל אם רכב פחות מג' מיל לא מהני, כיון שרכיבה שונה מהליכה.
[4] ודוקא רכיבה מועלת, אולם אם ילך יותר ממיל כ"ש שהדרך טורדתו (-מבלבלת אותו) יותר.
[5] ולכן נתעטף רבן גמליאל כי הוצרך למצוא למבקש איזה חרטה שלא היה נודר על דעת כן.
[6] ולכן נתעטף רבן גמליאל, כיון שלא מועיל חרטה בעלמא אלא צריך למצוא פתח שעל דעת כן לא נדר.
[7] וכיון שיכול החכם לעקור את הנדר גם בלא שום פתח חרטה מצד המבקש להתיר הנדר, לכן יכול להתיר גם במהלך עומד ורוכב.
[8] וכיון שאין צריך פתח מועיל להתיר גם באופן שהוא מהלך וכו'.