עירובין דף טו. א
לחי העומד מאליו - כלומר שלא הוקבע שם לשם תיקון מבוי, מה דינו?
כשלא סמך עליו מע"ש להיות לחי [1] | כשסמך עליו מע"ש להיות לחי | |
לאביי | לא הוי לחי | הוי לחי |
לרבא | לא הוי לחי |
עירובין דף טו: א
מה לומדים התנאים דלהלן מפסוקים אלה?
וכתב | ספר | |
לר' יוסי הגלילי [2] | שיכול לכתוב הגט על כל דבר | למעט דבר שיש בו רוח חיים ואוכל |
לרבנן | בכתיבה מתגרשת ולא בכסף [3] | לומר שיכתוב סיפור דברים של כריתות |
היו פרצות במחיצות [4] באופנים דלהלן האם מותר לטלטל תוך המחיצות או לא?
פרוץ מרובה על העומד | פרוץ כעומד | עומד מרובה על הפרוץ | |
לרב פפא | אסור | מותר | מותר |
לרב הונא בדר"י | אסור | אסור | מותר |
[1] פירש"י שמיירי באופן שהיה לחי אחר מע"ש ולכך לא הוצרכנו לסמוך על הלחי הזה להתיר את הטלטול ונפל הלחי האחר בשבת ונשאר הלחי הזה, ובזה קאמר דלא סמך עליו.
[2] ביארו התוס' (בד"ה תלמוד), שאף שלא נזכר בסוגיא שהלימוד הוא מכח כלל ופרט וכלל, על כרחך הלימוד הוא ממה שחזר וכלל בסוף ונתן בידה, דאז אנו לומדים כעין הפרט - מה ספר שאין בו רוח חיים ואינו אוכל אף כל שאין בו רוח חיים ואינו אוכל כותבים עליו, [דבלא זה הוי כלל ופרט, ואין בכלל אלא מה שבפרט, ספר אין מידי אחרינא לא].
[3] וכתבו התוס' (בד"ה בכתיבה), שדרשא זו היא אליבא דרבא, אולם אביי יליף שאינה מתגרשת בכתיבה מהכלל ד"אין סניגור נעשה קטיגור". ולשיטתו ילפינן מ"כתב" - שבכתיבה מתגרשת ולא בחליצה.
[4] הנידון דלהלן מיירי אפי' שלא היתה פרצה עשר אמות.